LBK nr 151 af 27/01/2021
Digitaliseringsministeriet
Frekvensloven § 19
Energistyrelsen fastsætter regler om varigheden af de enkelte kategorier af tilladelser udstedt i medfør af § 7, stk. 1, § 10, stk. 4, § 11, stk. 4, § 12, stk. 4, og § 13, stk. 1, medmindre andet er besluttet i medfør af §§ 10 eller 11, af tilladelser udstedt i medfør af § 7, stk. 1, § 10, stk. 4, § 11, stk. 4, eller § 12, stk. 4, til at anvende radiofrekvenser, der er harmoniseret til trådløse bredbåndstjenester, og af tilladelser udstedt i medfør af § 7, stk. 1, jf. § 7 a, til at anvende radiofrekvenser på andre tekniske vilkår end harmoniserede tekniske vilkår.
Forarbejder til Frekvensloven § 19
RetsinformationDen foreslåede bestemmelse er en indholdsmæssig videreførelse af bestemmelsen i den gældende frekvenslovs § 16 og giver IT- og Telestyrelsen hjemmel til at fastsætte regler om varigheden af de enkelte kategorier af tilladelser, herunder tilladelser til forsøg. IT- og Telestyrelsen kan ligeledes fastsætte regler om varigheden af tilladelser udstedt i henhold til de foreslåede bestemmelser om auktion og udbud, jf. de foreslåede §§ 10-12, hvis varigheden for disse tilladelser ikke allerede er fastsat i forbindelse med auktionen eller udbuddet.
Ved udstedelse af tilladelser til radio- eller tv-formål, jf. de foreslåede §§ 34-37, afhænger varigheden af den adgang til at udøve programvirksomhed, som tilladelsesindehaveren i øvrigt har.
I de frekvensbånd, hvor der ikke er foretaget en liberalisering af anvendelsen af radiofrekvenser, jf. den foreslåede § 5, vil varigheden f.eks. kunne fastsættes efter den fremtidige anvendelse af radiofrekvenser, således at frekvensbånd på et bestemt tidspunkt vil kunne blive ledige til anden anvendelse. Varigheden kan endvidere tage udgangspunkt i bortfald ved en nærmere beskrevet begivenheds indtræden. Desuden kan varigheden tage udgangspunkt i bortfald på et nærmere beskrevet tidspunkt. Endelig kan der være tale om en kombination af flere årsager til bortfald.
Den konkrete varighed vil kunne fastsættes med udgangspunkt i en bestemt teknologi eller knytte sig til den fremtidige anvendelse, som de givne radiofrekvenser er afsat til. Hvor en tilladelses varighed tager udgangspunkt i en bestemt teknologi, kan IT- og Telestyrelsen foretage en vurdering af, hvor store omkostninger der er forbundet med at etablere teknologien, hvor lang varigheden mindst bør være for at sikre, at den samlede investering kan genvindes under de forventede markedsvilkår, samt hvor lang levetid udstyr til den pågældende teknologi må forventes at have.
Det kan endvidere være aktuelt at foretage en vurdering af den fastsatte varighed i forbindelse med gennemførelse af ændringer af den hidtidige disponering eller anvendelse af enkelte radiofrekvenser eller med henblik på at reservere ikke-anvendte radiofrekvenser til en nærmere angivet fremtidig anvendelse. Det sidste er særligt aktuelt i situationer, hvor de pågældende radiofrekvenser endnu ikke er åbnet op for en konkret anvendelse, men f.eks. afventer beslutning herom på en kommende World Radiocommunication Conference (WRC), Regional Radiocommunication Conference (RRC), i The Electronic Communications Committee (ECC) eller EU.
Tilladelser forventes som udgangspunktet udstedt med en varighed på 15 år. En sådan varighed vil give tilladelsesindehavere mulighed for at udnytte radiofrekvenserne, afskrive investeringer over en længere årrække og eventuelt overdrage tilladelser, uden at disse kun vil have en kort resterende varighed, som dermed må forventes at kunne forringe tilladelsens markedsværdi. Regler om varighed fastsættes dog inden for rammerne af det frekvenspolitiske rammemandat, som er gældende på det pågældende tidspunkt.
For så vidt angår tilladelser til forsøg kan IT- og Telestyrelsen fastsætte varigheden helt ned til enkelte dage. Formålet med en tilladelse til forsøg tilsiger, at tilladelserne typisk ikke udstedes med en varighed på over et år. Varigheden afhænger af tilladelsens formål, men vil af hensyn til frekvensplanlægningen ofte være begrænset af den til enhver tid gældende frekvensplans forventede gyldighedsperiode.
Der angives ikke i den foreslåede bestemmelse en på forhånd fastlagt varighed for tilladelser. Med den foreslåede bestemmelse gives der således også IT- og Telestyrelsen mulighed for at fastsætte regler om ophævelse af en begrænsning i varigheden, hvis IT- og Telestyrelsen på et tidspunkt måtte finde dette hensigtsmæssigt. Ophævelsen af begrænsningen i varigheden vil evt. kunne ske for tilladelser udstedt i nogle udvalgte frekvensbånd.
Forslaget om ophævelse af begrænsningen i varigheden er en væsentlig ændring af rettighederne for tilladelsesindehavere. Ophævelse af regler herom vil derfor alene kunne ske inden for rammerne af det frekvenspolitiske rammemandat.