LBK nr 1736 af 26/08/2021
Justitsministeriet
Våbenloven § 2f
Tilladelser og samtykker efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, kan til enhver tid tilbagekaldes.
Gældende§ 2f
RetsinformationLov om ændring af lov om våben og eksplosivstoffer m.v., lov om krigsmateriel m.v. og lov om jagt og vildtforvaltning (Strammere kontrol med våbentilladelser, øget sikkerhed ved besiddelse af våben og opbevaring af ammunition m.v.)
Dato
12. juni 2024
Ministerium
Justitsministeriet
Kort navn
LOV nr 654 af 11/06/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,2 +1,4 @@
|
|
1 |
Tilladelser og samtykker efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, kan til enhver
|
2 |
-
tid tilbagekaldes.
|
|
|
|
|
|
1 |
Tilladelser og samtykker efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, kan til enhver
|
2 |
+
tid tilbagekaldes.
|
3 |
+
|
4 |
+
Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om bortfald af tilladelser, godkendelser, samtykker eller dispensationer efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, til personer, der er dømt for grovere lovovertrædelser eller er meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning efter lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
|
Ændringer
Nr 2: | I § 2 f indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om bortfald af tilladelser, godkendelser, samtykker eller dispensationer efter denne lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, til personer, der er dømt for grovere lovovertrædelser eller er meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning efter lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.« |
Forarbejder
Til nr. 2
Det fremgår af våbenlovens § 2 f, at tilladelser og samtykker efter våbenloven eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i
medfør af loven, til enhver tid kan tilbagekaldes.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til punkt 2.2.1 i de almindelige bemærkninger i lovforslaget.
Det foreslås, at det i våbenlovens § 2 f
indsættes som stk. 2
, at justitsministeren kan fastsætte regler om bortfald af tilladelser, godkendelser, samtykker eller dispensationer efter denne
lov eller efter bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, til personer, der er dømt for grovere lovovertrædelser eller er
meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning efter lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Det forudsættes, at ministeren vil fastsætte regler om, at personer, der dømmes for visse grovere lovovertrædelser, ikke har
adgang til våben. Det gælder også personer, der modtager en beslutning om tilhold, opholdsforbud eller bortvisning. Bestemmelsen
skal bemyndige justitsministeren til at fastsætte regler, der indebærer, at tilladelser og samtykker efter våbenloven eller efter
bestemmelser, der er udfærdiget i medfør af loven, bortfalder for personer, der har begået visse grovere lovovertrædelser eller er
meddelt tilhold, opholdsforbud eller bortvisning efter lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i bekendtgørelsen vil blive fastsat regler om, at ordningen kun vil omfatte personer,
der er idømt en ubetinget fængselsstraf på mindst 60 dage.
Det vil i bekendtgørelsen skulle fastlægges, hvilke grovere lovovertrædelser der skal omfattes af ordningen, ligesom det tidsrum
fra domsafsigelsen eller afgørelsen om f.eks. tilhold, hvor en person ikke kan opretholde våbentilladelse m.v., vil skulle
fastlægges. Det forudsættes i den forbindelse, at forbrydelser rettet mod staten og den offentlige myndighed (straffelovens
kapitel 12 og 13), overtrædelser af våbenloven og knivloven, vil være omfattet af ordningen. Det forudsættes endvidere, at
personfarlig kriminalitet og visse seksualforbrydelser tillige vil være omfattet af ordningen. Derudover vil overtrædelser med
strafforhøjende momenter efter f.eks. straffelovens § 81 a og § 81 b være omfattet. Opregningen er dog ikke udtømmende.
For personer med våbentilladelse m.v., der falder uden for denne ordning, f.eks. fordi de har begået kriminalitet, som ikke
omfattes af den foreslåede ordning, skal den eksisterende praksis fortsætte uændret, hvorefter politiet foretager en konkret
vurdering af, om en persons våbentilladelse skal tilbagekaldes. Det forhold, at en lovovertrædelse ikke er omfattet af den
foreslåede ordning er således ikke ensbetydende med, at personen vil beholde sin våbentilladelse m.v., idet dette fortsat vil bero
på en konkret vurdering af, om våbentilladelsen m.v. skal tilbagekaldes. I tilfælde af en sigtelse for overtrædelse af de
omfattede bestemmelser m.v. vil politiet – som i dag – foretage en konkret vurdering af, om der bør indledes en
tilbagekaldelsessag. Det samme vil være tilfældet, hvis en person sigtes eller dømmes for kriminalitet, der ikke er omfattet af
den foreslåede ordning.
Ordningen omfatter ikke tilladelser, der er udstedt i forbindelse med erhverv efter våbenbekendtgørelsens § 12 (meddelelse af
generel tilladelse til erhvervsdrivende til med henblik på transport at besidde våben og ammunition), § 42 (meddelelse af generel
tilladelse til erhvervsdrivende til med henblik på videresalg at erhverve og besidde våben og ammunition under nærmere
betingelser) og § 43 (meddelelse af generel tilladelse til med henblik på reparation, service og anden erhvervsmæssig virksomhed
at besidde våben under nærmere betingelser). Ordningen omfatter heller ikke godkendelser af de ansatte hos de erhvervsdrivende,
der nævnes oven for, eller tilladelser, der er udstedt efter reglerne i eksplosivstofbekendtgørelsen, herunder godkendelse af
ansatte hos erhvervsdrivende med tilladelse efter eksplosivstofbekendtgørelsen. Det gælder også personer, som i øvrigt har brug
for at kunne opretholde våbentilladelse i forbindelse med deres ansættelsesforhold. Disse personer vil fortsat kunne undergives en
sædvanlig vandelsvurdering, der foretages for de erhvervsdrivende.
Det forudsættes, at bortfaldet af våbentilladelsen m.v., herunder pligten til at skaffe sig af med det eller de omhandlede våben
og evt. ammunition, vil gælde fra dommen er afsagt i første instans, eller fra beslutningen om tilhold, opholdsforbud eller
bortvisning er meddelt. Det medfører, at bortfaldet af våbentilladelsen m.v. vil gælde uanset, om dommen er endelig, ligesom
bortfaldet også vil gælde ved tiltaltes udeblivelse fra domsafsigelsen.
Det forudsættes, at politiet vil give våbentilladelsesindehaveren en orientering om, at våbentilladelsen er bortfaldet, således at
indehaveren kan træffe de fornødne foranstaltninger for at afhænde våbnet inden for den frist, der er fastsat i
våbenbekendtgørelsen. Fristen for afhændelse regnes tidligst fra domfældelsen i 1. instans, når vedkommende er gjort bekendt med
følgerne efter reglerne fastsat i bekendtgørelsen. Såfremt der sker opbevaring eller transport af våben efter denne frist, vil der
være tale om ulovlig våbenbesiddelse. Det forudsættes, at der i bekendtgørelsen vil være en mulighed for, at politiet kan forlænge
fristen, såfremt der foreligger særlige omstændigheder i den givne situation. Det bemærkes dog, at våbentilladelse m.v. vil
bortfalde allerede ved domsafsigelsen eller beslutningen om tilhold, opholdsforbud eller bortvisning, og at bortfaldet således
ikke er knyttet op på orienteringsskrivelsen fra politiet. Det forudsættes, at politiet – i forbindelse med udstedelse af nye
våbentilladelser – i tilladelsen vil skulle orientere om, at tilladelsen bortfalder efter de regler, der er fastsat herom i
bekendtgørelsen.
Hvis dommen ændres af en højere instans, f.eks. hvis vedkommende frifindes eller idømmes en betinget straf, eller en straf der er
mildere end 60 dages fængsel, således at betingelserne for bortfald ikke længere er opfyldt, skal den pågældende på ny søge om
våbentilladelse. En omgørelse af dommen vil således ikke indebære, at en bortfaldet våbentilladelse bliver gyldig igen.
Der vil være mulighed for at klage til Rigspolitiet over en afgørelse om bortfald efter de almindelige regler.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.