LBK nr 1122 af 28/05/2021
Justitsministeriet
Værgemålsloven § 22a
Familieretshusets afgørelser efter denne lov kan påklages til Civilstyrelsen. Dette gælder dog ikke afgørelser efter §§ 21 og 22.
Gældende§ 22a
RetsinformationLov om ændring af værgemålsloven (Initiativer med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne hos Familieretshuset i værgemålssager, fastsættelse af øvre grænse for antal værgemål m.v.)
Dato
21. juni 2025
Ministerium
Justitsministeriet
Kort navn
LOV nr 728 af 20/06/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,1 +1,1 @@
|
|
1 |
-
Familieretshusets afgørelser efter denne lov kan påklages til Civilstyrelsen. Dette gælder dog ikke afgørelser efter §§ 21 og 22.
|
|
|
1 |
+
Familieretshusets afgørelser efter denne lov kan inden 4 uger fra afgørelsestidspunktet påklages til Civilstyrelsen. Dette gælder dog ikke afgørelser efter §§ 21 og 22.
|
Ændringer
Nr 8: | I § 22 a, 1. pkt., indsættes efter »kan«: »inden 4 uger fra afgørelsestidspunktet«. |
Forarbejder
Til nr. 8 og 9
Det følger af værgemålslovens § 25, stk. 1, at værgen skal sørge for, at formuen bevares og giver rimeligt udbytte.
Det fremgår af § 25, stk. 2, 1. pkt., at værgen skal sørge for, at indtægterne anvendes til gavn for den, der er under værgemål.
Efter stk. 2, 2. pkt., kan forældre som faste værger anvende barnets indtægter til dets underhold i passende omfang og under
hensyntagen til deres og barnets stilling, jf. § 2, stk. 3, i forældreansvarsloven. Det fremgår af § 25, stk. 2, 3. pkt., at er
indtægterne ikke tilstrækkelige, kan værgen under hensyn til værgemålets karakter bruge af formuen i passende omfang med
Familieretshusets godkendelse, jf. § 39.
Det foreslås at ophæve stk. 1.
Den foreslåede ophævelse af værgemålslovens § 25, stk. 1, vil indebære, at kravet om, at værgen skal sørge for, at formuen
bevares, udgår.
Det foreslås endvidere, at »formuen og« indsættes i § 25, stk. 2,
efter »skal sørge for, at«.
Med det foreslåede vil det eksisterende krav om, at indtægten skal anvendes til gavn for den, der er under værgemål, jf. stk. 2,
gælde tilsvarende for formuen. Hensynet til formuens anvendelse bliver således identisk med det allerede eksisterende hensyn i §
25, stk. 2, vedrørende anvendelsen af indtægterne.
Forslagene indebærer, at værgen skal sørge for, at både formuen og indtægten anvendes til gavn for den, der er under værgemål.
Endelig foreslås det at ophæve § 25, stk. 2, 3. pkt.
Da kravene om forbrug af indtægt og formue gøres identiske, ophæves samtidig betingelsen i § 25, stk. 2, 3. pkt., hvorefter
værgen, hvis indtægterne ikke er tilstrækkelige og under hensyntagen til værgemålets karakter, kan bruge af formuen i passende
omfang med Familieretshusets godkendelse.
Det vil være op til værgen at vurdere, hvilke dispositioner der er til gavn for personen under værgemål. Forslaget skal læses i
sammenhæng med det under pkt. 2.5.3.2 anførte om økonomiske grænser for forbrug af formuen.
Forbrug af formuen til en mindreårigs underhold, herunder almindelige dagligdagsfornødenheder, vil fortsat ikke kunne dækkes af
den mindreåriges formue, idet dette fortsat vil høre under forældremyndighedsindehaverens forsørgelsespligt. Tilsvarende vil
udgifter til f.eks. privatskole eller konfirmation fortsat høre under forsørgelsespligten.
Ved forbrug af formuen til andre formål må der tages hensyn til formuens bevarelse, hvis der er tale om en mindreårig, der
forventes at leve en længere årrække og senere vil skulle forsørge sig selv. Den samme afvejning og de samme hensyn gør sig
gældende for andre borgere, der kommer under værgemål og må forventes at leve en længere årrække.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.5.3.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.