LOV nr 1653 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældretilsynsloven § 10
Plejeenheder omfattet af § 2 har over for ældretilsynet pligt til følgende:
-
Efter anmodning at give de oplysninger, som er nødvendige for, at ældretilsynet kan vurdere kvalitet i helhedsplejen i en plejeenhed, jf. § 7, stk. 3.
-
Af egen drift og uden unødigt ophold at give ældretilsynet oplysninger om overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold i plejeenheden og om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har iværksat foranstaltninger over for plejeenheden.
Stk. 2. Ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om plejeenhedernes oplysningspligt efter stk. 1.
Forarbejder til Ældretilsynsloven § 10
RetsinformationDet følger af servicelovens § 150 a, stk. 1, at den registreringspligtige enhed er forpligtet til at give de oplysninger, som er nødvendige som led i tilsynet, på anmodning fra Styrelsen for Patientsikkerhed.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.1 og 2.1.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Med lovforslagets kapitel 8 reguleres oplysningspligter for henholdsvis plejeenheden, ældretilsynet og den stedlige kommunalbestyrelse samt kommunikationen mellem ældretilsynet og plejeenhederne, kommunerne og andre myndigheder og tilsyn samt Sundhedsstyrelsen.
Det foreslås i stk. 1, at plejeenheder omfattet af § 2 over for ældretilsynet har pligt til følgende:
-
Efter anmodning at give de oplysninger, som er nødvendige for, at ældretilsynet kan vurdere kvalitet i helhedsplejen i en plejeenhed, jf. § 7, stk. 3.
-
Af egen drift og uden unødigt ophold at give ældretilsynet oplysninger om overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold i plejeenheden og om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har iværksat foranstaltninger over for plejeenheden.
Den foreslåede bestemmelses nr. 1 vil videreføre den gældende § 150 a, stk. 1, i serviceloven, og vil medføre, at ældretilsynet vil kunne afkræve de enkelte plejeenheder de oplysninger, der er nødvendige for at kunne vurdere kvalitet i helhedsplejen. Som led i indhentelse af ”nødvendige” oplysninger til brug for en sag forudsættes det, at der i videst muligt omfang søges indhentet umiddelbart tilgængelige oplysninger. Oplysningerne vil kunne afkræves før, under og efter et tilsyn efter den foreslåede § 7. De enkelte plejeenheder vil efter forslaget være forpligtede til at afgive disse oplysninger til ældretilsynet.
Formålet med bestemmelsen er at sikre ældretilsynet et så oplyst grundlag som muligt at udføre deres opgave ud fra – både i forhold til at kunne bistå med rådgivning og sparring og i forhold til at kunne føre tilsyn med kvalitet i helhedsplejen.
Den foreslåede forpligtelse for plejeenheden til at videregive oplysninger efter nr. 2, vil kun omfatte oplysninger, som vedrører oplysninger om overtrædelser, mangler eller bekymrende forhold i plejeenheden og om, hvorvidt andre tilsynsmyndigheder har iværksat foranstaltninger over for plejeenheden. Oplysningspligten vil ikke indebære, at plejeenheden er forpligtet til at videregive alle ”klager”, som plejeenheden modtager. Som eksempel på bekymrende forhold kan være oplysninger af mere generel karakter om uhensigtsmæssig adfærd fra plejeenhedens medarbejdere overfor de ældre borgere.
Pligten vil endvidere medføre, at oplysningerne skal videregives til ældretilsynet uden unødigt ophold, hvilket betyder, at det skal ske, så hurtigt, som det er praktisk muligt. Dette da denne oplysningspligt for plejeenheden er helt central for ældretilsynet i forhold til at kunne aktivere det reaktive tilsyn.
Retten til at kræve oplysninger forudsætter, at andre relevante regler overholdes, herunder i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter. I denne sammenhæng skal princippet om retten til ikke at inkriminere sig selv således påses overholdt, jf. lov om retssikkerhed ved forvaltningen anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter § 10. Efter denne bestemmelse gælder, at hvis der er konkret mistanke om, at en enkeltperson eller juridisk person har begået en lovovertrædelse, der kan medføre straf, gælder bestemmelser i lovgivningen m.v. om pligt til at meddele oplysninger til myndigheden ikke i forhold til den mistænkte, medmindre det kan udelukkes, at de oplysninger, som søges tilvejebragt, kan have betydning for bedømmelsen af den formodede lovovertrædelse.
Det foreslås derudover i stk. 2, at ældreministeren kan fastsætte nærmere regler om plejeenhedernes oplysningspligt efter stk. 1. Bemyndigelsen vil kunne anvendes til at fastsætte regler om plejeenhedernes oplysningspligt, f.eks. i form af indholdet heri, hvis der viser sig et behov herfor.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.3.11. Der henvises derudover til lovforslagets §§ 11-13 og bemærkningerne hertil.