LOV nr 1651 af 30/12/2024
Ældreministeriet
Ældreloven § 29
Kommunalbestyrelsen skal ved afgørelser efter §§ 10, 13, 14, 16 og 17, § 18, stk. 4, og § 20 skriftligt oplyse om indholdet af det tilbud, der er bevilget i forbindelse med afgørelsen. Kommunalbestyrelsen kan ved mindre justeringer af begunstigende karakter i tilbuddene undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom.
Forarbejder til Ældreloven § 29
RetsinformationDet følger bl.a. af servicelovens § 88, stk. 1, at kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om tildeling af personlig hjælp og pleje m.v. efter servicelovens kapitel 16.
Efter servicelovens § 89 skal ansøgeren i forbindelse med afgørelsen om hjælp efter servicelovens kapitel 16 skriftligt oplyses om, hvilken hjælp der er bevilget. Kommunalbestyrelsen kan ved mindre, begunstigende justeringer i hjælpen undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom til borgeren.
Servicelovens § 89 finder anvendelse i forhold til afgørelser om tilbud efter lovens § 83 (tilbud om personlig hjælp og pleje, hjælp eller støtte til praktiske opgaver i hjemmet samt madservice), § 83 a (tilbud om korterevarende og tidsafgrænset rehabiliteringsforløb forud for vurdering af behovet for hjælp efter § 83), § 84 (tilbud om afløsning eller aflastning til ægtefælle, pårørende m.v., samt tilbud om midlertidigt ophold), § 86 (tilbud om genoptræning eller vedligeholdelsestræning), samt § 91, stk. 3 (afslag på tilbud om et fritvalgsbevis) samt § 94 (tilbud om personligt udpeget hjælper).
Med § 29 foreslås, at kommunalbestyrelsen ved afgørelser efter §§ 10, 13, 14, 16, 17, § 18, stk. 4, og § 20 skriftligt skal oplyse om indholdet af det tilbud, der er bevilget i forbindelse med afgørelsen. Kommunalbestyrelsen kan ved mindre justeringer af begunstigende karakter i tilbuddene undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom.
Den foreslåede bestemmelse vil betyde, at kommunalbestyrelsen vil skulle give skriftlig oplysning om det tilbud, der er bevilget i forbindelse med en afgørelse efter de foreslåede bestemmelser i § 10 (sammenhængende og rummeligt pleje- og omsorgsforløb), §§ 13 og 14 (madudbringning og madordning), §§ 16 og 17 (afløsning eller aflastning samt midlertidigt ophold), § 18, stk. 4 (afslag på fritvalgsbevis), § 20 (afgørelse om personligt udpeget hjælper).
Med forslaget videreføres således gældende ret i forhold til kravet om, at kommunalbestyrelsen skal give skriftlig oplysning om, hvilken hjælp og støtte m.v. der er bevilget vedrørende afgørelser om afløsning, aflastning, midlertidigt ophold, fritvalgsbevis og selvudpeget hjælper. I forbindelse med afgørelser om hjælp og støtte m.v., der er tildelt efter de foreslåede § 10 (sammenhængende og rummeligt pleje- og omsorgsforløb) og §§ 13-14 (madudbringning og madordning) vil personen over for hvem, afgørelsen er truffet, også skulle have skriftlig oplysning om hvilken hjælp og støtte m.v. der er tildelt.
Forslaget indebærer også, at kommunalbestyrelsen ved mindre justeringer af begunstigende karakter i tilbuddene kan undlade at fremsende en ny skriftlig oplysning herom.
Det vil efter bestemmelsen både være et krav, at der vil være tale om mindre justeringer, og at justeringerne vil være begunstigende.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til de almindelige bemærkninger pkt. 3.16.