Vejledning om kontrol og administrative sanktioner 2023 – Arealbaserede og animalske tilskudsordninger, landbrugsreformen 2023-2027
Denne vejledning er udarbejdet af
Landbrugsstyrelsen i 2022/2023
Foto: Colourbox
© Landbrugsstyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Landbrugsstyrelsen
Nyropsgade 30
1780 København V
Tlf. : 33 95 80 00
E-mail: mail@lbst.dk
ISBN: 978-87-7120-536-7
Indhold
Ændringer til vejledningen
1. HVILKE ORDNINGER HANDLER VEJLEDNINGEN OM
1.1 Tilskudsordninger, hvor der er fastsat bestemmelser om kontrol og administrative sanktioner i 2023 som følge af landbrugsreformen
1.2 Tilskudsordninger og tilsagn, hvor der ikke er nye bestemmelser om kontrol og administrative sanktioner i 2023
2. SÅDAN KONTROLLERER LANDBRUGSSTYRELSEN
3. KONTROL AF AREALORDNINGER
3.1 Administrativ kontrol
3.2 Hvordan undgår du fejl i ansøgningen?
3.3 Hvis du laver ændringer efter, at du har indsendt dit fællesskema, men inden ændringsfristen
3.4 To ansøgere kan ikke få udbetalt tilskud for det samme areal
3.5 Ændringer efter ændringsfristen
3.6 Satellitbaseret kontrol
3.7 Sådan bliver du informeret om resultaterne af den satellitbaserede kontrol
3.8 Hvis der er uoverensstemmelser
3.9 Sådan bruger du Landbrugsstyrelsens app ”Landbrugsstyrelsen”
3.10 Kontrolbesøg på bedriften
4. KONTROL AF SLAGTE- OG KO-PRÆMIEORDNINGERNE
4.1 Hvis du ikke kan fremvise bilag som dokumentation for dine dyrs indgang og afgang eller slagtning ved et kontrolbesøg
5. DU KAN FÅ EN SANKTION, HVIS VI FINDER OVERTRÆDELSER – AREALTILSKUD
5.1 Hvis du indsender en ansøgning om tilskud for sent
5.2 Hvis du ikke indberetter alle bedriftens landbrugsarealer
5.3 Vi bruger disse definitioner, når vi beregner andre administrative sanktioner
5.4 Kriterier og forpligtelser
5.5 Force majeure eller usædvanlige omstændigheder
5.6 Nedsættelser af tilskud og administrative sanktioner afhænger af overtrædelsernes alvor, omfang og varighed
5.7 Sådan beregner Landbrugsstyrelsen administrative sanktioner under de arealbaserede ordninger til sikring af en bæredygtig indkomst (grundbetaling, stivelseskartofler og ø-støtte)
5.8 Eksempler på administrative sanktioner under de arealbaserede ordninger til sikring af en bæredygtig indkomst
5.9 Sådan beregner Landbrugsstyrelsen administrative sanktioner under bio-ordningerne
5.10 Eksempler på administrative sanktioner under bioordningerne
5.11 Bagatelgrænse
5.12 Modregning af tilskud
6. DU KAN FÅ EN SANKTION, HVIS VI FINDER OVERTRÆDELSER – ANIMALSKE TILSKUDSORDNINGER
6.1 Hvis slagteriet ikke indberetter dine slagtede dyr senest 20. januar året efter ansøgningsåret
6.2 Hvis du ikke yder den nødvendige bistand under en kontrol
6.3 Hvis kvier, tyre, stude og køer ikke kan identificeres ved et kontrolbesøg
6.4 Hvis kvier, tyre, stude og køer ikke er registreret korrekt
6.5 Force majeure eller usædvanlige omstændigheder
6.6 Sådan beregner Landbrugsstyrelsen administrative sanktioner for animalske tilskudsordninger
6.7 Eksempler på administrative sanktioner for animalske tilskudsordninger
7. ANDRE REGLER, DU SKAL KENDE
7.1 Svig med og misbrug af tilskud
7.2 Omgåelse af krav og regler
7.3 Force majeure og ekstraordinære omstændigheder
7.4 Vi indsamler og behandler dine data
7.5. Hvis du vil klage over en afgørelse fra os
8. Retsgrundlag
8.1 EU-regler
8.2 Danske regler
Bilag 1: Vægtningsfaktorer under tilskud til varieret planteproduktion – for overtrædelser, som altid omfatter hele det godkendte, ansøgte areal under tilskudskategorien
Bilag 2: Vægtningsfaktorer under tilskud til økologisk arealstøtte – for overtrædelser, som altid omfatter hele det godkendte, ansøgte areal under tilskudskategorien
Ændringer til vejledningen
Februar 2023:
I denne version er vejledningen opdateret med:
• Nye henvisninger til Bekendtgørelse nr. 75 af 26. januar 2023 om kontrol og administrative sanktioner for visse tilskudsordninger under den Europæiske Unions fælles landbrugspolitik i faktaboksene om love og regler i kapitlerne 3, 5, 6 og 8. Bekendtgørelsen er ændret ved Bekendtgørelse nr. 144 af 7. februar 2023.
• Lov nr. 1590 af 28. december 2022 om administration af den fælles landbrugspolitik m.v. og
Bekendtgørelse nr. 75 af 26. januar 2023 om kontrol og administrative sanktioner for visse tilskudsordninger under den Europæiske Unions fælles landbrugspolitik, som ændret ved bekendtgørelse nr. 144 af 7. februar 2023, i Kapitel 8 om retsgrundlaget.
Marts 2023:
• På grund af yderligere en ændring af bekendtgørelsen om kontrol og administrative sanktioner er henvisningen i faktaboksene om love og regler i kapitlerne 3, 5, 6 og 8 ændret til ”Bekendtgørelse nr. 75 af 26. januar 2023 om kontrol og administrative sanktioner for visse tilskudsordninger under den Europæiske Unions fælles landbrugspolitik med senere ændringer”.
Kapitel 1
Vejledningen handler om de ordninger, hvor der er fastsat bestemmelser om kontrol og administrative sanktioner i 2023 som følge af landbrugsreformen. Det drejer dig om:
- Grundbetaling.
- Ø-støtte (landdistriktsordning).
- Stivelseskartofler (koblet støtte).
- Biodiversitet og bæredygtighed.
- Miljø- og klimavenligt græs.
- Tilskud til varieret planteproduktion.
- Ekstensivering med slæt.
- Økologisk arealstøtte.
- Slagtepræmie for kvier, tyre og stude.
- Ko-præmie.
Der er en række tilskudsordninger, hvor de oprindelige bestemmelser om kontrol og administrative sanktioner fortsat er gældende. Dette gælder f.eks. for flerårige tilsagn, som blev givet under tidligere landdistriktsprogrammer.
Du kan læse om kontrol og administrative sanktioner for disse ordninger og tilsagn i følgende vejledninger:
Vejledning om pleje af græs- og naturarealer (tilsagn søgt i 2022 og tidligere under landdistriktsprogrammet)
Vejledning om tilskud til målrettet kvælstofregulering
Vejledning om Økologisk Arealtilskud (tilsagn søgt i 2022 og tidligere under landdistriktsprogrammet)
Vejledning om miljøordninger og miljøvenlige jordbrugsforanstaltninger (for tilsagn givet i perioden 2003-2014).
Vejledning om fastholdelse (tilsagn søgt i 2022 og tidligere under landdistriktsprogrammet).
Kapitel 2
Landbrugsstyrelsens kontrol skal sikre, at reglerne for udbetaling af tilskud bliver overholdt. At betingelserne for tilskud bliver overholdt, er desuden vigtig, fordi Danmark over for Den Europæiske Union har forpligtet sig til at opfylde målsætninger om miljø, klima og biodiversitet.
Vi kontrollerer ansøgningerne på flere forskellige måder:
- Administrativ kontrol. Vi undersøger bl.a., om du opfylder kriterierne for støtteberettigelse ud fra de oplysninger, du har indberettet i fællesskemaet via Tast-selv, og om flere ansøgere søger om tilskud for det samme areal.
- Satellitbaseret kontrol. I 2023 bruger vi satellitdata til at kontrollere, om betingelser for grundbetaling, stivelseskartofler, ø-støtte og de nye bio-ordninger er opfyldt. Som en del af denne kontrol undersøger vi, om du har etableret de afgrøder, som du indberettede i fællesskemaet, og om der indgår permanent ikke-tilskudsberettigede arealer, så som rekreative are-aler og bygninger, i de ansøgte arealer.
- Kontrolbesøg på bedriften. En mindre del af bedrifterne får kontrolbesøg, fordi der er ordninger og betingelser, som ikke er omfattet af den satellitbaserede kontrol.
Kapitel 3
Vi udfører administrativ kontrol på grundlag af de oplysninger, du har indberettet i fællesskemaet via Tast-selv.
Vi kontrollerer:
- Om tidsfristerne for indsendelse af skemaerne er overholdt
- Om oplysningerne i skemaerne er fuldstændige og korrekte
- Om eventuelle obligatoriske dokumenter er indsendt
- Om betingelserne for tilskud er opfyldt
- Om der er overlap med andre ansøgeres anmeldte arealer
- Om der sker dobbeltfinansiering i forhold til andre EU-ordninger, hvis vi imødekommer ansøgningen om støtte.
Vores systemer sikrer, at du ikke får tilskud for det samme areal flere gange under samme ordning i det samme kalenderår, og at du ikke uberettiget får tilskud for det samme areal under flere ordninger.
Markbloksystemet viser de arealer, som vi vurderer til at være landbrugsarealer. Vi vedligeholder løbende systemet på grundlag af luftfotos og ændringsforslag fra ansøgere og kontrollører. Markbloksystemet er med til at sikre, at vi ikke udbetaler tilskud for arealer, som ikke er landbrugsarealer.
Mange typer af fejl eller uoverensstemmelser mellem de oplysninger, du indberetter, bliver du gjort opmærksom på allerede under indtastningen i Tast-selv. Det betyder, at du selv kan rette fejlene og undgå, at de forsinker behandlingen af din ansøgning.
Du kan i høj grad selv være med til at undgå fejl i din ansøgning ved at sikre, at dine oplysninger er så korrekte som muligt. Det kan du gøre på denne måde:
- Søg kun om tilskud for tilskudsberettigede arealer
- Indtegn alle dine marker i overensstemmelse med virkeligheden
- Brug den korrekte afgrødekode
- Lav tidlige og præcise ændringsforslag til markblokke, som du mener er forkerte
- Sørg for, at oplysningerne om dine dyr i det centrale husdyrbrugsregister (CHR) er korrekte.
Hvis vi ændrer det tilskudsberettigede areal i en markblok efter, at du har indsendt fællesskemaet, kan du komme i den situation, at du har søgt om tilskud for et større areal end det tilskudsberettigede areal i markblokken.
I dette tilfælde får du et kortgrundlagsbrev, der forklarer, hvilke arealer og elementer i din ansøgning vi har ændret. Hvis du mener, at ændringerne ikke er korrekte, kan du klage over dem.
Du kan som udgangspunkt kun få udbetalt tilskud for arealer, som er registreret med et tilskudsberettiget areal i Internet Markkort (IMK). Vi beregner det tilskudsberettigede areal på baggrund af informationen på markblokken, markblokgrænserne og de tilhørende korttemaer, og overfører det til dit fællesskema, når du har overført dine marker.
Har du fået afvist et ændringsforslag om ændring af markblokken eller et af de tilhørende korttemaer, men fastholder du, at ændringen er korrekt, skal du tegne arealet i din markplan og skrive en bemærkning i fællesskemaet om, hvorfor du mener, at din ændring er korrekt, samt journalnummeret på det ændringsforslag, du har fået afvist.
Når du skriver denne bemærkning, vil din sag blive manuelt sagsbehandlet, hvor vi vil tage stilling til, om afvisningen er korrekt eller ej.
Opstår der en situation, hvor vi ikke kan nå at håndtere dit ændringsforslag tidsnok til, at du kan nå at opdatere dit fællesskema inden ændringsfristen, kan du også skrive en bemærkning i fællesskemaet og angive journalnummeret på de relevante ændringsforslag. Det er dog altid en fordel for dig, hvis du når at opdatere dit fællesskema, så sagen ikke skal sagsbehandles manuelt. Dette tager tid og kan føre til, at du får udbetalt dit tilskud senere.
I alle andre tilfælde, er det dit ansvar at få opdateret dit fællesskema, når vi har håndteret dit ændringsforslag. Det kan du læse mere om i vores guide til hvordan du tegner marker og får markblokke og tilhørende korttemaer.
Hvis to ansøgere har indtegnet det samme areal, vil der være en rådighedskonflikt. Er det tilfældet, vil du for arealer over en vis størrelse modtage en besked om, at der er en uoverensstemmelse. Du har derefter mulighed for inden for ændringsfristen enten at rette i dit fællesskema eller finde en løsning sammen med den anden ansøger.
Kan du ikke kan blive enig med den anden ansøger, kan du sende dokumentation for rådigheden til Landbrugsstyrelsen. Hvis du ikke er ejer af arealet og ikke sender dokumentation, nedskriver vi dit areal. Hvis du er ejer af arealet, og den anden ansøger ikke sender dokumentation, nedskriver vi ikke dit areal.
Hvis vi efter ændringsfristen konstaterer uregelmæssigheder i den administrative kontrol, vil du modtage et orienterings- eller høringsbrev fra os. Du får derved mulighed for at fremføre dine bemærkninger og eventuelt tilpasse din ansøgning, inden vi træffer afgørelse.
Satellitter tager løbende billeder af arealerne. Det betyder, at vi kan analysere en billedserie i forhold til forskellige betingelser for tilskud. Satellitbaseret kontrol er en mindre detaljeret kontrol end kontrolbesøg af en kontrollør på bedriften. Den tidligere kontrol på bedrifterne, hvor vi gik i detaljer ned til 100 m2, er derfor erstattet af en vurdering af marken som helhed. De årlige markblokrettelser, hvor du kan opleve, at ikke-tilskudsberettigede elementer, såsom gylletanke, bygninger, læhegn, veje m.m., bliver taget ud af markblokkene, fortsætter som hidtil.
Formålet med den satellitbaserede kontrol er, at landbrugerne skal opleve færre kontrolbesøg og mere vejledning. I stedet for at udtage 5 pct. af ansøgningerne under alle ordninger til kontrolbesøg på bedriften, bliver alle ansøgninger med arealer, som kan kontrolleres på grundlag af satellitdata, kontrolleret på denne måde.
De arealordninger, som er omfattet af denne vejledning, bliver kontrolleret ved hjælp af analyser af satellitbilleder. Enkelte betingelser for tilskud kan dog ikke kontrolleres med denne metode. Det gælder f.eks. visse betingelser for permanente afgrøder, brakarealer og småbiotoper. De animalske tilskudsordninger om koblet støtte bliver heller ikke kontrolleret med satellitdata. Derfor vil en mindre del af ansøgerne stadig få kontrolbesøg.
Ved kontrol af arealanvendelse eller forbud
Hvis vi finder en afgrøde eller en anvendelse på en mark, som ikke svarer til den afgrødekode, du indberettede i fællesskemaet, eller hvis vi finder en overtrædelse af et forbud, f.eks. et pløjeforbud, informerer vi dig om det foreløbige resultat af den satellitbaserede kontrol i et høringsbrev, som du kan finde i Tast selv eller via Landbrugsstyrelsen app. Du kan finde oplysninger om brugen af Landbrugsstyrelsens app i afsnit 3.9.
Ved kontrol af et aktivitetskrav under grundbetalingsordningen
Hvis du skal udføre en aktivitet på dine marker, informerer vi dig løbende om de foreløbige resultater for hver enkelt mark gennem et trafiklyssystem i Internet Markkort (IMK) og i Landbrugsstyrelsens app.
En grøn markering af en mark betyder, at vores analyse viser, at betingelserne for at modtage tilskud er opfyldt.
En gul markering af en mark betyder, at vores analyse viser, at betingelserne for at få udbetalt tilskud endnu ikke er opfyldt.
En rød markering af en mark betyder, at vores analyse viser, at betingelserne for at modtage tilskud ikke er opfyldt.
Så længe der stadig er god tid til, at aktiviteten skal være udført, farver vi markerne grønne eller gule – afhængigt af analyseresultaterne. Ca. 14 dage før fristen for at opfylde aktivitetskravet udløber, farver vi marker, hvor aktivitetskravet ifølge vores analyse ikke er opfyldt, røde.
Hvis du har marker, hvor aktivitetskravet ifølge den satellitbaserede kontrol ikke er opfyldt – røde marker – modtager du et høringsbrev ca. 14 dage, før fristen for at opfylde kravet udløber.
Hvis den satellitbaserede kontrol af afgrøder m.v. eller forbud viser, at der er uoverensstemmelser, har du følgende muligheder:
- Hvis du er enig i resultatet af den satellitbaserede kontrol, kan du stadig nå at berigtige din ansøgning om tilskud i Tast-selv. Det skal ske senest ved den høringsfrist, som fremgår af høringsbrevet. Du undgår på den måde at få en sanktion. Hvis du intet foretager dig, gælder de almindelige sanktionsbestemmelser.
- Hvis du ikke er enig i resultatet fra den satellitbaserede kontrol, kan du indsende billeder med Landbrugsstyrelsens app og bemærkninger inden for den høringsfrist, som fremgår af høringsbrevet. Vi vurderer dine billeder og bemærkninger, inden vi træffer afgørelse. Hvis du fastholder afgrøden eller arealet, og det senere viser sig, at oplysningerne ikke var korrekte, kan det betyde, at der både bliver beregnet en nedsættelse af tilskuddet og en sanktion.
Hvis den satellitbaserede kontrol viser, at der er et aktivitetskrav, som du ikke overholder, kan du undgå eller minimere nedsættelsen af tilskuddet ved at reagere på høringsbrevet, senest når fristen for at opfylde aktivitetskravet udløber. Du har følgende muligheder:
- Hvis du ikke er enig i, at en mark skal være rød, eller hvis du kan nå at udføre aktiviteten i høringsperioden, bruger du Landbrugsstyrelsens app ”Landbrugsstyrelsen” på din smartphone til at sende os billeder af marken, som viser, at aktivitetskravet er opfyldt.
- Er det kun en del af en mark, som du er uenig i, opdeler du marken i IMK og retter i fællesskemaet, så du kun søger om tilskud for den del af marken, som er tilskudsberettiget. Herefter tager du billeder med appen af den del af marken, som du søger om tilskud for. Bemærk, at der under de enkelte ordninger er forskellige krav til mindstestørrelsen af de arealer, du søger om tilskud for.
- Hvis du ikke vil opfylde aktivitetskravet for en mark, kan du ændre i dit fællesskema i Tast-selv, så du ikke længere søger om tilskud for marken. Derved undgår du sanktion. Hvis du intet foretager dig, gælder de almindelige sanktionsbestemmelser, som du kan læse om i afsnit 5.
Du har mulighed for at indsende en supplerende redegørelse og andet materiale i Tast selv. Bemærk dog, at materialet i de fleste tilfælde ikke vil kunne tillægges samme vægt som billeder indsendt med Landbrugsstyrelsens app, hvor vi får sikkerhed for tid, sted og retning. Derfor er du forpligtet til at bidrage til at dokumentere, at et areal er tilskudsberettiget, ved at indsende billeder med appen. Det vil være en fordel for dig, hvis du kan nøjes med at indsende billeder med appen, fordi supplerende oplysninger kræver ekstra sagsbehandling og kan føre til, at du får udbetalt dit tilskud senere.
Med Landbrugsstyrelsens app kan du sende fotodokumentation som svar på en høring. I 2023 anvender vi den satellitbaserede kontrol til kontrol af følgende forhold:
1. aktivitetskravet for grundbetaling
2. pløjeforbud under visse bio-ordninger
3. korrekt anmeldelse af afgrøder
4. ikke-tilskudsberettigede arealer, primært permanente strukturer.
5. ikke-tilskudsberettiget arealanvendelse.
Hvis du modtager et høringsbrev om ét af disse forhold, dannes der i Landbrugsstyrelsens app en opgave, som du kan bruge til at besvare høringen. Opgaven besvares ved, at du tager og tilknytter billeder af den pågældende mark via appen. Du kan eventuelt give fuldmagt til en anden person, som herefter kan bruge appen til at tage billeder med på dine vegne.
Appen registrerer automatisk, hvor og i hvilken retning billederne tages.
Du kan bruge appen både med og uden mobildækning.
Med mobildækning
Når der er mobildækning, tager du billederne på denne måde:
1. Vælg ”Opgaver” øverst på appens forside
2. Vælg den opgave, du ønsker at tilknytte billeder til
3. Tryk på ”Tilknyt nyt”
4. Tag et billede, og tilknyt det til marken ved at trykke ”OK”.
Yderligere billeder tilknyttes på samme måde.
Uden mobildækning
Hvis der ikke er mobildækning, eller hvis du ønsker at vente med at tilknytte billederne til marken, gør du følgende:
1. I appen vælger du ”Billedarkiv”. Ikke ”Log ind”, da du kun kan logge på appen med mobildækning. Kamerafunktionen åbner, og du kan tage billeder. Billederne gemmes i appens billedarkiv.
2. Når du har mobildækning, kan du tilknytte billeder fra appens billedarkiv til en mark ved at gå ind i ”Opgaver”.
3. Du vælger den opgave, du ønsker at tilknytte billeder til, ved at trykke på ”Tilknyt eksisterende”. Nu kommer de billeder frem, der er taget tæt nok på marken.
4. Herefter vælger du de billeder, du ønsker at tilknytte, og trykker på ”Tilføj billeder til opgaven”.
5. Hvis du skal indsende billeder for flere røde marker (opgaver), gentager du trinene 2-4.
Hvor mange billeder skal du tage?
Som en tommelfingerregel anbefaler vi, at du tager ca. to billeder pr. ha – ét panoramabillede og ét detaljebillede.
Panoramabilleder
Et panoramabillede skal tages ud over marken, så billedets fjerne ende viser en smule af horisonten. Billedet skal give et indtryk af, om plantedækket i marken er ensartet.
Detaljebilleder
Et detaljebillede skal tages, så det peger skråt ned i marken og viser detaljer om plantedækkets tilstand.
Hvor i marken skal du tage billeder?
Vi foreslår, at du som udgangspunkt tager billeder fra forskellige positioner i kanten af marken. Billederne skal tilsammen givet et indtryk af hele marken. Det antal billeder, der er behov for, afhænger af markens størrelse og form samt plantedækkets ensartethed. En regulær mark kræver færre billeder end en irregulær mark, hvor man kun kan se en mindre del af marken fra hver position. Jo mere ensartet plantedækket er, jo færre billeder er der behov for.
Sammenhængen mellem den satellitbaserede kontrol og kontrolbesøg på bedriften
Hvis du ud over den satellitbaserede kontrol også får kontrolbesøg på bedriften, skal du være opmærksom på følgende forhold:
Når vi udfører kontrol på bedriften af en mark, som er anmeldt under en ordning, som ikke kontrolleres med satellitbaseret kontrol, foretager vi også kontrol af, om marken overholder eventuelle krav, som kontrolleres med satellitdata.
Er der forskel mellem resultatet fra den satellitbaserede kontrol og resultatet fra kontrolbesøget på bedriften, er det resultatet fra kontrolbesøget på bedriften, som gælder.
Bliver kontrolbesøg varslet?
Vi varsler som udgangspunkt ikke kontrolbesøg. Det skyldes, at kontrolbesøg kun må varsles, hvis anmeldelsen ikke forstyrrer kontrollens formål og effektivitet.
Når vi i sjældne tilfælde varsler kontrol vedrørende arealbaserede tilskudsordninger, skal varslingen ifølge reglerne begrænses til det absolutte minimum og må ikke overstige 14 dage.
Kontrol vedrørende animalske tilskudsordninger må ikke varsles mere end 48 timer i forvejen, undtagen i særligt begrundede tilfælde.
Har du forpligtelser ved et kontrolbesøg?
Du har ifølge kapitel 6 i lov om administration af den fælles landbrugspolitik m.v. pligt til at yde den nødvendige bistand i forbindelse med kontrol af oplysningerne i fællesskemaet, herunder kontrol af tilskudsberettigelsen af arealer og dyr, der er søgt om tilskud for.
Ved kontrol på stedet skal du give adgang til bedriftens arealer, dyr og bygninger, samt vise dyrkningsplaner, markplaner, gødningsplaner, nødvendige bilag, registreringer og regnskabsmateriale, forretningsmateriale m.v.
Hvis vi ikke kan komme i kontakt med dig
Du accepterer ved indsendelsen af din ansøgning om tilskud, at vi udfører kontrol på bedriften. Hvis vi efter gentagne forsøg ikke kan komme i kontakt med dig, sender vi dig et brev, hvor kontrollen varsles med det kortest mulige varsel. Varslet skal være kort, fordi formålet med kontrollen ikke må forspildes. Kontrollen af dine marker bliver gennemført på dette tidspunkt – også selv om du ikke har mulighed for at være til stede.
Hvis vi ikke kan komme i kontakt med dig, og der er tilskudsbetingelser, som vi ikke kan kontrollere, sender vi kontrolresultatet i høring. Her lægger vi til grund, at vi ikke har kunnet konstatere, at disse betingelser er opfyldt. Herefter kan du indsende de manglende oplysninger, inden høringsfristen udløber. Hvis vi stadig ikke har hørt fra dig, træffer vi afgørelse ud fra de oplysninger, vi har. Ud over en nedsættelse af tilskuddet og en eventuel sanktion kan konsekvensen også være, at vi kræver tilbagebetaling af tilskud for tidligere år.
Hvad sker der efter kontrolbesøget?
Kontrolresultatet, inkl. opmålingsresultaterne, bliver stillet til rådighed for dig i Tast-selv senest ti arbejdsdage efter kontrollens afslutning. Det kan ske, at vi ikke kan overholde denne frist, f.eks. hvis kontrolløren venter på dokumentationsmateriale. Det kan også være tilfældet, at vi foretager kontrol af flere ansøgere i samme område samtidigt, og det er mest hensigtsmæssigt at færdiggøre kontrolarbejdet for hele området, inden vi sender kontrolresultaterne ud. Hvis vi ikke kan stille kontrolresulta-tet til rådighed for dig inden for ti arbejdsdage, bliver du kontaktet af kontrolløren.
Hvis vi har konstateret, at der er regler, som ikke er overholdt, sender vi en skriftlig høring via Tast-selv. Her får du mulighed for at give dine bemærkninger. Vores kommentarer til dine bemærkninger vil fremgå af den skriftlige afgørelse.
Kapitel 4
Administrativ kontrol
Under slagtepræmieordningen kontrollerer Landbrugsstyrelsen, om oplysningerne fra slagteriet stemmer overens med oplysningerne i det centrale husdyrbrugsregister (CHR). Vi kontrollerer desuden, om dyrene opfylder tilskudsbetingelserne med hensyn til køn, alder og vægt, om dyrene er korrekt registreret i holdeperioden, og om holdeperioden er overholdt.
Under den nye ko-præmieordning, er det kun køer, som er korrekt registreret i CHR ved fristen for forsinket indsendelse af fællesskemaet (ændringsfristen), som kan medregnes i årets præmieberegning.
Kontrolbesøg
Både under slagtepræmieordningen og ko-præmieordningen kontrollerer vi på en andel af bedrifterne, om dyrene kan identificeres, og om dyrene er korrekt registreret i CHR.
Ved en kontrol på bedriften bliver du bedt om at fremvise indgangs- og slagtebilag. Det sker som led i kontrollen af, om oplysningerne i CHR er korrekte.
Kan du ikke fremvise bilag som dokumentation for dine dyrs indgang og afgang på bedriften eller slagtning, kan du få nedsat dit tilskud og eventuelt herudover få en sanktion.
Kontrollens omfang afhænger af hvilken ordning, du søger på. Ved ko-præmien kontroller vi alle køer før ændringsfristen for fællesskemaet, da alle køer er potentielt tilskudsberettigede. Efter ændringsfristen for fællesskemaet kontroller vi kun de køer, du har registret i Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris Centrale Husdyrsbrugsregister. På slagtepræmieordningen kontrollerer vi derimod alle kvier, tyre og stude, da du på ethvert tidspunkt i løbet af ansøgningsåret kan sende dine dyr til slagtning. Alle dyr, som ikke er mere end 30 måneder gamle, er potentielt tilskudsberettigede i ansøgningsåret.
Kapitel 5
Hvis du indsender hele fællesskemaet eller tilføjer ordninger efter ansøgningsfristen, nedsætter vi det tilskud, som du ville være berettiget til, hvis fællesskemaet eller ansøgningen om tilskud under en ordning var indsendt rettidigt, med én pct. pr. arbejdsdag, som fristen overskrides.
Hvis forsinkelsen er mere end 25 arbejdsdage, dvs. hvis du indsender efter ændringsfristen, kan du ikke få tilskud under ordningen.
Nedsættelsen på én pct. pr. arbejdsdag gælder også på ordninger, hvor der er krav om, at du skal indsende kontrakter, erklæringer, bilag eller anden dokumentation, og du indsender disse dokumenter for sent.
Søger du om arealtilskud eller tilskud under de animalske ordninger, skal du indberette alle bedriftens landbrugsarealer i fællesskemaet. Dette gælder også landbrugsarealer, som du ikke søger om tilskud for.
Hvis det ikke-indberettede areal udgør mere end tre pct. af det samlede areal, som skulle have været indberettet (det indberettede areal plus det ikke-indberettede areal), nedsætter vi alle arealrelaterede tilskud med op til tre pct., afhængigt af undladelsens alvor og omfang.
Sådan beregner vi sanktionen:
Det ikke-indberettede areals andel af det samlede areal, som skulle have været indberettet | Størrelse på sanktion |
---|---|
Op til tre pct. | Ingen sanktion. |
Mere end tre pct. og op til ti pct. | Én pct. af alle arealrelaterede tilskud. |
Mere end ti pct. og op til 20 pct. | Én pct. af alle arealrelaterede tilskud, hvis det ikke-anmeldte areal er op til fem ha. To pct. af alle arealrelaterede tilskud, hvis det ikke-anmeldte areal er over fem ha. |
Mere end 20 pct. | Én pct. af alle arealrelaterede tilskud, hvis det ikke-anmeldte areal er op til fem ha. To pct. af alle arealrelaterede tilskud, hvis det ikke-anmeldte areal er over fem ha og op til ti ha. Tre pct. af alle arealrelaterede tilskud, hvis det ikke-anmeldte areal er over ti ha. |
Tilskudskategorier:
Under økologisk arealstøtte beregner vi tilskud og administrative sanktioner for hver af tilskudskategorierne Basis-tilskud, Omlægningstillæg, Frugt- og bærtillæg og Tillæg for reduceret kvælstoftilførsel. Under alle andre ordninger er der kun én tilskudskategori.
Ansøgt areal:
Det areal, som ansøgeren har indberettet (indtegnet i IMK), og som der søges om tilskud for under en tilskudsordning.
Kriterier for tilskudsberettigelse:
De overordnede betingelser, som skal være opfyldt for, at du kan få tilskud under den ansøgte tilskudsordning.
Godkendt, ansøgt areal Den del af det ansøgte areal, hvor kriterierne for tilskudsberettigelse er opfyldt.
Forpligtelser:
De handlinger, som du skal udføre eller undlade at udføre under den ansøgte tilskudsordning eller tilskudskategori.
Overtrådt areal:
Det areal, hvor en eller flere forpligtelser ikke er opfyldt (inden hensyntagen til eventuelle vægtningsfaktorer).
Vægtningsfaktor:
En talstørrelse, som afspejler en overtrædelses alvor, omfang og varighed, og som det overtrådte areal ganges med.
Vægtet, overtrådt areal:
Den del af det godkendte, ansøgte areal, hvor en eller flere forpligtelser - efter hensyntagen til de gældende vægtningsfaktorer - ikke er overholdt.
Overtrædelsesprocent: Det vægtede, overtrådte areal i procent af det godkendte, ansøgte areal.
Sanktionsfaktor:
Den talstørrelse, som det overtrådte areal ganges med for at fastlægge sanktionen.
Tilskudsberettiget areal:
Det godkendte, ansøgte areal fratrukket et eventuelt vægtet overtrådt areal.
Gentagelse:
Det er en gentagelse, hvis du også tidligere i perioden 2023-2027 har haft en overtrædelse på trin to eller derover i sanktionssystemet under den samme ordning.
”Kriterier for tilskudsberettigelse” er de overordnede betingelser, som skal være opfyldt for, at du kan få tilskud efter den ansøgte tilskudsordning.
Kriterier for tilskudsberettigelse kan f.eks. være, at du skal være aktiv landbruger, at du skal have rådighed over de arealer, du søger om tilskud for, eller at arealerne ikke må ligge i bestemte områder (Natura 2000, registreret som §3 osv.).
Under bioordningerne, hvor overholdelse af betingelserne for grundbetaling er en forudsætning for at få tilskud, anses alle betingelser for grundbetaling som kriterier for tilskudsberettigelse.
Under bioordningen om biodiversitet & bæredygtighed er GLM8-kravet om, at du skal have ikke-produktive elementer (brak, småbiotoper, markbræmmer, bræmmer langs vandløb, markkrat, GLM-søer eller GLM-fortidsminder) på mindst fire pct. af dit omdriftsareal, også et kriterie for tilskudsberettigelse.
Hvis du ikke opfylder kriterierne for tilskudsberettigelse, bortfalder tilskuddet for det areal, hvor kriterierne ikke er opfyldt. Er der allerede udbetalt tilskud, skal du betale det tilbage. Der er ingen sanktion.
”Forpligtelser” er de handlinger, som du skal udføre eller undlade at udføre ifølge bestemmelserne i den ordning, du har søgt om tilskud under.
Opfylder du ikke de forpligtelser, der gælder for en ordning, bortfalder tilskuddet helt eller delvist - afhængigt at overtrædelsens alvor, omfang og varighed - for de arealer eller de dyr, du har søgt om tilskud for. Du skal betale udbetalt tilskud helt eller delvist tilbage. Herudover kan du få en administrativ sanktion, som afhænger af, hvor stor overtrædelsen er, og om der er tale om en gentagelse. Se afsnit 5.6 – 5.12 om administrative sanktioner.
Hvis du undlader at udlevere skatte-, moms, og driftsregnskaber, samt anden relevant dokumentation for, at du opfylder betingelserne for tilskud, bortfalder tilskuddet også helt eller delvist, afhængigt af overtrædelsens alvor. Du skal betale udbetalt tilskud helt eller delvist tilbage.
Forhindrer du eller din stedfortræder, at vi gennemfører kontrolbesøg, afviser vi din ansøgning om tilskud. Vi kan kræve, at du betaler tilskud fra tidligere år under samme ordning eller tilsagn tilbage.
Du kan bevare retten til tilskud eller undgå administrative sanktioner, selv om du ikke har overholdt alle forpligtelser, hvis der er tale om force majeure (naturkatastrofer o.l.) eller usædvanlige omstændigheder. Om en hændelse kan godkendes som force majeure eller usædvanlige omstændigheder, afhænger af en konkret vurdering.
Har du søgt om tilskud under en arealbaseret tilskudsordning, som har til formål at sikre en bæredygtig indkomst (se afsnit 1.1), og den manglende overholdelse af forpligtelser skyldes force majeure eller usædvanlige omstændigheder, kan du bevare retten til tilskud for det areal, der var tilskudsberettiget på det tidspunkt, hvor der indtraf force majeure eller usædvanlige omstændigheder.
Har du søgt om tilskud under én af de arealordninger, som skal understøtte miljø, klima og biodiversitet (se afsnit 1.1), og kan du ikke opfylde forpligtelser som følge af force majeure eller usædvanlige omstændigheder, trækker vi betaling af tilskud helt eller delvist tilbage. Tilbagetrækning af tilskud drejer sig kun om de dele af forpligtelsen, hvor der ikke er påløbet omkostninger eller indtægtstab, inden force majeure eller de usædvanlige omstændigheder fandt sted. Tilbagetrækning af tilskud anvendes kun i forbindelse med forpligtelser. Der anvendes ikke administrative sanktioner.
For at vi kan tage hensyn til force majeure eller usædvanlige omstændigheder ved behandlingen af din ansøgning, er det en betingelse, at du indsender en skriftlig meddelelse om situationen sammen med en fyldestgørende dokumentation til Landbrugsstyrelsen senest 15 arbejdsdage fra det tidspunkt, hvor du eller din stedfortræder er i stand til at give en sådan meddelelse. Det er en konkret vurdering i den enkelte sag, hvornår vi vurderer, at du eller din stedfortræder var i stand til at give meddelelse om force majeure.
Nedsættelser af tilskud og administrative sanktioner skal stå i et rimeligt forhold til og gradueres efter, hvor alvorlig, omfattende og varig den manglende overholdelse af forpligtelser er. Derfor ganger vi det overtrådte areal med en vægtningsfaktor. Vægtningsfaktoren kan f.eks. være 0,25, 0,5 eller 1.
Ved overtrædelser af forpligtelser, som gælder på ordningsniveau og ikke er knyttet direkte til de enkelte arealer, betragtes det samlede godkendte, ansøgte areal under ordningen som overtrådt. I disse tilfælde er det det samlede godkendte, ansøgte areal, som ganges med vægtningsfaktoren.
Under de arealbaserede tilskudsordninger, bortset fra bioordningerne ”Varieret planteproduktion” og ”Økologisk Arealstøtte”, ganger vi det overtrådte areal med vægtningsfaktoren 1.
For bioordningerne ”Varieret planteproduktion” og ”Økologisk Arealstøtte” fremgår vægtningsfaktorerne af bilag 1 og 2. Vær opmærksom på, at en manglende opfyldelse af visse forpligtelser under Økologisk Arealstøtte medfører nedsættelse af tilskud og eventuelt en administrativ sanktion under flere af tilskudskategorierne under Økologisk Arealstøtte.
Hvis der er flere overtrædelser på det samme areal, anvendes summen af vægtene. Hvis summen af vægtene for et areal overstiger 1, nedsættes den samlede vægt for arealet til 1. For Økologisk Arealstøtte beregnes summen af vægte pr. tilskudskategori, og nedsættelse af den samlede vægt for arealet til 1 gælder ligeledes pr. tilskudskategori.
1. Hvis overtrædelsesprocenten for en tilskudskategori er højst fem pct., og det overtrådte areal højst udgør to ha, udbetales tilskud for det tilskudsberettigede areal.
2. Hvis overtrædelsesprocenten for en tilskudskategori er over fem pct., eller det overtrådte areal er over to ha, men overtrædelsesprocenten ikke overstiger 20 pct., udbetales tilskud for det tilskudsberettigede areal minus en sanktion på 0,5 x det overtrådte areal.
Har du (samme CVR-nr. eller CPR-nr.) også i tidligere år i perioden 2023-2027 haft en overtrædelse under den samme tilskudskategori på trin to eller derover i sanktionssystemet, er sanktionen 1,0 x det overtrådte areal. Den forhøjede sanktionsfaktor kan tidligst forekomme i 2024.
3. Hvis overtrædelsesprocenten for en tilskudskategori er over 20 pct., udbetales tilskud for det tilskudsberettigede areal minus en sanktion på 1,0 x det overtrådte areal.
Har du (samme CVR-nr. eller CPR-nr.) også i tidligere år i perioden 2023-2027 haft en overtrædelse under den samme tilskudskategori på trin to eller derover i sanktionssystemet, er sanktionen 1,2 x det overtrådte areal. Den forhøjede sanktionsfaktor kan tidligst forekomme i 2024.
Tabel 1: Beregning af administrative sanktioner under de arealbaserede ordninger til sikring af en bæredygtig indkomst
Overtrædelsesprocent | 1. overtrædelse | Ved gentagelse (kan tidligst forekomme i 2024) | |
---|---|---|---|
Trin 1 | 0 <overtrædelsesprocent ≤5 pct., (men højst 2 ha). | Tilskuddet nedsættes, ingen sanktion | Tilskuddet nedsættes, ingen sanktion |
Trin 2 | 2 ha eller 5 pct. <overtrædelsesprocent ≤20 pct. | Tilskuddet nedsættes. Herudover en sanktion på 0,5 x det overtrådte areal | Tilskuddet nedsættes. Herudover en sanktion på 1,0 x det overtrådte areal |
Trin 3 | 20 pct. <overtrædelsesprocent ≤100 pct. | Tilskuddet nedsættes. Herudover en sanktion på 1,0 x det overtrådte areal | Tilskuddet nedsættes. Herudover en sanktion på 1,2 x det overtrådte areal |
Den administrative sanktion kan højst udgøre 100 pct. af tilskuddet for det godkendte, ansøgte areal. Det betyder, at du – udover en nedsættelse af tilskuddet, fordi du ikke har opfyldt forpligtelser under ordningen – højst kan få en sanktion oveni svarende til tilskuddet beregnet på grundlag af det godkendte, ansøgte areal. Hvis nedsættelsen af tilskuddet og sanktionen tilsammen overstiger tilskuddet for det godkendte, ansøgte areal, modregner vi differencen i dine øvrige tilskud i op til 3 år. Se afsnit 5.12.
Særlige forhold under Ø-støtte
Under Ø-støtteordningen kan der maksimalt ydes tilskud for et areal på 100 ha pr. ansøger. Hvis du søger om Ø-støtte for mere end 100 ha, betragter vi det ansøgte areal som 100 ha. Du skal i så fald blot have mindst 100 ha tilskudsberettiget areal på de arealer, du har søgt om Ø-støtte for.
Ø-støtteordningen har ingen forpligtelser, kun kriterier for tilskudsberettigelse. Grundbetalingsforpligtelserne er kriterier under Ø-støtteordningen. Derfor kan du ikke få sanktion under Ø-støtteordningen, kun bortfald af tilskud, hvis du ikke opfylder kriterierne.
1. Hvis overtrædelsesprocenten for en tilskudskategori højst udgør ti pct., udbetaler vi tilskud for det tilskudsberettigede areal.
2. Hvis overtrædelsesprocenten for en tilskudskategori er på over ti pct., men ikke over 25 pct., udbetaler vi tilskud for det tilskudsberettigede areal minus en sanktion på 0,2 x det overtrådte areal.
Har du (samme CVR-nr. eller CPR-nr.) også i tidligere år i perioden 2023-2027 haft en overtrædelse under den samme tilskudskategori på trin to eller derover i sanktionssystemet, er sanktionen 0,5 x det overtrådte areal. Den forhøjede sanktionsfaktor kan tidligst forekomme i 2024.
3. Hvis overtrædelsesprocenten for en tilskudskategori overstiger 25 pct., udbetaler vi støtte for det støtteberettigede areal minus en sanktion på 0,3 x det overtrådte areal.
Har du (samme CVR-nr. eller CPR-nr.) også i tidligere år i perioden 2023-2027 haft en overtrædelse under den samme tilskudskategori på trin to eller derover i sanktionssystemet, er sanktionen 1,0 x det overtrådte areal. Den forhøjede sanktionsfaktor kan tidligst forekomme i 2024.
Tabel 2: Beregning af administrative sanktioner under bio-ordningerne
Overtrædelsesprocent | 1. overtrædelse | Ved gentagelse (kan tidligst forekomme i 2024) | |
---|---|---|---|
Trin 1 | 0 <overtrædelsesprocent ≤ 10 pct. | Tilskuddet nedsættes, ingen sanktion | Tilskuddet nedsættes, ingen sanktion |
Trin 2 | 10 pct. <overtrædelsesprocent ≤25 pct. | Tilskuddet nedsættes. Herudover en sanktion på 0,2 x det overtrådte areal | Tilskuddet nedsættes. Herudover en sanktion på 0,5 x det overtrådte areal |
Trin 3 | 25 pct. <overtrædelsesprocent ≤100 pct. | Tilskuddet nedsættes. Herudover en sanktion 0,3 x det overtrådte areal | Støtten nedsættes. Herudover en sanktion på 1,0 x det overtrådte areal |
For bioordningerne ”varieret planteproduktion” og ”økologisk arealstøtte” anvendes for visse overtrædelser af forpligtelser i stedet for det overtrådte areal et vægtet overtrådt areal, som er lig med det overtrådte areal ganget med en vægtningsfaktor, som afspejler overtrædelsens alvor, omfang og varighed.
Er der flere overtrædelser på det samme areal, bliver vægtningsfaktorerne lagt sammen. Et overtrådt areal kan dog højst have en samlet vægtningsfaktor på 1 (max. 100 pct.).
Ingen af sanktionsfaktorerne under bio-ordningerne er større end 1 (se bilag 1 og 2). Det betyder, at den administrative sanktion under bio-ordningerne ikke kan blive større end et beløb svarende til tilskuddet beregnet på grundlag af det godkendte, ansøgte areal.
Hvis forskellen mellem det tilskudsberettigede og det ansøgte areal under en arealbaseret tilskudsordning er på 0,1 ha eller derunder og ikke udgør mere end 20 pct. af det ansøgte areal, betragtes det tilskudsberettigede areal som lig med det ansøgte areal.
Hvis nedsættelsen af tilskuddet og den administrative sanktion tilsammen udgør mere end tilskuddet beregnet på grundlag af det godkendte, ansøgte areal, modregner vi det overskydende beløb i de efterfølgende tre års tilskud under arealordningerne og de animalske tilskudsordninger. Hvis det overskydende beløb ikke kan modregnes fuldt ud i de efterfølgende tre kalenderårs tilskud, annulleres restbeløbet.
Kapitel 6
Søger du slagtepræmie, skal Landbrugsstyrelsen have modtaget slagteriets indberetning om slagtning senest d. 20. januar året efter ansøgningsåret.
Hvis slagtningen indberettes efter 20. januar året efter ansøgningsåret, nedsættes tilskuddet med 1 pct. pr. arbejdsdag, som fristen overskrides. Er forsinkelsen på mere end 25 kalenderdage, afviser vi ansøgningen.
Slagteriet indberetter dine slagtede dyr til kvægslagtedatabasen, som administreres af Landbrug & Fødevarer. Herfra sendes indberetningen videre til Landbrugsstyrelsen. Du bør derfor sikre dig, at de oplysninger, som slagterierne har indberettet, er korrekte. Normalt er det de samme oplysninger, som fremgår af din slagteafregning fra slagteriet.
Du har pligt til at yde den nødvendige bistand ved kontrollen. Hvis du ikke selv er til stede, er det dit ansvar, at du har en stedfortræder, der kan bistå ved gennemførelsen af kontrollen. Hvis du eller din stedfortræder ikke yder den fornødne bistand, og vi derfor ikke kan gennemføre kontrollen, vil din ansøgning om slagtepræmie eller ko-præmie det pågældende ansøgningsår blive afvist.
Kvier, tyre, stude og køer, som ikke kan identificeres ved kontrolbesøg på bedriften, anses som fejlbehæftede. Dyr, som anses for fejlbehæftede på grund af identifikationsfejl, indgår i beregningen af en nedsættelse af tilskuddet, uanset om du har rettet identifikationsfejlen.
Kvier, tyre og stude
Der udbetales ikke tilskud for fejlbehæftede kvier, tyre og stude i ansøgningsåret, medmindre identifikationsfejlen rettes, og der indsendes dokumentation for det til Landbrugsstyrelsen samt at ny holdeperiode overholdes. Disse dyr vil dog forsat indgå i sanktionsberegningen, jf. afsnit 6.6.
Køer
Der udbetales ikke tilskud for fejlbehæftede køer i ansøgningsåret, medmindre identifikationsfejlen rettes inden ændringsfristen for fællesskemaet, og der indsendes dokumentation for det til Land-brugsstyrelsen.
Kvier, tyre, stude og køer, som ved kontrol ikke er registreret korrekt, anses som fejlbehæftede. Dyr, som anses for fejlbehæftede på grund af registreringsfejl, indgår i beregningen af en nedsættelse af tilskuddet, uanset om du har rettet registreringsfejlen.
Kvier, tyre og stude
Der udbetales ikke tilskud for fejlbehæftede kvier, tyre og stude i ansøgningsåret, medmindre registre-ringsfejlen rettes og ny holdeperiode overholdes. Disse dyr vil dog forsat indgå i sanktionsberegningen, jf. afsnit 6.6.
Køer
Der udbetales ikke tilskud for fejlbehæftede køer i ansøgningsåret, medmindre registreringsfejlen rettes inden ændringsfristen for fællesskemaet.
Du kan bevare retten til tilskud eller undgå administrative sanktioner, selv om du ikke har overholdt alle forpligtelser, hvis der er tale om force majeure (naturkatastrofer o.l.) eller usædvanlige omstændigheder. Om en hændelse kan godkendes som force majeure eller usædvanlige omstændigheder, afhænger af en konkret vurdering.
Hvis du har søgt om tilskud under de animalske tilskudsordninger og ikke kan opfylde alle forpligtelser som følge af force majeure eller usædvanlige omstændigheder, bevarer du retten til tilskud for det antal dyr, som var tilskudsberettigede på det tidspunkt, hvor der indtraf force majeure eller usædvanlige omstændigheder.
For at vi kan tage hensyn til force majeure eller usædvanlige omstændigheder ved behandlingen af din ansøgning, er det en betingelse, at du indsender en skriftlig meddelelse om situationen sammen med en fyldestgørende dokumentation til Landbrugsstyrelsen. Det skal du gøre senest 15 dage fra det tidspunkt, hvor du eller din stedfortræder er i stand til at give en sådan meddelelse. Det er en konkret vurdering i den enkelte sag, hvornår vi vurderer, at du eller din stedfortræder var i stand til at give meddelelse om force majeure.
1. Tilskuddet nedsættes ikke ved tre eller færre fejlbehæftede dyr.
2. Hvis vi finder flere end tre fejlbehæftede dyr, reducerer vi tilskuddet ud fra den fastslåede fejlprocent af fejlbehæftede dyr:
a) Hvis fejlprocenten for en ordning ikke overstiger 20 pct., nedsættes tilskuddet med den tilsvarende fejlprocent.
b) Hvis fejlprocenten for en ordning overstiger 20 pct., men er højest 30 pct., nedsættes tilskuddet med to x fejlprocenten.
c) Hvis fejlprocenten for en ordning overstiger 30 pct., men er højst 50 pct., udbetales der ikke tilskud.
d) Hvis fejlprocenten for en ordning overstiger 50 pct., udbetales der intet tilskud. Ansøger pålægges en administrativ sanktion på et beløb svarende til forskellen mellem det beregnede tilskud for de ansøgte dyr og det beregnede tilskud for antallet af fastslåede fejlfri dyr. Beløbet modregnes i betalinger af EU-støtte fra Landbrugsstyrelsen i op til tre år. Kan beløbet ikke modregnes fuldt ud i de efterfølgende tre kalenderår, annulleres restbeløbet.
Kapitel 7
Vi kontrollerer ansøgninger om tilskud for svig med EU-midler. Svig defineres i denne sammenhæng som en forsætlig handling, eller en handling du undlader at gøre, der påvirker din ret til at modtage tilskud eller påvirker, hvor meget du kan få i tilskud. Det kan for eksempel være, hvis:
Dokumenter fra dig er misvisende eller forfalskede
Du ikke lever op til en oplysningspligt
Du anvender midler eller investeringer til et andet formål, end de var tiltænkt og bevilget til.
Vi forbeholder os ret til at kontakte tredjeparter med forbindelse til ansøgninger som en del af kontrol for svig.
Vi anmelder sagen til politiet, hvis vi har mistanke om svig. Uanset resultatet af politianmeldelsen kan du helt eller delvist miste tilskuddet, hvis vi modtager en ansøgning fra dig med forfalskede dokumenter, urigtige eller vildledende oplysninger eller ved at fortie oplysninger. Du kan også risikere bøde, udelukkelse fra at søge tilskud, eller at du skal betale tidligere udbetalt tilskud tilbage.
Du skal føre tilsyn med opgaver, som du som tilskudsmodtager får løst af en tredjepart, f.eks. en konsulent. Gør du ikke det, kan det få konsekvens for dit tilskud, selvom det ikke er dig, der har løst opgaven.
Vi kontrollerer også ansøgninger om tilskud for omgåelse af krav og regler. Omgåelse er den betegnelse, vi bruger, hvis en ansøger bevidst forsøger at opnå fordele på grundlag af kunstigt skabte betingelser. Det kan f.eks. være, hvis du deler din bedrift op i flere CVR-numre for at undgå lofter over tilskud for dermed at få mere i tilskud.
Når vi udfører kontrol for omgåelse, ser vi på, om du kan have opnået en konkret økonomisk fordel på baggrund af ejerforhold og relationer til andre ansøgere. Vi vurderer, om dit valg af virksomhedskonstruktion, kun har haft til formål at opnå en fordel.
Gå til vores sider om omgåelse
Hvis det på grund af force majeure eller andre ekstraordinære omstændigheder har været umuligt for dig at overholde de krav, der er for at modtage tilskud, kan vi se bort fra den manglende overholdelse, når du opfylder visse krav.
For at vi kan anerkende force majeure eller andre ekstraordinære omstændigheder, skal den indtruf-ne begivenhed have været en helt usædvanlig situation, som:
• Du ikke kunne forudse
• Var uden for din kontrol
• Reelt har forhindret dig i at opfylde dine forpligtelser.
Du skal desuden, efter vores vurdering, have gjort nok for at sikre dig imod begivenheden.
Vær opmærksom på at der skal være sammenhæng mellem årsagen til, at du ikke kunne overholde kravene, og tidspunktet for force majeure-begivenheden eller den ekstraordinære omstændighed.
Hvis du eller dit dødsbo vil anmode om force majeure eller andre ekstraordinære omstændigheder, skal vi have skriftligt besked om det senest 15 arbejdsdage efter det tidspunkt, hvor du eller din sted-fortræder er i stand til at give en sådan meddelelse.
Vi kan bede dig om yderligere oplysninger, hvis vi har brug for dem for at kunne vurdere sagen.
For at vi kan behandle din ansøgning, behandler vi en række af dine data. Som hovedregel afgiver du disse data i forbindelse med din ansøgning, men i visse tilfælde indhenter vi også data fra andre myndigheder.
Vores adgang til at behandle dine data følger af reglerne for det enkelte tilskud, du søger om.
Vi behandler kun data, der er nødvendige og relevante for det tilskud, der søges. Vi behandler disse data for at sagsbehandle, administrere, udbetale og kontrollere de specifikke tilskud.
I særlige tilfælde kan vi videregive eller offentliggøre dine data. Dog kun hvis vi ved lov er forpligtet til det.
Når vi behandler dine personoplysninger, har du en række rettigheder, blandt andet retten til at søge indsigt i, hvilke personoplysninger vi har registreret om dig. Du har også ret til at få rettet, slettet eller blokeret eventuelt urigtige eller vildledende oplysninger.
Gå til vores sider med detaljerede oplysninger om vores behandling af dine data
Du vil stort set altid kunne klage over vores afgørelser til Miljø- og Fødevareklagenævnet via deres klageportal. Det vil altid stå beskrevet i den enkelte afgørelse fra os, hvordan du skal gøre, hvis du vil klage.
En klage skal altid sendes inden 4 uger fra den dag, hvor du fik afgørelsen.
Ring eller skriv til os, hvis du er det mindste i tvivl om, hvordan du klager.
Du kan læse mere om reglerne for bl.a. indgivelse af klage, frister, gebyrer m.v., der gælder for Miljø- og Fødevareklagenævnet, i lov nr. 1715 af 27. december 2016 om Miljø- og Fødevareklagenævnet.
Herudover kan du orientere dig om klageprocessen på Miljø- og Fødevareklagenævnets hjemmesider.
Kapitel 8
Fra 2023 er det medlemsstaternes ansvar at fastsætte regler om kontrol og administrative sanktioner.
Medlemsstaterne skal i den forbindelse overholde overordnede EU-bestemmelser.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2115 af 2. december 2021 om regler for støtte til strategiske planer, der udarbejdes af medlemsstaterne under den fælles landbrugspolitik og finansieres gennem Den Europæiske Garantifond for Landbruget (EGFL) og Den Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL), og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1305/2013 og (EU) nr. 1307/2013.
Art. 62 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2116 af 2. december 2021 om finansiering, forvaltning og overvågning af den fælles landbrugspolitik og om ophævelse af forordning (EU) nr. 1306/2013.
Kommissionens delegerede forordning (EU) 2022/1172 af 4. maj 2022 om supplerende regler til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2116 for så vidt angår det integrerede forvaltnings- og kontrolsystem i den fælles landbrugspolitik og anvendelse og beregning af administrative sanktioner i forbindelse med konditionalitet.
Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) 2022/1173 af 31. maj 2022 om regler for anvendelsen af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2021/2116 for så vidt angår det integrerede system for forvaltning og kontrol under den fælles landbrugspolitik.
Lov nr. 1590 af 28. december 2022 om administration af den fælles landbrugspolitik m.v.
Bekendtgørelse nr. 75 af 26. januar 2023 om kontrol og administrative sanktioner for visse tilskudsordninger under den Europæiske Unions fælles landbrugspolitik med senere ændringer.
Bilag 1
Bestemmelse (BEK om tilskud til varieret planteproduktion i 2023) | Forpligtelse | Overtrædelse | Vægtningsfaktor* |
---|---|---|---|
§ 6, stk. 1, nr. 1 | Ansøgeren skal dyrke mindst to afgrødekategorier. | Der mangler en afgrødekategori. | 1,0 |
§ 6, stk. 1, nr. 2 | Ansøgeren skal dyrke mindst tre afgrødekategorier. | Der mangler en afgrødekategori. | 0,5 |
Der mangler to afgrødekategorier. | 1,0 | ||
§ 6, stk. 1, nr. 3 | Ansøgeren skal dyrke mindst fire afgrødekategorier. | Der mangler en afgrødekategori. | 0,5 |
Der mangler to afgrødekategorier. | 0,75 | ||
Der mangler tre afgrødekategorier. | 1,0 | ||
§ 6, stk. 1, nr. 2 | Den største afgrødekategori må højst udgøre 70 pct. af omdriftsarealet. | Den største afgrødekategori udgør mere end 70 pct. af omdriftsarealet, men ikke over 80 pct. | 0,1 |
Den største afgrødekategori udgør mere end 80 pct. af omdriftsarealet, men ikke over 90 pct. | 0,2 | ||
Den største afgrødekategori udgør mere end 90 pct. af omdriftsarealet, men ikke over 95 pct. |
* Vægtningsfaktoren finder anvendelse på det godkendte, ansøgte areal, som ansøger har søgt tilskud for under tilskudsordningen, jf. § 19, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse om kontrol og administrative sanktioner for visse tilskudsordninger under Den Europæiske Unions fælles landbrugspolitik.
Bilag 2
Tabel 1. Vægtningsfaktorer under basisstøtte
Bestemmelse (BEK om økologisk arealstøtte for 2023) | Forpligtelse | Overtrædelse | Vægtningsfaktor** |
---|---|---|---|
§ 8, nr. 4 | Skatte-, moms- og driftsregnskaber skal opbevares i mindst 5 år fra udbetalingstidspunktet. | Ansøger har ikke opbevaret skatte-, moms- og driftsregnskaber for den anførte periode. | 0,1 |
§ 9, nr. 1 og 2 | Det skal fremgå af ansøgers gødningsplanlægning, at der er tilført maksimalt 107 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal i planperioden, der udløber i ansøgningsåret. | Det fremgår af ansøgers gødningsplanlægning, at der er planlagt gødsket med mere end maksimalt 107 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | 0,25 |
§ 9, nr. 2 og 3 | Hvis bedriften er tilmeldt Register for gødningsregnskab skal ansøger indsende skemaet "Gødningskvote og efterafgrøder". | Skemaet "Gødningskvote og efterafgrøder" er ikke indsendt rettidigt. | 1,0 |
§ 9, nr. 2 og 3 | Ansøger skal indsende gødningsregnskab, hvis bedriften er tilmeldt Register for gødningsregnskab. | Gødningsregnskabet er ikke indsendt rettidigt. | 1,0 |
§ 9, nr. 1 og 2 | Der må i gennemsnit maksimalt tilføres 107 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | Der er i gennemsnit overgødsket med op til 9 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | 0,25 |
Der er i gennemsnit overgødsket med over 9 kg og op til 30 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | 0,5 | ||
Der er i gennemsnit overgødsket med over 30 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. |
Tabel 2. Vægtningsfaktorer under omlægningstillæg
Bestemmelse (BEK om økologisk arealstøtte for 2023) | Forpligtelse | Overtrædelse | Vægtningsfaktor** |
---|---|---|---|
§ 12, jf. § 8, nr. 4 | Skatte-, moms- og driftsregnskaber skal opbevares i mindst 5 år fra udbetalingstidspunktet. | Ansøger har ikke opbevaret skatte-, moms- og driftsregnskaber for den anførte periode. | 0,1 |
Tabel 3. Vægtningsfaktorer under frugt/bær-tillæg
Bestemmelse (BEK om økologisk arealstøtte for 2023) | Forpligtelse | Overtrædelse | Vægtningsfaktor** |
---|---|---|---|
§ 15, stk. 1, jf. § 8, nr. 4 | Skatte-, moms- og driftsregnskaber skal opbevares i mindst 5 år fra udbetalingstidspunktet. | Ansøger har ikke opbevaret skatte-, moms- og driftsregnskaber for den anførte periode. | 0,1 |
Tabel 4. Vægtningsfaktorer under tillæg for reduceret kvælstoftilførsel
Bestemmelse (BEK om økologisk arealstøtte for 2023) | Forpligtelse | Overtrædelse | Vægtningsfaktor ** |
---|---|---|---|
17, nr. 1, jf. § 8, nr. 4 | Skatte-, moms- og driftsregnskaber skal opbevares i mindst 5 år fra udbetalingstidspunktet. | Ansøger har ikke opbevaret skatte-, moms- og driftsregnskaber for den anførte periode. | 0,1 |
§ 17, nr. 2 og 3 | Det skal fremgå af ansøgers gødningsplanlægning, at der maksimalt er tilført 65 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | Det fremgår af ansøgers gødningsplanlægning, at der er planlagt gødsket med mere end maksimalt 65 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | 0,25 |
§ 17, nr. 3 og 4 | Ansøger skal indsende skema "Gødningskvote og Efterafgrøder". | Skemaet "Gødningskvote og Efterafgrøder" er ikke indsendt rettidigt. | 1,0 |
§ 17, nr. 3 | Ansøger skal indsende gødningsregnskab. | Gødningsregnskabet er ikke indsendt rettidigt. | 1,0 |
§ 17, nr. 2, jf. nr. 3. | Det skal fremgå af gødningsregnskab, at der er tilført maksimalt 65 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | Der er på bedriften overgødsket med mere end 65 kg udnyttet kvælstof/ha harmoniareal. | 1,0 |
** Vægtningsfaktoren finder anvendelse på det godkendte, ansøgte areal, som ansøger har søgt tilskud for under tilskudskategorien, jf. § 19, stk. 2 og 3, i bekendtgørelse om kontrol og administrative sanktioner for visse tilskudsordninger under Den Europæiske Unions fælles landbrugspolitik.
0,5 |
Den største afgrødekategori udgør mere end 95 pct. | 1,0 |
§ 6, stk. 1, nr. 3 | De to største afgrødekategorier må højst udgøre 90 pct. af omdriftsarealet. | De to største afgrødekategorier udgør mere end 90 pct. af omdriftsarealet, men ikke over 92 pct. | 0,1 |
De to største afgrødekategorier udgør mere end 92 pct. af omdriftsarealet, men ikke over 94 pct. | 0,2 |
De to største afgrødekategorier udgør mere end 94 pct. af omdriftsarealet, men ikke over 96 pct. | 0,4 |
De to største afgrødekategorier udgør mere end 96 pct. af omdriftsarealet, men ikke over 98 pct. | 0,6 |
De to største afgrødekategorier udgør mere end 98 pct. af omdriftsarealet. | 1,0 |
§ 6, stk. 4 | Det samlede areal med tilskudsberettigede afgrøder skal udgøre mindst 5 pct. af omdriftsarealet. | Arealet med tilskudsberettigede afgrøder udgør mindre end 5,0 pct. af det fastslåede omdriftsareal. | 1,0 |
1,0 |