LBK nr 309 af 20/03/2025
Skatteministeriet
Emissionsafgiftsloven § 11a
Told- og skatteforvaltningen kan træffe afgørelser efter loven. Told- og skatteforvaltningen kan ikke træffe afgørelse om, hvorvidt en aktivitet eller et anlæg er omfattet af lovens bilag 1 eller øvrige forhold, der er reguleret i kvoteordningen.
Forarbejder til Emissionsafgiftsloven § 11a
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at hvis den registrerede virksomhed ikke rettidigt har angivet afgift, jf. §§ 8 og 9, kan Skatteforvaltningen pålægge daglige tvangsbøder.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er, at Skatteforvaltningen vil få mulighed for at kunne anvende daglige tvangsbøder som pressionsmiddel til at gennemtvinge, at registrerede virksomheder angiver og betaler afgift.
Ved »rettidigt« forstås den frist, der følger af §§ 8 og 9.
Ansvaret for at angive og betale afgift ligger hos den enkelte virksomhed, der er registreringspligtig efter § 4.
Daglige tvangsbøder vil ikke være en strafferetlig sanktion, men et middel til at søge at gennemtvinge en handlepligt. Daglige tvangsbøder vil kunne gives for hver kalenderdag, det vil sige 7 dage om ugen. En tvangsbøde vil skulle være på mindst 1.000 kr. dagligt, og der vil ved fastsættelsen af tvangsbødens størrelse skulle tages hensyn til den indberetningspligtiges økonomiske formåen, så tvangsbøden vil have den tilsigtede effekt. De daglige tvangsbøder vil kunne forhøjes med skriftligt varsel, hvis en allerede pålagt tvangsbøde ikke har givet resultat. Dette vil svare til den generelle praksis for tvangsbøder i skatte- og afgiftslovgivningen i øvrigt.
Når den registrerede virksomhed har angivet og betalt afgift efter §§ 8 og 9, vil eventuelle tvangsbøder, der ikke er betalt, bortfalde. Allerede betalte tvangsbøder vil ikke skulle tilbagebetales.
Det foreslåede stk. 1 vil medføre, at hvis Skatteforvaltningen ikke rettidigt har modtaget angivelse og betaling af afgift, vil Skatteforvaltningen kunne sende en rykker. I rykkeren vil det skulle fremgå, at hvis ikke der sker angivelse og betaling inden en i rykkeren fastsat frist, vil Skatteforvaltningen pålægge daglige tvangsbøder, for hver dag fristen overskrides.
Det vil bero på Skatteforvaltningens vurdering, om der under hensyn til de konkrete omstændigheder i den enkelte sag vil skulle anvendes daglige tvangsbøder. Ved vurderingen vil det bl.a. kunne indgå, om der anses at foreligge undskyldende omstændigheder ved den manglende rettidige angivelse og om den samme virksomhed tidligere ikke har angivet rettidigt.
Det foreslås i stk. 2, at efterkommes en anmodning til en registreret eller registreringspligtig virksomhed om oplysninger efter § 10, stk. 3, ikke, kan Skatteforvaltningen give pålæg om, at oplysningerne skal indsendes inden en fastsat frist, og pålægge daglige tvangsbøder fra fristens overskridelse, og indtil pålægget efterkommes.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 10, stk. 3, vil Skatteforvaltningen kunne anmode den registrerede virksomhed om at indsende materiale til brug for kontrol af virksomhedens afgiftstilsvar.
Den foreslåede bestemmelse vil medføre, at Skatteforvaltningen, når en anmodning om oplysninger efter § 10 ikke er efterkommet, vil kunne give et pålæg om at indsende de oplysninger, der er anmodet om. Efterkommes pålægget ikke inden en i pålægget fastsat frist, vil Skatteforvaltningen kunne anvende daglige tvangsbøder, indtil pålægget efterkommes.
Praksis for tvangsbødernes størrelse m.v., der beskrevet ovenfor under bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 1, vil tilsvarende finde anvendelse i relation til den foreslåede bestemmelse i § 11, stk. 2.
Det vil bero på Skatteforvaltningens vurdering, om der under hensyn til sagens omstændigheder vil skulle anvendes daglige tvangsbøder eller bødeforelæg. Ved vurderingen vil det bl.a. kunne indgå, om der anses at foreligge undskyldende omstændigheder ved den manglende rettidige angivelse og om den samme virksomhed tidligere ikke har angivet rettidigt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2.7 i lovforslagets almindelige bemærkninger.