Hvad siger EU-retten om arbejdskraftens frie bevægelighed?
Arbejdskraftens frie bevægelighed i EU-retten
Arbejdskraftens frie bevægelighed er et af EU's grundlæggende principper og en hjørnesten i det europæiske samarbejde. EU-retten indeholder omfattende bestemmelser, der sikrer EU-borgeres ret til at arbejde og bo i andre medlemslande.
Retsgrundlag
Det primære retsgrundlag for arbejdskraftens frie bevægelighed findes i:
- Artikel 45 i TEUF (Traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde), som fastslår grundprincippet om arbejdskraftens frie bevægelighed Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen indledning
- Forordning (EU) nr. 492/2011 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen, som detaljerer arbejdstageres rettigheder Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 1
- Direktiv 2004/38/EF om unionsborgeres ret til at færdes og opholde sig frit
- Direktiv 2014/54/EU om foranstaltninger til fremme af arbejdstagernes ret til fri bevægelighed Foranstaltninger til fremme af arbejdstagernes udøvelse af deres ret til fri bevægelighed 1
Grundlæggende rettigheder for EU-arbejdstagere
EU-retten giver arbejdstagere følgende grundlæggende rettigheder:
- Ret til at søge arbejde i et andet EU-land Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 1
- Ret til at arbejde uden arbejdstilladelse i et andet EU-land
- Ret til at bo i værtslandet mens de arbejder
- Ret til at forblive i landet også når ansættelsesforholdet ophører
- Ret til ligebehandling med værtslandets statsborgere vedrørende:
- Adgang til beskæftigelse Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 2
- Arbejdsvilkår og aflønning Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 7
- Sociale og skattemæssige fordele
- Adgang til bolig Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 9
- Fagforeningsrettigheder Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 8
- Børns adgang til uddannelse
Som det fremgår af artikel 1 i forordning 492/2011: "Enhver statsborger i en medlemsstat har uanset bopæl ret til at tage og udøve lønnet beskæftigelse på en anden medlemsstats område i overensstemmelse med de administrativt eller ved lov fastsatte bestemmelser, der gælder for arbejdstagere, der er statsborgere i denne stat." Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 1
Ligebehandlingsprincippet
Ligebehandlingsprincippet er centralt i EU-retten om arbejdskraftens frie bevægelighed. Artikel 7 i forordning 492/2011 fastslår: "En arbejdstager, der er statsborger i en medlemsstat, må ikke på grund af sin nationalitet behandles anderledes på de øvrige medlemsstaters område end indenlandske arbejdstagere med hensyn til beskæftigelses- og arbejdsvilkår, navnlig for så vidt angår aflønning, afskedigelse og, i tilfælde af arbejdsløshed, genoptagelse af beskæftigelse i faget eller genansættelse." Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 7
Ifølge Europa-Kommissionen omfatter dette princip retten til:
- Ligebehandling ved ansættelse
- Samme arbejdsvilkår som værtslandets statsborgere
- Samme adgang til sociale ydelser og skattefordele
- Ligebehandling vedrørende medlemskab af fagforeninger
Familiemedlemmers rettigheder
Familiemedlemmer til en EU-arbejdstager har også ret til at:
- Opholde sig i samme land som arbejdstageren
- Tage arbejde eller uddannelse i værtslandet
- Få adgang til sociale ydelser på lige fod med værtslandets borgere Foranstaltninger til fremme af arbejdstagernes udøvelse af deres ret til fri bevægelighed 5
Definitionen af familiemedlemmer er blevet udvidet med tiden og omfatter nu ikke kun ægtefæller og børn, men også registrerede partnere under visse betingelser.
Begrænsninger i den frie bevægelighed
EU-retten tillader visse begrænsninger i arbejdskraftens frie bevægelighed:
- Hensyn til den offentlige orden, sikkerhed og sundhed - men disse skal fortolkes snævert
- Beskæftigelse i den offentlige sektor - artikel 45, stk. 4, i TEUF tillader begrænsninger, men EU-Domstolen har fortolket dette indskrænkende til kun at omfatte stillinger, der indebærer direkte eller indirekte udøvelse af offentlig myndighed Arbejdskraftens frie bevægelighed inden for Unionen 40
- Midlertidige overgangsperioder for nye medlemslande
EU-Domstolens rolle
EU-Domstolen har spillet en afgørende rolle i udviklingen af reglerne om arbejdskraftens frie bevægelighed:
- Har defineret begrebet "arbejdstager" bredt
- Har afklaret vandrende arbejdstageres ret til sociale ydelser
- Har fastslået i SU-sagen (2013), at EU-borgere, der studerer i et andet EU-land og samtidig arbejder, har ret til studiestøtte på lige fod med nationale statsborgere, hvis de har "reel og faktisk beskæftigelse"
Som Folketingets EU-Oplysning påpeger, har EU-Domstolens fortolkninger haft stor betydning for, hvordan reglerne om den frie bevægelighed og adgang til sociale ydelser administreres i praksis.
Nyere udvikling
I de senere år har EU arbejdet på at styrke håndhævelsen af reglerne om fri bevægelighed:
- Direktiv 2014/54/EU har indført nye klagemuligheder for arbejdstagere, der udsættes for forskelsbehandling
- Der er etableret en Europæisk Arbejdsmarkedsmyndighed (2019) for at sikre bedre håndhævelse af EU-reglerne om arbejdskraftmobilitet
- Koordineringen af sociale sikringsordninger er blevet forbedret gennem forordning (EF) nr. 883/2004 og dens gennemførelsesforordning
Sammenfatningsvis udgør arbejdskraftens frie bevægelighed et omfattende retsområde i EU-retten, der sikrer EU-borgere retten til at arbejde og bo i andre medlemslande, samtidig med at det indeholder regler, der skal skabe balance mellem hensynet til den frie bevægelighed og medlemsstaternes legitime interesser.