Command Palette

Search for a command to run...

Gennemgå Grøn Skattereform som trådte i kraft per 1. januar 2025

Jeg vil først søge efter gældende love og administrative vejledninger om “Grøn skattereform”, der trådte i kraft 1. januar 2025, og derefter sammenfatte hovedelementer, satser, undtagelser og ikrafttrædelsesregler. Jeg bruger lovbasen og Skats juridiske vejledning for autoritative kilder.

Jeg vil først identificere de centrale lovændringer og satser i Grøn Skattereform pr. 1. januar 2025 via gældende love og forarbejder, og derefter sammenfatte konsekvenserne for virksomheder (scope, satser, registrering/opgørelse, særlige lempelser) samt relaterede bekendtgørelser og Skattestyrelsens administrative fortolkning.

Oversigt – hvad trådte i kraft 1. januar 2025

Emissionsafgiften (ETS1) – hvem, hvad og hvor meget

  • Afgiftspligt og afgrænsning:
    • Der betales afgift af udledning af drivhusgasser fra aktiviteter i Danmark (inkl. søterritorium/EEZ) omfattet af bilag 1 (kvotedirektivets bilag I), for hvilke der skal returneres kvoter, dog begrænset til indenrigsluftfart og indenrigsfærgefart for transportaktiviteter Emissionsafgiftsloven § 1. Forarbejderne præciserer, at afgiftsgrundlaget altid er 100% af den verificerede udledning, dvs. indfasning af kvoter i søfart påvirker ikke afgiftsgrundlaget; desuden er udledninger fra bæredygtig bionaturgas afgiftspligtige uanset kvotefritagelse (forarbejder til § 1).
    • Satser (2015-niveau) pr. ton CO2e: 71,2 kr. (2025), 128,1 (2026), 185,0 (2027), 241,9 (2028), 298,9 (2029), 355,8 (fra 2030) Emissionsafgiftsloven § 2, stk. 1. Indekseres årligt efter mineralolieafgiftslovens § 32 a § 2, stk. 2. Forarbejderne omsætter også til 2022- og 2025-priser og forklarer indeksmekanikken (forarbejder til § 2).
    • Særlig lav sats for mineralogiske/metallurgiske processer mv. omfattet af bilag 2: 94,9 kr. (2025) → 118,6 kr. (fra 2030) (2015-niveau) Emissionsafgiftsloven § 2, stk. 3. Indekseres efter § 32 a § 2, stk. 4. Denne lempelse er statsstøtte og kan først anvendes, når skatteministeren sætter den i kraft efter EU-godkendelse; der er indberetningspligt for lempelsens værdi > 100.000 EUR § 2, stk. 5-6. Forarbejderne uddyber statsstøttevilkår, transparenskrav og oplysningspligt (forarbejder til § 2 og § 14).
  • Registrering og perioder:
    • Virksomheder med kvoteomfattede aktiviteter (stationære anlæg) skal registreres hos Skatteforvaltningen senest 14 dage efter udledningstilladelse; allerede tilladelser pr. 1. januar 2025 skulle registreres senest 14. januar 2025 (forarbejder til Emissionsafgiftsloven § 4).
    • Afgiftsperioden er måneden, med foreløbig månedsvis opgørelse baseret på målinger/forrige år og efterregulering efter årlig verificeret rapport; særlige regler for opgørelse af indenrigsluftfart/-færgefart (forarbejder til Emissionsafgiftsloven § 5 og § 6).
  • Samspil med kvoteordningen:
    • Afgiften følger den verificerede udledning, der er kvotepligtig, men for transport kun indenrigsaktiviteter Emissionsafgiftsloven § 1, § 6. Forarbejderne præciserer dokumentationskrav og at CCS-lagret udledning ikke er afgiftspligtig (forarbejder til § 6).

Justeringer i energiafgifter og CO2-afgifter (uden for emissionsafgiften)

Relaterede EU-implementeringer i 2025

Bekendtgørelser (uddrag) knyttet til ikrafttrædelsen og administrationen

Forarbejder – centrale pointer

  • Forarbejder til Emissionsafgiftsloven § 14: Bekræfter ikraft 1. januar 2025; lav sats for mineralogiske processer mv. er statsstøtte og først anvendelig efter EU-godkendelse og ministeriel ikraftsættelse.
  • Forarbejder til Emissionsafgiftsloven § 2: Specificerer satser i 2015-, 2022- og 2025-priser, indeksregulering efter mineralolieafgiftslovens § 32 a, samt afgrænsning af processer i bilag 2 (glas, mineraluld, glasfibre m.fl.) og indberetnings-/transparenskrav for støtte.
  • Forarbejder til Emissionsafgiftsloven § 5 og § 6: Månedsvis foreløbig opgørelse, årlig endelig opgørelse, dokumentationskrav, og at CCS-lagring ikke er afgiftspligtigt. Transportdelen kræver særskilt opgørelse af indenrigsudledninger.

Praktiske konsekvenser for virksomheder (kort)

  • Kvoteomfattede stationære anlæg: Registrer for emissionsafgift, opgør og angiv månedsvis; betal satser jf. § 2; planlæg evt. for lav sats (mineralogiske m.v.) men vær opmærksom på statsstøttegodkendelse og indberetningskrav Emissionsafgiftsloven § 2, § 4, § 5, § 6.
  • Indenrigsluftfart og indenrigsfærgefart over 5.000 BT: Registrer og opgør særskilt indenrigsudledninger; kvoteindfasning påvirker ikke afgiftsgrundlaget Emissionsafgiftsloven § 1, § 6.
  • Energi- og CO2-afgifter udenfor emissionsafgiften: Forvent lavere energiafgift og højere CO2-afgift fra 1. januar 2025 (reformens omlægning), jf. Skattestyrelsens vejledning (Den juridiske vejledning 2025-2; Historik – gas/naturgas).

Yderligere henvisninger

Bemærk

  • Der er ingen ny retspraksis-krav specifikt for emissionsafgiften i ovenstående kilder; administrationen følger kvoteordningens MRV-rammer og Skattestyrelsens opkrævningsregler (se forarbejder til Emissionsafgiftsloven §§ 4-6, § 5, § 6).

Har du brug for, at jeg anvender reglerne på en konkret virksomhed (branche, proces, energiforbrug, kvotestatus) og beregner et eksempel for 2025-satsen med opgørelsesmetode og fakturerings-/dokumentationskrav? Jeg kan også liste de relevante satser i 2025-priser fra forarbejderne til planlægningsbrug (CAPEX/OPEX).