LBK nr 309 af 20/03/2025
Skatteministeriet
Emissionsafgiftsloven § 12
Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt
-
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen,
-
overtræder § 2, stk. 5, § 4, stk. 1-3, § 7, stk. 1 eller 2, eller § 10, stk. 2, 3 eller 6, eller
-
undlader at foretage angivelse, jf. § 8 eller § 9, stk. 1 eller 2.
Stk. 2. I forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan der fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Stk. 3. Den, der begår en af de nævnte overtrædelser omfattet af stk. 1 med forsæt til at unddrage afgift til det offentlige, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.
Stk. 4. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Forarbejder til Emissionsafgiftsloven § 12
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, nr. 1, at med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger til brug for afgiftskontrollen.
Ved »urigtige« forstås, at en oplysning er egentlig usand og i strid med faktiske forhold. Ved »vildledende« forstås, at oplysningerne i et vist omfang kan være korrekte, men at oplysningerne i deres helhed alligevel er utilstrækkelige til at give et fyldestgørende billede af faktum.
Afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger vil f.eks. kunne ske i forbindelse med afgivelse af oplysninger i medfør af de foreslåede bestemmelser i §§ 8 eller 9. Straf efter det foreslåede § 12, stk. 1, nr. 1, vil imidlertid ikke forudsætte, at de urigtige eller vildledende oplysninger er afgivet i denne forbindelse. Urigtige eller vildledende oplysninger, der har betydning for afgiftskontrollen, og som er afgivet f.eks. før angivelsen, vil således også være omfattet af bestemmelsen. Det strafbare forhold vil i de nævnte tilfælde være realiseret, når oplysningerne er kommet frem til Skatteforvaltningen.
Fortielse af oplysninger vil f.eks. kunne ske, hvis den pågældende virksomhed helt har undladt at foretage angivelse. I dette tilfælde vil forholdet også være omfattet af den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 1, nr. 3, og det objektive gerningsindhold vil være realiseret, når fristen for angivelse er overskredet.
Den foreslåede bestemmelse i § 12, stk. 1, nr. 1, vil alene finde anvendelse i tilfælde, hvor overtrædelsen sker som led i unddragelse af afgift. Det forudsatte sanktionsniveau er derfor beskrevet nærmere nedenfor ved beskrivelsen af § 12, stk. 3, der angår overtrædelser, der begås med forsæt til at unddrage afgift.
Det foreslås i § 12, stk. 1, nr. 2, at med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt overtræder § 2, stk. 5, § 4, stk. 1-3, § 7, stk. 1 eller 2, eller § 10, stk. 2, 3 eller 6.
I den foreslåede bestemmelse henvises til § 2, stk. 5, der angår pligten til at indberette værdien af afgiftslempelse, hvis beløbet overstiger 100.000 euro i et kalenderår, § 4, stk. 1-3, der angår pligten til at lade sig registrere hos Skatteforvaltningen, såfremt en virksomhed har afgiftspligtige udledninger, § 7, stk. 1 og 2, der angår pligten til at føre regnskab over afgiftspligtige udledninger, § 10, stk. 2, der angår virksomhedens, ejeren og de ansattes pligter i forbindelse med Skatteforvaltningens kontrol heraf, § 10, stk. 3, der angår virksomhedens pligt til at udlevere materiale nævnt i § 10, stk. 1, på Skatteforvaltningens anmodning, og § 10, stk. 6, der angår pligter for virksomheder, som indleverer udledningsrapporter m.v. til kompetente myndigheder i andre lande, til at meddele Skatteforvaltningen om relevante forhold.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at virksomheder, der forsætligt eller groft uagtsomt ikke opfylder forpligtelser fastsat i § 2, stk. 5, § 4, stk. 1-3, § 7, stk. 1 eller 2, eller § 10, stk. 2, 3 eller 6, vil kunne straffes med bøde. Sagen vil dermed kunne afsluttes administrativt af Skatteforvaltningen med et bødeforelæg, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, jf. nærmere nedenfor i bemærkningerne til lovforslagets § 13.
Med lovforslaget er det forudsat, at overtrædelse af disse bestemmelser vil kunne straffes med en bøde af ordensmæssig karakter på 10.000 kr. Det skyldes, at bestemmelsen isoleret set har karakter af en ordensforskrift.
Efter omstændighederne vil en overtrædelse af bestemmelserne imidlertid kunne ske som led i, at der unddrages afgift. Hvis dette er tilfældet, vil overtrædelsen være omfattet af den sanktionspraksis, der er beskrevet nærmere nedenfor i bemærkningerne til det foreslåede § 12, stk. 3.
Det foreslås i § 12, stk. 1, nr. 3, at den, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader at foretage rettidig angivelse, jf. § 8 eller § 9, stk. 1 og 2, straffes med bøde.
Registrerede virksomheder vil efter den foreslåede bestemmelse i § 8 efter udløbet af hver afgiftsperiode skulle angive en foreløbig mængde af den drivhusgasudledning, hvoraf virksomheden vil skulle betale afgift og indbetale afgiften for afgiftsperioden til Skatteforvaltningen.
Registrerede virksomheder vil efter den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 1, efter udløbet af kalenderåret skulle opgøre det endelige afgiftstilsvar og angive restafgiften på baggrund af den verificerede drivhusgasudledning, for hvilken der vil skulle betales afgift, og indbetale restafgiften for kalenderåret til Skatteforvaltningen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 9, stk. 2, vil angivelsen skulle indgives til Skatteforvaltningen senest den 15. maj hvert år.
Bestemmelsen i stk. 1, nr. 3, vil medføre, at den, der forsætligt eller groft uagtsomt undlader rettidigt at angive afgift efter § 8 og § 9, stk. 1 og 2, vil kunne straffes med bøde. Sagen vil dermed kunne afsluttes administrativt af Skatteforvaltningen med et bødeforelæg, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, jf. nærmere nedenfor i bemærkningerne til lovforslagets § 12.
Med lovforslaget er det forudsat, at overtrædelse af disse bestemmelser vil kunne straffes med en bøde af ordensmæssig karakter på 10.000 kr. Det skyldes, at bestemmelsen isoleret set har karakter af en ordensforskrift.
Efter omstændighederne vil en overtrædelse af bestemmelserne imidlertid kunne ske som led i, at der unddrages afgift. Hvis dette er tilfældet, vil overtrædelsen være omfattet af den sanktionspraksis, der er beskrevet nærmere nedenfor i bemærkningerne til det foreslåede § 12, stk. 3.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås i stk. 2, at der i forskrifter, der udstedes i medfør af loven, kan fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne.
Det følger af det foreslåede § 2, stk. 6, at skatteministeren fastsætter nærmere regler om indberetning og offentliggørelse af oplysninger indberettet efter stk. 5, og oplysninger om virksomhedens navn, virksomhedstype, cvr-nummer, størrelse og dato for tildeling. Skatteministeren fastsætter derudover nærmere regler om, at virksomheder ikke kan anvende afgiftssatsen i stk. 3, når de ikke opfylder de til enhver tid gældende betingelser for at modtage statsstøtte.
Det følger af det foreslåede § 5, stk. 6, at skatteministeren kan fastsætte regler vedrørende dokumentation for opgørelsen af den afgiftspligtige mængde drivhusgasudledning efter stk. 1-4.
Det følger af det foreslåede § 6, stk. 4, at skatteministeren kan fastsætte regler vedrørende dokumentation for opgørelsen af den afgiftspligtige mængde drivhusgasudledning, der skal angives efter stk. 1-3. Det følger desuden af det foreslåede § 6, stk. 6, at skatteministeren kan fastsætte regler vedrørende dokumentation for opgørelsen af den afgiftspligtige mængde drivhusgasudledning, der skal angives efter stk. 5.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 3, at Skatteforvaltningen kan fastsætte nærmere regler for virksomhedernes regnskabsførelse efter stk. 1.
Bestemmelsen i § 12, stk. 2, vil medføre, at der i forskrifter, der er udstedt med hjemmel i § 2, stk. 6, § 5, stk. 6, § 6, stk. 4 og 6, og § 7, stk. 3, kan fastsættes straf af bøde for den, der forsætligt eller groft uagtsomt overtræder bestemmelser i forskrifterne. En sag om overtrædelse af bestemmelserne vil kunne afsluttes administrativt af Skatteforvaltningen med et bødeforelæg, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, jf. nærmere nedenfor i bemærkningerne til lovforslagets § 13.
Med lovforslaget er det forudsat, at overtrædelse af bestemmelser i forskrifterne vil kunne straffes med en bøde af ordensmæssig karakter på 10.000 kr.
Det foreslås i stk. 3, at den, der begår en af de nævnte overtrædelser omfattet af stk. 1 med forsæt til at unddrage afgift til det offentlige, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, medmindre højere straf er forskyldt efter straffelovens § 289.
Henvisningen til straffelovens § 289 vil medføre, at de kvalificerede overtrædelser, dvs. særligt grove forhold, vil kunne straffes efter denne bestemmelse, hvor strafferammen er fængsel indtil 8 år.
Med lovforslaget er det forudsat, at den sanktionspraksis, der finder anvendelse ved overtrædelser, der er sket som led i unddragelse af afgift, vil skulle svare til den sanktionspraksis, der i dag finder anvendelse ved overtrædelser, der er sket som led i unddragelse af betaling af skatter og afgifter.
For det første forudsættes det således, at der vil kunne idømmes straf i form af fængsel ved fysiske personers forsætlige unddragelser på 500.000 kr. eller derover. Sagen vil da skulle sendes til politiet med henblik på domstolsbehandling. En unddragelse på 500.000 kr. eller derover vil som udgangspunkt skulle henføres til straffelovens § 289 om overtrædelse af særligt grov karakter af bl.a. skattelovgivningen, hvor strafferammen er indtil 8 års fængsel.
I andre unddragelsestilfælde vil der kunne straffes med bøde, jf. nærmere om normalbøder nedenfor. Det gælder således tilfælde, hvor en fysisk person forsætligt har unddraget for et beløb, der ikke udgør 500.000 kr. eller derover, hvor en fysisk person har unddraget ved grov uagtsomhed, eller hvor unddragelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt af en juridisk person. I disse tilfælde vil sagen kunne afsluttes administrativt af Skatteforvaltningen med et bødeforelæg, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, jf. nærmere nedenfor i bemærkningerne til lovforslagets § 13.
Det er forudsat, at beløbsgrænsen for fysiske personers forsætlige unddragelse på 500.000 kr. ikke vil finde anvendelse i gentagelsestilfælde.
I gentagelsestilfælde er det forudsat, at hvis den pågældende fysiske person forsætligt unddrager skatter eller afgifter for mere end 250.000 kr., og den pågældende tidligere er blevet straffet for at unddrage skatter eller afgifter for mere end 250.000 kr., vil vedkommende kunne straffes med fængsel og en tillægsbøde svarende til to gange det unddragne beløb. Det vil gælde, uanset om der idømmes fængselsstraf i medfør af denne lov eller i medfør af straffelovens § 289. I denne situation vil den gentagne overtrædelse således have en gentagelsesvirkning, hvor beløbsgrænsen for fængselsstraf er lavere.
Gentagelsesvirkningen vil ophøre, når der, førend den nye strafbare handling blev begået, er forløbet 10 år, efter at den tidligere straf er udstået, endeligt eftergivet eller bortfaldet. Er den tidligere straf en bødestraf, regnes den nævnte frist fra datoen for den endelige dom eller bødens vedtagelse. Med hensyn til betingede domme regnes fristen fra den endelige dom. Dette følger af straffelovens § 84, stk. 3.
For det andet forudsættes det, at der i tillæg til en fængselsstraf straffes med en bøde, der svarer til det dobbelte af unddragelsens størrelse. I sager, hvor der er tale om forsøg, jf. straffelovens § 21, vil bøden skulle udgøre et beløb, der svarer til det unddragne beløb.
For det tredje forudsættes det, at der i sager om unddragelse af afgift, der ikke kan medføre straf i form af fængsel, gives en normalbøde. Normalbøden vil udgøre én gang det unddragne beløb ved overtrædelser, der begås ved grov uagtsomhed, og to gange det unddragne beløb ved overtrædelser, der begås forsætligt.
For det fjerde forudsættes, at der i førstegangstilfælde vil skulle være unddraget for mere end 40.000 kr., før der vil kunne rejses en sag om unddragelse af afgift. Den forudsatte minimumsgrænse vil skulle anvendes, uanset om unddragelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt.
I sager om unddragelse, hvor unddragelsen ikke overstiger 40.000 kr., men overstiger 20.000 kr., vil der i førstegangstilfælde kunne straffes med en bøde, der forudsættes at skulle udgøre 5.000 kr., uanset om der er handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Fastsættelsen af straffen vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Det foreslås i stk. 4, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at der kan pålægges juridiske personer strafansvar for overtrædelse af bestemmelserne i denne lov.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.