Formålet med denne vejledning er at beskrive reglerne om borgernes pligt til at benytte obligatorisk digital selvbetjening i sygedagpengesager.
Borgerne har pligt til at bruge digital selvbetjening, når de skal give meddelelse om uenighed i forhold til de oplysninger, der fremgår af underretningsbrevet, anmode om sygedagpenge og udfylde oplysningsskema til brug for sygedagpengesagen. Kravet er indført ved lov nr. 742 af 1. juni 2015 om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, anmodninger, meddelelser og klager til offentlige myndigheder.
Den obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning for borgere i sygedagpengesager har siden 2015 været »Mit Sygefravær«.
Reglerne om sygemeldtes pligt til digital selvbetjening skal ses i sammenhæng med arbejdsgivernes, de selvstændige erhvervsdrivendes og arbejdsløshedskassernes pligt til at anvende den digitale selvbetjeningsløsning, Nemrefusion, ved anmeldelse af sygefravær.
Det er muligt at blive fritaget fra at anvende »Mit Sygefravær« i visse situationer, bl.a. hvis kommunen efter en konkret vurdering finder, at der foreligger særlige forhold der gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening. Siden d. 1. juni 2023 har borgere, der er fritaget fra Digital Post, efter anmodning ret til at fravige fra kravet om at bruge en obligatorisk digital selvbetjeningsløsning alene på baggrund af deres fritagelse fra Digital Post. Fritagelsesmuligheden er indført ved lov nr. 603 af 31. maj 2023 om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening.
Vejledningen erstatter vejledning nr. 10943 af 30. oktober 2015 om obligatorisk digital selvbetjening i sygedagpengesager.
Sygedagpengeloven: § 69 a. Udfyldt oplysningsskema efter § 11, stk. 2, anmodning om sygedagpenge fra kommunen efter § 38, stk. 2, og meddelelser efter § 40, stk. 5, § 40 a, stk. 4, og § 59, stk. 8, skal indgives til kommunen ved anvendelse af den digitale løsning, som kommunen stiller til rådighed (digital selvbetjening). Oplysningsskemaer, anmodninger og meddelelser, der ikke indgives ved digital selvbetjening, afvises af kommunen, jf. dog stk. 2 og 3. Stk. 2-4. . . . |
---|
Følgende opgaver er omfattet af borgerens pligt til digital selvbetjening efter § 69 a i sygedagpengeloven:
Kommentere på de oplysninger, der er indberettet af arbejdsgiver eller arbejdsløshedskassen i Nemrefusion (se vejledningens pkt. 2.2.) (aktuelt for lønmodtagere og ledige)
Anmode om sygedagpenge (se vejledningens pkt. 2.3.) (aktuelt for lønmodtagere, som ikke modtager løn fra deres arbejdsgiver under fraværet, og ledige)
Udfylde oplysningsskema (se vejledningens pkt. 2.4.) (aktuelt for lønmodtagere, ledige og selvstændige erhvervsdrivende)
Borgerens digitale selvbetjening i sygedagpengesagen skal foretages i den digitale løsning »Mit Sygefravær«, som findes på www.mitsygefravaer.dk. Løsningen tilgås enten via et link i det brev, der er modtaget fra kommunen med Digital Post eller på www.borger.dk/sygedagpenge, hvor selvbetjeningsløsningen »Mit Sygefravær« er tilgængelig. Selvbetjeningen sker i et guidet forløb i »Mit Sygefravær«.
Borgeren kan altid logge på www.mitsygefravaer.dk og se kopier af den korrespondance, der har været mellem borgeren og kommunen i forbindelse med sygedagpengesagen. Borgeren har derfor i »Mit Sygefravær« digitale kvitteringer for afsendelse af dokumenter/oplysninger til kommunen samt kopier af egne besvarelser.
Hvis borgeren er fritaget for at modtage Digital Post, modtager borgeren i stedet et fysisk brev med besked om, at borgeren skal gå på »Mit Sygefravær« og betjene sig digitalt.
Om borgerens mulighed for at blive undtaget fra digital selvbetjening på »Mit Sygefravær«, se pkt. 3. i vejledningen. Borgere, der er fritaget fra Digital Post, har ret til efter anmodning at få et alternativ til »Mit Sygefravær« stillet til rådighed, se pkt. 3.5. i vejledningen.
2.1. Hjælp og vejledning
Forvaltningsloven: § 7. En forvaltningsmyndighed skal i fornødent omfang yde vejledning og bistand til personer, der retter henvendelse om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde. Stk. 2. . . . |
---|
Kommunen har altid pligt til at informere, hjælpe og vejlede borgeren, jf. § 7, stk. 1, i forvaltningsloven.
Hvis f.eks. en anmodning om sygedagpenge er mangelfuld på grund af manglende eller ukorrekt anvendelse af »Mit Sygefravær«, har kommunen pligt til at vejlede borgeren om, hvordan manglerne kan afhjælpes. Kommunen skal altid gøre et forsøg på at guide borgeren til at betjene sig selv digitalt via »Mit Sygefravær«.
Et eksempel på hvilken hjælp, der kan tilbydes:
En borger udfylder en anmodning om sygedagpenge. Borgeren bliver i tvivl om, hvordan et punkt i »Mit Sygefravær« skal forstås. Hvis der ikke er tilstrækkelig elektronisk hjælp at hente på kommunens hjemmeside, skal borgeren kunne ringe til kommunen og få telefonisk hjælp til selv at udfylde den digitale anmodning.
Hvis en borger, der er fritaget fra Digital Post, henvender sig til kommunen med spørgsmål om at blive fritaget fra anvendelse af »Mit Sygefravær«, vil kommunen være forpligtet til at vejlede borgeren om fritagelsesmuligheden. Se vejledningens pkt. 3.5.
2.2. Kommentere de oplysninger, der er indberettet af arbejdsgiver eller arbejdsløshedskassen, og som fremgår af underretningsbrevet fra kommunen
Sygedagpengeloven: § 40. En arbejdsgiver, der udbetaler løn under en lønmodtagers sygefravær, skal anmelde fraværet til lønmodtagerens handlekommune senest 5 uger efter første fraværsdag, hvis fraværet strækker sig ud over arbejdsgiverperioden, jf. kapitel 10. Stk. 2-4. . . . Stk. 5. Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev orienteres om de oplysninger, som arbejdsgiveren har afgivet til Nemrefusion ved anmeldelse af sygefraværet. Er lønmodtageren ikke enig i de af arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren senest 8 dage efter kommunens afsendelse af underretningsbrevet gøre kommunen opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf. § 69 a. § 40 a. Arbejdsløshedskassen skal anmelde et ledigt medlems sygefravær til medlemmets handlekommune, senest 3 uger efter at medlemmet har givet besked om sygefraværet til arbejdsløshedskassen efter § 35, stk. 3, jf. dog stk. 2. Stk. 2-3. . . . Stk. 4. Medlemmet skal ved et underretningsbrev orienteres om de oplysninger, som arbejdsløshedskassen har afgivet til Nemrefusion ved anmeldelsen af sygefraværet. Er medlemmet ikke enig i de af arbejdsløshedskassen afgivne oplysninger, skal medlemmet senest 8 dage efter kommunens afsendelse af underretningsbrevet gøre kommunen opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf. § 69 a. § 59. En arbejdsgiver, der efter §§ 54-57 er berettiget til refusion af sygedagpenge, skal anmelde refusionskravet til lønmodtagerens handlekommune. Stk. 2-7. . . . Stk. 8. Lønmodtageren skal ved et underretningsbrev orienteres om de oplysninger, som arbejdsgiveren har givet til Nemrefusion ved anmodningen om refusion. Er lønmodtageren ikke enig i de af arbejdsgiveren afgivne oplysninger, skal lønmodtageren senest 8 dage efter kommunens afsendelse af underretningsbrevet gøre kommunen opmærksom herpå ved digital selvbetjening, jf. § 69 a. |
---|
Når en lønmodtager/ledig er længerevarende syg, har arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen pligt til at anmelde sygefraværet til kommunen via Nemrefusion, jf. §§ 40 og 40 a i sygedagpengeloven.
Borgeren modtager herefter et brev fra kommunen via Digital Post om, at borgeren skal logge på »Mit Sygefravær« og gennemgå de oplysninger, som arbejdsgiveren eller arbejdsløshedskassen har indberettet for at sikre, at disse er korrekte, jf. § 40, stk. 5, og § 40 a, stk. 4, i sygedagpengeloven. Tilsvarende er tilfældet, når arbejdsgiveren anmoder om refusion, jf. § 59, stk. 8, i sygedagpengeloven, hvor borgeren skal gennemgå oplysningerne, som arbejdsgiveren har afgivet ved anmodningen om refusion.
Hvis borgeren er uenig i oplysningerne i underretningsbrevet, har borgeren pligt til – digitalt via »Mit Sygefravær« – inden 8 dage efter afsendelsen af underretningsbrevet at gøre kommunen opmærksom på uenigheden. Datoen for udløbet af fristen fremgår af »Mit Sygefravær«. Se pkt. 4. i vejledningen om, hvornår den digitale meddelelse anses for at være kommet frem og dermed, om fristen på de 8 dage er overholdt.
Er borgeren ikke enig i nogle af oplysningerne, skal borgeren i et kommentarfelt i »Mit Sygefravær« angive, hvorfor oplysningerne ikke kan godkendes. Herefter vises oplysningerne på en opsummeringsside, hvor borger skal kontrollere at de indgivne oplysninger er korrekte. Hvis oplysningerne er korrekte, skal borgeren sætte flueben i ”Jeg bekræfter, at mine oplysninger er korrekte” og trykke på ”Indsend”.
Borgere, der er fritaget fra Digital Post, har mulighed for at blive fritaget fra at anvende den digitale selvbetjeningsløsning »Mit Sygefravær«. Se vejledningens pkt. 3.5.
2.3. Anmodning om sygedagpenge
Sygedagpengeloven: § 38. Lønmodtageren skal anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter kommunens afsendelse af underretningsbrevet på baggrund af arbejdsgiverens eller arbejdsløshedskassens anmeldelse af sygefraværet. Har lønmodtageren modtaget løn under sygefraværet, skal lønmodtageren anmode om sygedagpenge fra kommunen senest 8 dage efter kommunens afsendelse af underretningsbrevet på baggrund af arbejdsgiverens sidste refusionsanmodning. Stk. 2. Anmodning om sygedagpenge skal ske ved digital selvbetjening, jf. § 69 a. Stk. 3-5. … Stk. 6. Kommunen kan i særlige tilfælde forlange, at anmodning sker tidligere end fastsat i stk. 1, 3 eller 4. Stk. 7. Hvis anmodning om sygedagpenge fra kommunen indgives senere end fastsat i stk. 1, 3, 4 eller 5, har lønmodtageren først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen modtages. Stk. 8. Kommunen kan udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen, når lønmodtageren på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmode rettidigt, eller når andre særlige undskyldende forhold har bevirket, at anmodning ikke er sket rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens indtræden, jf. dog stk. 8 Stk. 9. … |
---|
Lønmodtagere, som ikke får løn under sygdom, og ledige skal anmode om sygedagpenge senest 8 dage efter kommunens afsendelse af underretningsbrevet. Anmodningen skal ske ved digital selvbetjening via »Mit Sygefravær«.
Lønmodtagere, som får løn under sygdom fra deres arbejdsgiver, skal anmode om sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor de ikke længere får løn under sygdom. Fristen for anmodningen er senest 8 dage efter kommunens afsendelse af underretningsbrevet på baggrund af arbejdsgiverens sidste refusionsanmodning. Borgeren skal svare ja eller nej til, om borgeren ønsker at søge om sygedagpenge.
Herefter vises oplysningerne på en opsummeringsside, hvor borger skal kontrollere at de indgivne oplysninger er korrekte. Hvis oplysningerne er korrekte, skal borgeren sætte flueben i ”Jeg bekræfter, at mine oplysninger er korrekte” og trykke på ”Indsend”.
Kravet om, at borgeren skal anmode om sygedagpenge ved digital selvbetjening via »Mit Sygefravær« ændrer ikke ved fristen for anmodning om sygedagpenge. En overskridelse af fristen vil fortsat medføre, at der først kan udbetales sygedagpenge fra det tidspunkt, hvor anmodningen er modtaget i kommunen. Se pkt. 4. i vejledningen om, hvornår den digitale anmodning anses for at være kommet frem, og dermed om fristen på de 8 dage er overholdt.
Det fremgår af § 38, stk. 8, 1. pkt., i sygedagpengeloven, at kommunen kan udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen, hvis den sygemeldte har været forhindret i at anmode rettidigt på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet, eller hvis anmodningen ikke er sket rettidigt på grund af andre særlige undskyldende forhold.
Hvis kommunen vurderer, at der har været driftsforstyrrelser i de it-systemer, som forudsættes anvendt ved obligatorisk digital selvbetjening, eksempelvis hos borger.dk eller hos MitID, i et omfang og af en varighed, der har afskåret borgeren for at anmode om sygedagpenge inden for fristen, vil der kunne være tale om andre særlige undskyldende forhold.
Skyldes overskridelsen af fristen, at kommunen ikke har nået at træffe afgørelse efter § 69 a, stk. 2, i sygedagpengeloven, inden fristens udløb i en sag, hvor den sygemeldte anfører, at der foreligger særlige forhold der gør, at den sygemeldte ikke kan anvende digital selvbetjening, og derfor skal tilbydes, at anmodningen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening, vil dette medføre, at kommunen kan se bort fra overskridelsen af fristen. Det skal i forlængelse heraf bemærkes, at borgere, der er fritaget fra Digital Post, uden yderligere begrundelse har mulighed for at blive fritaget fra at anvende »Mit Sygefravær« i det konkrete sygeforløb. Det er et krav, at borgeren anmoder kommunen om fritagelse fra at anvende »Mit Sygefravær« inden for fristen. Har borgeren ikke anmodet rettidigt om fritagelse fra at benytte »Mit Sygefravær«, kan det forhold, at borgeren er fritaget fra Digital Post, ikke senere bruges til at dispensere for en overskreden frist. Der henvises til vejledningens pkt. 3.5.
2.4. Udfyldelse af oplysningsskema til brug for sygedagpengesagen
Sygedagpengeloven: § 11. Kommunen skal have et tilstrækkeligt oplyst grundlag for at foretage visitation og opfølgning, herunder forberede den første samtale samt vurdere retten til fulde eller nedsatte sygedagpenge. Stk. 2. Den sygemeldte skal udfylde et oplysningsskema med relevante oplysninger, herunder om sygdommens betydning for den sygemeldtes muligheder for at arbejde og sygdommens karakter, til brug for kommunen. Udfyldelse af oplysningsskemaet skal ske ved digital selvbetjening, jf. § 69 a. Stk. 3. Kommunen skal sende oplysningsskemaet til den sygemeldte ved anmeldelse af sygefravær i løbende sager, medmindre oplysningsskemaet i medfør af regler fastsat efter § 10, stk. 2, er sendt til den sygemeldte i forbindelse med anmodning om tidlig opfølgning efter §§ 7 c og 7 d. Den sygemeldte skal svare senest 8 dage efter afsendelsen af oplysningsskemaet, medmindre andet aftales med kommunen. |
---|
Den sygemeldte har pligt til at udfylde et oplysningsskema, som kommunen bl.a. skal bruge, når den skal følge op i den sygemeldtes sygedagpengesag. Fristen for at udfylde oplysningsskemaet er 8 dage efter at oplysningsskemaet er afsendt fra kommunen til borgeren, jf. § 11 i sygedagpengeloven.
Borgeren skal udfylde oplysningsskemaet i »Mit Sygefravær«. Borgeren bekræfter sin besvarelse af oplysningsskemaet ved at underskrive med MitID. Efter udfyldelse af oplysningsskemaet vises oplysningerne på en opsummeringsside, hvor borger skal kontrollere at de indgivne oplysninger er korrekte. Hvis oplysningerne er korrekte, skal borgeren sætte flueben i ”Jeg bekræfter, at mine oplysninger er korrekte” og trykke på ”Indsend”.
Kravet om udfyldelse af oplysningsskemaet ved digital selvbetjening via »Mit Sygefravær« ændrer ikke ved, at der fortsat vil ske bortfald af retten til sygedagpenge, hvis fristen på de 8 dage overskrides, og hvis borgeren ikke har haft en rimelig grund til at overskride fristen, jf. § 21 i sygedagpengeloven.
Se pkt. 4. i vejledningen om, hvornår det udfyldte oplysningsskema anses for at være kommet frem, og dermed om fristen på de 8 dage er overholdt.
En rimelig grund til at overskride fristen kan være, at kommunens breve, på grund af driftsforstyrrelser i den visningsklient borgeren har valgt at tilgå sin digitale post fra (f.eks. e-Boks, Mit.dk, Digital Post app og borger.dk), ikke er kommet frem til den sygemeldte, eller at brevet er modtaget for sent i forhold til det tidspunkt, hvor den sygemeldte skulle have medvirket. Der henvises til Ankestyrelsens principmeddelelse 33-23 og vejledningens punkt 4.
Bemærk, at det også vil være en rimelig grund, hvis overskridelsen af fristen på de 8 dage skyldes, at kommunen ikke har nået at træffe afgørelse efter § 69 a, stk. 2, i sygedagpengeloven, inden fristens udløb i en sag, hvor den sygemeldte anfører, at der foreligger særlige forhold der gør, at den sygemeldte ikke kan udfylde oplysningsskemaet via »Mit Sygefravær«, og derfor skal tilbydes, at oplysningsskemaet udfyldes og indgives på en anden måde end ved digital selvbetjening.
En rimelig grund til overskridelse af fristen på de 8 dage vil også være, hvis kommunen vurderer, at der har været driftsforstyrrelser i de it-systemer, som skal anvendes ved den digitale selvbetjening, som f.eks. MitID, borger.dk m.v., i et omfang og af en varighed, der har afskåret borgeren fra at udfylde oplysningsskemaet inden for fristen.
Sygedagpengeloven: § 69 a. . . . Stk. 2. Hvis kommunen finder, at der foreligger særlige forhold, der gør, at borgeren ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening, skal kommunen tilbyde, at oplysningsskemaet, anmodningen om sygedagpenge eller meddelelsen kan indgives på anden måde end ved digital selvbetjening efter stk. 1. Kommunen bestemmer, hvordan et oplysningsskema, en anmodning eller en meddelelse omfattet af 1. pkt. skal indgives, herunder om den skal indgives mundtligt eller skriftligt. Stk. 3. Kommunen kan ud over de i stk. 2 nævnte tilfælde undlade at afvise et oplysningsskema, en anmodning eller en meddelelse, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis der ud fra en samlet økonomisk vurdering er klare fordele for kommunen ved at modtage disse på anden måde end digitalt. Kommunen kan endvidere undlade at afvise en meddelelse efter § 40, stk. 5, § 40 a, stk. 4, eller § 59, stk. 8, der ikke er indgivet ved digital selvbetjening, hvis det efter sagens karakter er hensigtsmæssigt at modtage meddelelsen på anden måde end digitalt. Stk. 4. . . . |
---|
Hvis kommunen vurderer, at der konkret foreligger særlige forhold der gør, at borgeren ikke kan – eller må forventes at kunne – anvende »Mit Sygefravær«, kan kommunen fravige kravet om, at anmodning om sygedagpenge og udfyldelse af oplysningsskema skal ske via digital selvbetjening. Kommunen skal i stedet henvise borgeren til at indgive oplysningerne på anden vis, for eksempel mundtligt, skriftligt eller på en særlig blanket, jf. § 69 a, stk. 2, i sygedagpengeloven.
Hvis en borger undtages for den digitale selvbetjening, gælder undtagelsen fra kravet om digital selvbetjening for det konkrete sygeforløb – dvs. frem til borgerens raskmelding.
Hvis borgeren senere, på baggrund af et nyt sygeforløb, skal ansøge om sygedagpenge og/eller udfylde et oplysningsskema og i dette sygefravær ligeledes ønsker at blive undtaget fra at anvende »Mit Sygefravær«, skal borgeren på ny anmode kommunen om at blive undtaget for kravet om digital selvbetjening. Bemærk, at dette er anderledes fra Digital Post, hvor en borger kan være fritaget fra at anvende Digital Post generelt. Det skal ligeledes bemærkes, at borgere, der er fritaget fra Digital Post, efter anmodning har ret til at blive fritaget fra at anvende »Mit Sygefravær« i det konkrete sygeforløb. Se vejledningens pkt. 3.5.
Ud over særlige forhold hos borgeren, kan der også forekomme helt ekstraordinære situationer, hvor omstændighederne gør, at oplysningerne til sygedagpengesagen ikke kan indgives digitalt.
Det kan enten være fordi kommunen vurderer, at det ud fra en samlet økonomisk vurdering kan være mest hensigtsmæssigt, hvis kommunen modtager oplysningen, selvom den ikke er indgivet digitalt, eller hvis det vil være mest effektivt at fravige kravet om digital selvbetjening, jf. § 69 a, stk. 3, i sygedagpengeloven.
3.1. Særlige forhold
Ved kommunens vurdering af, om der foreligger særlige forhold der gør, at anmodningen om sygedagpenge eller udfyldelse af oplysningsskemaet ikke skal foregå via »Mit Sygefravær«, skal kommunen foretage en konkret helhedsvurdering af borgeren. I den konkrete vurdering skal kommunen bl.a. lægge vægt på borgerens beskrivelse af egne evner og muligheder for at anvende it-værktøjer, og om borgeren ville kunne ansøge digitalt, hvis borgeren modtog hjælp til selvbetjeningen.
I visse tilfælde vil kommunen dog med det samme kunne vurdere, at borgeren ikke ville kunne ansøge digitalt, og at der foreligger særlige forhold der gør, at en anden kommunikationskanal end den digitale er bedst egnet.
Et par konkrete eksempler herpå er en sengeliggende sygemeldt borger uden PC eller uden digitale kundskaber, der henvender sig til kommunen for at få tilbudt en anden måde at indgive anmodning om sygedagpenge på, end digitalt. Tilsvarende gælder for borgere med store sprogvanskeligheder, f.eks. en borger, der ikke behersker dansk eller lider af svær ordblindhed og derfor ikke kan betjene sig selv digitalt via »Mit Sygefravær«.
Borgeren skal inden for fristen kontakte kommunen og gøre gældende, at vedkommende ikke kan anvende »Mit Sygefravær«.
Ankestyrelsen har i principmeddelelse 100-16 fastlagt, at det ikke var en rimelig grund til at aflevere oplysningsskemaet efter fristen, at den sygemeldte ikke kunne anvende den digitale selvbetjeningsløsning »Mit Sygefravær«, da den sygemeldte ikke havde kontaktet kommunen inden for den fastsatte frist og var vejledt om at kontakte kommunen, hvis den sygemeldte mente, ikke at kunne anvende »Mit Sygefravær« eller havde brug for råd og vejledning.
Hvad angår borgere, der er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post, og som anmoder kommunen om at blive fritaget fra Mit Sygefravær, henvises der til vejledningens pkt. 3.5.
3.2. MitID
Borgerens digitale selvbetjening i »Mit Sygefravær« forudsætter, at borgeren har MitID. En borger kan få MitID, når borgeren er over 13 år, har dansk cpr-nummer eller P-kode og kan legitimere sig fyldestgørende. Sidstnævnte kan særligt være vanskeligt, hvis borgeren er hjemløs eller er bosat i udlandet.
Hvis en borger ikke kan få udstedt MitID – f.eks. en hjemløs uden billedlegitimation – foreligger der derfor også særlige forhold, der gør, at borgeren ikke kan ansøge om sygedagpenge digitalt.
Hvis en borger ikke har MitID, men vedkommende opfylder betingelserne for at få et udstedt, skal kommunen anmode borgeren om at anskaffe sig MitID og betjene sig selv digitalt. Hvis kommunen vurderer, at der foreligger særlige forhold der gør, at borgeren – på trods af, at have MitID – alligevel ikke kan eller må forventes at kunne anvende »Mit Sygefravær«, kan kommunen dog vælge ikke at kræve anskaffelse af MitID. Dermed kan kommunen fravige kravet om, at ansøgning om sygedagpenge skal ske via digital selvbetjening.
3.3. Ekstraordinære situationer
De ekstraordinære omstændigheder, der kan begrunde, at kravet om digital selvbetjening kan fraviges, kan f.eks. være situationer, hvor det vil være en klar økonomisk fordel for kommunen at modtage oplysningerne på anden måde end digitalt.
Det vil f.eks. være en klar økonomisk fordel for kommunen at modtage oplysningerne på anden måde end digitalt, hvis selvbetjeningsløsningen »Mit Sygefravær« er ude af drift, eller hvis selvbetjeningsløsningen ikke kan håndtere en særlig situation.
Derudover er der tale om ekstraordinære situationer, hvis det efter sagens karakter er mest effektivt at modtage oplysningerne på anden måde end digitalt.
Det vil f.eks. være mest effektivt for kommunen at modtage en oplysning på anden måde end digitalt, f.eks. telefonisk, hvis oplysningen betyder, at borgeren eller arbejdsgiveren ikke får udbetalt for meget.
Da kommunen har en forpligtelse til at sikre, at sygedagpengeydelsen udbetales på et korrekt grundlag, vil der derfor være situationer, hvor kommunen vil anse en ikke-digital meddelelse for modtaget. Kommunen har fortsat notatpligt i henhold til offentlighedsloven.
Hvis kommunen ikke afviser oplysningerne – på trods af, at de ikke er afgivet digitalt – skal kommunen, så vidt det er muligt vejlede borgeren om de digitale formkrav og de mulige konsekvenser ved ikke at overholde disse.
3.4. Sager om tilbagebetaling
Kommunen har pligt til at rejse en sag om tilbagebetaling, hvis en borger uberettiget og i ond tro formodes at have fået udbetalt for mange sygedagpenge. Kommunen skal foretage en konkret vurdering af, om borgeren har været i ond tro.
Det forhold, at borgeren ikke opfylder det digitale formkrav i forhold til at oplyse om ændringer, der har betydning for udbetalingen af sygedagpenge, betyder ikke i sig selv, at borgeren automatisk skal vurderes at være i ond tro om udbetalingen. Vurderingen er fortsat konkret og individuel.
3.5. Hvis borgeren er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post
Lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening: § 2. Fysiske personer, der er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post efter regler udstedt i medfør af § 5, stk. 1, i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, har efter anmodning ret til at benytte den pågældende lovgivnings hjemlede alternativ til den obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning. Stk. 2. Anmodning om fravigelse efter stk. 1, skal indgives i overensstemmelse med de regler, der gælder for den pågældende obligatoriske digitale selvbetjeningsløsning. |
---|
Hvis en borger er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post, modtager vedkommende et fysisk brev med besked om at gå ind på »Mit Sygefravær« og betjene sig digitalt.
Borgeren kan enten før eller efter modtagelse af brevet anmode kommunen om at benytte et alternativ til »Mit Sygefravær«, jf. § 2, stk. 1, i lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening. Borgeren skal alene oplyse kommunen, at vedkommende vil fritages fra at benytte »Mit Sygefravær« på baggrund af borgerens fritagelse fra Digital Post. Det er således ikke nødvendigt, at en borger yderligere begrunder, hvorfor vedkommende ikke vil anvende »Mit Sygefravær«.
Borgeren skal dog anmode kommunen om fritagelse fra at anvende »Mit Sygefravær« inden for gældende frister. Har borgeren ikke anmodet rettidigt om fritagelse fra at benytte »Mit Sygefravær«, kan det forhold, at borgeren er fritaget fra obligatorisk tilslutning til Digital Post, ikke senere bruges til at dispensere for en overskreden frist. Der henvises til beskrivelsen af Ankestyrelsens principmeddelelse 100-16 i vejledningens pkt. 3.1.
Borgerens fritagelse fra kravet om at benytte »Mit Sygefravær« gælder for det konkrete sygeforløb – dvs. frem til borgerens raskmelding. Bemærk, at dette er anderledes end for fritagelsen fra Digital Post, hvor en borger kan være fritaget fra at anvende Digital Post generelt.
Borgeren har ret til at få stillet de samme alternative løsninger til rådighed, som gælder for borgere, der grundet særlige forhold ikke må forventes at kunne anvende digital selvbetjening efter sygedagpengelovens § 69 a, stk. 2.
Anmodningen om at blive fritaget fra at benytte »Mit Sygefravær« skal indgives i overensstemmelse med sygedagpengelovens bestemmelser om »Mit Sygefravær«. Det følger af § 2, stk. 2, i lov om fravigelse fra obligatorisk digital selvbetjening. Det vil være kommunen, der i dette tilfælde bestemmer, hvordan et oplysningsskema, en anmodning eller en meddelelse skal indgives, herunder om indgivelsen skal være mundtlig eller skriftlig, jf. sygedagpengelovens § 69 a, stk. 2.
Se også vejledningens pkt. 3.1. om kommunens øvrige muligheder for, efter en konkret vurdering, at fravige kravet om obligatorisk digital selvbetjening i sygedagpengesager efter sygedagpengelovens § 69 a, stk. 2 og 3.
Sygedagpengeloven: § 69 a. . . . Stk. 2-3. . . . Stk. 4. Et digitalt udfyldt oplysningsskema, en digital anmodning om sygedagpenge og en digital meddelelse anses for at være kommet frem, når den er tilgængelig for kommunen. |
---|
Et digitalt udfyldt oplysningsskema, en digital anmodning om sygedagpenge og en digital meddelelse anses for at være kommet frem til kommunen, når den er tilgængelig for kommunen – det vil sige fra det tidspunkt, hvor kommunen har adgang til at behandle eller læse meddelelsen, jf. § 69 a, stk. 4, i sygedagpengeloven.
Se Ankestyrelsens principmeddelelse 26-16, der fastslår at et brev sendt digitalt anses for at være kommet frem, når det er tilgængeligt for adressaten – for eksempel i indbakken i den digitale postkasse. Det er ikke et krav, at brevet er blevet åbnet og indholdet læst af adressaten. Det vil være tidspunktet, hvor borgeren indsender oplysninger med MitID i »Mit Sygefravær«, der er tidspunktet, hvor det er gjort tilgængeligt for kommunen.
En borger, der har indsendt oplysninger digitalt via »Mit Sygefravær«, modtager altid en kvittering for sin handling og med digital selvbetjening, kan det altid præcist registreres, hvornår en digital meddelelse er kommet frem.
Hvis modtagelsestidspunktet ikke er registreret – f.eks. hvis der er systemnedbrud omkring tidspunktet for udløbet af en frist – er meddelelsen kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen blev afsendt.
Skæringstidspunktet, for hvilken dato meddelelsen er kommet frem, er indtil midnat på fristens sidste dag. Det betyder, at en anmodning, der er tilgængelig for kommunen kl. 23:59 den 30. november, er kommet frem den 30. november, uanset at der ikke fysisk sidder en medarbejder i kommunen og læser anmodningen.
En borger, som har sendt oplysninger til kommunen digitalt, vil i almindelighed kunne gå ud fra, at oplysningerne er tilgængelige i myndighedens digitale postkasse inden for ganske kort tid. Dette følger af Ankestyrelsen principmeddelelse 38-23. Den konkrete sag handlede om, hvorvidt en digitalt afsendt klage til Ankestyrelsen, var indgivet rettidigt.
Principmeddelelse 38-23 fastslår følgende:
”En klage, som er afsendt digitalt, skal være modtaget inden midnat. Det vil sige senest kl. 23:59 det døgn, hvor klagefristen udløber. Det indebærer, at en klage, der er modtaget hos myndigheden kl. 00:00 eller senere, anses for at være modtaget efter klagefristens udløb.
Det er som udgangspunkt afsenderen, der bærer risikoen for en forsendelse, herunder den tid der går, indtil forsendelsen er tilgængelig for myndigheden.
Ankestyrelsen kan se bort fra klagefristens overskridelse, hvis der foreligger særlige grunde til det. Det gælder blandt andet, hvis der er uforudsete årsager til en forsinkelse i leveringen, som afsenderen ikke kan bære ansvaret for. For eksempel et systemnedbrud hos myndigheden.
Det er en samlet vurdering, om der foreligger en særlig grund til at se bort fra overskridelse af klagefristen.
Når der er tale om en klage, som sendes digitalt, må borger i almindelighed have en berettiget forventning om, at klagen er tilgængelig i myndighedens digitale postkasse inden for ganske kort tid.
Kan borger sandsynliggøre, at en digital klage er succesfuldt afsendt senest kl 23:59 det døgn, hvor klagefristen udløber, må klagen derfor anses for at være sendt i så god tid, at borgeren kan gå ud fra, at klagen var tilgængelig for myndigheden inden klagefristens udløb. Hvis klagen mod forventning først er tilgængelig i myndighedens digitale postkasse efter klagefristens udløb, antages det, at forsinkelsen ikke skyldes forhold, som borgeren kan bære ansvaret for, medmindre der foreligger oplysninger om andet. Der vil derfor være grund til at se bort fra klagefristens overskridelse.
I den konkrete sag blev det lagt til grund, at klagen var afsendt kl. 23:43. Klagen indgik imidlertid først i kommunens system kl. 04:01. Ankestyrelsen vurderede, at der forelå en for borgeren upåregnelig forsinkelse ved leveringen af den digitale forsendelse. Der var derfor tale om en sådan særlig grund, at styrelsen kunne se bort fra klagefristens overskridelse”.
4.1. Særligt om digitale postløsninger, herunder visningsklienter
I principmeddelelse 33-23 har Ankestyrelsen taget stilling til, hvilken betydning den digitale postløsning, hvor en borger kan vælge at tilgå sin post fra kommunen i en visningsklient (f.eks. e-Boks, Mit.dk, mv.), har for vurderingen af, om den sygemeldte har undladt at medvirke ved kommunens opfølgningsindsats uden rimelig grund.
Udgangspunktet er, at meddelelser, der sendes under anvendelse af Digital Post, anses for at være kommet frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig for adressaten i postløsningen, herunder i en visningsklient.
Af principmeddelelse 33-23 fremgår bl.a. følgende:
”Manglende modtagelse af kommunens meddelelser
Hvis den sygemeldte ikke har kunnet tilgå kommunens breve i den anvendte visningsklient, skal kommunen foretage en vurdering af, om den sygemeldte eller kommunen er nærmest til at bære risikoen for manglende modtagelse af kommunens breve.
Den sygemeldte er ikke forpligtet til at tilgå sin digitale post fra offentlige afsendere via en anden visningsklient, når den visningsklient, som den sygemeldte har valgt, er nede eller ude af drift.
Det betyder, at hvis den sygemeldte på grund af driftsforstyrrelser eller lignende hindringer ved visningsklienten har været afskåret fra at tilgå eller læse indholdet af meddelelsen fra kommunen, vil meddelelsen ikke kunne anses for at være kommet frem, før hindringen er ophørt. Dette forhold vil kommunen være nærmest til at bære risikoen for. Kommunen skal derfor inddrage forholdet ved vurderingen af, om den sygemeldte har en rimelig grund til ikke at medvirke ved kommunens opfølgning.
Den sygemeldte er derimod nærmest til at bære risikoen for hindringen i situationer, hvor eksempelvis den sygemeldtes egen internetforbindelse, computer, smartphone eller tablet ikke fungerer, eller den sygemeldte har mistet adgang til sin kode til at logge på den digitale postløsning. Det samme gælder, hvis den sygemeldte oplever lignende hindringer, som det er op til den sygemeldte selv at overvinde. I disse tilfælde betragtes en meddelelse som kommet frem, når den har nået den placering i postløsningen, hvorfra den sygemeldte burde kunne tilgå den i den valgte visningsklient.
Det betyder, at hvis den sygemeldte har valgt at benytte en kommerciel visningsklient, men ikke har opsat denne til, at der fortsat kan vises post fra offentlige afsendere, bærer den sygemeldte risikoen for, at pågældende ikke kan gøre sig bekendt med indholdet af den digitale post. ”
Forvaltningsloven: § 8. Den, der er part i en sag, kan på ethvert tidspunkt af sagens behandling lade sig repræsentere eller bistå af andre. Myndigheden kan dog kræve, at parten medvirker personligt, når det er af betydning for sagens afgørelse. Stk. 2. . . . |
---|
Ifølge forvaltningslovens § 8 om partsrepræsentation har parter i afgørelsessager ret til at lade sig repræsentere eller bistå af andre. Borgeren kan i samme omfang som hidtil lade sig repræsentere af andre, selvom sygefraværssagen foregår via digital selvbetjening.
I »Mit Sygefravær« kan borgeren under fanebladet »Fuldmagt« få mere information omkring muligheden for at give pårørende eller en anden person fuldmagt.
Under fanebladet »Fuldmagt« er der et link, som borgeren kan benytte til at give en anden person digital fuldmagt til at logge ind på »Mit Sygefravær« og handle på borgerens vegne. Linket åbner den fællesoffentlige fuldmagtsløsning på www.borger.dk i et nyt vindue.
Selvom borgeren giver en person fuldmagt til at logge ind på »Mit Sygefravær« og agere på borgerens vegne, vil borgeren fortsat selv modtage underretningsbreve fra kommunen, når der er ny information i »Mit Sygefravær«, som borgeren eller fuldmagtshaveren skal forholde sig til. Borgeren skal derfor huske at informere fuldmagtshaver, når der er ny information.
Borgeren kan også give fuldmagtshaver en læseadgang til borgerens breve i Digital Post. Fuldmagtshaveren kan dermed selv holde øje med, om der kommer nye breve vedrørende sygefraværet. Hvis borgeren vælger at give fuldmagtshaver læseadgang, skal borgeren være opmærksom på, at læseadgangen omfatter al Digital Post i postkassen, og ikke kun de breve, der vedrører sagen om sygefravær.
Sygedagpengeloven: § 43. Den selvstændige erhvervsdrivende skal anmelde sygefravær til kommunen senest 3 uger efter første fraværsdag. Har den selvstændige sikret sig ret til sygedagpenge fra første eller tredje fraværsdag, jf. § 45, skal anmeldelsen dog ske senest en uge efter sygedagpengerettens indtræden. Anmeldelsen skal endvidere ske senest 1 uge efter første fraværsdag, hvis den selvstændige erhvervsdrivende har indgået en aftale om ret til sygedagpenge fra første fraværsdag i medfør af § 58 a. Stk. 2. Kommunen kan i særlige tilfælde forlange, at anmeldelse sker tidligere end fastsat i stk. 1. Stk. 3. Anmeldelse af sygefraværet til kommunen skal ske via Nemrefusion. Stk. 4. Hvis anmodning om sygedagpenge fra kommunen indgives senere end fastsat i stk. 1 eller 2, har den selvstændige først ret til sygedagpenge fra den dag, hvor anmodningen er modtaget. Stk. 5. Kommunen kan dog udbetale sygedagpenge for tiden før anmodningsdagen, når den selvstændige på grund af hospitalsophold eller ophold i udlandet har været forhindret i at anmelde rettidigt, eller når andre særligt undskyldende forhold har bevirket, at anmeldelse ikke er sket rettidigt. Tilsvarende gælder, hvis overskridelse af fristen skyldes driftsforstyrrelser hos Nemrefusion af et omfang og en varighed, der har afskåret den selvstændige fra at anmelde rettidigt. Anmodningsfristen kan dog ikke fraviges, når anmodningen er indgivet mere end 6 måneder efter sygdommens indtræden. Stk. 6. . . . |
---|
Når en selvstændig erhvervsdrivende er længerevarende syg, skal den selvstændige erhvervsdrivende anmelde sit sygefravær til kommunen via Nemrefusion, jf. § 43, stk. 3, i sygedagpengeloven.
For selvstændige erhvervsdrivende er anmeldelsen af sygefraværet også en anmodning om sygedagpenge. En selvstændig erhvervsdrivende er derfor ikke omfattet af de bestemmelser i sygedagpengeloven, der vedrører anmodning om sygedagpenge via »Mit Sygefravær« og kan derfor ikke få en undtagelse efter § 69 a, stk. 2, i sygedagpengeloven for pligten til at anmelde sygefraværet i Nemrefusion.
Den selvstændige erhvervsdrivende skal i »Mit Sygefravær« udfylde oplysningsskemaet inden fristen på 8 dage efter at oplysningsskemaet er sendt fra kommunen. Der henvises til vejledningens afsnit 2.4.
En selvstændig erhvervsdrivende er, for så vidt angår kravet om udfyldelse af oplysningsskemaet i »Mit Sygefravær«, omfattet af muligheden for at få en undtagelse fra kravet om digital selvbetjening efter § 69 a, stk. 2 i sygedagpengeloven, dvs. en undtagelse på grund af særlige forhold eller ekstraordinære omstændigheder.
Sygedagpengeloven: § 77. Kommunens afgørelser efter denne lov og kommunens henvisning til andre aktører efter § 19 kan indbringes for Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg, jf. § 59 a i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område. Stk. 2… Stk. 3. Hvis en borger klager over en afgørelse efter § 69 a, stk. 2, skal kommunen behandle oplysningsskemaet, anmodningen eller meddelelsen, selv om den ikke er indgivet digitalt. |
---|
En kommunes afgørelse om, at der ikke foreligger særlige forhold eller ekstraordinære omstændigheder, der gør, at kravet om digital selvbetjening kan fraviges, jf. § 69 a i sygedagpengeloven, kan påklages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg.
I de tilfælde, hvor en borger klager over kommunens afgørelse om, at borgeren ikke opfylder betingelserne for undtagelse fra kravet om digital selvbetjening, skal kommunen behandle sygedagpengesagen på trods af, at borgeren ikke har anvendt den digitale selvbetjening, jf. § 77, stk. 3, i sygedagpengeloven.
Kommunen skal genvurdere sagen inden for 4 uger og automatisk sende den videre til Ankestyrelsen, hvis borgeren ikke får fuldt medhold.
Ankestyrelsens afgørelse i sagen vil indgå i fastsættelsen af den generelle praksis på sygedagpengeområdet.
Afgørelsen i den konkrete klagesag kan således få betydning for kommunens fremtidige afgørelser om, at der foreligger særlige forhold der gør, at borgeren skal tilbydes en anden måde at indgive oplysninger til sygedagpengesagen på end via »Mit Sygefravær«.
Afgørelsen kan også indgå i kommunens vurdering i de tilfælde, hvor samme borger på ny anmoder om at indgive oplysninger på en anden måde end via »Mit Sygefravær«.
Hvis borgeren har fået afslag fra Ankestyrelsen på, at der foreligger særlige forhold der gør, at borgeren må søge på en anden måde end via »Mit Sygefravær«, kan kommunen fremover lægge denne afgørelse om afslag til grund, medmindre borgeren kan godtgøre, at der er sket en ændring i borgerens situation.
En ny afgørelse fra kommunen om afvisning af, at der foreligger særlige forhold, kan ligeledes indbringes for Ankestyrelsen. Hvis borgeren klager over den nye afgørelse skal kommunen stadig behandle sygedagpengesagen, på trods af, at borgeren ikke har anvendt »Mit Sygefravær«.