LBK nr 537 af 02/05/2022
Børne- og Undervisningsministeriet
EUX-loven § 4a
Skolen skal sikre, at undervisningen i fag på gymnasialt niveau så vidt muligt knyttes an til den konkrete elev- og lærlingegruppes erhvervsuddannelser, herunder at opgaver, projekter m.v. i rimeligt omfang giver mulighed for at inddrage viden, begreber og indhold fra den enkelte elevs eller lærlings uddannelse.
Forarbejder til EUX-loven § 4a
RetsinformationBestemelsen indeholder efter forslaget i stk. 1 en bemyndigelse for undervisningsministeren til at fastsætte nærmere regler om, hvilke krav der skal opfyldes af et eux-forløb, for at forløbet kan give ret til eux-bevis. Reglerne om, hvordan en konkret erhvervsuddannelse sammensættes med undervisning på gymnasialt niveau i et samlet eux-forløb, vil blive fastsat i uddannelsesbekendtgørelsen for den pågældende erhvervsuddannelse.
Reglerne vil tage udgangspunkt i den enkelte erhvervsuddannelses indhold og struktur og vil især komme til at indeholde:
– krav til, hvilke fag på gymnasialt niveau der skal indgå i forløbet ud over de generelt obligatoriske fag. Det kan i reglerne fastsættes, at bestemte fag på gymnasialt niveau i forløbet skal være fra én eller flere bestemte gymnasiale uddannelser. Kravene vil blive fastsat, så rækken af fag på gymnasialt niveau i sammenhæng med de obligatoriske fag fra erhvervsuddannelsen indgår i en hensigtsmæssig helhed dels i forhold til elevernes erhvervsuddannelse, dels i forhold til elevernes opnåelse af generel studiekompetence, jf. lovforslagets § 3, stk. 3.
– krav til uddannelsestiden for de enkelte fag m.v. på gymnasialt niveau og den samlede varighed af uddannelsen. Der er tale om en afkortning ud fra synspunkter om synergi, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 3, stk. 4.
– krav til bestemte fags afslutning, blandt andet under hensyn til gymnasiale eksamensterminer.
Undervisningsministeren vil inddrage det for de pågældende erhvervsuddannelser relevante faglige udvalg i forbindelse med udformning af reglerne. Hvis der fastsættes krav til det samlede eux-forløbs nærmere struktur, herunder fordeling på skoleperioder og praktikperioder, som afviger fra de almindelige regler om den pågældende erhvervsuddannelse, er det en forudsætning, at det faglige udvalg godkender reglerne.
De gældende regler om erhvervsuddannelser giver forholdsvis vide rammer for den enkelte skoles konkrete tilrettelæggelse af erhvervsuddannelsen, ligesom der er indbygget valgmuligheder for den enkelte elev. Sådan fleksibilitet vil blive opretholdt i de regler, der vil blive fastsat for eux-forløb i forhold til uddannelserne, medmindre afgørende hensyn taler for, at tilrettelæggelsen normeres nærmere af hensyn til samspillet mellem erhvervsuddannelsen og fagene m.v. på gymnasialt niveau. Det kan være tilfældet for et eventuelt krav om, at et fag fra erhvervsuddannelsen, som giver grundlag for afkortning af uddannelsestiden for et gymnasialt fag, skal afvikles på et bestemt tidspunkt i forhold til det gymnasiale fag af hensyn til progressionen i faget.
Udstedelse af regler om eux-forløb i forhold til en bestemt erhvervsuddannelse vil kun ske, hvis der må antages at ville være en rimelig efterspørgsel efter eux netop i forhold til den pågældende uddannelse. Der er erhvervsuddannelser, der fortrinsvis er praktisk orienterede, og hvor elevgruppen ud fra en generel betragtning ikke kan forventes at have interesse og mulighed for på en fornuftig måde at kombinere erhvervsuddannelsen med undervisning i fag på gymnasialt niveau, som fører frem til generel studiekompetence.
Efter forslaget vil der principielt være tre typer af fag på gymnasialt niveau, der kan indgå i et eux-forløb: Fag, der hentes fra eksisterende gymnasiale uddannelser og dermed efter omstændighederne kan være tonet i en bestemt retning med udgangspunkt i denne uddannelses særlige formål, grundfag fra erhvervsuddannelsen og endelig fag, der udvikles specielt til brug i forløbet (eller eventuelt til brug i eux-forløb i forhold til flere erhvervsuddannelser), jf. § 4, stk. 2. Det skal fremgå af reglerne, hvis der skal gælde særlige krav til, hvilken læreplan et givet fag på gymnasialt niveau i et eux-forløb skal læses efter, jf. herved § 4, stk. 1, 2. pkt.
Der henvises til de almindelige bemærkninger til lovforslaget, afsnit 2.1.2.