LOV nr 1653 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældretilsynsloven § 2
Loven omfatter følgende kommunale og private plejeenheder og leverandører, som er registreret i plejeoversigten, jf. § 27, stk. 2 og 3, i ældreloven:
-
Plejehjem, jf. § 47 i ældreloven.
-
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.
-
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.
-
Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.
-
Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer og der er tilknyttet fast personale.
-
Kommunale og private leverandører, der leverer tilbud i borgernes eget hjem, jf. § 10 i ældreloven.
Forarbejder til Ældretilsynsloven § 2
RetsinformationI servicelovens § 150 c, stk. 1 og 2, er det reguleret, hvilke kommunale og private enheder, som er omfattet af Styrelsen for Patientsikkerheds anvendelsesområde for deres tilsyn med, om den personlige hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens §§ 83-87, har den fornødne kvalitet.
Det fremgår af servicelovens § 150 c, stk. 1, at følgende enheder skal registrere sig hos Styrelsen for Patientsikkerhed, jf. dog stk. 2:
-
Plejehjem m.v., jf. § 192.
-
Plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap.
-
Friplejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om friplejeboliger.
-
Andre tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer, og der er tilknyttet fast personale.
-
Leverandører, som leverer hjælp efter § 83, jf. § 91.
Det følger af servicelovens § 150 c, stk. 2, at registreringspligten efter stk. 1 omfatter ikke enheder, hvor hjælpen og støtten til borgerne i enheden i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85.
Af servicelovens § 151, stk. 2 fremgår det endvidere, at kommunalbestyrelsen som led i tilsynet med de kommunale opgaver efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86, hvert år skal foretage et tilsynsbesøg i plejehjem m.v., jf. § 192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende boligenheder i kommunen. Tilsynet omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager kommunale serviceydelser.
Hertil er anvendelsesområdet for den stedlige kommunalbestyrelses pligt til at føre et generelt driftsorienteret tilsyn med personale, bygninger og økonomi reguleret i § 148 a i serviceloven, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter denne lov, som ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, og med private tilbud efter denne lov beliggende i kommunen, som ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn. Det omfatter efter Ældreministeriets vurdering bl.a. plejehjem efter servicelovens § 192, ligesom kommunalbestyrelsens pligt til at føre et generelt driftsorienteret tilsyn efter § 148 a i serviceloven efter ministeriets vurdering endvidere kan omfatte generelle tilbud med aktiverende og forebyggende sigte efter § 79 i serviceloven, i det omfang, tilbuddet opfylder definitionen af et tilbud i servicelovens forstand, jf. vejledning nr. 9347 af 28. marts 2017 om servicelovens formål og generelle bestemmelser i loven, punkt 18.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.1 og 2.1.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Med lovforslagets kapitel 2 reguleres anvendelsesområdet for det nye ældretilsyn.
Det foreslås i stk. 1, at loven omfatter følgende kommunale og private plejeenheder og leverandører, som er registreret i Plejeoversigten, jf. § 27, stk. 2 og 3, i ældreloven:
-
Plejehjem m.v., jf. § 47 i ældreloven.
-
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v.
-
Plejeboligbebyggelser, jf. lov om boliger for ældre og personer med handicap.
-
Friplejeboligbebyggelser, jf. lov om friplejeboliger.
-
Andre, tilsvarende boligenheder, herunder midlertidige pladser, hvor hjælpen udgår fra servicearealer, og der er tilknyttet fast personale.
-
Kommunale og private leverandører, der leverer tilbud i borgernes eget hjem, jf. § 10 i ældreloven.
Det foreslåede vil medføre, at anvendelsesområdet for loven og dermed også for ældretilsynet vil være de nævnte typer af plejeenheder. Anvendelsesområdet vil således udgøre en videreførelse af de plejeenheder, som i dag er omfattet af hhv. kommunernes tilsyn med de kommunale opgaver efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86, jf. servicelovens § 151, og Styrelsens for Patientsikkerheds tilsyn efter servicelovens § 150, stk. 1, jf. § 150 c, stk. 1 og 2.
Det bemærkes, at den nye plejehjemstype ”lokalplejehjem”, jf. det samtidigt fremsatte forslag til lokalplejehjem, vil være omfattet af henvisningerne til plejehjem m.v., jf. § 47 i ældreloven og plejeboligbebyggelser, jf. lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap.
Det foreslåede vil dertil medføre, at det kun er de enheder, som er registreret i Plejeoversigten, jf. § 27, stk. 2 og 3, i det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov, som vil være omfattet af det nye ældretilsyns anvendelsesområde. Plejeoversigten vil omfatte de ovenfornævnte typer plejeenheder og vil pr. 1. juli 2027, jf. § 45, stk. 3, i det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov ikke omfatte tilbud, hvor der i væsentligt omfang leveres hjælp og støtte til borgerne efter lov om social service. Dette med henblik på sikre, at enhederne ikke både omfattes af tilsyn fra det nye ældretilsyn og socialtilsynet.
Med det foreslåede vil de omfattede plejeenheder bl.a. modtage opstartsmøde, jf. den foreslåede § 6, have adgang til rådgivning og sparring fra ældretilsynet, jf. den foreslåede § 4, og være omfattet af tilsyn med kvalitet i helhedsplejen fra ældretilsynet, jf. den foreslåede § 7 og samtilsyn for så vidt angår plejeenheder efter § 2, nr. 1-4. jf. den foreslåede § 8.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.3.2.