Indhold
1. Indledning 5
2. Ordningens formål 5
3. Administration af ordningen 5
4. Afsatte midler og finansiering 5
5. Ansøgningsfrist 5
6. Hvem kan søge om tilskud 6
7. Hvordan søger du om tilskud 6
8. Tilskuddets størrelse 7
9. Hvad gives der tilskud til 7
10. Betingelser for tilsagn om tilskud 8
11. Afgørelse om tilsagn om tilskud eller afslag, herunder prioritering 10
12. Sagsbehandlingstid 10
13. Indberetning og anmodning om tilskud 11
14. Klageadgang 11
15. Særligt om opretholdelse af tilsagnet 11
16. Ændring af tilsagnet 11
17. Overdragelse af tilsagn 12
18. Anmodning om udbetaling 12
19. Tilsagnet opgives 13
20. Udbetaling af tilskud 13
21. Nedsættelse og tilbagebetaling af tilskud og bortfald af tilsagn 14
22. Kontrol på stedet 16
23. Straffebestemmelser og svig 16
24. Force majeure 16
25. Styrelsens brug af data 17
26. Lovgrundlag 17
27. Yderligere oplysninger 18
28. Bilag 1. Tilskudssatser for tabte fremtidige indtægter i privat urørt skov 19
29. Bilag 2. Miljøstyrelsens lokale tilskudsenheder 20
Denne vejledning skal du bruge, når du ønsker at søge om tilskud til privat urørt skov. Her finder du oplysninger om tilskudsordningens formål, hvem der kan søge, hvad du kan søge til, hvordan du søger tilskud, hvilke forskellige betingelser du skal opfylde for at kunne få tilskud, og hvordan Miljøstyrelsen behandler og kontrollerer din ansøgning. På Miljøstyrelsens hjemmeside www.mst.dk kan du finde flere oplysninger om ordningen, links til at ansøge og information om hvordan du følger din sag under forløbet.
Privat urørt skov er en del af aftalen om Naturpakken. Naturpakkens formål er at gøre den danske natur mere robust, og ruste naturen mod tilbagegang i naturtyper og biodiversitet. Udpegningen af privat urørt skov skal være omkostningseffektiv og målrettet skove med potentiale for store naturværdier. Derfor er tilskudsordningen rettet mod kortlagte Natura 2000 skovnaturtyper og andre gamle skove med hjemmehørende træarter og et højt naturindhold.
Miljøstyrelsen administrerer ordningen og træffer afgørelse om tildeling af tilskud.
Miljøstyrelsen modtager ansøgninger om tilskud til privat urørt skov, prioriterer ansøgningerne og træffer afgørelse om tildeling af tilskud efter høring af kommuner, udbetaler din støtte og kontrollerer dit tilsagn.
Du er velkommen til at kontakte Miljøstyrelsen, hvis du har spørgsmål på tlf. 72 54 40 00, på mst@mst.dk eller de lokale tilskudsenheder (bilag 2).
I det følgende er Miljøstyrelsen anført som styrelsen.
Til ansøgningsrunden på ordningen i 2023 er der afsat i alt 21,2 mio. kr. til privat urørt skov.
Tilsagnene finansieres af nationale midler fra Miljøministeriet.
Styrelsen kan modtage din ansøgning i perioden fra den 12. april 2023 til og med den 13. juli 2023. Din ansøgning skal være modtaget hos styrelsen senest den 13. juli 2023 kl. 23:59.
Hvis din ansøgning modtages efter ansøgningsfristen, vil den ikke blive behandlet, og den vil ikke blive overført til en eventuel næste ansøgningsrunde.
Tilskuddet kan søges af og ydes kun til private ejere af skov.
En privat ejer kan både være en person, et selskab, en fond, forening eller lignende. Det er kun den person, der står som ejer af skovarealet i Tingbogen eller dokumenteret via skøde, der kan søge om tilskud i henhold til denne tilskudsordning om privat urørt skov. Hvis skovarealet ejes af flere personer, et selskab, en fond, en forening eller lignende, skal der over for styrelsen udpeges en person, der kan godtgøre at repræsentere hele ejerkredsen.
Offentlige myndigheder, menighedsråd, præsteembeder, koncessionerede selskaber, samt selskaber, der modtager tilskud til urørt skov fra det offentlige, kan ikke modtage tilskud via denne ordning.
Du må ikke i forvejen være forpligtiget overfor offentlig myndighed til aftaler om urørt skov på de samme arealer.
Tilsagnshaver
Tilsagnshaver er den der:
– søger om tilsagn om tilskud,
– modtager tilsagnet,
– er ansvarlig for, at tilsagnet gennemføres og
– modtager tilskuddet.
Proceduren for indsendelse af ansøgningen er beskrevet på styrelsens hjemmeside (www.mst.dk). Ansøgningen udfyldes af ejer, eller ejer kan give en konsulent fuldmagt til at udfylde og underskrive ansøgningen. Fuldmagten skal vedlægges ansøgningen.
Der skal indsendes en ansøgning for hver aftale om urørt skov. En aftale om urørt skov skal bestå af sammenhængende arealer (se kapitel 10, Betingelser for tilsagn og tilskud). Området må gerne bestå af flere ejendomsnumre. Indtegning af areal på kortbilag og arealopgørelse skal være eksklusiv areal, der ikke kan opnå støtte, fx skovveje og søer.
Ansøgningen skal vedhæftes de bilag, som styrelsen forlanger til brug for sagsbehandlingen, herunder følgende:
– Oversigtskort, der viser skovens beliggenhed og ansøgningsarealets beliggenhed i skoven.
– Indtegning over ansøgningsarealet med urørt skov i MiljøGIS.
– Detailkort der viser ansøgningsarealet med urørt skov i hele sin udstrækning (pdf).
– Nødvendige tilladelser og dispensationer fra offentlige myndigheder.
– Eventuel fuldmagt til en konsulent.
Det digitale kort skal indtegnes via MiljøGIS. Indtegningen i MiljøGIS skal være modtaget senest samtidig med indsendelsen af ansøgningen, idet der lukkes for muligheden for at indtegne efter ansøgningsfristen. Bemærk, at det ikke længere er muligt at indsende GIS-filer med indtegninger pr. mail. Vejledning i brug af MiljøGIS findes på https://miljoegis3\. mim.dk/spatialmap? profile=privatskovtilskud.
Kvittering for ansøgning
Du vil modtage et autosvar, når styrelsen har modtaget din ansøgning. Du bør gemme dette autosvar som kvittering for, at ansøgningen er sendt rettidigt. Hvis du har sendt din ansøgning og ikke modtaget et kvitteringsbrev inden for 6 uger, bør du kontakte styrelsen for at sikre, at din ansøgning er under sagsbehandling i styrelsen.
Behandling af ansøgninger
Styrelsen kontrollerer om alle nødvendige oplysninger indgår i ansøgningen, og om arealet overholder støtteberettigelseskriterierne og de betingelser, som stilles i forbindelse med tilskud til urørt skov.
Hvis der er behov for supplerende oplysninger til ansøgningen, vil styrelsen kontakte dig eller din konsulent. Hvis en ansøgning er særlig mangelfuld, kan den ikke behandles, og vil blive returneret til dig uden videre behandling.
Som et led i sagsbehandlingen vil der, hvis det er nødvendigt, blive foretaget en høring af kommunen for de lovområder, der hører herunder. Det gælder blandt andet arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3 og ved pålæggelse af fredskovspligt.
På baggrund af sagsbehandling af ansøgningerne giver styrelsen tilsagn eller afslag til en ansøgning.
Styrelsen giver tilsagn om tilskud på baggrund af en konkret beregning af netto-værdien af træerne. Desuden gives tilskud til tabte fremtidige indtægter på baggrund af standardsatser.
Netto-værdien
Der ydes tilskud som kompensation for værdien af den træbevoksning, som står på arealet ved tilsagnstidspunktet. Styrelsen fastsætter tilskuddet ved at beregne nettoværdien af den stående bevoksning, dvs. realiseringsværdien fratrukket oparbejdningsomkostninger herunder transport til fastland. Der kan i nettoværdien kun medtages træer over 10 cm i diameter (1 Diameter måles i 1,3 meters højde) og træer, der lovligt kan fældes og sælges. Boniteten fastsættes af styrelsen ud fra træernes højde.
Tabte fremtidige indtægter
Tilskudssatser for tabte fremtidige indtægter fremgår af bilag 1. Værdien af tabte fremtidige indtægter er beregnet som forholdet mellem nutidsværdi og realiseringsværdi på forskellige alderstrin i løbet af en rotation. Nutidsværdien af en investering er den nutidige værdi af de fremtidige indtægter og udgifter, når man tager hensyn til renten. Det vil sige, at du som skovejer bliver kompenseret for værdien af den stående bevoksning og alle fremtidige træer på arealet.
Anden medfinansiering
Tilsagn til urørt skov kan ikke medfinansieres med andre offentlige, nationale midler, f.eks. midler fra en region, en offentlig fond eller tilskud i form af garanti, kaution eller lignende.
Du kan godt få tilskud til urørt skov, og samtidig modtage tilskud til skovgræsning og forberedelse af skovgræsning, samt rydning af uønsket opvækst og forberedelse til naturlige vandstandsforhold, såfremt det understøtter formålet med urørt skov. Du kan ikke få arealtilskud til naturlige vandstandsforhold og bevaring af træer til naturligt henfald samtidig med urørt skov. De nævnte tiltag søges under tilskudsordningen for skov med biodiversitetsformål.
Tilskud ydes til at ophøre skovdrift på skovarealer med et højt, eller potentiale for et højt naturindhold. En aftale om urørt skov er varig, og der kompenseres for, at der ikke længere må være nogen skovdrift, der understøtter en træproduktion på arealet.
Desuden kan der indgå særlige vilkår i en aftale om urørt skov, som fastlægges konkret i hvert enkelt tilfælde, fx aftalte forberedelser af overgangen til urørt skov, skovgræsning, mulighed for at fælde og realisere træer forud for tinglysningen, eller bekæmpelse af uønskede arter både før eller efter tinglysningen.
Der kan alene ydes tilskud til urørt skov, hvis arealet er fredskovspligtigt. Hvis et skovareal ikke er fredskovspligtigt, er det en betingelse, at dette bliver pålagt.
Der må fortsat gerne drives jagt på arealet, hvis dette er lovligt og tilladt. Arealet skal fortsat være tilgængeligt for offentligheden i henhold til naturbeskyttelseslovens til enhver tid gældende regler.
Der ydes ikke tilskud til aktiviteter, der er pligt til at foretage i henhold til skovloven, anden lovgivning eller tinglyste servitutter (herunder fredninger). Der ydes eksempelvis ikke fuldt tilskud til urørt skov, hvis styrelsen vurderer, at der er en eksisterende beskyttelse af arealet, der delvist kan sidestilles med denne foranstaltning. Det kan fx være:
– en fredning,
– en skovlovsaftale eller
– en beskyttelse af træbevoksede moser efter naturbeskyttelseslovens § 3.
En reduktion af tilskuddet, som følge af en eksisterende beskyttelse af arealet, vil fremgå at tilsagnet.
Det er i hvert enkelt tilfælde kommunen, der (på styrelsens forespørgsel) foretager en vurdering af, om et skovareal er omfattet af en beskyttelse efter naturbeskyttelseslovens § 3. Et tilsagn vil kunne gives på særlige vilkår, og afvente afklaring af evt. klagesag i forbindelse med kommunens vurdering.
Arealet må ikke allerede være dækket af et lignende tilsagn om tilskud med tilsvarende forpligtelser, fx tilskud fra andre myndigheder.
Der er en række betingelser, du skal opfylde, for at kunne opnå tilsagn og/eller bibeholde dit tilsagn, uden at tilskuddet bliver nedsat eller tilsagnet bortfalder. Betingelserne er opdelt i fire kategorier: a) Kriterier for støtteberettigelse, b) forpligtelser, c) andre forpligtelser og d) generelle betingelser.
Manglende overholdelse af betingelserne i de fire kategorier har forskellige konsekvenser for dit tilsagn om tilskud. Se kapitel 21 om Nedsættelse og tilbagebetaling af tilskud og bortfald af tilsagn .
a) Kriterierne for støtteberettigelse er følgende:
– Tilsagnsarealet skal være minimum 1 hektar. Der kan dog dispenseres fra minimumsarealet, hvis ansøgningen indgår i en større samlet tinglyst urørt skov, så tilsagnet samlet set lever op til mindstekriterierne.
– Tilsagnsarealet skal væsentligt bestå af hjemmehørende træarter.
– Tilsagnsarealet skal væsentligt bestå af gamle træer.
– Styrelsen foretager en konkret vurdering af skovens naturindhold og egnethed til urørt skov i den enkelte sag bl.a. på baggrund af opfyldelse af evt. Natura 2000 handleplan, hidtidige drift af arealet, træarterne, træernes størrelse og alder.
– Tilsagnsarealet skal være eller blive pålagt fredskovspligt.
– Der kan inden tinglysning indgås aftale med styrelsen om mulighed for hugst af træ, hvis det fremmer formålet med tilskudsordningen. Værdien af den aftalte hugst herunder transport til fastland fraregnes i tilskuddet til urørt skov.
– Tilsagnsarealet skal være sammenhængende, men må gerne gennemskæres af eksisterende spor, et-sporede veje og lignende. Tilsagnsarealet kan ikke betragtes som sammenhængende, hvis det gennemskæres af vanskeligt passable arealer så som motor- og motortrafikveje.
Manglende overholdelse af kriterier for støtteberettigelse medfører bortfald af hele dit tilsagn og tilbagebetaling af udbetalt tilskud.
Styrelsen kan også træffe afgørelse om bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af tilskud, hvis:
– du har givet urigtige, eller vildledende, eller fortiet oplysninger af betydning for sagens afgørelse.
– hele eller væsentlige dele af tilsagnet, ikke gennemføres i overensstemmelse med tilsagnet.
b) Forpligtelserne er følgende:
– Aftalen gennemføres i overensstemmelse med tilsagnet.
– Al skovdrift skal ophøre på tilsagnsarealet, herunder hugst, plantning, slåning og såning.
– Der må ikke udsættes eller foretages fodring af vildt på tilsagnsarealet.
– Hverken levende eller døde træer må fældes eller skades. Dødt ved skal efterlades til naturligt henfald.
– Der må ikke anvendes gødning, kemisk bekæmpelse eller kalkning på arealet.
– Der må ikke ske forstyrrelser af jordbunden med redskaber herunder jordbearbejdning, terrænændringer eller kørsel med maskiner.
– Der må ikke anlægges nye grøfter eller dræn. Eksisterende grøfter må ikke længere oprenses med mindre det vil have en væsentlig uhensigtsmæssig indflydelse på afvandingen af naboarealer, som ikke kan afhjælpes på anden rimelig vis.
Styrelsen kan, i særlige tilfælde, dispensere fra ovenstående forpligtelser, hvis det fremmer formålet med ordningen, eller det er nødvendigt i forhold til sikkerhed eller sundhed for mennesker eller bebyggelse. Der kræves forudgående skriftlig dispensation fra styrelsen. Styrelsen kan dog ikke dispensere fra forpligtigelsen om at skovdrift skal ophøre, og forpligtigelsen om, at der ikke må udsættes eller foretages fodring af vildt jævnfør bekendtgørelsen om tilskud til urørt skov § 5, stk. 2. I tilfælde hvor du vurderer, at et træ ud til offentlig vej eller sti udgør en akut risiko, kan du tage telefonisk kontakt til styrelsen, og indsende et situationsfoto, som viser fældningsbehov og -omfang. Styrelsen kan i forbindelse med henvendelsen give dispensation på baggrund af en vurdering af sagen. Hvis det ikke er muligt at få kontakt til styrelsen, kan der efterfølgende søges om lovliggørelse (kapitel 21) mod dokumentation af behovet for et akut indgreb. Hvis der eksempelvis er givet dispensation til at fælde træer, skal de fældede træer efterlades på stedet til naturligt henfald.
Manglende overholdelse af forpligtelser kan medføre nedsættelse og tilbagebetaling af tilskuddet og kan betyde bortfald af dit tilsagn.
c) Andre forpligtelser kan være følgende:
– Styrelsen kan i et tilsagn fastsætte andre forpligtigelser i tilsagnsbrevet. Sådanne forpligtigelser kan være forskellige fra sag til sag, herunder eventuelt andre myndigheders vilkår, der kan indgå som forpligtelser for at opnå tilskud til privat urørt skov.
Manglende overholdelse af andre forpligtelser kan medføre nedsættelse og tilbagebetaling af tilskuddet og kan betyde bortfald af dit tilsagn.
d) De generelle betingelser er følgende:
– Du overholder din oplysningspligt (se nedenstående om oplysningspligt).
– Tilsagnet skal opretholdes, dvs. at aftalen om urørt skov ikke må ændres, se dog kapitel 15, Særligt om opretholdelse af tilsagnet og opbevaring af dokumenter .
– Orienteringspligt over for styrelsen om forhold, der vil have indflydelse på tilsagnet nu og fremover. Det er f.eks. foranstående ejerskifte forud for tinglysning af aftalen om urørt skov, planlægning eller andre hændelser, der kan have indflydelse på overholdelsen af forpligtigelserne.
Manglende overholdelse af generelle betingelser kan medføre nedsættelse og tilbagebetaling af tilskuddet og bortfald af dit tilsagn.
Tilladelser fra offentlige myndigheder og øvrig lovgivning
Inden du indsender ansøgningen, skal forholdet til anden lovgivning og regulering end skovloven være afklaret. Det er dit ansvar, at der er foretaget tilstrækkelig afklaring, herunder at indhente nødvendige dispensationer inden en ansøgning fremsendes. Et tilsagn om tilskud erstatter således ikke myndighedsbehandlingen af en ansøgning efter gældende lovgivning, eksempelvis planloven, naturbeskyttelsesloven, vandløbsloven, habitatbekendtgørelsen m.v. Dispensationer skal vedhæftes ansøgningen.
Hvis du for sent opdager, at der er behov for en dispensation, og dispensationssagen ikke er afgjort inden ansøgningsfristen, kan behandling af tilskudssagen og dispensationsansøgningen ske samtidigt. I dette tilfælde skal kopi af dispensationsansøgningen inkl. kortbilag vedhæftes tilskudssagen.
Ved tinglysningen bruges det digitale kort, som er indsendt med ansøgningen, eller senere godkendte ændringer, samt ejeren af ejendommens CPR-nummer eller CVR-nummer.
Fredskovspligt
Hvis skoven ikke allerede er pålagt fredskovspligt, skal dit tilsagnsareal pålægges fredskovspligt efter skovlovens § 4. Det betyder, at arealet fremover skal opfylde skovlovens bestemmelser. Fredskovspligten er bindende, og det er som udgangspunkt ikke muligt at få ophævet fredskovspligten, selv om tilskud eventuelt opgives eller tilbagebetales.
Hvis der er småbiotoper som mindre træbevoksninger, heder, moser, overdrev, ferske enge, fortidsminder og lignende inden i tilsagnsareal, skal disse småbiotoper indgå i det fredskovspligtige areal.
Oplysningspligt
Hvis styrelsen forlanger det, skal du afgive en erklæring til styrelsen om, hvorvidt betingelserne for tilsagn om tilskud fortsat opfyldes.
Du har også pligt til at give styrelsen skriftlig meddelelse om forhold, der kan medføre bortfald af tilsagn, nedsættelse eller tilbagebetaling af tilskuddet. Er du i tvivl om, hvorvidt du har pligt til at oplyse om forhold af betydning for dit tilsagn, bør du henvende dig til styrelsen.
Du er pligtig til at fremvise faktura, regnskab m.v. hvis styrelsen forlanger det på baggrund af en konstateret overtrædelse af aftalen.
Når styrelsen har behandlet din ansøgning og truffet beslutning om, hvorvidt du får tilsagn om tilskud eller afslag på din ansøgning, sendes afgørelsen til dig.
Tilsagn
Hvis du får tilsagn om tilskud til din ansøgning, sender styrelsen et tilsagnsbrev, hvoraf det fremgår, hvad der er gældende for dit tilsagn.
Delvist tilsagn og afslag
Der kan gives delvist tilsagn eller afslag til din ansøgning, hvis styrelsen vurderer, at:
– ansøgningen ikke er tilstrækkeligt oplyst.
– ansøgningsarealet ikke lever op til støtteberettigelseskriterierne.
– ansøgningen ikke kan godkendes af kommunen.
– ansøgningen ikke opnår prioritering i henhold til den økonomiske ramme.
Hvis du får delvist tilsagn om tilskud til din ansøgning, indeholder tilsagnet desuden en begrundelse for de dele af ansøgningen, som styrelsen ikke har fundet tilskudsberettiget samt henvisning til lovgrundlag.
Hvis du får afslag på din ansøgning, sender styrelsen et afslagsbrev med en begrundelse med henvisning til lovgrundlaget, der gælder for afslaget.
Prioritering af ansøgninger
Ansøgningerne under denne ordning, der opfylder betingelserne, vil blive prioriteret efter følgende kriterier i listet rækkefølge:
– Tilstedeværelse af kortlagte Natura 2000 skovnaturtyper tilstandsklasse 1 og 2 inden for tilsagnsarealet.
– Tilstedeværelse af kortlagte Natura 2000 skovnaturtyper tilstandsklasse 3 til 5 inden for tilsagnsarealet.
– Tilstedeværelse af High Nature Value (HNV)-skov med score 8 eller derover inden for tilsagnsarealet, eller forelæggelse af en driftsplan indeholdende en biotopregistrering med værdifuld skovnatur inden for tilsagnsarealet. Biotopregistrering skal være dækkende for hele tilsagnsarealet.
– Andre ansøgninger.
Ansøgninger med kortlagte arealer (Natura 2000 skovnaturtyper, HNV-skov og biotopregistreringer) prioriteres efter størst kortlagte areal. Andre ansøgninger prioriteres efter tilsagnsarealets samlede størrelse.
Såfremt en ansøgning efter prioritering ikke kan rummes inden for beløbsrammen, men hvor beløbsrammen ikke er brugt, kan styrelsen give en ansøger tilbud om tilpasning af ansøgning i forhold til den resterende beløbsramme.
Du vil normalt få svar på din ansøgning inden udgangen af året.
Når du har fået tilsagn om tilskud, modtager du et link til udbetalingssagen, hvor der kan anmodes om udbetaling af tilskuddet. Udbetaling af tilskuddet foretages af styrelsen. Anmodningen om udbetaling er samtidig erklæringen om, at betingelserne for tilsagnet er overholdt for det areal, der er indtegnet. Hvis betingelserne ikke er overholdt på hele eller dele af arealet, skal du kontakte styrelsen, så sagen kan berigtiges.
Udbetalingen kan tidligst finde sted i det følgende kalenderår, medmindre andet er angivet.
Hvis tilsagnet ikke indberettes i de første to år efter datoen for tilsagnet, opfattes det som om, at du ikke ønsker at udnytte tilsagnet og sagen afsluttes uden yderligere varsel.
Bemærk, at anmodningen skal indsendes med en underskrift af den person, der har fået tilsagnet. Dvs. at det skal være samme CVR-nummer eller CPR-nummer, der står som tilsagnshaver. Det er ikke muligt at bortforpagte et tilsagn om urørt skov.
Tinglysningsprocessen igangsættes først, når der er anmodet om udbetaling, med mindre andet fremgår af tilsagnet. Tilskuddet kan ikke udbetales før, der er foretaget tinglysning. Du skal således selv underskrive tinglysningen for at den er bindende, og tilskuddet kan udbetales.
Du kan ikke klage over afgørelse om tilskud til urørt skov, jf. § 18 i bekendtgørelse om tilskud til urørt skov, bekendtgørelse nr. 776 af 19. juni 2017.
Aftalen om urørt skov er varig, og vil blive tinglyst på ejendommen. Du og efterfølgende ejere har pligt til at opretholde aftalen om urørt skov. Det betyder, at der ikke må foretage ændringer i forhold til betingelserne i tilsagnet og tinglysningen. Eventuelle ændringer i tilsagnet skal godkendes skrifteligt af styrelsen (se kapitel 16, Ændring af tilsagnet ).
Inden du indberetter tilsagnet og anmoder om udbetaling af tilskuddet, kan du søge om ændring af dit tilsagn vedrørende:
– tilsagnsindholdet, herunder forberedelse af overgangen til urørt skov forud for udbetaling af tilskuddet.
– Arealstørrelser, eller
– Afgrænsning af tilsagnsarealet.
Eventuelle ændringer af tilsagnet forud for anmodningen om udbetaling skal altid søges hos styrelsen.
Du skal sende din ansøgning om ændring til styrelsen. Din ansøgning skal indeholde beskrivelse af ændringen, begrundelse for og bemærkninger til ændringen. Ændringer i tilsagnet kan medføre, at der skal gennemføres en ny vurdering af ansøgningen. Enhver ændring skal ledsages af et digitalt kort. Dette skal ske senest en måned efter, at det står klart, at tilsagnet ikke kan gennemføres, eller ikke ønskes gennemført, som forudsat i ansøgningen.
Alle ændringer skal godkendes af styrelsen, inden du sætter ændringen i gang. Det betyder også, at styrelsen ikke kan godkende ændringer med tilbagevirkende kraft. Du skal derfor hele tiden være opmærksom på, om opfyldelsen af tilsagnet forløber som det skal, eller om du har behov for at søge om at ændre tilsagnet, så ændringerne kan iværksættes fremadrettet efter styrelsens godkendelse.
Styrelsen kan godkende dit ønske om at ændre tilsagnet på betingelse af, at ændringen efter styrelsens vurdering er i overensstemmelse med tilsagnet formål.
Når din ansøgning om ændring er behandlet og styrelsen har truffet afgørelse, får du meddelelse om den endelige afgørelse.
Det er ikke muligt at ændre tilsagnet efter du har indberettet tilsagnet og anmoder om udbetaling af tilskuddet.
Forlængelse af indberetningsfristen
Hvis du ikke kan overholde fristen på 2 år for indberetning, kan du skriftligt ansøge styrelsen om dispensation til forlængelse. Forsinkelser af indberetninger vil oftest skyldes, at den aftalte forberedelser af overgangen til urørt skov ikke kan nås.
Din ansøgning om forlængelse af indberetningsfristen skal indeholde følgende oplysninger:
– Kort redegørelse for årsagen til, at tilsagnet er forsinket og ikke kan indberettes inden for fristen i tilsagnsbrevet.
– Angivelse af dato for, hvornår tilsagnet kan indberettes og der anmodes om udbetaling.
– Begrundet redegørelse for, hvordan tilsagnet realistisk kan gennemføres inden for den forlængede periode.
Styrelsen vil på den bagrund vurdere, om der er grundlag for at meddele dispensation til forlængelse af indberetningsfristen.
Styrelsen kan efter ansøgning tillade, at tilsagn om tilskud der endnu ikke er indberettet overdrages til en ny ejer af tilsagnsarealet. Den, der får overdraget tilsagnet, overtager alle rettigheder og forpligtelser efter tilsagnet. Ved salg af arealet til en offentlig myndighed eller andre, der ikke opfylder betingelserne for at få tilskud, bortfalder tilsagnet helt.
Der skal til brug for ejerskifte udfyldes et skema, som fås ved henvendelse til styrelsen.
Din ansøgning om ændring af tilsagnshaver skal sendes hurtigst muligt og skal være modtaget i styrelsen straks efter den kommende, nye tilsagnshaver har underskrevet skemaet. Styrelsen skal påse rette ejerforhold inden udbetaling. Den nye ejer har først ret til at indberette og modtage udbetalingen, når ejerskifteerklæringen er modtaget og godkendt af styrelsen. Overdragelsen kan ikke godkendes med tilbagevirkende kraft.
Det er vigtigt at bemærke, at der alene gives tilsagn til ejeren. Derfor skal der være overensstemmelse mellem den der er registreret som tilskudshaver, og den der er ejer iht. Tingbogen (CVR-nummer henholdsvis CPR-nummer).
Ved dødsfald falder tilskudssager, der endnu ikke er indberettet, som udgangspunkt bort. Der accepteres ikke indberetninger fra et dødsbo. Der udbetales kun til et dødsbo, hvis indberetningen er modtaget før dødsdato og den administrative kontrol er udført uden bemærkninger. Hvis der er to eller flere ejere og den ene dør, afventes bobehandlingen, hvorefter der enten er et ejerskifte eller den anden ejer står som eneejer af arealet.
Når tilsagnet er indberettet, bliver aftalen om urørt skov tinglyst på ejendommen, og forpligtigelserne vil således følge ejendommen ved ejerskifte. Aftalen er først bindende for dig og fremtidige ejere, når du selv har underskrevet tinglysningen og aftalen er endeligt tinglyst.
Når tilsagnets aktiviteter er gennemført i overensstemmelse med betingelserne i tilsagnet, kan du anmode om udbetaling af tilskuddet.
Indberetning kan indsendes, når tilsagnet er opfyldt
Tilsagnet er opfyldt, når:
– der er gennemført de aftalte forberedelser af overgangen til urørt skov,
– eventuelle betingelser og vilkår beskrevet i tilsagnet er opfyldt, fx rydning af uønskede arter.
Det er en betingelse for udbetaling, at styrelsen har modtaget og godkendt din indberetning.
Tidsfristerne for indsendelse af indberetninger vil fremgå af dit tilsagnsbrev. Hvis der ikke er indsendt indberetning inden den anførte frist, bortfalder tilsagnet uden videre. Der kan i særlige tilfælde dispenseres fra overskridelse af tidsfristen. Anmodning om dispensation skal rettes til styrelsen (se kapitel 16, Ændring af tilsagnet ).
Hvis du, inden du har indberettet dit tilsagn, vælger ikke at gennemføre tilsagnet, skal du hurtigst muligt oplyse styrelsen om dette. Hvis tilsagnet opgives inden det er indberettet, kan der søges om tilskud på ny ved en eventuel ny ansøgningsrunde. Når tilsagnet først er indberettet og tinglyst kan tilsagnet og den tinglyste aftale ikke opgives eller fortrydes.
Udbetaling
Udbetaling af tilskud under denne tilskudsordning udbetales som engangskompensation.
Engangskompensation
Tilskuddet/engangskompensationen udbetales samlet til din NemKonto, når tilsagnet er indberettet og godkendt, og aftalen om urørt skov er tinglyst.
Inden indsendelse af anmodningen om udbetaling skal du sikre, at de gennemførte aktiviteter er i overensstemmelse med tilsagnet. Hvis der er ændringer, skal du have godkendt ændringerne, inden du indberetter dit projekt (se kapitel 16, Ændring af tilsagnet ).
På baggrund af indberetningen vil styrelsen sørge for en eventuel notering af fredskovspligten og tinglyse aftalen om urørt skov på ejendommen. Styrelsen afholder de nødvendige udgifter til dette.
På grundlag af indberetningen og tinglysningen udbetales tilskuddet.
Modregning
Hvis styrelsen har restancer over for dig på andre aftaler om urørt skov eller andre af styrelsens ordninger, kan det blive modregnet ved udbetaling af tilskud.
NemKonto
Der udbetales tilskud til tilsagnshavers NemKonto, og der tilbydes ikke transport til anden konto.
Beskatning af tilskud
Styrelsen indberetter udbetalt tilskud til SKAT.
Hvis en ansøger ønsker afklaring om beskatning af et tilskud inden modtagelse af tilskuddet, kan ansøgeren anmode SKAT om at afgive et bindende svar. Det koster et mindre gebyr at få et bindende svar. Læs mere på www.skat.dk.
Fradragsregler følger de til enhver tid gældende regler i skattelovgivningen.
Offentliggørelse af støttemodtagere og støttebeløb
Støttemodtagere og støttebeløb vil blive offentliggjort på styrelsens hjemmeside.
Registrering i Statsstøtteregistret
Fra 1. juli 2016 er styrelsen forpligtet til at registrere statsstøtte i Statsstøtteregistret. Det vedrører støtte på over 500.000 €, svarende til ca. 3,5 mio. kr. Du skal som støttemodtager være bekendt med denne offentliggørelse i Statsstøtteregistret.
Administrativ kontrol og besigtigelse
Der foretages administrativ kontrol i forbindelse med udbetaling, herunder eventuelt besigtigelse af tilsagnsarealet.
Lovliggørelse af overtrædelser eller tilbagebetaling af tilskud
Styrelsen træffer afgørelse om lovliggørelse af overtrædelser, samt helt eller delvist bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af tilskud, hvis:
– du har givet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning for sagens afgørelse.
– du tilsidesætter din oplysningspligt.
– hele tilsagnet eller væsentlige dele af tilsagnet ikke gennemføres i overensstemmelse med tilsagnet.
– et eller flere kriterier for støtteberettigelse ikke er opfyldt (se kapitel 10, Betingelser for tilsagn om tilskud ).
– en eller flere forpligtelser eller andre forpligtelser ikke er opfyldt (se kapitel 10, Betingelser for tilsagn om tilskud ).
I tilfælde af tilbagebetalingskrav vil der blive pålagt renter, som beregnes fra det tidspunkt, hvor du modtager afgørelsen om tilbagebetalingskravet. Fra denne dag forrentes tilbagebetalingskravet med den rentesats, der er fastsat i renteloven. Der kan ikke kræves mere tilbagebetalt end det, der er givet i tilskud.
I tilfælde af grove misligholdelser kan straf komme på tale, jf. § 65 i skovloven (se kapitel 23, Straffebestemmelser og svig ).
Tilbagebetaling af tilskuddet medfører ikke, at de tinglyste forpligtigelser om urørt skov og fredskovspligt bortfalder.
Principper for lovliggørelse og tilbagebetaling
Styrelsen opfatter det ansøgte og indberettede areal som grundlaget for tilskuddet. Som det første i en kontrol foretages derfor en vurdering af afgrænsningen af det ansøgte og indberettede areal. Efterfølgende sker der en gennemgang af arealet for eventuelle tegn på hugst af træer eller andre aktiviteter, der er forbud mod i aftalen. Hvis det konstateres, at der er sket overtrædelse af forpligtigelserne i tilsagnet, kan det medføre, at styrelsen helt eller delvis kræver tilskuddet tilbagebetalt. Overtrædelsen bliver vurderet i forhold til:
– art og omfang,
– alvor og varighed, og
– egen vinding.
Lovliggørelse
Hvis styrelsen vurderer en given overtrædelse til at være gennemført for at fremme formålet med aftalen eller være nødvendig i forhold til sikkerhed eller sundhed for mennesker eller bebyggelse, og styrelsen samtidig vurderer, at der ville være givet dispensation til overtrædelsen, hvis den var ansøgt, så kan overtrædelsen lovliggøres med en dispensationsafgørelse, jf. § 5, stk. 2, i bekendtgørelse om tilskud til urørt skov, bekendtgørelse nr. 776 af 19. juni 2017. Ved gentagelse af overtrædelse af en art, som tidligere er blevet lovliggjort, vil overtrædelsen som udgangspunkt ikke lovliggøres ved dispensation. Gentagende overtrædelser ved akut indsatsbehov, der er nødvendig i forhold til sikkerhed eller sundhed for mennesker eller bebyggelse, vil fortsat kunne lovliggøres.
Art og omfang
Ved kontrol noteres overtrædelsens art og omfang. Fx optælles alle fældede træer, og der laves en vurdering af træernes størrelse og art. Skovejeren er pligtig til at fremlægge al dokumentation for overtrædelsen, herunder faktura fra et eventuelt salg af træer fra urørt skov. Overtrædelsens art og omfang bruges i fastsættelsen af overtrædelsens kategori og dermed et eventuelt tilbagebetalingskrav.
Alvor og varighed
Spørgsmålet, om hvor alvorlig overtrædelsen er, afhænger især af overtrædelsens konsekvenser i forhold til formålet med ordningen. Overtrædelsens varighed afhænger af, hvor længe virkningerne af overtrædelsen gør sig gældende. For urørt skov vurderes alvor og varighed at være sammenhængende. Hvis en overtrædelse vurderes særlig alvorlig og varig, kan det begrunde, at overtrædelsen kategoriseres højere, end overtrædelsens art og omfang ellers ville medføre, og dermed et eventuelt højere tilbagebetalingskrav.
Egen vinding
Principperne for lovliggørelse og tilbagebetaling er faslagt således, at overtrædelser der er sket for skovejerens egen vinding ikke kan lovliggøres eller betragtes som en bagatel. Har der fx været fældet og solgt træer fra urørt skov, vil denne overtrædelse altid medføre et tilbagebetalingskrav på minimum værdien af de solgte træer.
Beregning af nedsættelse af tilskud
Styrelsen beregner en procentsats for tilbagebetalingskravet på baggrund af overtrædelse af forpligtelser fastsat i din tinglyste aftale.
Omfanget fastlægges ud fra en beregning af overtrædelsens størrelse i kroner, fx værdien af de fældede træer.
Overtrædelsens størrelse er værdien eller tilskuddet som relaterer sig til den forpligtelse, der er overtrådt.
Nedsættelse af tilskud ved overtrædelse af forpligtelser
Overtrædelse af andre forpligtelser medfører nedsættelse og eventuelt tilbagebetaling af tilskud. Dette gælder bl.a. ved manglende overholdelse af skovloven og manglende opretholdelse af tilsagnet.
Regler om konfiskation af ulovligt tømmer
Salg af træ, som er en overtrædelse af tinglysningen om urørt skov, er ulovligt, og vil blive håndteret i overensstemmelse med bekendtgørelse nr. 849 af 27. juni 2016.
Styrelsen foretager kontrol på stedet i forbindelse med administration af ordningen. Kontrolperioden er 5 år fra anmodning om udbetaling af tilskuddet (se kapitel 18, Anmodning om udbetaling ).
Styrelsen kan til brug for kontrollen indhente oplysninger fra andre offentlige myndigheder i nødvendigt omfang i overensstemmelse med § 56, stk. 1 i skovloven.
For at kunne gennemføre kontrollen har styrelsen eller andre personer med bemyndigelse dertil, mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang til lokaliteter, der ejes eller drives af dig som tilsagnshaver.
Du skal yde den nødvendige vejledning og hjælp ved kontrollens gennemførelse. Du skal sikre, at kontrolmyndigheden har adgang til tilsagnsarealet i forbindelse med kontrol. Du vil som udgangspunkt altid blive kontaktet forud for et kontrolbesøg.
Efter kontrolperioden kan der føres almindeligt tilsyn med forpligtigelserne efter skovlovens § 48.
Straffebestemmelser
Hvis reglerne i bekendtgørelse om tilskud til urørt skov, bekendtgørelse nr. 776 af 19. juni 2017, ikke overholdes, kan du efter § 65 i skovloven straffes med bøde. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) straffeansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5, jf. § 66 i skovloven.
Svindel med tilskudsberettigelse eller brug af tilskud
Styrelsen kontrollerer ansøgninger om tilskud for svig. Svig defineres som en forsætlig handling, der påvirker retten til tilskud eller omfanget af tilskud. Det kan være ukorrekte erklæringer eller dokumenter, tilsidesættelse af oplysningspligt eller anvendelse af midler eller investeringer til andet formål, end de var bevilget til. Omgåelse af betingelserne for tilskud, herunder når ansøgeren kunstigt opdeler sin virksomhed eller bedrift for at få adgang til tilskud, betragtes også som svig.
Svig medfører, at tilskuddet helt eller delvist bortfalder og kan desuden medføre udelukkelse fra mulighed for tilskud, bøde eller i alvorlige tilfælde fængselsstraf (2 Straffelovens § 289a).
Styrelsen kan anerkende tilfælde af force majeure og andre ekstraordinære omstændigheder, der forhindrer dig i at gennemføre tilsagnet i overensstemmelse med tilsagnet. I sådanne tilfælde medfører det ikke bortfald af tilsagn og tilbagebetaling af tilskud.
Force majeure og andre ekstraordinære omstændigheder kan navnligt anerkendes i følgende tilfælde:
– En alvorlig naturkatastrofe, der i væsentlig grad berører tilsagnet.
– Ekspropriation af hele eller en væsentlig del af tilsagnet, hvis ekspropriationen ikke kunne forudses på dagen for indgivelse af ansøgningen.
Styrelsen kan i ganske særlige tilfælde godkende andre omstændigheder end de ovennævnte som force majeure eller andre ekstraordinære omstændigheder.
Styrelsen kan i forbindelse med behandlingen af spørgsmålet bede om yderligere information. Hvis styrelsen ikke modtager det materiale, der bedes om, vil der blive truffet afgørelse om anerkendelse af force majeure eller andre ekstraordinære omstændigheder på det forelæggende grundlag.
Det er en betingelse for anerkendelse af force majeure eller andre ekstraordinære omstændigheder i konkrete tilfælde, at de indtrufne begivenheder forhindrer dig i at opfylde dine forpligtelser, og at du ikke, ved en forholdsmæssig indsats, kunne have sikret dig herimod.
Oplysninger om tilsagnet vil blive brugt af styrelsen til sagsbehandling, administration, tilskudsudbetaling og kontrol. Styrelsen har i forbindelse med kontrol mulighed for at indhente oplysninger hos andre offentlige myndigheder i fornødent omfang, herunder med henblik på samkøring og sammenstilling af oplysningerne. Behandlingen af oplysningerne vil ske i overensstemmelse med persondatalovens regler. Oplysninger vil kun blive indhentet i det omfang, det er relevant for den konkrete afgørelse.
Styrelsen er dataansvarlige, og oplysninger om tilsagnet vil blive brugt til bl.a. sagsbehandling, administration, tilskudsudbetaling og kontrol. Derfor skal du være opmærksom på følgende:
– Oplysningerne kan behandles af danske og europæiske revisions- og undersøgelsesorganer. Endvidere kan de blive brugt til statistik, forskning, planlægning og evaluering.
– Alle kan anmode om aktindsigt i sager, der behandles af den offentlige forvaltning efter offentlighedsloven. Der er kun få oplysninger/dokumenter, som er undtaget fra pligten til udlevering efter offentlighedsloven.
Arealer, der opnår tilsagn vil, når de er blevet tinglyst, være offentligt tilgængelige i MiljøGIS.
Efter Persondataloven har du mulighed for:
– at anmode om indsigt i, hvilke oplysninger der behandles i forbindelse med tilsagnet, jf. persondatalovens § 31.
– at kræve at få rettet, slettet eller blokeret oplysninger, der er urigtige eller vildledende, eller på anden måde er behandlet i strid med lovgivningen, jf. persondatalovens § 37.
De gældende regler for tilskud til privat urørt skov fremgår af:
Danske regler (love og bekendtgørelser)
– Bekendtgørelse nr. 776 af 19. juni 2017 om tilskud til urørt skov
– LBK nr. 315 af 28. marts 2019 om skove (skovloven)
Andre generelle regler:
– Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) (databeskyttelsesforordningen) 2016/679 af 27. april 2016
– Lov nr. 502 af 23. maj 2018 om supplerende bestemmelser til forordning om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger (databeskyttelsesloven)
– LBK nr. 980 af 16. august 2017 om aktindsigt i miljøoplysninger (miljøoplysningsloven)
– LBK nr. 145 af 24. februar 2020 om offentlighed i forvaltningen (offentlighedsloven)
– LBK. nr. 1851 af 20. september 2021 Straffeloven
Denne vejledning og andre oplysninger om tilskud til privat urørt skov findes på styrelsens hjemmeside www.mst.dk.
Du er velkommen til at kontakte styrelsen, hvis du har spørgsmål på tlf. 72 54 40 00 eller mst@mst.dk
Bilag 1
Bilag 2
Overskrift til formateret tekst