Hvilke obligatoriske krav er der til indholdet af en ansættelseskontrakt?
Obligatoriske krav til indholdet af en ansættelseskontrakt
Ifølge Lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår § 3 skal en arbejdsgiver give lønmodtageren oplysninger om alle væsentlige vilkår for ansættelsesforholdet. Loven stiller følgende obligatoriske minimumskrav til indholdet af en ansættelseskontrakt:
Oplysninger der skal gives senest 7 kalenderdage efter ansættelsesforholdets påbegyndelse:
- Arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse
- Arbejdsstedets beliggenhed eller i mangel af et fast arbejdssted, oplysning om at lønmodtageren er beskæftiget på forskellige steder eller frit kan bestemme sit arbejdssted
- Beskrivelse af arbejdet eller angivelse af lønmodtagerens titel, rang, stilling eller jobkategori
- Ansættelsesforholdets begyndelsestidspunkt
- Ansættelsesforholdets forventede varighed, når der ikke er tale om tidsubestemt ansættelse
- Varigheden af og vilkårene for en eventuel prøvetid
- Den aftalte løn, tillæg og andre løndele (fx pension, kost og logi) samt lønnens udbetalingsterminer
- Den normale daglige eller ugentlige arbejdstid og eventuelle ordninger for overarbejde og betaling herfor
- Hvis arbejdsmønsteret er helt eller overvejende uforudsigeligt:
- Det princip, at tidsplanen for arbejdet er variabel, antallet af garanterede betalte arbejdstimer og betaling for arbejde ud over disse timer
- De referencetimer og -dage, hvor lønmodtageren kan pålægges at arbejde
- Den minimumsvarslingsperiode før en arbejdsopgave påbegyndes og eventuel annulleringsfrist
Oplysninger der skal gives senest 1 måned efter ansættelsesforholdets påbegyndelse:
- For vikaransatte: Brugervirksomhedernes identitet, så snart denne er kendt
- Varigheden af det fravær med løn, som lønmodtageren har ret til
- Opsigelsesvarsler for både lønmodtager og arbejdsgiver eller reglerne herom
- Den ret til uddannelse, som arbejdsgiveren eventuelt tilbyder
- Angivelse af kollektive overenskomster eller aftaler, der regulerer arbejdsforholdet, herunder parterne i overenskomsten hvis den er indgået uden for virksomheden
- Identiteten på socialsikringsinstitutioner, som modtager sociale bidrag knyttet til ansættelsesforholdet
Formkrav til oplysningerne
Ifølge Lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår § 3, stk. 3 skal oplysningerne gives skriftligt ved enten:
- Udlevering og fremsendelse på papir, eller
- Fremsendelse i elektronisk form, forudsat at oplysningerne er tilgængelige for lønmodtageren, kan lagres og udskrives, og arbejdsgiveren opbevarer dokumentation for fremsendelse eller modtagelse.
Henvisning til andre dokumenter
For nogle af oplysningerne (undtagen nr. 1-6, 12 og 14) kan pligten opfyldes ved at henvise til love, administrative bestemmelser eller kollektive overenskomster, hvis disse tydeligt regulerer de pågældende forhold.
Ved ændringer i ansættelsesforholdet
Lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår § 5 fastsætter, at arbejdsgiveren ved enhver ændring af de ovennævnte forhold hurtigst muligt og senest på den dato, hvor ændringen træder i kraft, skal give lønmodtageren skriftlig besked herom.
Forarbejder til Lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår § 3 understreger, at en generel henvisning til en kollektiv overenskomst, love eller administrative bestemmelser ikke nødvendigvis er tilstrækkelig til at opfylde oplysningspligten. Lønmodtageren skal være i stand til at danne sig et overblik over sin retsstilling på baggrund af henvisningen.
Særlige tilfælde
For ansatte, der omfattes af aktieoptionsordninger, gælder Lov om brug af køberet eller tegningsret til aktier m.v. i ansættelsesforhold § 3, som stiller særlige krav om yderligere oplysninger.
For ansatte på tilkaldebasis fastslår Lov om ansættelsesbeviser og visse arbejdsvilkår § 9, at arbejdsgiveren efter 3 måneders ansættelse skal kunne godtgøre, at der ikke er indgået en ansættelsesaftale med et minimumsantal betalte timer svarende til det arbejde, der er udført i de seneste 4 uger.
Bekendtgørelse: Bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats § 69 fastslår, at når der indgås et ansættelsesforhold med løntilskud, skal der oprettes en ansættelseskontrakt eller et ansættelsesbrev, hvori løn og arbejdsvilkår samt forventet tilskudsperiode anføres.