LBK nr 1057 af 23/09/2024
Erhvervsministeriet
Årsregnskabsloven § 16
Indregning, måling og oplysninger i monetære enheder skal foretages i danske kroner eller i euro. Virksomheden kan dog vælge i stedet at anføre beløbene i en anden fremmed valuta, der er relevant for virksomheden henholdsvis virksomhedens koncern.
Forarbejder til Årsregnskabsloven § 16
RetsinformationForslagets § 16
betyder, at alle beløbsoplysninger skal gives i enten danske kroner eller i euro. Dette gælder dog i sagens natur ikke oplysninger om f.eks. valutarisici, som kræver oplysninger i fremmed valuta. Bestemmelsen regulerer alene den grundlæggende valuta, som årsrapporten skal gives i (regnskabsvalutaen).
Formålet med at begrænse virksomhedens valg af monetær måleenhed er at sikre regnskabsbrugers mulighed for fortsat at kunne sammenligne danske virksomheders årsrapporter. At tillade flere valutaer vil derfor i et vist omfang ske på bekostning af regnskabsbrugers behov for sammenligning af årsrapporter med henblik på at sikre en effektiv ressourceallokering. Forslaget giver dog i overensstemmelse med gældende ret et valg mellem danske kroner og euro.
Bemyndigelsen i forslagets 2. pkt. viderefører gældende lovs § 5 a, stk. 1, 2. og 3. pkt. Denne bemyndigelse forudsættes efter lovmotiverne til lovændringen (Europakken) i december 1998 kun at blive anvendt overfor valutaer, der har tilnærmelsesvist det samme fastkursspænd til euro, som er aftalt for danske kroner, for tiden +/- 2,25 %. For tiden ses ingen fremmede valutaer at opfylde denne målsætning.
Bestemmelsen i gældende lovs § 5 a, stk. 2, hvorefter der ikke kræves en særlig begrundelse for at kunne skifte til euro den første gang, virksomheden gør dette, er overført til ikrafttrædelsesbestemmelserne, jf. forslagets § 167. Bestemmelsen er et led i Europakkens almindelige bestræbelser for at gøre det lettere at overgå til euro. Bestemmelsen skal ses i lyset af bogføringslovens § 7, stk. 4 og 5, hvorefter en virksomhed kan vælge danske kroner, euro eller en relevant fremmed valuta som bogføringsvaluta. Denne behøver ikke at være identisk med regnskabsvalutaen, men det kan være ganske praktisk.
Forslaget gentager ikke bestemmelsen i gældende lovs § 5 a, hvorefter en virksomhed har mulighed for at supplere sine monetære oplysninger med opgørelser i andre fremmede valutaer, f.eks. US-dollars. Da det er meningen ikke længere at indskrænke muligheden til at omfatte simpel "oversættelse", men også tillade anvendelse af omregning, er det overflødigt at give en sådan mulighed, der må antages også at bestå uden udtrykkelig bestemmelse herom. Det hænger også sammen med, at forslaget indeholder bestemmelser om omregning af fremmed valuta til danske kroner eller euro.