Command Palette

Search for a command to run...

Hvilke regler gælder for forbrugerrettigheder ved e-handel i EU?

Forbrugerrettigheder ved e-handel i EU

Som forbruger i EU har du en række stærke rettigheder, når du handler online. EU's lovgivning sikrer et højt beskyttelsesniveau på tværs af alle medlemslande, selvom der kan være mindre nationale forskelle.

Grundlæggende rettigheder ved online-køb

Fortrydelsesret

  • 14 dages fortrydelsesret uden begrundelse ved køb online, pr. telefon eller via katalog Forordning om digitale tjenester 1
  • Fortrydelsesretten gælder fra den dag, du modtager varen
  • Du skal have alle pengene tilbage, men kan i nogle tilfælde skulle betale for returfragt
  • Visse produkter er undtaget, fx personligt tilpassede varer, forseglede medier hvor forseglingen er brudt, og digitalt indhold du er begyndt at downloade Europa.eu

Reklamationsret og garanti

  • Minimum 2 års reklamationsret på alle varer købt i EU Direktiv om digitalt indhold 1
  • I nogle lande er reklamationsretten længere (fx 3 år i Sverige, ubegrænset i Finland)
  • Hvis en vare går i stykker inden for det første år, antages fejlen at have været der ved leveringen
  • Efter det første år kan du blive bedt om at bevise, at fejlen var der ved leveringen

Gennemsigtighed og information

  • Sælgere skal give klar information om:
    • Produktets vigtigste egenskaber
    • Den samlede pris inkl. alle afgifter og gebyrer
    • Leveringsomkostninger og -betingelser
    • Fortrydelsesret og hvordan den udøves
    • Identiteten på sælgeren (om det er en erhvervsdrivende eller privatperson)

Særlige regler for digitalt indhold og digitale tjenester

  • Særlige regler gælder for digitalt indhold og digitale tjenester som software, apps, streaming og cloud-tjenester Direktiv om digitalt indhold 1
  • Du har ret til opdateringer i en rimelig periode
  • Hvis du betaler med persondata i stedet for penge, er du stadig beskyttet af forbrugerlovgivningen

Forbud mod geoblokering

  • Sælgere må ikke blokere eller omdirigere dig baseret på din nationalitet eller bopæl Imødegåelse af uberettiget geoblokering indledning
  • Du skal kunne handle på samme vilkår som lokale kunder i andre EU-lande
  • Sælgere er dog ikke forpligtet til at levere til lande, hvor de ikke normalt tilbyder levering

Beskyttelse ved mangler og forsinkelser

  • Hvis varen er mangelfuld, har du ret til reparation, ombytning, prisreduktion eller fuld tilbagebetaling
  • Ved forsinkelser skal sælger levere inden for 30 dage, medmindre andet er aftalt
  • Hvis varen beskadiges under transport, er det sælgers ansvar indtil du modtager den

Praktiske råd

  • Gem altid dokumentation for dit køb, herunder ordrebekræftelse, kvittering og korrespondance
  • Kontakt først sælgeren ved problemer
  • Hvis problemet ikke løses, kan du kontakte:
    • Det Europæiske Netværk af Forbrugercentre
    • Dit Europa - Råd & Vink for gratis juridisk rådgivning
    • Nationale forbrugermyndigheder

Kommende lovgivning

EU arbejder løbende på at styrke forbrugerbeskyttelsen. I februar 2025 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om e-handel med fokus på at tackle udfordringer med import af e-handelsprodukter, særligt fra lande uden for EU, for at sikre forbrugerbeskyttelse, fair konkurrence og bæredygtighed Commission.europa.eu.

Husk, at selvom EU-reglerne giver et fælles minimumsniveau af beskyttelse, kan der være nationale forskelle, og dit hjemlands lovgivning kan give dig yderligere rettigheder.