LOV nr 1653 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældretilsynsloven § 1
Ældretilsynets formål er at støtte plejeenheder omfattet af loven i at sikre kvalitet i helhedsplejen, der gives i medfør af ældreloven.
Stk. 2. Formålet opnås gennem læringsorienteret dialog og ved at
-
bistå med rådgivning og sparring til plejeenhederne om kvalitet i helhedsplejen, jf. § 4, stk. 3, og
-
føre tilsyn med kvalitet i helhedsplejen i plejeenhederne, jf. § 7, stk. 1-3.
Forarbejder til Ældretilsynsloven § 1
RetsinformationI servicelovens kapitel 26 reguleres forsøgsordningen med et statsligt ældretilsyn i regi af Styrelsen for Patientsikkerheds forpligtigelse til at føre et risikobaseret tilsyn med, om den personlige hjælp, omsorg og pleje efter servicelovens §§ 83-87, som ydes på de registreringspligtige kommunale og private enheder efter servicelovens § 150 c, stk. 1 og 2, har den fornødne kvalitet.
Efter servicelovens § 151, stk. 1, har den stedlige kommune pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder, jf. serviceloven § 139.
Det er en del af formålet med kommunalbestyrelsens tilsynsforpligtelse efter servicelovens § 151, stk. 1, at præcisere forpligtelsen efter § 16 i retssikkerhedsloven, og at sætte særlig fokus på myndighedstilsynet med den hjælp, som kommunale og private leverandører giver efter servicelovens §§ 83, 83 a og 86.
I servicelovens § 148 a er tilsynsforpligtelsen i retssikkerhedslovens § 16 uddybet i forhold til, at kommunalbestyrelsen fører generelt driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter denne lov, som ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, og med private tilbud efter denne lov beliggende i kommunen, som ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn. Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddenes personale, bygninger og økonomi.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1.1 og 2.1.1.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget.
Med lovforslagets kapitel 1 reguleres det nye ældretilsyns formål som dermed danner rammen for ældretilsynets virke.
Det foreslås i stk. 1, at ældretilsynets formål er at støtte plejeenheder omfattet af loven i at sikre kvalitet i helhedsplejen, der gives i medfør af ældreloven.
Det foreslåede vil udgøre omdrejningspunktet for det nye ældretilsyns virke, hvor formålet vil være at støtte de plejeenheder, som vil være omfattet af ældretilsynsloven, jf. den foreslåede § 2, i at sikre kvalitet i helhedsplejen, der gives i medfør af det samtidigt fremsatte forslag til ældrelov.
Med udtrykket »støtte« sigtes til den helt centrale opgave for ældretilsynet, som vil være at bistå med rådgivning og sparring til plejeenhederne om faglig kvalitet i helhedsplejen. Med udtrykket »støtte« sigtes i den forbindelse også til, at ældretilsynet igennem deres virke, herunder deres dialog med plejeenhederne, vil have til hensigt at bidrage til læring, så enhederne bliver i stand til at finde egne løsninger.
Det foreslås derudover i stk. 2, at formålet opnås gennem læringsorienteret dialog og ved at:
-
Bistå med rådgivning og sparring til plejeenhederne om kvalitet i helhedsplejen jf. § 4, stk. 3.
-
Føre tilsyn med kvalitet i helhedsplejen i plejeenhederne, jf. § 7, stk. 1-3.
Det foreslåede vil for det første medføre, at den centrale metode i ældretilsynets virke vil være læringsorienteret dialog. Dialogen med de mange forskellige aktører, der tilsammen udøver og modtager helhedspleje, herunder de ældre selv, deres pårørende, ledelsen og personalet, vil bl.a. være afgørende for, at ældretilsynet vil kunne vurdere kvalitet i helhedsplejen. Men dialogen vil ikke altid kunne stå alene, da det at observere dagligdagssituationer som f.eks. spisning, genoptræning m.v. i nogle situationer også vil kunne give tilsynet relevant viden.
Det foreslåede vil for det andet medføre, at ældretilsynets centrale opgaver både vil indebære at agere som rådgivnings- og sparringspartner for plejeenhederne, jf. det foreslåede § 4, stk. 3, og samtidig at være den myndighed, som vil have til opgave at føre tilsyn med kvalitet i helhedsplejen, der gives i medfør af det samtidigt fremsatte forslag til ældreloven, jf. den foreslåede § 7, stk. 1-3.
Fælles for ældretilsynets formål, metode og centrale opgaver vil være det læringsorienterede sigte og, at tilliden til ledelsen og personalet, herunder til deres faglighed, vil være afgørende for at sikre en tryg samarbejdskultur og ramme for dialogen. Det vil derudover være afgørende i forhold til at skabe en kulturændring, hvor plejeenhederne bliver trygge ved at være åbne om udfordringer m.v. ved at række ud til ældretilsynet og f.eks. anmode om rådgivning og sparring efter den foreslåede § 4. Derudover vil tilliden være afgørende i forhold til at kunne skabe motivation og ejerskab til at sikre den gode kvalitet og arbejde med forbedring samt i forhold til at skabe rum for læring. I den forbindelse henvises også til lovforslagets § 6 om opstartsmøde med plejeenhederne, da opstartsmødet bl.a. vil have til formål at skabe en tillidsfuld ramme for dialogen mellem plejeenheden og ældretilsynet.
Formålsbestemmelserne fastlægger ikke materielle rettigheder eller forpligtelser for henholdsvis borgere og myndigheder, men indgår som led i fortolkningen af lovens materielle bestemmelser.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.3.3. For nærmere om ældretilsynets rådgivning og sparring samt vurdering af kvalitet i helhedsplejen henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 2.1.3.4, 2.1.3.7 og 2.1.3 og til bemærkningerne til lovforslagets §§ 4 og 7.