LOV nr 1653 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældretilsynsloven § 5
Ældretilsynet skal i hver af de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen varetager funktionen som ældretilsyn, have en lettilgængelig og direkte indgang (Ældrelinjen), hvortil ældre, pårørende, personale og andre kan henvende sig anonymt om bekymrende forhold i en plejeenhed.
Stk. 2. Oplysninger om bekymrende forhold som nævnt i stk. 1 skal så vidt muligt rettes til plejeenheden eller til en ansvarlig myndighed inden henvendelse til Ældrelinjen.
Stk. 3. Ældretilsynet må ikke videregive oplysninger om identiteten på den, der har henvendt sig, og andre oplysninger, ud fra hvilke vedkommendes identitet direkte eller indirekte kan udledes, til plejeenheden eller andre uden vedkommendes udtrykkelige samtykke.
Forarbejder til Ældretilsynsloven § 5
RetsinformationDet følger af § 150, stk. 1 i serviceloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal føre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje efter §§ 83-87, som ydes på de registreringspligtige kommunale og private enheder efter § 150 c, stk. 1 og 2.
Det følger endvidere af § 150, stk. 2 i serviceloven, at Styrelsen for Patientsikkerhed skal gennemføre tilsyn med den personlige hjælp, omsorg og pleje efter §§ 83-87 ud fra en løbende vurdering af, hvor der kan være størst risiko for, at den personlige hjælp, omsorg og pleje ikke har den fornødne kvalitet. Styrelsen for Patientsikkerhed skal ligeledes på baggrund af en begrundet mistanke gennemføre tilsyn efter stk. 1, hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til den fornødne kvalitet af den personlige hjælp, omsorg og pleje i en enhed.
Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, jf. Folketingstidende 2017-2018, tillæg A, L 210, som fremsat, side 16, at begrundet mistanke kan f.eks. være afstedkommet af bekymringshenvendelser fra beboere eller pårørende eller på baggrund af pressedækning.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Med lovforslagets kapitel 5 reguleres Ældrelinjen i ældretilsynet.
Det foreslås i stk. 1, at ældretilsynet i hver af de kommuner, hvor kommunalbestyrelsen varetager funktionen som ældretilsyn, skal have en let tilgængelig og direkte indgang (Ældrelinjen), hvortil ældre, pårørende, personale og andre kan henvende sig anonymt om bekymrende forhold i en plejeenhed.
Det foreslåede stk. 1 vil indebære, at ældretilsynet i de udpegede ældretilsynskommuner skal oprette Ældrelinjen, som skal være let tilgængelig for de ældre borgere, deres pårørende, ansatte m.fl. Det forudsættes derfor af hensyn til målgruppen for Ældrelinjen og for at sikre kendskab til Ældrelinjen, at denne er synlig og f.eks. fremgår tydeligt på ældretilsynets hjemmeside(r), og at den er brugervenlig f.eks. ved både at give mulighed for at indberette mundtligt via opkald til et særligt telefonnummer og skriftligt via en særlig e-mail eller kontaktformular på ældretilsynets hjemmeside. For yderligere at sikre kendskab til Ældrelinjen vil ældretilsynet også i forbindelse med opstartsmøder, som foreslås med § 6, skulle oplyse om muligheden for at henvende sig, herunder med mulighed for at være anonym, om bekymrende forhold i en plejeenhed til Ældrelinjen. Ligeledes vil borgerens handlekommune i overensstemmelse med kommunens generelle vejledningsforpligtelse skulle oplyse herom i forbindelse med visitationen til et pleje- og omsorgsforløb efter § 10 i det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov.
Ældretilsynet gives valgfrihed i forhold til udformningen af Ældrelinjen. Dog skal Ældrelinjen i medfør af det foreslåede udformes på en måde, der giver henvenderen mulighed for at være anonym, og som kan sikre fortrolighed om identiteten på henvenderen selv, jf. det foreslåede stk. 3.
Det er ikke en forudsætning, at den der henvender sig til Ældrelinjen, selv modtager helhedspleje. Det vil derfor være muligt for enhver, som er i berøring med og er bekymret for forholdene i en plejeenhed, at rette henvendelse til Ældrelinjen.
Som eksempler på »bekymrende forhold«, der vil kunne rettes henvendelse om til Ældrelinjen, kan nævnes oplysninger om en forrået kultur, herunder en ubehagelig tone mellem personalet og de ældre og manglende mulighed for selvbestemmelse m.v. Med »bekymrende forhold« vil der også kunne være tale om forhold ved den generelle pleje eller omsorg, der ydes i de omfattede plejeenheder, som henvenderen mener er problematisk eller kritisabelt. Det vil f.eks. kunne omfatte mistanke om faglige problemer ved den helhedspleje, der ydes i eller af de omfattede plejeenheder, jf. den foreslåede § 2.
Med stk. 2 foreslås det, oplysninger om bekymrende forhold, som nævnt i stk. 1, så vidt muligt skal rettes til plejeenheden eller til en ansvarlig myndighed inden henvendelse til Ældrelinjen.
Det foreslåede skal ses i sammenhæng med formålet med Ældrelinjen, som bl.a. er at udgøre et supplement til den direkte og i nogle tilfælde daglige kommunikation i eller med plejeenheden om bekymrende forhold i plejeenheden, dels som en supplerende sikkerhed for de ældre borgere, deres pårørende, personalet m.v., med hensyn til en reaktion på bekymrende forhold.
Det foreslåede vil derfor også have til formål at understøtte en hensigtsmæssig proces for håndtering og opfølgning på henvenderens bekymring og eventuelle udfordringer i plejeenheden, ved at bekymrende forhold med det samme adresseres til plejeenheden ved at rette henvendelse til nærmeste leder, tillidsrepræsentant, arbejdsmiljørepræsentant e.l., eller til en anden myndighed end ældretilsynet, som er den rette til at håndtere bekymringen f.eks. handlekommunen fsva. den konkrete udmøntede helhedspleje, Arbejdstilsynet fsva. forhold vedrørende arbejdsmiljø e.l.
Det skal understreges, at det foreslåede ikke vil udgøre en pligt for henvenderen men mere vil have karakter af en anbefaling og opfordring. Dette har også den betydning, at ældretilsynet – når der modtages en henvendelse – ikke vil skulle afdække, om den pågældende har rettet henvendelsen andetsteds på forhånd. Ældretilsynet vil således skulle lægge til grund, at henvenderen har gjort, hvad der var muligt for den pågældende i den konkrete situation. Ældetilsynet vil således heller ikke kunne afvise en henvendelse til Ældrelinjen af den årsag men vil skulle vurdere, om henvendelsen giver anledning til at foretage sig nærmere.
Det skal bemærkes, at det er driftsherren og ledelsen af en plejeenhed, der har ansvaret for at sikre, at de overordnede og tværgående rammer for ældreplejen, herunder kvaliteten i plejeenheden er i orden. Ældretilsynet har således ikke ansvar for at sikre kvaliteten men for at støtte de omfattede plejeenheder i at sikre kvalitet i helhedsplejen igennem læringsorienteret dialog, rådgivning og sparring samt tilsyn.
Med stk. 3 foreslås det, at ældretilsynet ikke må videregive oplysninger om identiteten på den, der har henvendt sig, og andre oplysninger, ud fra hvilke vedkommendes identitet direkte eller indirekte kan udledes, til plejeenheden eller andre, uden vedkommendes udtrykkelige samtykke.
Det foreslåede vil medføre, at der skal gælde en absolut beskyttelse af personen, som henvender sig til ældretilsynet via Ældrelinjen i form af et forbud for ældretilsynet mod videregivelse af oplysninger til plejeenheden eller andre vedrørende identiteten på den, der har henvendt sig, og andre oplysninger, ud fra hvilke vedkommendes identitet direkte eller indirekte kan udledes, uden vedkommendes udtrykkelige samtykke.
Ældrelinjen vil i medfør af det foreslåede derfor skulle sikre fortrolighed om identiteten på henvenderen selv. Ældrelinjen skal derfor udformes på en måde, der sikrer, at det alene er relevante personer fra ældretilsynet, der har adgang til de modtagne oplysninger. Af hensyn til fortroligheden må oplysninger derfor ikke opbevares og behandles på et almindeligt tilgængeligt sted som f.eks. et fælles drev eller et arkiv, hvor der vil være generel adgang.
I forhold til »andre oplysninger, ud fra hvilke vedkommendes identitet direkte eller indirekte kan udledes« bemærkes, at det vil bero på en konkret vurdering, om oplysningerne kan gøre en henvender til Ældrelinjen identificerbar. Udover konkrete oplysninger som navn, adresse og telefonnummer kan mere generelle oplysninger også gøre henvenderen identificerbar. F.eks. vil en stillingsbetegnelse alene på eller i en mindre plejeenhed kunne gøre henvenderen identificerbar, mens en stillingsbetegnelse sammen med oplysninger om afdeling eller distrikt på eller i mellemstore og store plejeenheder kunne muliggøre identifikation.
I forhold til behandling af indkomne oplysninger, herunder videregivelse heraf vil forslaget medføre, at oplysninger om, at der er modtaget en henvendelse og oplysningerne i henvendelsen kan videregives til plejeenheden og andre, når det sker som led i opfølgning på en henvendelse eller for at imødegå overtrædelser.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at reglerne om tavshedspligt efter straffeloven vil gælde for ældretilsynet, herunder de medarbejdere i tilsynet, som er i berøring med Ældrelinjen og de modtagne oplysninger. Som for øvrige offentligt ansatte, må disse personer således ikke uberettiget videregive eller udnytte fortrolige oplysninger, som de som led i deres arbejde er eller bliver bekendt med, når det sker til uvedkommende. En ansat, som overtræder sin tavshedspligt, kan blive mødt med ansættelsesretlige reaktioner, dvs. påtale, advarsel, afskedigelse e.l. I grovere tilfælde vil uberettiget videregivelse eller udnyttelse af fortrolige oplysninger også kunne straffes med bøde eller fængsel efter straffelovens § 152.
Ældrelinjen vil – i overensstemmelse med de almindelige regler om videregivelse af oplysninger mellem myndigheder inden for den offentlige forvaltning – kunne videregive oplysninger fra indberetningen til relevante myndigheder, som f.eks. politiet og arbejdstilsynet og vil efter omstændighederne også kunne have en pligt til at videregive oplysninger. Dette vil omfatte de tilfælde, hvor indholdet i oplysningerne antages at være relevant og nødvendigt for den anden myndigheds opgavevaretagelse, f.eks. politiet fsva. strafbare forhold, arbejdstilsynet fsva. forhold relateret til arbejdsmiljøet, det sundhedsfaglige tilsyn fsva. medicinhåndtering osv. Derudover vil en pligt til at videregive de indkomne oplysninger også kunne følge af anden lovgivning i øvrigt.
Generelt skal det bemærkes, at en behandling af de indkomne oplysninger til Ældrelinjen ikke vil udgøre afgørelsesvirksomhed i forhold til den, som har indberettet oplysningerne, hvorfor denne ikke vil have partsstatus i en sag om de modtagne oplysninger. Dertil vil en anmodning om aktindsigt i oplysninger til Ældrelinjen, skulle vurderes efter de til enhver tid gældende regler i forvaltningsloven og offentlighedsloven. Det bemærkes, at i det tilfælde, hvor henvenderen giver samtykke til helt eller delvist at give afkald på anonymiteten, vil dette kunne påvirke vurderingen af spørgsmålet om aktindsigt efter forvaltningsloven og offentlighedsloven.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.3.4.