LOV nr 1651 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældreloven § 44
Personer, der på grund af deres aktiviteter under anden verdenskrig modtager erstatning i henhold til lov om erstatning til besættelsestidens ofre, kan visiteres direkte fra udlandet til et plejehjem, jf. § 47, der har personale med særlig ekspertise i at pleje personer, der lider af kz-syndrom.
Stk. 2. For at kunne blive visiteret til et plejehjem efter stk. 1 skal de pågældende
-
opfylde betingelserne for at få opholdstilladelse i Danmark og
-
opfylde de gældende betingelser for visitation til plejehjem i den kommune, hvor plejehjemmet ligger.
Stk. 3. Ældreministeren fastsætter nærmere regler om dokumentation for, at visitationsbetingelserne, jf. stk. 2, er opfyldt.
Forarbejder til Ældreloven § 44
RetsinformationDet fremgår af § 2 a, stk. 1, i serviceloven, at personer, der på grund af deres aktiviteter under anden verdenskrig modtager erstatning i henhold til lov om erstatning til besættelsestidens ofre, kan visiteres direkte fra udlandet til et plejehjem, jf. § 192, der har personale med særlig ekspertise i at pleje personer, der lider af kz-syndrom.
Det fremgår af stk. 2., at de pågældende for at kunne blive visiteret til et plejehjem efter stk. 1 skal opfylde betingelserne for at få opholdstilladelse i Danmark og opfylde de gældende betingelser for visitation til plejehjem i den kommune, hvor plejehjemmet ligger.
Det fremgår af stk. 3, at ældreministeren fastsætter nærmere regler om dokumentation for, at visitationsbetingelserne er opfyldt. Bemyndigelsen er blevet udmøntet i bekendtgørelse nr. 1324 af 10. december 2014 om plejehjem og beskyttede boliger. Det fremgår af § 3, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om optagelse i et plejehjem eller en beskyttet bolig. Af § 3 stk. 2, fremgår, at personer, der på grund af deres aktiviteter under anden verdenskrig modtager erstatning i henhold til lov om erstatning til besættelsestidens ofre, kan visiteres direkte fra udlandet til et plejehjem, der har personale med særlig ekspertise i at pleje personer, der lider af kz-syndrom. Visitationen indebærer, at der ikke tillige skal foretages en visitation af kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor plejehjemmet ligger. Af stk. 3, nr. 1, fremgår, at personen for at kunne blive visiteret til et plejehjem efter stk. 2 skal opfylde betingelserne for at få opholdstilladelse i Danmark og af stk. 3, nr. 2, fremgår, at personen skal opfylde de gældende betingelser for visitation til plejehjem i den kommune, hvor plejehjemmet ligger. Af stk. 5 fremgår, at visitationsbetingelserne efter stk. 3, nr. 2, udarbejdes af kommunalbestyrelsen i samarbejde med det pågældende plejehjem. Visitationsbetingelserne skal oversættes til det relevante sprog, således at den lokale myndighed i det land, hvor den pågældende person bor, kan foretage den fornødne vurdering og udarbejde dokumentationen herfor til brug for plejehjemmets visitation i Danmark. Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelserne i servicelovens § 2a, jf. Folketingstidende, tillæg A, side 3132 ff., at bestemmelserne vil skabe mulighed for, at personer, der modtager erstatning i henhold til lov om besættelsestidens ofre, kan behovsvurderes direkte fra udlandet til en plads i et plejehjem i Danmark. Det er kun personer, der i tiden fra 9. april 1940 indtil krigstilstandens ophør, har pådraget sig skade eller sygdom, der har medført midlertidig eller varig forringet erhvervsevne som følge af krigshandlinger eller krigslignende handlinger her i landet, der vil være omfattet af særordningen. Besættelsestidens ofre er først og fremmest danske statsborgere, som under den tyske besættelse har været deporteret til fængsel eller koncentrationslejr i udlandet, været tjenstgørende i mindst 6 måneder på danske - eller udenlandske skibe under allieret kontrol i krigsfarvand, været aktivt engageret her i landet i mindst 1 år i organiseret modstandsarbejder, der har medført særlig hård fysisk eller psykisk belastning eller sejlet med færøske fiskeskibe eller fisketransport i krigsfarvand i mindst 6 måneder med henblik på tilførelse af krigsforsyninger til allieret havn uden for Færøerne. Ordningen vil alene skulle gælde for de direkte erstatningsberettigede og ikke for enker eller enkemænd til direkte erstatningsberettigede.
Forslaget til bestemmelser i § 44 er en uændret videreførelse af de eksisterende regler i servicelovens § 2 a.
Det foreslås i stk. 1, at personer, der på grund af deres aktiviteter under anden verdenskrig modtager erstatning i henhold til lov om erstatning til besættelsestidens ofre, kan visiteres direkte fra udlandet til et plejehjem, jf. § 44, der har personale med særlig ekspertise i at pleje personer, der lider af kz-syndrom.
I stk. 2. foreslås, at de pågældende for at kunne blive visiteret til et plejehjem efter stk. 1 skal opfylde betingelserne for at få opholdstilladelse i Danmark og opfylde de gældende betingelser for visitation til plejehjem i den kommune, hvor plejehjemmet ligger.
I stk. 3. foreslås en bemyndigelsesbestemmelse, der giver ældreministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om dokumentation for, at visitationsbetingelserne er opfyldt. Bemyndigelsesbestemmelsen forudsættes anvendt til at videreføre de gældende regler i § 3, i bekendtgørelse nr. 1324 af 10. december 2014 om plejehjem og beskyttede boliger.