Hvilke juridiske forpligtelser har en virksomheds ledelse, når de nedjusterer forventningerne til fremtidig indtjening?
Jeg vil nu undersøge de juridiske forpligtelser for en virksomheds ledelse i forbindelse med nedjustering af forventninger til fremtidig indtjening. Jeg vil søge i dansk lovgivning for at finde de relevante regler, især i kapitalmarkedsloven, og i retspraksis for at se, hvordan disse regler er blevet anvendt.
Jeg vil undersøge de juridiske forpligtelser for en virksomheds ledelse, når de nedjusterer forventningerne til fremtidig indtjening. Jeg vil søge i den danske lovgivning, specifikt kapitalmarkedsloven og relaterede bekendtgørelser samt vejledninger, for at finde de relevante regler om offentliggørelse af intern viden.
Her er de juridiske forpligtelser, jeg har fundet:
Offentliggørelse af Intern Viden
Når en virksomheds ledelse konstaterer, at de tidligere udmeldte forventninger til fremtidig indtjening ikke længere er realistiske og skal nedjusteres væsentligt, betragtes denne information typisk som "intern viden" i henhold til Markedsmisbrugsforordningen (MAR) artikel 7.
- Hovedregel: Offentliggørelse "hurtigst muligt": Ifølge MAR artikel 17, stk. 1, skal en udsteder hurtigst muligt offentliggøre intern viden, der direkte vedrører udstederen.
- Vejledning: Vejledning – Hvornår skal en udsteder offentliggøre oplysninger i finansielle rapporter som intern viden? specificerer, at oplysninger, der indgår i finansielle rapporter (som f.eks. ændrede forventninger), kan være intern viden, der skal offentliggøres før selve rapporten. Ledelsen skal vurdere den mulige interne viden, når den opstår, og kan ikke vente på den planlagte offentliggørelsesdato i finanskalenderen.
- Krav til offentliggørelse: Offentliggørelsen skal ske på en måde, der sikrer hurtig adgang og en fuldstændig, korrekt og rettidig vurdering af oplysningerne for offentligheden i hele EU/EØS på et ikke-diskriminerende grundlag Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 24. Offentliggørelsen må ikke kombineres med markedsføring af virksomhedens aktiviteter.
- Forarbejder: Forarbejderne til Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 24 understreger, at formålet er at sikre et højt informationsniveau og en effektiv prisdannelse. Aktiv distribution er påkrævet; det er ikke nok blot at lægge oplysningerne på virksomhedens hjemmeside.
- Forarbejder: Forarbejderne til Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 249 bekræfter pligten til hurtigst muligt at offentliggøre intern viden i henhold til MAR artikel 17, stk. 1.
Udsættelse af Offentliggørelse
En udsteder kan under visse betingelser udsætte offentliggørelsen af intern viden på eget ansvar (MAR artikel 17, stk. 4). Betingelserne er:
- Øjeblikkelig offentliggørelse antages at skade udstederens legitime interesser.
- Udsættelse antages ikke at vildlede offentligheden.
- Udstederen kan sikre oplysningernes fortrolighed.
- Vildledning af offentligheden:
- Vejledning: Vejledning – Hvornår skal en udsteder offentliggøre oplysninger i finansielle rapporter som intern viden? fremhæver (baseret på ESMA's retningslinjer), at udsættelse ikke er tilladt, hvis den interne viden vedrører, at udstederens finansielle mål sandsynligvis ikke bliver nået, når disse mål tidligere er meddelt offentligt. En nedjustering af forventninger vil derfor typisk ikke kunne udsættes, da det ville vildlede markedet.
- Eksempler fra vejledning: Vejledningen giver eksempler (Eksempel 2, 3, 4, 7), hvor nye eller realiserede tal afviger negativt fra tidligere udmeldte forventninger. I disse tilfælde kan udsættelse ikke anvendes, da det forventes at vildlede offentligheden.
- Underretning ved udsættelse: Hvis en udsteder udsætter offentliggørelsen, skal Finanstilsynet underrettes om udsættelsen, når den interne viden offentliggøres. Udstederen skal på anmodning kunne give Finanstilsynet en skriftlig redegørelse for, hvordan betingelserne for udsættelse var opfyldt Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 37.
- Forarbejder: Forarbejderne til Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 37 specificerer, at redegørelsen kun skal indsendes på Finanstilsynets anmodning, men at udstederen er forpligtet til at udarbejde og opbevare den.
Ledelsens Ansvar og Sanktioner
Ledelsen har ansvaret for at sikre, at virksomheden overholder oplysningsforpligtelserne.
- Retvisende billede: Ledelsen skal sikre, at årsrapporter og delårsrapporter giver et retvisende billede af virksomhedens forhold Årsregnskabsloven § 11. Ledelsesberetningen skal indeholde en retvisende redegørelse, herunder om forventet udvikling og afvigelser fra tidligere udmeldte forventninger Årsregnskabsloven § 100.
- Bekendtgørelse: Kravet om at beskrive og begrunde afvigelser i resultatet i forhold til tidligere udmeldte forventninger findes også specifikt for finansielle virksomheder Bekendtgørelse om finansielle rapporter for kreditinstitutter og fondsmæglerselskaber m.fl. § 145 og forsikringsselskaber/pensionskasser Bekendtgørelse om finansielle rapporter for forsikringsselskaber og tværgående pensionskasser § 137.
- Underskrift og påtegning: Ledelsen skal underskrive årsrapporten og i en ledelsespåtegning erklære, at den er aflagt korrekt og giver et retvisende billede Årsregnskabsloven § 9. Tilsvarende regler gælder for andre typer virksomheder, f.eks. finansielle virksomheder Bekendtgørelse af lov om finansiel virksomhed § 185.
- Strafansvar:
- Manglende eller forsinket offentliggørelse af intern viden (herunder væsentlige nedjusteringer) kan straffes med bøde Bekendtgørelse af lov om kapitalmarkeder § 247, jf. MAR artikel 17.
- At give urigtige eller vildledende oplysninger i offentlige meddelelser om økonomiske forhold (f.eks. i en børsmeddelelse om forventninger) kan straffes med bøde eller fængsel Straffeloven § 296 stk. 1, nr. 2a. Tilsvarende bestemmelser findes for specifikke virksomhedstyper, f.eks. Lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter § 269.
- Finanstilsynet kan påbyde virksomheden at offentliggøre berigtigende informationer, hvis tidligere information vurderes at være misvisende Bekendtgørelse af lov om fondsmæglerselskaber og investeringsservice og -aktiviteter § 286.
Konklusion
Ledelsen har en klar juridisk forpligtelse til hurtigst muligt at offentliggøre en nedjustering af forventningerne til fremtidig indtjening, hvis nedjusteringen er væsentlig og dermed udgør intern viden. Muligheden for at udsætte offentliggørelsen er meget begrænset i denne situation, da det typisk vil blive anset for vildledende for markedet ikke at korrigere tidligere udmeldte finansielle mål. Manglende overholdelse af disse forpligtelser kan medføre bøder og i grove tilfælde fængselsstraf for de ansvarlige ledelsesmedlemmer.