LBK nr 1057 af 23/09/2024
Erhvervsministeriet
Årsregnskabsloven § 165
Denne lov træder i kraft den 1. januar 2002 med virkning for regnskabsår, der begynder den 1. januar 2002 eller senere, jf. dog stk. 3-6.
Stk. 2. Samtidig ophæves lov om visse selskabers aflæggelse af årsregnskab m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 526 af 17. juni 1996, jf. dog stk. 3 og 6.
Stk. 3-6. (Udelades)
Forarbejder til Årsregnskabsloven § 165
RetsinformationDet foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2002 med virkning for regnskabsår, der begynder på denne dato eller senere. Samtidig ophæves lov om visse selskabers aflæggelse af årsregnskab m.v.
For regnskabsår, der begynder før den 1. januar 2002, foreslås det i stk. 3, at virksomhederne fortsat skal anvende de hidtil gældende regler i lov om visse selskabers aflæggelse af årsregnskab m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 526 af 17. juni 1996, med de ændringer, der følger af forslagets § 169 (se denne bestemmelse). Virksomheder, hvis regnskabsår f.eks. løber fra den 1.10.2001 - 30.9.2002, skal således anvende den nuværende årsregnskabslovs bestemmelser på regnskabsaflæggelsen (medmindre de frivilligt vælger at anvende den nye årsregnskabslovs bestemmelser, se lovforslagets § 168). Indsendelsesfristen i § 138, stk. 1, skal dog anvendes, hvis en regnskabsperiode, der begynder før den 1. januar 2002, slutter efter den 31. december 2002. Dette kan navnlig være aktuelt for nystiftede selskaber, hvis første regnskabsperiode kan vare i op til 18 måneder.
For regnskabsår, der både påbegyndes og afsluttes i år 2002, skal årsrapport eller undtagelseserklæring m.v., der indsendes i stedet herfor, være modtaget i styrelsen senest 6 måneder efter regnskabsårets afslutning (for statslige og børsnoterede selskaber 5 måneder), jf. forslagets stk. 4. Dette indebærer, at den skærpede indsendelsesfrist i § 138, stk. 1, 2. pkt., på henholdsvis 5 og 4 måneder først får virkning for regnskabsår, der afsluttes i år 2003. Derved sikres det, at virksomhederne får en lang overgangsperiode til at indrette sig på den nye indsendelsesfrist. Overskrides indsendelsesfristen, pålægger Erhvervs- og Selskabsstyrelsen virksomhedens øverste ansvarlige ledelse afgift efter bestemmelserne i §§ 150 - 52.
Erhvervsdrivende fonde samt virksomheder, der indsender undtagelseserklæring i stedet for årsrapport, er p.t. ikke omfattet af de gældende afgiftsbestemmelser i § 62, stk. 6, i lov om visse selskabers aflæggelse af årsregnskab m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 526 af 17. juni 1996. I forslagets stk. 4, 3. pkt., foreslås det derfor, at afgiftsbestemmelserne i §§ 150 - 52 først får virkning for disse virksomheder for regnskabsår, der afsluttes i år 2003. Derved sikres det, at virksomhederne får en lang overgangsperiode til at indrette sig på de skærpede regler.
Stk. 5 bemyndiger Erhvervsministeren til at fastsætte tidspunktet for ikrafttræden af § 37. Disse bestemmelser forudsætter en ændring af 4. direktiv, som forventes at blive vedtaget i første halvdel af 2001.
I stk. 6 foreslås det, at kravet i den gældende årsregnskabslovs § 61 c, stk. 1, om to revisorer i statslige og børsnoterede aktieselskaber, forbliver i kraft for regnskabsår, der senest påbegyndes den 31. december 2004. Derved får selskabernes aktionærer, kreditorer, offentlige myndigheder og revisorer mulighed for at indstille sig på de nye regler.