LOV nr 1653 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældretilsynsloven § 8
Udtager flere tilsynsmyndigheder omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 3 uafhængigt af hinanden samme plejeenhed, jf. § 2, nr. 1-4, til tilsyn i det samme kalenderår, udfører disse tilsynsmyndigheder tilsynet samtidig.
Stk. 2. Ældretilsynet faciliterer den overordnede koordination mellem tilsynsmyndigheder i forbindelse med samtilsyn efter stk. 1.
Stk. 3. Ældreministeren fastsætter efter forhandling med vedkommende minister regler om, hvilke tilsynsmyndigheder der er omfattet af samtilsyn, og om de overordnede rammer for samtilsyn efter stk. 1.
Forarbejder til Ældretilsynsloven § 8
RetsinformationI serviceloven fremgår der ikke eksplicit en forpligtelse for forsøgsordningen med et statsligt ældretilsyn i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed til at udføre tilsyn på registreringspligtige plejeenheder omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds tilsyn sammen med andre myndigheder og tilsyn. Dette har dog været lovgivers oprindelige hensigt for så vidt angår sammentænkning af Styrelsen for Patientsikkerheds ældretilsyn med det sundhedsfaglige tilsyn med behandlingssteder, og det fremgår således af forarbejderne til lovforslaget, som dannede baggrund for lov nr. 560 af 29. maj 2018, at det er forudsat, at Styrelsen for Patientsikkerhed kan sammentænke tilsynet med det tilsyn, der i henhold til sundhedsloven føres med behandlingssteder, jf. Folketingstidende 2017-2018, tillæg A, L 210, som fremsat, side 8. Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget, at det er forudsat, at der skal ske en koordinering af de forskellige tilsynsindsatser overfor de omfattede kommunale og private enheder, herunder eksempelvis i forbindelse med registreringer, indgange til styrelsen, koordinerede tilsynsbesøg, herunder eventuelt ved et samlet tilsynsbesøg med både den social- og plejefaglige indsats og den sundhedsfaglige behandling på en enhed, hvis det vurderes givende.
Der er i dag ikke eksplicit en forpligtelse for andre tilsynsmyndigheder efter anden lovgivning til at koordinere og udføre tilsyn på plejeenheder på ældreområdet sammen med andre myndigheder og tilsyn.
For nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med lovforslagets kapitel 7 reguleres bl.a. samtilsyn på plejehjem.
Med stk. 1 foreslås det, at udtager flere tilsynsmyndigheder omfattet af regler udstedt i medfør af stk. 3 uafhængigt af hinanden samme plejeenhed, jf. § 2, nr. 1-4, til tilsyn i det samme kalenderår, udfører disse tilsynsmyndigheder tilsynet samtidig.
Det foreslåede stk. 1 vil medføre, at ældretilsynet vil blive omfattet af kravet om at udføre tilsynsbesøg på plejeenheder, jf. den foreslåede § 2, nr. 1-4, sammen med flere tilsynsmyndigheder, i det tilfælde, hvor ældretilsynet og én eller flere tilsynsmyndigheder uafhængigt af hinanden udtager samme plejeenhed til tilsyn i det samme kalenderår.
Med »flere tilsynsmyndigheder« forstås de tilsynsmyndigheder, som ud over ældretilsynet fører tilsyn på de omfattede plejeenheder, jf. § 2, nr. 1-4, og som udgør udgangspunktet for ordningen med samtilsyn på plejehjem i Aftale om en reform af ældreområdet.
Med »udføres samtidig« forstås, at de respektive tilsynsmyndigheder udfører tilsynsbesøg på de omfattede plejeenheder på samme dag. Det foreslåede forudsætter således, at der vil ske koordination mellem de relevante tilsynsmyndigheder efter ældretilsynet har etableret kontakten på baggrund af tilsynsmyndighedernes tilbagemeldinger om, hvilke plejeenheder de enkelte tilsynsmyndigheder har udtaget til tilsyn i det samme kalenderår. De enkelte tilsynsmyndigheder vil dog fortsat, som det også er tilfældet i dag, skulle træffe de afgørelser, der følger af myndighedernes egen lovgivning, og de vil i den forbindelse skulle iagttage gældende forvaltningsretlige grundsætninger om bl.a. proportionalitetsprincippet, officialprincippet og forvaltningslovens regler om partsrettigheder, herunder bl.a. ret til partshøring og partsaktindsigt samt om begrundelse og klagevejledning til afgørelsen.
Den foreslåede bestemmelse vil gælde for plejeenheder efter den foreslåede § 2, nr. 1-4, som omfatter plejehjem m.v., jf. § 47, i ældreloven, plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap og friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger. Det bemærkes, at den nye plejehjemstype ”lokalplejehjem”, som der med det samtidigt fremsatte forslag til lov om lokalplejehjem gives mulighed for at etablere, vil være omfattet af henvisningerne til plejehjem m.v., jf. § 47, i ældreloven, og plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap.
Det foreslåede stk. 1 vil omfatte de tilsynsbesøg, som de relevante tilsynsmyndigheder ud fra egne udvælgelseskriterier- og metoder planlægger at gennemføre i det samme kalenderår. Det vil betyde, at hvis to eller flere tilsynsmyndigheder udtager samme plejeenhed til tilsyn i det samme kalenderår, vil samtilsynet skulle gennemføres mellem disse tilsynsmyndigheder. For ældretilsynet vil det betyde, at det foreslåede stk. 1 vil omfatte planlagte tilsynsbesøg, jf. den foreslåede § 7, stk. 2.
Det foreslåede stk. 1 vil ikke begrænse, at de omfattede tilsynsmyndigheder fortsat vil kunne gennemføre særskilte special- eller reaktive tilsyn, som de enkelte tilsynsmyndigheder eksempelvis foretager på baggrund af en konkret anledning, f.eks. på baggrund af en klage eller henvendelse til tilsynene, eller hvis de enkelte tilsynsmyndigheder vurderer, at der er behov for at gennemføre et opfølgende tilsyn. De enkelte tilsyn vil således fortsat kunne gennemføre special- eller reaktive tilsyn særskilt, der ligger ud over de planlagte tilsyn. Hvis tilsynsmyndigheder omfattet af ordningen med samtilsyn i forbindelse med gennemførelsen af et samtilsyn vurderer, at der er behov for at gennemføre et opfølgende tilsyn, vil de enkelte tilsynsmyndigheder fortsat kunne gennemføre dette særskilt og uden deltagelse af andre tilsynsmyndigheder.
Det foreslåede stk. 1 vil indebære, at såfremt ældretilsynet vurderer, at der vil være behov for at gennemføre et reaktivt tilsyn på en plejeenhed, hvor der senere i samme kalenderår er planlagt et samtilsyn efter det foreslåede stk. 1, vil ældretilsynet skulle gennemføre et reaktivt tilsyn uden hensyntagen til det planlagte samtilsyn. Af hensyn til at afdække eventuelle bekymrende forhold hurtigst muligt og dermed understøtte borgernes retssikkerhed må hensynet til at gennemføre samtilsyn efter det foreslåede stk. 1 således ikke veje tungere end hensynet til at gennemføre et særskilt reaktivt tilsyn efter den foreslåede § 7, stk. 2, hvis ældretilsynet vurderer, at forholdene tilsiger det og der vil være behov for at gennemføre et reaktivt tilsyn hurtigst muligt eller tidligere end tidspunktet for det planlagte samtilsyn.
Med det foreslåede stk. 1 ændres der ikke på de forskellige tilsynsfrekvenser- og kadencer for de relevante tilsynsordninger, som bl.a. følger af forskellige udvælgelsesmetoder- og kriterier med ophæng i forskellige lovgivninger og politiske aftaler- og forlig for de relevante tilsynsordninger.
Med det foreslåede stk. 1 ændres der ej heller på måderne, hvorpå de relevante tilsynsmyndigheder i dag udtager plejeenheder til tilsyn, og som derfor fortsat vil være styrende for, hvilke plejeenheder, der af de relevante tilsynsmyndigheder udtages til tilsyn i det pågældende kalenderår. Der kan f.eks. være tale om risikobaserede og stikprøvebaserede udvælgelsesmetoder for de enkelte tilsyn. Det foreslåede indebærer således ikke ændringer i den planlagte tilsynsfrekvens for de tilsyn, der omfattes af ordningen med samtilsyn.
Med stk. 2 foreslås det, at ældretilsynet faciliterer den overordnede koordination mellem relevante tilsynsmyndigheder i forbindelse med samtilsyn efter stk. 1.
Det vil medføre, at ældretilsynet vil få en faciliterende rolle i forhold til at koordinere samtilsyn mellem de myndigheder, som vil blive omfattet af ordningen.
Det vil omfatte etablering af kontakt mellem de tilsynsmyndigheder, hvor der er overlap mellem de plejeenheder, der af de enkelte tilsynsmyndigheder er udtaget til tilsyn. Ældretilsynet koordinerer og etablerer kontakten på baggrund af tilsynsmyndighedernes tilbagemeldinger om, hvilke plejeenheder de enkelte tilsynsmyndigheder har udtaget til tilsyn. I det omfang ældretilsynet ikke deltager i samtilsyn, forudsættes det, at ældretilsynet etablerer kontakt til de deltagende tilsynsmyndigheder, hvor der er overlap mellem de plejeenheder, der er udtaget til tilsyn, hvorefter de deltagende tilsynsmyndigheder efterfølgende koordinerer indbyrdes om tilrettelæggelsen og udførelsen af samtilsynet.
Det vil endvidere omfatte facilitering af møder efter behov, hvor ældretilsynet og de relevante tilsynsmyndigheder aftaler datoer for gennemførelsen af samtilsyn.
Det vil også omfatte koordinering af tilsynsmyndighedernes håndtering af eventuelle modsatrettede krav, som plejeenhederne oplever i forbindelse med samtilsyn. Ældretilsynet vil således sikre, at eventuelle modsatrettede krav, som plejeenhederne oplever i forbindelse med samtilsyn, bliver håndteret og løst af de relevante tilsynsmyndigheder. Det vil f.eks. være i forbindelse med tilbagemeldinger fra de relevante tilsynsmyndigheder til plejeenheder i forbindelse med samtilsyn. Koordinationen vil også indebære, at ældretilsynet helt konkret etablerer kontakt til de relevante tilsynsmyndigheder, som de modsatrettede krav vedrører, og efterfølgende koordinerer tilsynsmyndighedernes håndtering af plejeenhedens oplevelse af modsatrettede krav ud fra indholdet i henvendelsen. Bestemmelsen rækker dog ikke videre og medfører ikke, at ældretilsynet vil være ansvarlig for tilsynsmyndighedernes samlede håndtering af og løsning på eventuelle modsatrettede krav, som plejeenhederne oplever i forbindelse med samtilsyn.
Det bemærkes i den forbindelse, at det forudsættes, at ældretilsynet som led i myndighedsopgaven samarbejder og koordinerer med andre myndigheder og tilsyn i forbindelse med at der træffes afgørelser om sanktioner overfor plejeenheder. Det vil f.eks. kunne ske igennem dialog med den eller de relevante myndigheder, når ældretilsynet er vidende om afgørelser fra andre myndigheder, som kan være modstridende med en påtænkt afgørelse om en sanktion fra ældretilsynet. Derudover vil plejeenheder med den foreslåede § 10, nr. 2 være forpligtet til af egen drift og uden unødigt ophold at give ældretilsynet oplysninger om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har iværksat foranstaltninger over for plejeenheden. Dette skal understøtte, at ældretilsynet får det bedst kvalificerede og oplyste grundlag til at sikre, at potentielle modsatrettede tilbagemeldinger og krav fra forskellige tilsynsmyndigheder håndteres løbende, så det sikres, at plejeenheder ikke modtager modsatrettede krav fra de forskellige tilsynsmyndigheder, som efterlades til ledere og medarbejdere i plejeenhederne at navigere i.
Med stk. 3 foreslås det, at ældreministeren fastsætter efter forhandling med vedkommende minister regler om, hvilke tilsynsmyndigheder, der er omfattet af samtilsyn, og om de overordnede rammer for samtilsyn.
Det forventes, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om, hvilke tilsynsmyndigheder, der omfattes af samtilsyn.
I forhold til at fastsætte regler om, hvilke myndigheder, der omfattes af samtilsyn, vil dette skulle ske efter forhandling med vedkommende minister. Det tilstræbes i første omgang, at »vedkommende minister« vil indbefatte indenrigs- og sundhedsministeren og beskæftigelsesministeren, som er ressortansvarlige ministre for henholdsvis det sundhedsfaglige tilsyn efter sundhedslovens § 213, stk. 1 og 2, og Arbejdstilsynets tilsyn efter lov om arbejdsmiljø § 72, stk. 1, nr. 7. Det tilstræbes efterfølgende, at Fødevarekontrollen, jf. lov om fødevarer § 50, og de kommunale brandsyn, jf. beredskabslovens § 36, i det omfang, det vurderes fagligt hensigtsmæssigt, på sigt vil kunne omfattes af ordningen med samtilsyn i takt med udviklingen af ordningen.
Det tilstræbes således efterfølgende, at bemyndigelsen på sigt vil kunne omfatte ministeren for samfundssikkerhed og beredskab og ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, i det omfang, kommunernes brandsyn henholdsvis Fødevarestyrelsens Fødevarekontrol eventuelt vil blive omfattet af ordningen med samtilsyn.
Det bemærkes, at tilsynsmyndighedernes deltagelse i ordningen med samtilsyn vil skulle ske i overensstemmelse med gældende EU-ret.
Det forventes derudover, at bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om de overordnede rammer for samtilsyn. Dette vil eksempelvis kunne omfatte regler om varsling af samtilsyn, fælles mundtlig tilbagemelding til plejeenheden m.v. Det bemærkes, at tilsynsmyndighederne i øvrigt vil blive overladt et vist rum til sammen at koordinere og tilrettelægge den praktiske gennemførelse af samtilsyn mest hensigtsmæssigt og effektivt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.3.