LOV nr 1651 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældreloven § 7
Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på ældreområdet. Rammerne for samarbejdet fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen yder støtte til frivilligt arbejde på ældreområdet.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen fastsætter årligt et beløb til støtte efter stk. 2.
Forarbejder til Ældreloven § 7
RetsinformationDet fremgår af § 18 i serviceloven, at kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger, og at rammerne for samarbejdet fastsættes af kommunalbestyrelsen. Det fremgår også, at der skal afsættes midler til støtte til frivilligt socialt arbejde i kommunen.
Bestemmelsens foreslås med redaktionelle ændringer overført til ældreloven med henblik på at øge læsbarheden.
Det foreslås i stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger på ældreområdet. Rammerne for samarbejdet., fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at kommunalbestyrelsen vil være forpligtet til at samarbejde med de frivillige organisationer og foreninger på ældreområdet, og at det vil være kommunalbestyrelsens ansvar, hvordan den vil fastlægge rammerne for dette samarbejde.
Formålet med stk. 1, vil være at sikre, at kommunalbestyrelserne - ud fra lokale ønsker og forhold - vil arbejde på at fremme samarbejdet med den lokale frivillige sektor på ældreområdet med henblik på at skabe gode rammer for og styrke den frivillige indsats. Formålet vil videre være at sikre et tæt samspil mellem de frivillige organisationer og foreningers aktiviteter og de offentlige tilbud for ældre og deres pårørende.
Med »samspil mellem de frivillige organisationer og foreningers aktiviteter og de offentlige tilbud« forstås, et gensidigt samarbejde, baseret på kendskab til og respekt for de forskellige vilkår, der kendetegner hhv. en kommunal myndighed og medarbejdere der udmønter dennes beslutning og på den anden side en pårørende, en civilsamfundsorganisation eller et lokalt fællesskab. Respekt for de forskellige parters styrke og kommunalbestyrelsens myndighedsansvar vil således være grundlæggende forudsætninger for samarbejdet.
En styrkelse af samarbejdet vil endvidere have til hensigt at gavne de ældre og pårørende, der har brug for hjælp og støtte, og gavne det lokale forebyggende arbejde.
De frivillige organisationer og foreningers aktiviteter på ældreområdet kan være organiseret på forskellig vis. Nogle drives udelukkende på basis af en frivillig indsats, andre udelukkende med lønnet indsats, men med en frivillig, ulønnet bestyrelse. Herimellem findes der flere organiseringsformer, der bygger på en kombination af frivillig og lønnet indsats. Aktiviteter, der primært drives med lønnet arbejdskraft, vil typisk være organiseret som selvejende institutioner under en frivillig organisation.
De frivillige organisationer og foreninger vil kunne tilbyde en række forskellige konkrete aktiviteter. Disse kan f.eks. indbefatte besøgsvennetjenester, vågetjenester, ledsageordning på frivilligbasis, pårørenderådgivninger eller f.eks. sociale caféer og andre samværsaktiviteter.
Samarbejdet bør sigte mod lokale organisationer og foreninger på ældreområdet, lokale afdelinger af landsorganisationer, som virker lokalt, og andre frivillighedsinitiativer også af mindre formaliseret art. Kommunalbestyrelsen vil dog ligeledes kunne beslutte, at samarbejde på tværs af kommunegrænser om aktiviteter, der dækker et større geografisk område. Kommunalbestyrelsen vil i disse situationer kunne vælge at støtte organisationer, foreninger eller aktiviteter på ældreområdet, der ikke har adresse i den pågældende kommune. Kommunalbestyrelsen vil tillige kunne vælge at støtte frivillige foreninger og aktiviteter, der relaterer sig til opgaver, der er forankret i regionsregi.
Kommunalbestyrelsen bør sigte mod et bredt samarbejde med forskellige typer af frivillige organisationer og foreninger eller andre frivillige aktører på ældreområdet. Samarbejdet med den frivillige sektor vil kunne inddrages i kommunalbestyrelsens tilrettelæggelse af opgaveløsningen i forskellige indsatser på ældreområdet. Det vil eksempelvis kunne være i relation til forebyggende indsatser efter den foreslåede § 6, eller i tilknytning til helhedsplejen, jf. den foreslåede § 9-11. Ligeledes vil kommunalbestyrelsen kunne understøtte lovforslagets bærende værdi om et tæt samspil med pårørende generelt ved at samarbejde med og støtte pårørendeforeninger eller -indsatser.
Det vil være vigtigt, at samarbejdet baseres på kendskab til og respekt for de forskellige vilkår, der kendetegner hhv. en kommunal myndighed og en frivillig organisation eller forening. Respekt for den frivillige indsats egenart og styrke og kommunalbestyrelsens myndighedsansvar for den sociale indsats vil således være grundlæggende forudsætninger.
I den sammenhæng vil det være vigtigt, at de frivillige organisationer og foreninger er tydelige om deres værdigrundlag og formål og om, hvordan deres frivillige indsats kan gøre en forskel for ældre borgere.
Det foreslås med stk. 2, at kommunalbestyrelsen yder støtte til frivilligt arbejde på ældreområdet.
Med det foreslåede gives hjemmel til at kommunalbestyrelsen vil kunne yde økonomisk støtte til frivilligt arbejde på ældreområdet.
Det foreslås med stk. 3, at kommunalbestyrelsen årligt fastsætter et beløb til støtte efter stk. 2.
Det foreslåede er en videreførelse af servicelovens § 18, stk. 2, tilpasset ældreloven.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at det vil være op til den enkelte kommunalbestyrelse at prioritere, hvilke frivillige aktiviteter, der vil modtage støtte samt omfanget af støtte. Sigtet med bestemmelsen vil være, at også de aktiviteter, der primært eller udelukkende drives med frivillig arbejdskraft, inddrages i samarbejdet, og at disse støttes økonomisk. Der vil særligt skulle lægges vægt på at støtte konkrete aktiviteter.
Den støtte, der vil blive tildelt efter bestemmelsen, vil bl.a. skulle tage sigte på den situation, at en frivillig organisation, forening eller andre frivillige aktører af egen drift og på eget initiativ gør en frivillig indsats på ældreområdet. Kommunalbestyrelsens rolle vil her være at vurdere, om den vil støtte den pågældende aktivitet økonomisk. Bestemmelsen vil også kunne indgå som et led i et samarbejde mellem kommunalbestyrelsen og en frivillig organisation eller forening om indsatsen for en bestemt målgruppe eller om en socialt forebyggende indsats for ældre og pårørende. Det vil være en betingelse, at den frivillige indsats er kernen i aktiviteterne. Tilskuddet vil skulle fungere som en støtte til den specifikke frivillige indsats og ydes med respekt for den frivillige indsats egenart og styrke.
Det vil kunne være nødvendigt med et lønnet personale til organisering af en frivillig indsats, til supervision, til indslusning af nye frivillige, til at sikre økonomiske midler osv. Støtten vil derfor konkret også kunne bruges til at finansiere lønninger til ansatte osv.
Hvis en lokal frivillig organisation eller forening er utilfreds med forholdene for støtte efter bestemmelsen, må den gøre sin indflydelse gældende lokalt, herunder over for kommunalbestyrelsen.
Med det foreslåede ændres der ikke på det tilskud, kommunalbestyrelsen modtager fra staten via bloktilskuddet, som kompensation for støtten til det frivillige sociale arbejde. Ligeledes ændres der ikke på kommunalbestyrelsens mulighed for at støtte den frivillige sektor på socialområdet efter serviceloven. Se pkt. 3.3.1, i lovforslagets almindelige bemærkninger for en nærmere beskrivelse af gældende ret.