Indledning
Denne vejledning knytter sig til den til enhver tid gældende bekendtgørelse om dataindberetninger på socialområdet (herefter databekendtgørelsen). Databekendtgørelsen udstedes af Social- og Boligministeriet og opdateres planmæssigt halvårligt henholdsvis den 1. januar og den 1. juli.
Vejledningen orienterer om databekendtgørelsens indhold og fortolkningen heraf og skal hjælpe til at skabe klarhed om reglerne og sikre ensartet regelfortolkning og korrekt indberetning af data til Danmarks Statistik på tværs af kommunerne.
Vejledningen finder anvendelse fra den 1. juli 2025 og erstatter vejledning nr. 9969 af 14. november 2024 om dataindberetninger på socialområdet.
Læsevejledning
I denne vejlednings afsnit 1 skitseres de overordnede rammer for indberetningen af data.
I afsnit 2-11 behandles de enkelte statistikker, der er omfattet af databekendtgørelsen, herunder både regelteksten og bilagene til disse, og afsnittene kan læses uafhængigt af resten af vejledningen.
Afsnit 2-11 indeholder først en generel beskrivelse af, hvordan regelteksten for den enkelte statistik skal fortolkes. Dernæst indeholder afsnittene en beskrivelse af, hvordan indholdet af udvalgte indberetningspligtige oplysninger for statistikken og bilagene skal fortolkes. Afslutningsvis indeholder hvert afsnit en beskrivelse af de frister, der er tilknyttet til statistikken.
Databekendtgørelsens kapitel 1 omhandler de overordnede rammer for kommunernes og den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbuds indberetning af data på socialområdet og for arbejdet med de socialstatistikker, der er omfattet af databekendtgørelsen.
Kapitlet beskæftiger sig således med formalia omkring kommunernes indberetning af data, herunder hvilke lovbestemmelser kommunerne eller leverandørerne skal indberette data om, kravene til indberetningerne, hvem der har dataansvaret samt udfører databehandlingen, regler ifm. ændringer i indberetningskravene eller i kommunernes eller leverandørernes administrative systemer m.v.
Kommuner, offentlige eller private leverandører af ydelser og tilbud og systemleverandører bør altid orientere sig i kapitlet, da det vedrører samtlige socialstatistikker.
1.1. Anvendelsesområde og indberetningspligt
I § 1, stk. 1, nr. 1-11 i databekendtgørelsen findes en opremsning af, hvilke lovbestemmelser kommunerne eller offentlige eller private leverandører af ydelser og tilbud skal indberette data om til hver af statistikkerne. Private leverandører af ydelser og tilbud omfatter også fonde, selvejende institutioner eller lignende. Hvert nummer afgrænser en statistik, dog med undtagelse af nr. 1 og 2, som tilsammen udgør anbringelsesstatistikken.
I § 1, stk. 1, nr. 1-2 i databekendtgørelsen, opremses således de bestemmelser, der skal indberettes data om til anbringelsesstatistikken. I § 1, stk. 1, nr. 3, opremses de bestemmelser, der skal indberettes data om til statistikken for indsatser og støtte til udsatte børn og unge. I § 1, stk. 1, nr. 4 i databekendtgørelsen, opremses de bestemmelser, der skal indberettes data om til underretningsstatistikken og så fremdeles.
Det er handlekommunen, der har ansvaret for at indberette data, medmindre andet fremgår særskilt andetsteds i databekendtgørelsen. Det fremgår fx af databekendtgørelsen at betalingskommunen er ansvarlig for at indberette data til statistikken for individhenførbare udgiftsdata.
1.1.1. Handlekommune og betalingskommune – definitioner
Handlekommunen defineres i denne sammenhæng som den kommune, der har handlekommuneforpligtelsen jf. §§ 9 og 9 b i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, og dermed har pligt til at yde den hjælp, som indberetningen vedrører.
Anbringes et barn eksempelvis i en anden kommune, end den kommune der har handlekommuneforpligtelsen over for barnet, er det stadigvæk kommunen med handlekommuneforpligtelsen, der skal indberette data til Social- og Boligministeriet. Eller hvis et barn eksempelvis flytter kommune, går handlekommuneforpligtelsen til tilflytningskommunen, som bliver den nye handlekommune og derfor har pligt til at yde hjælp efter barnets lov, jf. retssikkerhedsloven § 9 a. Derfor skal indsatsen afsluttes i fraflytningskommunen, og den nye handlekommune skal tage stilling til, om indsatsen skal fortsætte, og i så fald opstartes på ny.
Betalingskommunen defineres i denne sammenhæng som den kommune, der har pligt til at betale for og/eller yde refusion i forbindelse med den givne indsats.
1.2. Dataansvar m.v.
Kommunerne eller offentlige eller private leverandører af ydelser og tilbud er forpligtede til at indberette data efter databekendtgørelsen, men idet Danmarks Statistik er databehandler på vegne af Social- og Boligministeriet, skal kommunerne eller de offentlige eller private leverandører af ydelser og tilbud i praksis indberette data til Danmarks Statistik.
Det er således Social- og Boligministeriet, der udsteder databekendtgørelsen og dermed fastsætter reglerne for kommunernes eller de offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbuds indberetning af data. Danmarks Statistik har herefter ansvaret for at behandle data, herunder validere og offentliggøre data som statistikker i Statistikbanken, som kan tilgås via Danmarks Statistiks hjemmeside, samt at gøre data tilgængelig i Danmarks Statistiks Forskningsservice.
1.3. Sikring af datakvalitet
Danmarks Statistik har ansvar for at sikre, at statistikkerne i Statistikbanken er retvisende. For at opnå dette gennemfører Danmarks Statistik op til offentliggørelsen af hver statistik en valideringsproces i dialog med de enkelte kommuner eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud, som indebærer, at kommunerne og leverandørerne godkender data, inden statistikkerne offentliggøres.
Valideringsprocessen består oftest af følgende trin:
Som led i valideringsprocessen, der har til formål at mindske arbejdet for kommuner og den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud, udsender Danmarks Statistik valideringslister til kommuner og leverandører mhp. at rette eventuelle fejl og mangler, hvis der er uoverensstemmelse i data. På den måde kan fejl rettes løbende, hvilket mindsker arbejdet med at finde og rette fejl i forbindelse med den formelle godkendelse.
Såfremt kommunerne eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud ikke reagerer på Danmarks Statistiks henvendelser, startes en rykkerprocedure, som fortsætter, indtil indberetninger og godkendelse er modtaget.
Reagerer kommuner og den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud fortsat ikke på Danmarks Statistiks henvendelser, vil Social- og Boligministeriet kontakte kommunalbestyrelsen eller det private tilbud med henblik på at sikre, at der indberettes og godkendes data forud for offentliggørelsen af den enkelte statistik.
1.4. Ændring af kommunens eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbuds administrative systemer
Den enkelte kommune eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud er forpligtet til at orientere Danmarks Statistik så hurtigt som muligt, hvis kommunen eller leverandøren planlægger at udskifte sit administrative system/fagsystem af hensyn til, at parterne i fællesskab kan lægge en plan for håndtering af data ifm. systemskiftet. Kommunen eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud skal yderligere orientere Danmarks Statistik, når leverandørskiftet er gennemført.
Det anbefales, at kommunen eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud kontakter den medarbejder eller fællespostkasse i Danmarks Statistik, der er tilknyttet statistikken på det fagområde, som berøres af systemskiftet. Denne kontaktinformation fremgår af statistikkens oplysningsside på Danmarks Statistiks hjemmeside.
Det er vigtigt, at kommunen eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud sammen med Danmarks Statistik laver en plan for systemskiftet, da et leverandørskifte kan medføre databrud og udfordre valideringsprocessen. Det kræver derfor ekstra opmærksomhed fra både kommunen, den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud og Danmarks Statistik at sikre retvisende data og undgå databrud i forbindelse med overgangen til en ny systemleverandør. Der kan eksempelvis opstå dubletter, hvis aktive sager både er indberettet med det gamle og det nye fagsystem samtidigt. Et andet eksempel er, at der kan komme til at mangle korrekte startdatoer for ydelser, som blev iværksat i det gamle fagsystem.
1.5. Varsling ved ændring af indberetningskrav
Social- og Boligministeriet varsler ændringer i indberetningskravene i databekendtgørelsen senest seks måneder før, at kravene træder i kraft. Formålet hermed er at give kommuner, den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud og systemleverandører tilstrækkelig tid til at opdatere systemerne og forberede sig på, at den kommende ændring træder i kraft.
Varslingen foretages via en nyhed på Social- og Boligministeriets hjemmeside.
Herudover udsender Social- og Boligministeriet et varslingsbrev, med den kommende databekendtgørelse vedlagt, til de kontaktpersoner i kommunerne, relevante den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud og til de systemleverandører, som Danmarks Statistik er bekendte med.
Kommuner, offentlige eller private leverandører af ydelser og tilbud og systemleverandører anbefales derfor at orientere Danmarks Statistik løbende om, hvem der er ansvarlig for indberetningerne, og hvem der er kontaktperson for de enkelte fagsystemer. Dette er særligt vigtigt, når ansvaret overgår til en ny kontaktperson.
På den måde sikres det, at de relevante personer i kommunerne, den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud og hos systemleverandørerne bliver orienteret om gældende og kommende regler og indberetningskrav.
1.6. Indberetning af data og krav til dataleveranceform og dataleveranceformat
Kommunerne og den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud skal indberette data til Danmarks Statistik. Indberetningen kan ske via kommunens elektroniske indberetningssystem – typisk via en snitflade mellem systemet og Danmarks Statistik, der genererer automatisk indberetning af data. Indberetningen kan også ske via den indberetningsløsning, Danmarks Statistik stiller til rådighed for hver enkelt statistik, fx Danmarks Statistiks webløsning eller upload af regneark på virk.dk afhængigt af den enkelte statistik.
Kommunerne og den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud kan altid kontakte Danmarks Statistik for uddybning af og dialog om, hvordan indberetningerne foretages mest hensigtsmæssigt. De relevante kontaktoplysninger i Danmarks Statistik fremgår af statistikkens oplysningsside på Danmarks Statistiks hjemmeside.
1.7. Udarbejdelse af handlingsplan
Ved kommuners eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud manglende indberetning eller godkendelse af data kan Social- og Boligministeriet kræve, at kommunen eller den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud udarbejder en handlingsplan, jf. § 82, stk. 2 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, der skal sikre rettidige og retvisende indberetninger.
Handlingsplanen skal indeholde en konkret og målrettet beskrivelse af, hvordan kommunen og den offentlige eller private leverandør af ydelser og tilbud vil sikre indberetning og godkendelse af data for det pågældende år, samt sikre rettidig indberetning og godkendelse af data i fremtiden.
Handlingsplanen kan med fordel udarbejdes med hjælp fra Danmarks Statistik, som kan bidrage med sparring og vejledning. Der findes ingen skabelon eller yderligere krav til formatet af handlingsplanen.
Handlingsplanen skal iværksættes og fremsendes til Social- og Boligministeriet senest tre måneder efter, at kommunen er blevet pålagt at udarbejde handlingsplanen.
2.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal indberette data om de i databekendtgørelsens kapitel 2 og bilag 1 oplistede lovbestemmelser til anbringelsesstatistikken. Kommunerne skal indberette data til anbringelsesstatistikken hver gang, der træffes afgørelse eller en af følgende sagshændelser indtræffer:
– Afgørelse om anbringelse.
– Iværksættelse eller planlagt iværksættelse af anbringelse
– Ændret anbringelsessted eller ændret tilbud eller afdeling på det hidtidige anbringelsessted.
– Ændring af lovgrundlag for anbringelsen.
– Hjemgivelse af barnet eller den unge og ophør af anbringelsen eller døgnopholdet.
– Afgivet handlekommuneforpligtelse af en anbringelse eller et fortsat døgnophold.
– Overtaget handlekommuneforpligtelse af en anbringelse eller et fortsat døgnophold.
– Afgørelse om opretholdelse eller genetablering af døgnophold for unge i alderen 18-22 år.
2.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
2.2.1. Personindikator ved anbringelse af ufødt barn
Ved indberetning af en afgørelse om anbringelse af et ufødt barn er det ikke muligt at indberette et CPR-nummer på det ufødte barn, og der skal derfor i stedet indberettes den kommende mors CPR-nummer.
Hvis et barn dør før eller ved fødslen, skal sagen fortsat være tilknyttet moderens CPR-nummer.
Ved iværksættelsen af anbringelsen, hvor barnet er født og dermed har fået et CPR-nummer, indberettes barnets CPR-nummer. Dog gælder det, at hvis en kommende mor flytter fra én kommune til en anden, før barnet fødes, skal sagen hos den oprindelige kommune, som moren er fraflyttet, fortsat være tilknyttet moderens CPR-nummer.
2.2.2. Ændring af anbringelsessted eller ændret lovgrundlag
Hvis et barn eller en ung flytter fra ét anbringelsessted til et nyt anbringelsessted, eller hvis lovgrundlaget for en eksisterende anbringelse ændres, skal dette indberettes som sådan, dvs. som en flytning eller som en ændring af lovgrundlag, jf. punkt 2.1. Disse situationer skal således ikke registreres og indberettes som hverken en ny afgørelse om anbringelse eller en ny iværksættelse af en anbringelse.
Flytning fra en plejefamilie til en anden plejefamilie betragtes også som et skift i anbringelsessted. ¬
2.2.3. Udslagsgivende forhold for afgørelse om anbringelse
2.2.3.1. Angivelse af ét eller flere forhold
Ved angivelse af udslagsgivende forhold for en afgørelse om anbringelse, i tabel 2 i bilag 1 i databekendtgørelsen, skal alle årsager, der måtte vurderes udslagsgivende for anbringelsen, indberettes. Der kan derfor indberettes ét eller flere udslagsgivende forhold for anbringelsen.
2.2.3.2. Ved manglende relevant kategori
Der kan opstå tvivl om indberetningspraksis ved anbringelser, der ikke vurderes at blive rummet af nogle af de eksisterende kategorier for udslagsgivende forhold. Der henstilles til først at overveje, om ikke en af kategorierne er dækkende, og ellers om kategorien ”Utilstrækkelig omsorg fra forældre” kan anvendes, hvis de øvrige kategorier ikke er dækkende for et konkret tilfælde. Det kan eksempelvis være, hvis forældrene er afgået ved døden eller ikke befinder sig landet.
2.2.4. Angivelse af årsag til ophør ved et barns død
Hvis et barn, der er anbragt, afgår ved døden, skal der som ophør af anbringelsen angives kategorien ”Andet”. Herefter angives ”Andet sted” som svar på ”ophold efter ophøret”.
2.2.5. Indsatser og støtte under en anbringelse
Når et barn/ung er anbragt og samtidig modtager selvstændige, støttende indsatser, som ikke er en del af anbringelsesstedets indsats, skal der træffes afgørelse herom efter barnets lov. Den støttende indsats skal således oprettes som en selvstændig indsats, og dermed indberettes til statistik for indsatser og støtte til børn og unge.
Er barnet/den unge anbragt, og er der støttende indsatser, som en del af anbringelsestilbuddet, fx en kontaktperson på anbringelsesstedet, skal disse ikke registreres som selvstændige indsatser.
2.2.6. P-nr. og afdelings-UUID ved anbringelse i et tilbud, der skal fremgå af Tilbudsportalen
Såfremt et barn eller en ung er anbragt eller anbringes i et tilbud, der jf. bekendtgørelse om Tilbudsportalen skal fremgå af Tilbudsportalen, skal der altid indberettes p-nummer (p-nr./afdelings-produktionsenhedsnummer) og afdelings-UUID for det tilbud, som barnet/den unge anbringes i. Dette gælder for følgende tilbud:
– Efterskole, fri fagskole eller fri grundskole med kostafdeling efter § 43, stk. 1, nr. 7, i barnets lov.
– Børne- og ungehjem i form af en døgninstitution, herunder en delvist lukket døgninstitution, delvist lukket afdeling på en døgninstitution, sikret døgninstitution og en særligt sikret afdeling efter § 43, stk. 3, i barnets lov.
– Børne- og ungehjem i form af et opholdssted for børn og unge efter § 43, stk. 3, i barnets lov.
I tilfælde af at barnet eller den unge flytter tilbud eller flytter fra én afdeling til en anden afdeling inden for det samme tilbud, skal afdelings-UUID for det nye tilbud eller den nye afdeling indberettes.
Oplysninger om p-nummer og afdelings-UUID for et tilbud fremgår af Tilbudsportalen under den enkelte afdelings kontaktoplysninger.
Det er også muligt at få overblik over oplysningerne i et dataudtræk fra Tilbudsportalen, hvoraf p-nummer og afdelings-UUID fremgår for samtlige relevante tilbud. Dataudtrækket fremgår af Social- og Boligministeriets hjemmeside og opdateres kvartalsvis.
Oplysninger fra Tilbudsportalen, herunder p-nummer og afdelings-UUID, kan også hentes fra kommunens eget fagsystem, hvis det er sat op til en system-til-system-adgang til Tilbudsportalen, i stedet for via enkeltopslag på Tilbudsportalen. Det er muligt at læse mere om system-til-systemløsningen via Tilbudsportalens supportside på Tilbudsportalens hjemmeside.
2.2.7 Type af anbringelsessted
Svarkategorien ”Midlertidigt ikke-godkendt tilbud ved behov for akut anbringelse efter § 12, stk. 3, i barnets lov. ” under indberetning af type af anbringelsessted, omfatter ’tilbud’ anbringelsessteder, der kan have karakter af plejefamilie, børne- og ungehjem eller efterskole/skole med kostafdeling.
2.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger for hvert kvartal skal indberettes senest den sidste dag i måneden efter kvartalets afslutning.
3.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal indberette data om de i databekendtgørelsens kapitel 3 og bilag 2 oplistede lovbestemmelser til statistikken for indsatser og støtte til børn og unge. Kommunerne skal indberette data til statistikken for indsatser og støtte til børn og unge hver gang, der træffes afgørelse eller en af følgende sagshændelser indtræffer:
– Iværksættelse af indsats eller støtte
– Såfremt indsatsen gives i et tilbud, der skal fremgå af Tilbudsportalen: Ændret tilbud eller afdeling for modtagelse af tilbud
– Ophør af indsats eller støtte
3.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
3.2.1. Indberetning af ophør af sag, når den unge fylder 18 år
Når en ung, der modtager en støttende indsats, fylder 18 år, og derfor ikke længere skal modtage indsatsen, skal det indberettes, at sagen er ophørt. Datoen for ophøret skal angives til at være dagen før den unges 18-års fødselsdag.
3.2.2. Indberetning af ophør af sag, når den unge fylder 23 år
Når en ung, der modtager ungestøtte, fylder 23 år, og derfor ikke længere skal modtage indsatsen, skal det indberettes, at sagen er ophørt. Datoen for ophøret skal angives til at være dagen før den unges 23-års fødselsdag.
3.2.3. Indberetning af ændrede datoer eller CPR-numre
Når der sker ændringer i perioden for en indsats eller støtteforanstaltning, eller hvis en personindikator, fx CPR-nummer eller person-id, ændres, skal den nye oplysning indberettes til statistikken. Det kan eksempelvis skyldes, at en indsats varer i længere tid end først angivet, og der dermed skal indberettes en ny slutdato. Det kan også gøre sig gældende i tilfælde, hvor barnet/den unge ikke har haft et CPR-nummer, fordi vedkommende fx er flygtning og derfor alene har haft et person-id, eller fordi barnet ikke har været født. I disse tilfælde skal barnets CPR-nummer indberettes, når dette er blevet tildelt barnet.
3.2.4. Personindikator for støttende indsatser til et barn/en ung
Ved indberetning af oplysninger om indsatser og støtte skal indsatsen altid registreres på barnets/den unges CPR-nummer. Se dog pkt. 3.2.5 og 3.2.6. for undtagelser hertil.
Såfremt indsatsen (også) gives til forældremyndighedsindehaveren eller barnets/den unges søskende (fx ved familiebehandling), skal indsatsen registreres på både barnets/den unges CPR-nummer og på forældremyndighedsindehaverens CPR-nummer, såfremt kommunens fagsystem giver mulighed herfor.
Hvis der er tale om tvillinger, trillinger mv., skal der oprettes en sag pr. barn, således at alle børnenes CPR-numre er tilknyttet en sag_._
3.2.5. Personindikator ved indsatser og støtte til ufødte børn
Ved indberetning af en iværksættelse af en indsats eller støtteforanstaltning til en kommende mor til et ufødt barn er det ikke muligt at indberette et CPR-nummer på det ufødte barn, og der skal derfor i stedet indberettes den kommende mors CPR-nummer.
Dog gælder det, at hvis en kommende mor flytter fra én kommune til en anden, før barnet fødes, skal sagen hos den oprindelige kommune, som moren er fraflyttet, fortsat være tilknyttet moderens CPR-nummer.
Når barnet er født, og dermed har fået et CPR-nummer, skal barnets CPR-nummer indberettes i stedet for moderens CPR-nummer.
I tilfælde hvor et barn dør før eller ved fødslen, skal sagen fortsat være tilknyttet moderens CPR-nummer. Ligeledes gælder det, hvis en indsats afsluttes, inden barnet er født, at indsatsen fortsat skal være tilknyttet moderens CPR-nummer, når barnet er født.
3.2.6. Personindikator ved støtte til forældre, der bor i en anden kommune end barnet
Ved indberetning af oplysninger om indsatser og støtte skal indsatsen i udgangspunktet altid registreres på barnets/den unges CPR-nummer. En undtagelse til dette er imidlertid, når der indberettes oplysninger om en indsats efter § 75 i barnets lov, som gives til forældre, hvis barn har en anden handlekommune end forældrene. I dette tilfælde skal indsatsen registreres på forældremyndighedsindehaverens CPR-nummer, da indsatsen er rettet mod forældremyndighedsindehaveren. Det er derfor forældremyndighedsindehaverens handlekommune, der er ansvarlig for støtten og skal indberette oplysninger om denne.
3.2.7. Mellemkommunal ungestøtte
Ansvaret for at indberette oplysninger om indsatser og støtte er handlekommunens. Hvis der opstår uenighed i en sag, om hvilken kommune der er handlekommune, er udgangspunktet, at den kommune, hvor borgeren senest har haft folkeregisteradresse, har pligten til at fungere som handlekommune, indtil handlekommuneforpligtelsen er endeligt afklaret. Dette fremgår af retssikkerhedslovens § 9, stk. 8.
Der kan fx opstå tvivl om, hvem der skal lukke en sag, hvis et barn/en ung har handlekommune i Kommune A, men Kommune A har anbragt barnet/den unge på et anbringelsessted i Kommune B, og barnet ønsker at blive boende i Kommune B, efter vedkommende er fyldt 18 år. I dét tilfælde har Kommune A – som anbringende kommune – pligt til at indberette afgørelser efter § 32 i barnets lov, eftersom kommunen har handlekommuneforpligtelsen i børnesagen frem til, at den unge fylder 18 år. Når den unge fylder 18 år, skal Kommune A dermed lukke barnets sag efter § 32 i barnets lov og indberette dette til Danmarks Statistik.
Samtidig skifter handlekommuneforpligtelsen som udgangspunkt til Kommune B, og Kommune B har nu pligt til at indberette afgørelser i den unges sag. Såfremt Kommune A har indstillet, at den unge skal modtage ungestøtte – eller den unge har ansøgt herom, men Kommune B vurderer, at den unge ikke skal modtage ungestøtte jf. § 114 i barnets lov, skal Kommune B lukke sagen og indberette dette til Danmarks Statistik.
En undtagelse hertil er dog, at handlekommuneforpligtelsen ikke skifter i de tilfælde, hvor Kommune A har truffet afgørelse efter § 120 i barnets lov eller hvor den unge flytter direkte fra anbringelsesstedet til et andet socialt tilbud som fx botilbud, plejebolig el.lign., når vedkommende fylder 18 år.
3.2.8. Indsatser og støtte under en anbringelse
Når et barn/ung er anbragt og samtidig modtager selvstændige, støttende indsatser, som ikke er en del af anbringelsesstedets indsats, skal der træffes afgørelse herom efter barnets lov. Den støttende indsats skal således oprettes som en selvstændig indsats og dermed indberettes til statistikken for indsatser og støtte til børn og unge.
Er barnet/den unge anbragt, og er der støttende indsatser, som en del af anbringelsestilbuddet, fx en kontaktperson på anbringelsesstedet, skal disse ikke registreres som selvstændige indsatser.
3.2.9. Udslagsgivende forhold
3.2.9.1. Angivelse af ét eller flere forhold
Ved angivelse af udslagsgivende forhold for en indsats eller støtte skal alle årsager, der måtte vurderes udslagsgivende for, at indsatsen eller støtten gives, indberettes. Der kan derfor indberettes ét eller flere udslagsgivende forhold for indsatsen eller støtten.
3.2.9.2. Ved manglende relevant kategori
Der kan opstå tvivl om indberetningspraksis ved indsatser eller støtte, der ikke vurderes at passe i nogle af de eksisterende kategorier for udslagsgivende forhold. Der henstilles til først at overveje, om en af kategorierne er dækkende, og dernæst at overveje om kategorien ”Utilstrækkelig omsorg fra forældre” kan anvendes, hvis de øvrige kategorier ikke er dækkende for et konkret tilfælde. Det kan eksempelvis være, hvis forældrene er afgået ved døden eller ikke befinder sig landet.
3.2.9.3. Slutdato ved forebyggende støtte og indsatser målrettet børn og unge med behov for særlig støtte
Ved indberetning af oplysninger om indsatser efter § 30 i barnets lov skal der indberettes start- og slutdato for indsatsen. Såfremt kommunen ikke kender slutdatoen, hvis sagen eksempelvis videregives til en ekstern udfører, og kommunen ikke har opfølgningspligt, skal startdatoen også angives som slutdato, således at der indberettes den samme start- og slutdato.
3.2.9.4. Sager der bevilges, men aldrig iværksættes
I statistikken for indsatser og støtte er der jf. databekendtgørelsen, bilag 2, tabel 1, kun krav om indberetning af oplysninger ved iværksættelse af en indsats. Der skal derfor ikke indberettes oplysninger om sager, der bevilges, men aldrig iværksættes.
3.2.10. P-nr. og afdelings-UUID for indsatser, der gives i tilbud, der skal fremgå af Tilbudsportalen:
Såfremt den støttende indsats gives i et tilbud, der jf. bekendtgørelse om Tilbudsportalen skal fremgå af Tilbudsportalen, skal der altid indberettes p-nummer (p-nr./afdelings-produktionsenhedsnummer) og afdelings-UUID for det tilbud, som barnet/den unge modtager støtten i. Dette gælder for følgende tilbud:
– Behandling af barnet eller den unge, jf. § 32, stk. 1, nr. 5, i barnets lov.
– Døgnophold, jf. § 32, stk. 1, nr. 6, i barnets lov.
– Støtteophold, jf. § 32, stk. 1, nr. 7, i barnets lov.
– Anden hjælp, der har til formål at yde rådgivning, behandling og praktisk og pædagogisk støtte, jf. § 32, stk. 1, nr. 8, i barnets lov.
– Udslusningsordning, jf. § 114, stk. 1, nr. 3, i barnets lov.
I tilfælde af at barnet eller den unge modtager indsatsen i et nyt tilbud eller på en ny afdeling på det hidtidige tilbud, skal afdelings-UUID for det nye tilbud eller den nye afdeling indberettes, jf. bilag 2, tabel 2, i databekendtgørelsen.
Oplysninger om p-nummer og afdelings-UUID for et tilbud fremgår af Tilbudsportalen under den enkelte afdelings kontaktoplysninger.
Det er også muligt at få overblik over oplysningerne i et dataudtræk fra Tilbudsportalen, hvoraf p-nummer og afdelings-UUID fremgår for samtlige relevante tilbud. Dataudtrækket fremgår af Social- og Boligministeriets hjemmeside og opdateres kvartalsvis.
Oplysninger fra Tilbudsportalen, herunder p-nummer og afdelings-UUID, kan også hentes fra kommunens eget fagsystem, hvis det er sat op til en system-til-system-adgang til Tilbudsportalen, i stedet for via enkeltopslag på Tilbudsportalen. Det er muligt at læse mere om system-til-systemløsningen via Tilbudsportalens supportside på Tilbudsportalens hjemmeside.
3.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger skal enten indberettes dagligt, månedligt, kvartalsvist eller årligt og senest med udgangen af januar måned, året efter indsatsen eller støtten er iværksat.
4.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal indberette data om de i databekendtgørelsens kapitel 4 og bilag 3 oplistede lovbestemmelser til underretningsstatistikken. Kommunen skal indberette oplysninger om underretninger fra andre kommuner, fagpersoner og borgere, som udtrykker bekymring for et barn eller ung i alderen 0-17 år. Kommunerne skal indberette oplysninger til underretningsstatistikken om hver underretning, som kommunen modtager.
4.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
4.2.1. Mellemkommunale underretninger
Når en kommune modtager en underretning om et barn, der efterfølgende flytter til en anden kommune, er det dén kommune, som har modtaget underretningen – og dermed skal håndtere den – der skal indberette oplysninger om underretningen.
4.2.2. Årsag til underretningen
4.2.2.1. Angivelse af ét eller flere forhold
Ved angivelse af årsag til en underretning skal alle årsager, der måtte vurderes udslagsgivende for underretningen, indberettes. Der kan derfor indberettes én eller flere årsager til underretningen.
4.2.2.2. Ved manglende relevant kategori
Der kan opstå tvivl om indberetningspraksis ved underretninger, der ikke vurderes at passe i nogle af de eksisterende årsagskategorier. Der henstilles til først at overveje, om en af kategorierne er dækkende, og dernæst at overveje om kategorien ”Utilstrækkelig omsorg fra forældre” kan anvendes, hvis de øvrige kategorier ikke er dækkende for et konkret tilfælde. Det kan eksempelvis være, hvis forældrene er afgået ved døden eller ikke befinder sig landet.
4.2.3. Underretning fra politiet
Når politiet underretter kommunen om afhøring af en ung under 18 år, jf. bekendtgørelse om underretning af kommunen om afhøringer af sigtede under 18 år, skal der ikke indberettes oplysninger om denne underretning til underretningsstatistikken. Politiets underretning har karakter af at være en orientering og betragtes ikke som en underretning i relation til databekendtgørelsen.
Når politiet (eller andre) underretter kommunen, fordi der er grund til bekymring om et barn/en ung persons trivsel og udvikling, skal denne underretning indberettes til underretningsstatistikken. Dette gælder også, hvis bekymringen skyldes (mistanke om) kriminalitet.
4.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger skal enten indberettes dagligt, månedligt, kvartalsvist eller årligt og senest med udgangen af januar måned i året efter, at underretningen er modtaget.
5.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal indberette data om de i databekendtgørelsens kapitel 5 og bilag 4 oplistede lovbestemmelser til statistikken om handicapkompenserende indsatser givet til børn og unge.
Kommunerne skal indberette data til statistikken ved hver iværksættelse af en indsats, ændring af tilbud eller afdeling og ved hvert ophør af en indsats.
5.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
5.2.1. Visiterede indsatser
Alle iværksatte indsatser, hvor barnet eller den unge er visiteret efter de i databekendtgørelsens § 1, stk. 1, nr. 8, nævnte paragraffer i barnets lov, skal indberettes. En afgørelse om hjælp, der tilrettelægges som et særligt dagtilbud, skal indberettes efter § 82, nr. 1. En afgørelse om hjælp, der tilrettelægges som et særligt klubtilbud, skal indberettes efter § 82, nr. 2. En afgørelse om hjælp, der tilrettelægges helt eller delvis af forældrene i hjemmet som hjemmetrækning, jf. § 85, skal indberettes efter § 82, nr. 3. En afgørelse om hjælp, der tilrettelægges i forbindelse med andre tilbud efter barnets lov eller dagtilbudsloven, skal indberettes efter § 82, nr. 4. Det betyder, at hvis en afgørelse om hjælp tilrettelægges som et særligt dagtilbud, oprettet efter § 82, i barnets lov, i forbindelse med et alment dagtilbud efter dagtilbudsloven, og hvor barnet er visiteret efter § 82 i barnets lov, skal denne afgørelse indberettes efter § 82, nr. 4. Dette kan fx være en særlig dagtilbudsplads efter § 82 i barnets lov, som er etableret placeret i umiddelbar forlængelse af en døgninstitution eller et alment dagtilbud.
5.2.2. Behandlingsmæssige fripladser
Behandlingsmæssige fripladser kan både gives efter dagtilbudsloven og efter § 82, nr. 1, i barnets lov. Behandlingsmæssige fripladser skal kun indberettes til denne statistik, hvis barnet er visiteret efter barnets lov. Behandlingsmæssige fripladser, hvor barnet er visiteret efter dagtilbudsloven, skal ikke indberettes til statistikken om handicapkompenserende indsatser til børn og unge.
5.2.3. P-nr. og afdelings-UUID for indsatser, der gives i tilbud, der skal fremgå af Tilbudsportalen
Såfremt indsatsen gives i et tilbud, der jf. bekendtgørelse om Tilbudsportalen skal fremgå af Tilbudsportalen, skal der altid indberettes p-nummer (p-nr./afdelings-produktionsenhedsnummer) og afdelings-UUID for det tilbud, som barnet/den unge modtager indsatsen i. Dette gælder for følgende indsatser:
– Særlige dagtilbud, jf. § 82, nr. 1, i barnets lov.
– Særlige klubtilbud, jf. § 82, nr. 2, i barnets lov.
I tilfælde af at barnet/den unge modtager indsatsen i et nyt tilbud eller på en ny afdeling på det hidtidige tilbud, skal afdelings-UUID for det nye tilbud eller den nye afdeling indberettes, jf. bilag 4, tabel 2, i databekendtgørelsen.
Oplysninger om p-nummer og afdelings-UUID for et tilbud fremgår af Tilbudsportalen under den enkelte afdelings kontaktoplysninger.
Det er også muligt at få overblik over oplysningerne i et dataudtræk fra Tilbudsportalen, hvoraf p-nummer og afdelings-UUID fremgår for samtlige relevante tilbud. Dataudtrækket fremgår af Social- og Boligministeriets hjemmeside og opdateres kvartalsvis.
Oplysninger fra Tilbudsportalen, herunder p-nummer og afdelings-UUID, kan også hentes fra kommunens eget fagsystem, hvis det er sat op til en system-til-system-adgang til Tilbudsportalen, i stedet for via enkeltopslag på Tilbudsportalen. Det er muligt at læse mere om system-til-systemløsningen via Tilbudsportalens supportside på Tilbudsportalens hjemmeside.
5.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger skal enten indberettes dagligt, månedligt, kvartalsvist eller årligt og senest med udgangen af januar måned, året efter indsatsen er givet.
6.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal indberette data om enhver person, der modtager stofmisbrugsbehandling efter § 101 i serviceloven til Stofmisbrugsdatabasen efter de i databekendtgørelsens kapitel 5 og bilag 4 oplistede lovbestemmelser til statistikken for stofmisbrugsbehandling. Dette gælder også børn og unge under 18 år, der bliver visiteret til behandling efter barnets lov. Derudover skal personer visiteret efter sundhedslovens § 142 også indberettes til Stofmisbrugsdatabasen, i henhold til de regler, der fastsættes herom af Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Derudover skal alle personer, der anmoder om behandling af et stofmisbrug indberettes til Stofmisbrugsdatabasen, også selvom borgeren fortryder anmodningen om behandling eller af anden årsag ikke bliver visiteret til at modtage stofmisbrugsbehandling efterfølgende. Hvis borgeren ikke kommer i behandling, vil det blot være anmodnings- og afslutningsskemaet, der skal indberettes til Stofmisbrugsdatabasen.
De indberetningspligtige oplysninger til stofmisbrugsområdet er i kapitel 5 og bilag 4 i databekendtgørelsen og vedrører udelukkende de indberetningspligtige oplysninger, som skal indberettes som følge af indberetningskrav fastsat af Social- og Boligministeriet. Databekendtgørelsen indeholder derfor ikke en samlet oversigt over indberetningskrav til Stofmisbrugsdatabasen, da flere af de indberetningspligtige oplysninger er fastsat af Indenrigs- og Sundhedsministeriet. En komplet og fælles oversigt over indberetningspligtige oplysninger til Stofmisbrugsdatabasen findes via statistikkens oplysningsside på Danmarks Statistiks hjemmeside.
6.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
6.2.1. Behandlingsgaranti
§ 101, stk. 4 i lov om social service fastsætter, at tilbud efter § 101 skal iværksættes senest 14 dage efter henvendelse til kommunen. Dette betyder, at der eksisterer en behandlingsgaranti på 14 dage fra anmodning om behandling af et stofmisbrug, til behandlingen skal iværksættes. Tilsvarende fremgår det af § 33 i barnets lov, at også børn og unge under 18 år er omfattet af behandlingsgarantien. Det er muligt at beregne, om behandlingsgarantien er overholdt ved at sammenligne den angivne anmodningsdato med den angivne iværksættelsesdato. Det er derfor vigtigt, at disse datoer bliver registreret præcist, da selv mindre afvigelser har stor betydning for beregningen af, om behandlingsgarantien er overholdt.
I den forbindelse er det væsentligt at bemærke, at der kan være lovlige årsager til, at behandlingsgarantien ikke er overholdt, fx hvis borgeren anvender frit valg, jf. § 101, stk. 5 og 6, i lov om social service, eller hvis borgeren selv vælger en tid, der ligger mere end 14 dage ud i fremtiden fra anmodningsdatoen.
6.2.2. Behandlingstype
En borger kan på samme tid modtage op til tre behandlingstyper på et behandlingstilbud. Dette skyldes, at borgeren både kan modtage stoffri behandling efter § 101 i serviceloven eller § 33 i barnets lov, anden medicinsk behandling efter § 142 i sundhedsloven, og et substitutionsstof efter § 142 i sundhedsloven, fx metadon.
Borgeren kan ikke modtage mere end et substitutionsstof på samme tid. Anden medicinsk behandling vurderes ikke at være et substitutionsstof. Det er vigtigt at angive både substitutionsstof og stoffri behandling for borgere, der modtager begge behandlingstyper, da registreringerne bliver anvendt til at opgøre antallet af personer, der modtager behandling efter henholdsvis serviceloven, barnets lov og sundhedsloven.
6.2.3. Ændring i intensitet, behandlingstype og tilbud
En borgers behandling kan ændre sig undervejs i løbet af et behandlingsforløb. Et behandlingsforløb kan således indeholde et skift i intensitet fra ambulant behandling til dag- eller døgnbehandling – og omvendt – hvilket samtidig kan medføre et tilbudsskift. Det er vigtigt at registrere samtlige skift i intensitet, behandlingstype og tilbud, så data giver et retvisende billede af borgerens behandlingsforløb. Derudover anvendes data om behandlingsforløb til at opgøre antallet af personer, der fx modtager døgnbehandling samt varigheden af døgnbehandlingen. Det kan derfor være misvisende, hvis samtlige skift ikke bliver registreret.
6.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger skal så vidt muligt indberettes løbende og som minimum månedligt, så Danmarks Statistik har mulighed for at validere data løbende. Indberetningen af hændelser i en given referencemåned skal ske senest 15 dage efter udgangen af denne måned.
7.1. Generelt om indberetning til statistikkerne for herberger, forsorgshjem m.v.
Der findes to statistikker, der omhandler herberger og forsorgshjem, henholdsvis en opholds- og en henvendelsesstatistik.
Når en person tager ophold på et herberg eller forsorgshjem efter § 110 i lov om social service, skal leverandøren indberette oplysninger til statistikken for herberger og forsorgshjem vedrørende ophold efter de i databekendtgørelsens kapitel 7 og bilag 6 oplistede lovbestemmelser.
De offentlige eller private leverandører af ydelser og tilbud skal derudover indberette oplysninger om henvendelser fra de borgere, der henvender sig til et herberg eller forsorgshjem med henblik på at få ophold på tilbuddet, men som må afvises.
Indberetningerne for både opholds- og henvendelsesstatistikken foretages som udgangspunkt af de enkelte tilbud, men det er ikke et krav. Indberetningen kan i nogen tilfælde foretages af de enkelte afdelinger eller for flere tilbud samlet, så længe det fremgår af indberetningen, hvilken afdeling borgeren har fået ophold på.
Målgruppen for at modtage en indsats efter § 110 i lov om social service beskrives i vejledning om botilbud m.v. til voksne:
”Målgruppen for optagelse i et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 110 spænder fra personer, der står helt uden tag over hovedet (hjemløshed) til personer, der har en bolig, de ikke kan fungere i (funktionel hjemløshed), og som evt. er i risiko for at miste boligen, hvis der ikke sættes ind i tide med relevant hjælp. Hjemløshed er et flertydigt begreb, fordi det ofte relaterer sig til og falder sammen med en lang række af andre problemer end blot manglen på en bolig. Alkohol- og stofmisbrug, blandingsmisbrug, psykisk lidelse, vold, kriminalitet, ringe arbejdsmarkedstilknytning, manglende sociale netværk, et omflakkende liv og rodløshed er blot nogle af de problemer, der hænger sammen med hjemløshed. ”
7.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger for opholdsstatistikken
7.2.1. CPR-nummer
Det er obligatorisk for borgere at oplyse CPR-nummer, når de indregistreres på et tilbud. Der vil derfor altid skulle fremgå et CPR-nummer for indberetninger til statistikken for herberger og forsorgshjem.
7.2.2. Seneste ophold
I forbindelse med indskrivning skal det oplyses, hvor borgeren sidst har opholdt sig. Sidste ophold defineres som det sted, hvor borgeren har overnattet umiddelbart op til indskrivningen på botilbuddet. For borgere der har været hjemmeboende hos deres forældre, og flytter hjemmefra for første gang, registreres sidste ophold som værende ”Egen bolig”. Kategorien ”Familie/venner/ægtefælle/samlever/kæreste” bruges kun når borgeren senest har boet i en bolig med en samlever (ægtefælle/samlever/kæreste) eller har overnattet hos venner og familie.
7.2.3. Ind- og udskrivninger
Indberetningerne skal indeholde alle ophold, dvs. alle ind- og udskrivninger for det indeværende år. Det gælder således alle ophold, som har en udskrivningsdato i indeværende år eller åbne ophold uden en udskrivningsdato. Det er endvidere et krav, at der indberettes på afdelingsniveau, hvis tilbuddet har flere afdelinger. Hvis borgeren endnu ikke er udskrevet, skal feltet ”Udskrivningsdato” være blank.
7.2.4. Håndtering af flytningen mellem afdelinger internt på tilbud efter § 110
I tilfælde af at en borger skifter fra én afdeling til en anden afdeling inden for det samme tilbud, skal dette indberettes som to separate ophold. Borgeren vil derfor udskrives og indskrives på de to forskellige afdelinger på den samme dato.
7.2.5. P-nr. og afdelings-UUID ved ophold i et tilbud, der skal fremgå af Tilbudsportalen
Såfremt en borger tager ophold på et herberg eller forsorgshjem m.v. efter § 110 i lov om social service, skal der indberettes p-nummer (p-nr./afdelings-produktionsenhedsnummer) og afdelings-UUID for det tilbud, som borgeren opholder sig i.
I tilfælde af at en borger skifter fra én afdeling til en anden afdeling inden for det samme tilbud, skal dette indberettes som to separate ophold.
Oplysninger om p-nummer og afdelings-UUID for et tilbud fremgår af Tilbudsportalen under den enkelte afdelings kontaktoplysninger.
Det er også muligt at få overblik over oplysningerne i et dataudtræk fra Tilbudsportalen, hvoraf p-nummer og afdelings-UUID fremgår for samtlige relevante tilbud. Dataudtrækket fremgår af Social- og Boligministeriets hjemmeside og opdateres kvartalsvis.
Oplysninger fra Tilbudsportalen, herunder p-nummer og afdelings-UUID, kan også hentes fra kommunens eget fagsystem, hvis det er sat op til en system-til-system-adgang til Tilbudspor-talen, i stedet for via enkeltopslag på Tilbudsportalen. Det er muligt at læse mere om system-til-systemløsningen via Tilbudsportalens supportside på Tilbudsportalens hjemmeside.
7.3 Beskrivelse af udvalgte oplysninger for henvendelsesstatistikken
En henvendelse er en afvisning af en konkret borger, som ønsker en plads på et herberg eller forsorgshjem, men ikke får tildelt en plads. Alle henvendelser om ophold skal indberettes, selvom den samme borger henvender sig flere gange.
Henvendelser, som fører til et ophold, og henvendelser fra borgere, der allerede er indskrevet på et ophold efter §110 i lov om social service, skal derimod ikke registreres. Hvis henvendel-sen ikke drejer sig om en forespørgsel om plads, skal henvendelsen heller ikke indberettes.
7.3.1. CPR-nummer og intet CPR-nummer
Det er ikke obligatorisk at indberette en borgers CPR-nummer på henvendelsesstatistikken, men for at kunne skelne mellem henvendelserne er det hensigtsmæssigt, hvis der som mini-mum indberettes borgerens fødselsdato efterfulgt af -XXXX eller -9999 for mænd og -9998 for kvinder. Spørgsmål besvares ved at vælge fra drop-down-menuerne i Excel-arket. Er teksten til en besvarelse blevet rød, så skal indholdet slettes, da feltet ikke skal udfyldes. Hvis der ikke angives et CPR-nummer eller fødselsdato skal oplysningen intet CPR-nummer besvares. Intet CPR-nummer kan antage to værdier: tilbuddet kender ikke CPR-nummer […] eller borgeren har ikke et CPR-nummer […].
7.3.2. Målgruppen for tilbuddet og § 110 i lov om social service
En af årsagerne til at en borger kan afvises fra et tilbud, kan være at borgeren ikke passer til tilbuddets konkrete målgruppe eller ikke er en del af målgruppen for botilbud efter § 110 i lov om social service (se afsnit 7.1 for uddybning af målgruppen). Et herberg eller forsorgshjem kan således målrette deres tilbud til særlige grupper af borgere, der falder inden for målgruppen for § 110 i lov om social service.
Det skal registreres, hvis en borger ikke falder inden for tilbuddets målgruppebeskrivelse eller inden for målgruppen for herberger og forsorgshjem generelt, og borgeren derfor afvises. Falder borgeren derimod inden for målgruppebeskrivelsen skal dette angives i indberetningen.
7.4. Frister
For så vidt angår_opholdsstatistikken_ er det et krav, at der indberettes kvartalsvis og senest d. 15. i måneden efter kvartalets afslutning, eller førstkommende arbejdsdag herefter. Indberetningerne skal indeholde alle åbne ophold og ind- og udskrivninger for det indeværende år.
Alle henvendelser for det indeværende år skal ligeledes indberettes til Danmarks Statistik senest den 15. i første måned i det efterfølgende kvartal, eller den første arbejdsdag herefter. De kvartalsvise indberetninger skal indeholde alle henvendelser for det pågældende år.
8.1. Generelt om indberetning til statistikkerne for krisecentre
Der findes to statistikker, der omhandler krisecentre, henholdsvis en opholds- og en henvendelsesstatistik.
Når en person tager ophold på et krisecenter efter § 109 i lov om social service, skal der indberettes oplysninger om personer og børn efter de i kapitel 8 og bilag 7 oplistede lovbestemmelser.
Krisecentre skal derudover indberette oplysninger om henvendelser, der vedrører personer, der er udsat for vold, til statistikken vedr. henvendelser til krisecentre.
8.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger til opholdsstatistikken
8.2.1. CPR-nummer og anonymitet
Efter § 109, stk. 3 i lov om social service, er det muligt for en person på et krisecenter at vælge et anonymt ophold for sig selv og/eller sine eventuelt medfølgende børn. Det vil sige, at personen kan indberettes med et anonymt ophold til statistikken, men opgive børnenes CPR-numre – og omvendt. Såfremt personen har anonymt ophold, eller CPR-nummeret ikke kendes, skal centeret anføre et anonymt CPR-nummer ved at skrive 123456-9998, hvis personen er en kvinde, 123456-9999, hvis det er en mand og 123456-9990, hvis kønnet er andet eller ukendt. Hvis fødselsdatoen kendes, noteres fødselsdatoen efterfulgt af -9998, -9999 eller -9990 fx 101010-9998.
8.2.2. Antal børn og barnets CPR-nummer
Krisecentrene skal indberette det samlede antal medfølgende børn, samt børnenes CPR-numre. Det bemærkes, at personen har ret til at lade sig indskrive anonymt og samtidig oplyse eventuelle børns CPR-numre. Omvendt kan personen lade sig indskrive med CPR-nummer, og samtidig ikke oplyse medbragte børns CPR-numre. Det er også muligt at både personen selv og medfølgende børn indskrives på et anonymt ophold.
For at sikre overensstemmelse mellem det samlede antal børn og antallet af børn for hvem, der er angivet et CPR-nummer, er det centralt at centrene benytter anonyme CPR-numre frem for intet CPR-nummer i tilfælde af at personen ønsker at indskrive barnet anonymt.
Hvis der er medbragte børn på et anonymt ophold, eller hvis børnenes CPR-numre ikke kendes, skrives 123456-9998, hvis det er en pige eller 123456-9999, hvis det er en dreng. Hvis køn er ukendt skrives 123456-9990. Såfremt barnets fødselsdato kendes, angives fødselsdato efterfulgt af -9998, 9999 eller -9990 for hhv. pige, dreng eller andet/ukendt køn.
8.2.3. Håndtering af flytningen mellem afdelinger internt på krisecenteret
I tilfælde af at en person skifter fra én afdeling til en anden afdeling inden for det samme tilbud, skal dette indberettes som to separate ophold. Personen vil derfor skulle registreres som udflyttet fra denne ene afdeling og dernæst som indskrevet på den nye afdeling. Slutdato for opholdet på den første afdeling, skal registreres som samme dato som startdatoen på den anden afdeling, hvis dette er tilfældet.
8.2.4. P-nr. og afdelings-UUID ved ophold i et tilbud, der skal fremgå af Tilbudsportalen
Til statistikkerne for krisecentre skal centrene indberette for hver afdeling separat. Oplysninger om centerets p-nummer og afdelings-UUID fremgår af Danmarks Statistiks stamdata om afdelingen.
Oplysninger om p-nummer og afdelings-UUID for et tilbud fremgår af Tilbudsportalen under den enkelte afdelings kontaktoplysninger.
8.3. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger til henvendelsesstatikken
8.3.1. Om karakteren af en henvendelse
En henvendelse defineres som rådgivning af eller samtale med en person, som henvender sig til krisecenteret vedrørende en konkret person, som er udsat for vold i en nær relation. Vold omfatter alle former for vold (fysisk, psykisk, seksuel, økonomisk, materiel og digital vold samt stalking). Henvendelsen er relevant at indberette, hvis den drejer sig om en aktuel problematik relateret til vold i en nær relation. En henvendelse kan også dreje sig om ledig plads på krisecenteret til en person udsat for vold i en nær relation. Herudover kan en henvendelse dreje sig om flere ting fx både rådgivning og forespørgsel om en ledig plads. Henvendelsen kan komme fra personen, der er udsat for vold, fra pårørende (familie/ven/nabo/kollega/bekendt), et andet krisecenter eller fra en offentlig myndighed m.fl. Henvendelsen kan ske telefonisk, ved personligt fremmøde eller skriftligt fx via e-mail.
8.3.2. Om indhentning af CPR-nummer ved henvendelser
Det er valgfrit for personen at opgive sit CPR-nummer ved henvendelse til et krisecenter, og det er ligeledes ikke obligatorisk for centrene at indberette CPR-nummer til Danmarks Statistik.
For at kunne skelne mellem henvendelserne vil det være hensigtsmæssigt at indberette personens fødselsdato. Hvis fødselsdatoen kendes, noteres fødselsdatoen efterfulgt af -9998, -9999 eller -9990. Hvis fødselsdatoen ikke kendes skal der som minimum angives et anonymt CPR-nummer for personen som henvendelsen drejer sig om, da det ellers ikke er muligt at vurdere efterspørgslen for pladser til hhv. kvinder og mænd. Såfremt personen ikke ønsker at oplyse sit CPR-nummer, anføres CPR-nummer ved at skrive 123456-9998, hvis personen er en kvinde, 123456-9999, hvis personen er en mand og 123456-9990, hvis kønnet er andet eller ukendt.
8.3.3. Om rådgivning efter endt krisecenterophold eller ambulant indsats
Krisecentrene skal registrere om henvendelsen drejer som om rådgivning efter endt krisecenterophold eller efter endt ambulant indsats (efterværnsrådgivning). Dette skal forstås som, at alle henvendelser om rådgivning efter en indsats hos krisecenteret skal indberettes. Der skal derfor ikke indberettes oplysninger om deltagelse i efterværnsgrupper.
8.3.4. Personer under 18 år
Henvendelsesstatistikken skal indeholde oplysninger om alle tilfælde, hvor et krisecenter yder rådgivning af eller samtale med en person, som henvender sig til krisecenteret vedrørende en konkret person, som er udsat for vold. Vold omfatter alle former for vold (fysisk, psykisk, seksuel, økonomisk, materiel og digital vold samt stalking). Det samme gør sig gældende for henvendelser om en ledig plads på krisecenteret til en person udsat for vold. Centrene skal derfor også registrere henvendelser, der vedrører personer under 18 år.
8.3.5. Hvornår kan der udfyldes et henvendelsesskema?
Hvis den samme person henvender sig til krisecentret flere gange, skal der udfyldes et nyt henvendelsesskema for hver henvendelse. Hvis forespørgslen kommer fra en person, der allerede er indskrevet på et andet krisecenter skal henvendelsen ikke registreres.
8.4. Frister
For så vidt angår_opholdsstatistikken_ er det et krav, at der indberettes hvert kvartal senest den 15. i første måned i det efterfølgende kvartal, eller den første arbejdsdag herefter. Indberetningerne skal indeholde alle åbne ophold og ind- og udskrivninger for det indeværende år.
Alle henvendelser for det indeværende år skal ligeledes indberettes til Danmarks Statistik senest den 15. i første måned i det efterfølgende kvartal, eller den første arbejdsdag herefter. De kvartalsvise indberetninger skal indeholde alle henvendelser for det pågældende år.
9.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal indberette data om enhver person, der er visiteret til en ydelse efter de i databekendtgørelsens kapitel 9 og bilag 8 oplistede lovbestemmelser til statistikken om voksne med handicap og udsatte voksne. De indberetningspligtige oplysninger fremgår af databekendtgørelsens bilag 8.
Fra den 1. januar 2025 skal kommunen indberette oplysningerne fra KL’s projekt Fælles Faglige Begreber. Kravet gælder oplysninger for alle ydelser, der er revisiteret eller har en startdato efter 1. januar 2025, imens det er frivilligt at angive for øvrige ydelser. Begrebsapparatet i Fælles Faglige Begreber dækker ikke alle ydelser i statistikken. Derfor skal kommunerne kun indberette supplerende oplysninger om indsatser til personer, der er visiteret til en ydelse efter §§ 82 a-82 d, 85, 103, 104, 107 og 108 i lov om social service.
9.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
9.2.1. Indberetning af ydelser givet i botilbud og botilbudslignende tilbud
Alle ydelser angivet i kapitel 6 i databekendtgørelsen skal indberettes, også selvom det gives på samme tilbud fx et botilbud. Eneste undtagelser er ydelser efter § 85 i lov om social service, som gives i et midlertidigt eller længerevarende botilbud efter §§ 107 og 108 i lov om social service, og startdatoen for ydelsen er før den 1. januar 2025. Ved revisitation af ydelsen efter den 1. januar 2025 skal ydelsen efter § 85 dog indberettes særskilt.
9.2.2. Oplysninger om betalingskommune
I tilfælde af, at der er forskel mellem den kommune, der visiterer borgeren til en ydelse (handlekommunen), og den kommune, der betaler for ydelsen, skal oplysning om betalingskommunen indberettes til statistikken. Hvis den samme kommune (handlekommunen), både visiterer og betaler for ydelsen, kan kommunen undlade at indberette oplysning om betalingskommune, eller angive sig selv som betalingskommune. I den forbindelse bør kommunen være konsekvent i indberetningen. Det er den visiterende kommune (handlekommunen), der indberetter oplysninger om ydelsen, herunder oplysning om betalingskommune, jf. pkt. 1.1.1.
9.2.3. Borgerens målgruppe
Kommunerne skal indberette oplysninger om borgerens målgruppe. Der kan tilknyttes flere målgrupper til hver ydelse, hvis det er relevant.
Fra den 1. januar 2025 vil målgrupperne i statistikken blive harmoniseret med målgrupperne i Voksenudredningsmetoden 2.0 og Fælles Faglige Begreber, og der skal i den forbindelse angives en primær og evt. øvrige målgrupper for alle ydelser med startdato fra den 1. januar 2025 og frem. Udvidelsen af målgruppeoplysningerne gælder for alle ydelser i statistikken, uagtet om ydelserne er indarbejdet i Fælles Faglige Begreber. Efter den 1. januar 2025 vil det fortsat være muligt at indberette ”uoplyst målgruppe” for ydelser, hvor det er angivet som en mulighed.
Ved indberetning af målgrupper skal kommunerne være opmærksomme på, om oplysninger om borgerens målgruppe sendes til Danmarks Statistik med værdier der stemmer overens med den gældende kravsspecifikation. Kommuner, der før 1. januar 2025 anvender målgrupper i tråd med Fælles Faglige Begreber skal sikre, at målgruppeangivelsen indsendes med målgruppe-uuids fra Fælles Faglige Begreber, og at målgruppe-uuids ikke bliver erstattet med Danmarks Statistiks værdikoder ved indberetning af data.
9.2.4. Indberetning af ydelser efter § 117 a i lov om social service.
Fra den 1. juli. 2024 skal kommunerne indberette oplysninger om modtagere af støtte efter § 117 a i lov om social service til statistikken om handicappede og udsatte voksne. Til indberetning kan Danmarks Statistik webløsning anvendes til en årlig indberetning, hvor oplysninger fra det forudgående år, senest skal indberettes 1 måned og 14 dage efter årets afslutning. Ved indberetning af ydelser efter § 117 a i lov om social service, skal det specificeres hvad borgeren vælger at bruge støtten til, herunder om støtten anvendes til §§ 83, 97, 112 og 116 efter lov om social service. Der kan derfor indberettes flere samtidige ydelser efter § 117 a i lov om social service, hvorved det bliver muligt at monitorere anvendelsen af § 117 a.
Ved angivelse af start- og slutdatoer for ydelser efter § 117 a i lov om social service skal datoerne specificeres for hver enkelt ydelse. Startdatoen skal angives som den første dag, hvor der fx er blevet anvendt § 83 i lov om social service, og slutdatoen skal være den dato § 83-støtten sidst modtages. Ved anvendelse af §117 a i lov om social service til at modtage et hjælpemiddel efter §112 i lov om social service er det tilstrækkeligt med en slutdato, der ligger dagen efter startdatoen.
Ved angivelse af målgrupper for § 117 a i lov om social service skal kommunen indberette ”uoplyst målgruppe”.
9.2.5 P-nr. og afdelings-UUID for ydelser, der gives i tilbud, der skal fremgå af Tilbudsportalen
Såfremt ydelsen gives i et tilbud, der jf. bekendtgørelse om Tilbudsportalen skal fremgå af Tilbudsportalen, skal der altid indberettes produktionsenhedsnummer (p-nummer/PNR) og afdelings-UUID for det tilbud, som borgeren modtager støtten i. Dette gælder for følgende tilbud:
– § 85 i lov om social service for så vidt angår socialpædagogisk støtte i botilbudslignende tilbud, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 3, i lov om socialtilsyn.
– § 103 i lov om social service.
– § 104 i lov om social service.
– § 107 i lov om social service.
– § 108 i lov om social service.
I tilfælde af at borgeren flytter tilbud eller flytter fra én afdeling til en anden afdeling inden for det samme tilbud, skal dato for skiftet samt afdelings-UUID for det nye tilbud eller den nye afdeling indberettes. På voksenområdet skal skiftet i tilbud eller afdeling indberettes som en ny ydelse med nyt afdelings-uuid. Oplysninger om dato for ændret tilbud eller afdeling samt det nye afdelings-uuid skal derfor ikke indberettes som særskilte oplysninger, men følge den eksisterende datastruktur. Dette kan håndteres teknisk i kommunernes indberetningssystemer, hvormed sagsbehandleren ikke behøver manuelt at afslutte ydelsen og oprette en ny. Den nye startdato for ydelsen vil dermed være datoen for skift i afdeling.
Oplysninger om produktionsenhedsnummer (p-nummer/PNR) og afdelings-UUID for et tilbud fremgår af Tilbudsportalen under den enkelte afdelings kontaktoplysninger.
Det er også muligt at få overblik over oplysningerne i et dataudtræk fra Tilbudsportalen, hvoraf p-nummer og afdelings-UUID fremgår for samtlige relevante tilbud. Dataudtrækket fremgår af Social- og Boligministeriets hjemmeside og opdateres kvartalsvis.
Oplysninger fra Tilbudsportalen, herunder p-nummer og afdelings-UUID, kan også hentes fra kommunens eget fagsystem, hvis det er sat op til en system-til-system-adgang til Tilbudsportalen. Det er muligt at læse mere om system-til-systemløsningen via Tilbudsportalens supportside på Tilbudsportalens hjemmeside.
9.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger skal indberettes månedligt senest 14 dage efter månedens afslutning. Dog kan ydelser efter § 117 a i lov om social service indberettes årligt, men indberetningen af det forudgående år skal ske senest 14 dage efter årets afslutning.
9.3.1. Tidsperiode omfattet af indberetningskravet
Oplysningerne indberettes som fuld bestand og indeholder oplysninger fra den 1. januar 2022 og frem. ”Fuld bestand” betyder, at den månedlige leverance skal indeholde alle visiterede ydelser, der på ét eller andet tidspunkt har været aktive siden den 1. januar 2022. Hvis en borger eksempelvis er visiteret til en ydelse før den 1. januar 2022 og forsat modtager denne ydelse efter den 1. januar 2022 skal handlekommunen indberette oplysninger om borgeren. Slettede ydelser medtages ikke i leverancer med fuld bestand. Det skyldes, at Danmarks Statistik anvender den senest modtagne dataleverance fra den enkelte kommune, når der skal laves opgørelser over hvilke ydelser, der er givet i den enkelte kommune siden den 1. januar 2022.
Der er følgende undtagelser fra kravet om, at data skal være fuld bestand tilbage til den 1. januar 2022:
– For indberetning af ydelser efter § 82 a i lov om social service gælder det, at data skal indeholde oplysninger fra den 1. januar 2024 og frem. Derudover kan kommunen indberette oplysninger fra den 1. januar 2022 til 31. december 2023 for ydelser efter § 82 a.
– For indberetning af ydelserefter § 85 a i lov om social service gælder det, at data skal indeholde oplysninger fra den 1. januar 2024 og frem.
– For indberetning af ydelser efter § 117 a i lov om social service gælder det, at data skal indeholde oplysninger fra den 1. juli 2024 og frem.
– For indberetning af ydelser i tråd med Fælles Faglige Begreber gælder det, at data skal indeholde oplysninger, om ydelser med startdato fra 1. januar 2025 og frem.
10.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal indberette oplysninger om afgørelser, der er truffet om støtte til køb af bil m.v. efter § 114, herunder afgørelser om støtte til børn og unge under 18 år efter barnets lov § 90, stk. 1, nr. 7, jf. servicelovens § 114, efter de i databekendtgørelsens kapitel 10 og bilag 9 oplistede lovbestemmelser om støtte til køb af bil mv.
10.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
10.2.1. Definition af kommunens første afgørelsesdato
Ved indberetning til statistikken om støtte til handicapbil skal angives kommunens afgørelsesdato. Afgørelsesdatoen skal forstås som den dato, hvor borgeren modtager kommunens afgørelse om støtte til handicapbil inden eventuel klagebehandling. Det er således udelukkende datoen ved kommunens ”første” afgørelse i sagen, der skal indberettes som afgørelsesdato her.
Det vil sige, at sagsbehandlingstiden mellem ansøgnings- og afgørelsesdato ikke skal inkludere eventuel sagsbehandling i forbindelse med en klage.
Såfremt afgørelsen er en bevilling, indberettes den dato, hvor borgeren modtager en afgørelse indeholdende et støttebeløb.
10.2.2. Definition af den endelige afgørelsesdato
Den endelige afgørelsesdato, er den dato, hvor borgeren modtager den endelige afgørelse fra kommunen eller Ankestyrelsen, som ikke påklages.
Hvis borgeren ikke påklager kommunens afgørelse, vil datoen for kommunens første afgørelse anses for at være den endelige afgørelsesdato. I disse tilfælde skal oplysningerne om klagebehandling, jf. bilag 9, tabel 1, i databekendtgørelsen således ikke udfyldes.
I sager hvor borgeren har påklaget kommunens første afgørelse, skal kommunen angive datoen for sagens endelige afslutning, uanset om sagen er genbehandlet hos kommunen efter klagen eller har været behandlet i Ankestyrelsen en eller flere gange. Hvis en sag om støtte til handicapbil hjemvises fra Ankestyrelsen til kommunen, og kommunen træffer en afgørelse, som ikke påklages, skal denne dato indberettes som den endelige afgørelsesdato. Eventuel sagsbehandlingstid i kommunen i forbindelse med genvurdering af sagen og/eller en eventuel sagsbehandlingstid hos Ankestyrelsen efter en klage skal derfor inkluderes i den indberettede sagsbehandlingstid.
Såfremt afgørelsen er en bevilling, indberettes den dato, hvor borgeren modtager en afgørelse indeholdende et støttebeløb.
10.2.3. Ændringer i afgørelsen
Det skal indberettes om, der er sket væsentlige ændringer i indholdet af den endelige afgørelse i forhold til den første afgørelse. Væsentlighed vurderes ud fra den betydning en ændret afgørelse har for borgeren, f.eks. er det væsentligt hvis et afslag ændres til en bevilling.
10.2.4. Kørekort
Hvis en borger er i gang med at erhverve sig et kørekort, og der af denne grund ikke er taget stilling til et bilvalg endnu, skal sagen ikke indberettes. Det skyldes, at sagen ikke kan anses som afsluttet før kommunen har truffet afgørelse om type af bil (konkret model) og dermed beløb. Kommunen kan således først indberette sagen som afsluttet, når støttebeløbet er angivet.
10.2.5. Godkendt bevilling, men bevilling anvendes ikke
I en situation, hvor en borger har fået bevilliget støtte til køb af bil, og herunder det ønskede støttebeløb, men alligevel ikke ønsker at gøre brug af den, skal afgørelsen om bevilling indberettes. Det samme gælder i en situation, hvor en borger ikke udnytter kommunens bevilling, da vedkommende fraflytter kommunen.
10.2.6. Støttebeløb mangler
Indberetning af en sag om bevilling kræver et støttebeløb. Hvis en borger vurderes at være en del af personkredsen til at modtage støtte til køb af bil, men borgeren efterfølgende ikke ønsker at gøre brug af støtten, hvorfor bil – herunder støttebeløb – ikke findes, skal sagen ikke indberettes. Dette skyldes, at sagen ikke har de nødvendige oplysninger til at blive indberettet.
10.2.7. En borger ansøger på ny
Hvis en borger, der tidligere har fået afslag på sin ansøgning om støtte til køb af bil, vælger at ansøge på ny, skal sagerne registreres som to forskellige sager. Det skyldes, at der er tale om en ny sag, fordi borgerens tidligere sag er afsluttet.
10.2.8. Ændringer i bilens pris efter indberetning
I en situation, hvor en borger, der har fået bevilliget bilstøtte og dermed en pris på en bil, men prisen på støttebeløbet efterfølgende ændres, er det kun støttebeløbet i indberetningen, der skal ændres til det nye beløb.
10.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger skal indberettes senest den 15. januar året efter, at afgørelsen er truffet.
11.1. Generelt om indberetning til statistikken
Kommunerne skal for regnskabsåret 2025 indberette afholdte udgifter og modtagne egenbetalinger vedrørende hjælp og støtte til personer med fysisk elle psykisk funktionsnedsættelse og udsatte voksne på botilbud eller botilbudslignende tilbud, samt vedrørende krisecentre og herberger, jf. kapitel 11 og bilag 10 i databekendtgørelsen. Indberetningen skal ske efter regnskabsafslutning i 2026, jf. afsnit 11.3 nedenfor.
Kommunerne kan for regnskabsåret 2025 også vælge at indberette afholdte udgifter og modtagne egenbetalinger vedrørende hjælp og støtte til personer med fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse og udsatte voksne der modtager indsatserne borgerstyret personlig assistance, ledsagelse, beskyttet beskæftigelse samt aktivitets- og samværstilbud, og børn- og unge i støttende indsatser eller i anbringelse. Denne frivillige indberetning skal ske efter regnskabsafslutning i 2026, jf. afsnit 11.3 nedenfor.
Kommunerne skal årligt fra regnskabsåret 2026 indberette afholdte udgifter og modtagne egenbetalinger vedrørende samtlige ovenfor nævnte indsatser. Indberetningen skal ske efter regnskabsafslutning i 2027, jf. afsnit 11.3 nedenfor.
11.2. Beskrivelse af udvalgte indberetningspligtige oplysninger
11.2.1. Borgers CPR-nummer
Oplysning om borgers CPR-nummer skal indberettes. Hvis borgeren ikke har et CPR-nummer vil det være muligt at indberette borgerens person-id (tidligere kaldet udlændingenummer).
11.2.2. Kontonummer
Med oplysning om kontonummer henvises til den af Indenrigs- og Sundhedsministeriet autoriserede kontoplan. Det er obligatorisk at indberette 1.-5. ciffer (hovedkonto, hovedfunktion og funktion), samt 12.-14. ciffer (gruppering) af det i alt 16-ciffer lange kontonummer. Disse cifre udgør obligatoriske oplysninger, da de er nødvendige for at afdække, hvilken indsats efter serviceloven eller barnets lov, kontonummeret henviser til. Bemærk, at alle afholdte individhenførbare udgifter og modtagne egenbetalinger for relevante indsatser skal indberettes, uanset på hvilket kontonummer kommunen har foretaget bogføringen, jf. afsnit 11.2.6 og 11.2.7.
Hovedkonto, hovedfunktion, funktion og grupperinger i kontonummeret efter relevante indsatser i lov om social service er som følgende:
– Udgifter vedrørende botilbudslignende tilbud efter § 85, der er omfattet af § 4, stk. 1, nr. 3, i lov om socialtilsyn på funktion 5.38.51 og grupperingerne 001-003 samt 092.
– Udgifter vedrørende housing first indsats efter § 85 a på funktion 5.38.42 og gruppering 003 og 092 i kontoplanen
– Udgifter vedrørende borgerstyret personlig assistance efter § 96 på funktion 5.38.39 og gruppering 002.
– Udgifter vedrørende ledsagelse efter § 97 på funktion 5.38.53 og gruppering 003.
– Udgifter vedrørende kontaktperson til døvblinde efter § 98 på funktion 5.38.53 og gruppering 004.
– Udgifter vedrørende beskyttet beskæftigelse efter § 103 samt § 105 på funktion 5.38.58 og grupperinger 001-003 og 005.
– Udgifter vedrørende aktivitets- og samværstilbud efter § 104 samt § 105 på funktion 5.38.59 og grupperinger 001-003 og 005.
– Udgifter vedrørende midlertidige ophold i botilbud efter § 107 på funktion 5.38.52 og grupperinger 001-003
– Udgifter vedrørende længerevarende ophold i botilbud efter § 108 på funktion 5.38.50 og grupperinger 001-003.
– Udgifter vedrørende krisecentre og herberger efter §§ 109-110 på funktion 5.38.42 og grupperinger 001-002
– Modtaget egenbetaling efter 163, stk. 2 og 3 vedrørende §§ 107-110 på funktion 5.38.52 og gruppering 092, funktion 5.38.50 og gruppering 092 samt funktion 5.38.42 og gruppering 092.
Hovedkonto, hovedfunktion, funktion og grupperinger i kontonummeret efter relevante indsatser i barnets lov er som følgende:
– Udgifter vedrørende støttende indsatser efter § 32, stk. 1, nr. 2, 4, 6, 7 og 8 på funktion 5.28.21 og grupperingerne 002, 004-005, 009 og 010.
– Udgifter vedrørende anbringelser uden for hjemmet med og uden samtykke efter §§ 46-47 samt §§ 114, 118 og 120 i plejefamilie eller netværksplejefamilie på funktion 5.28.22 og grupperingerne 001-005, 009-014 og 092, eller på eget værelse, efterskole eller opholdssted på funktion 5.28.20 og grupperingerne 003-005, eller på døgninstitution på funktion 5.28.23 og grupperinger 001-002 og 092.
– Udgifter vedrørende støtteperson under anbringelse efter § 53, stk. 1 og § 75 på funktion 5.28.21 og gruppering 007 og 013.
– Udgifter vedrørende ledsagelse efter § 89 på funktion 5.28.21 og gruppering 019.
– Udgifter vedrørende kontaktperson efter § 32, stk. 1. nr. 3, § 114, stk. 1, nr. 2 og 4, og stk. 2, § 115 og § 127 på funktion 5.38.21 og gruppering 007.
Det er frivilligt, at indberette de resterende cifre i kontonummeret. For de videre analysemuligheder opfordres kommunerne til at indberette yderligere end de obligatoriske dele af kontonummeret. Fx oplysninger om ejerforhold (ciffer 7) og art (ciffer 15-16), der vil gøre det muligt at opgøre ejerforholdet.
11.2.3. Udgifter eller modtaget egenbetaling
Kommunen skal indberette den kommunale afholdte udgift til statistikken for individhenførbare udgifter. Udgiften skal indberettes eksklusiv moms, positivlistemoms og statsrefusion.
Udgifter, der er en integreret del af en indsats skal registreres samme sted som de øvrige udgifter til indsatsen. Fx ved en anbringelse, skal udgifterne relateret til anbringelsen registreres sammen med selve anbringelsen. Det vil sige, at hvis den unge som supplement til en anbringelse bliver tildelt og modtager lommepenge som led i anbringelsen, skal det indgå som en del af udgiften til indsatsen. For ophold på botilbud skal alle udgifter til personlig hjælp, pleje, omsorg, m.v. efter servicelovens §§ 83-86 og 102 som ydes ifm. botilbuddet registreres sammen med udgiften for selve botilbuddet, jf. konteringsreglerne i Indenrigs- og Sundhedsministeriets autoriserede kontoplan.
Tilsvarende skal kommunen indberette modtaget egenbetaling fra borgeren. Egenbetaling registreres og indberettes på de dertilhørende grupperinger, jf. konteringsreglerne i Indenrigs- og Sundhedsministeriets autoriserede kontoplan. Med indberetning af modtagne egenbetalinger vil det dog være muligt at opgøre både brutto- og nettoudgifter.
For både udgifter og modtagne egenbetalinger gælder, at det er muligt at indberette fx pr. faktura, pr. måned eller pr. år.
11.2.3.1. Særligt om beregnet udgift, rammebevilling og anvendelse af takster
Det er muligt at indberette en ”beregnet” udgift, hvis kommunen har beregnet udgifter på individniveau på baggrund af fx gennemsnitspris for et tilbud eller på baggrund af en takst
For en række indsatser efter serviceloven er kommunerne forpligtigede til årligt at beregne takster for egne tilbud, jf. bekendtgørelsen om finansiering af visse ydelser og tilbud efter lov om social service. Der er et betydeligt overlap mellem de ydelser og tilbud, som er angivet i finansieringsbekendtgørelsen, og de indsatser, der er indeholdt i statistikken for individhenførbare udgifter. Den lovpligtige takstberetning kan anvendes som udgangspunkt til at beregne en udgift på individniveau, som skal indberettes til statistikken.
11.2.4. Betalingsperioden
Start- og slutdatoer angiver den periode, som udgiften dækker. I denne statistik benævnes dette for ”betalingsperioden”. Betalingsperioden skal ikke forveksles med bogføringsdatoen, som vil være den dato, hvor beløbet registreres i økonomisystemet. Betalingsperioden skal heller ikke forveksles med ydelses- eller indsatsperiode, som er udtryk for den samlede periode, som en borger modtager en visiteret indsats eller ydelse.
Betalingsperioden angives for hver udgift, der indberettes. Perioden kan dække hele året, hvis en udgift er registreret på årsniveau, men den kan også dække kvartaler, enkelte dage eller måneder.
Der kan desuden forekomme overlap mellem betalingsperioder, hvis der fx afholdes flere udgifter for borgeren i samme periode. Dette kan eksempelvis ske i de tilfælde, hvor der stadig skal betales husleje for et midlertidigt ophold på et botilbud i § 107 i lov om social service, men hvor borgeren er flyttet til et botilbud efter § 108 i lov om social service.
Med start- og slutdatoer vil det være muligt at omregne udgifter til enhedsudgifter, der til analysebrug gør det muligt at sammenligne udgifter til borgere, selvom de ikke har modtaget en indsats i lige lang tid. Angivelsen af betalingsperioden muliggør desuden fleksibilitet i indberetning af betalingsperioden, således at det er muligt at indberette udgifter fx pr. faktura, pr. måned eller pr. år.
11.2.5. Betalingskommune indberetter
Det er altid betalingskommunen, der skal indberette til denne statistik, det vil sige den kommune, der har pligt til at finansiere den kommunale andel af udgifterne til ydelsen for den givne indsats. I de tilfælde, hvor der er forskel på handlekommune og betalingskommune, er det således betalingskommunen, der skal foretage indberetningen.
11.2.6. Afgrænsning af indberetningen til bestemte indsatsområder
For regnskabsåret 2025 skal der efter regnskabets afslutning i 2026, jf. afsnit 11.3, indberettes oplysninger om botilbud og botilbudslignende tilbud på voksenområdet, samt vedrørende krisecentre og herberger. Der kan desuden indberettes oplysninger om udvalgte indsatser på hhv. børne- og ungeområdet, samt udvalgte indsatser, der gives til voksne med handicap og udsatte voksne til statistikken for individhenførbare udgifter, jf. kapitel 11 og bilag 10 i databekendtgørelsen.
For de indsatser, som kommunen selv vælger at indberette, skal alle udgifter til borgere, der modtager de valgte indsatser, dog indberettes.
Fra regnskabsåret 2026 skal der årligt indberettes oplysninger om alle indsatser omfattet af statistikken for individhenførbare udgifter.
11.2.7. Alle individhenførbare udgifter i regnskabsåret skal indberettes
Alle afholdte individhenførbare udgifter og egenbetalinger skal indberettes til statistikken for individhenførbare udgifter.
Som udgangspunkt bogføres udgifter i samme år, som udgiften er afholdt. Der kan dog være undtagelser, hvor en kommune foretager afslutningsposteringer eller lignende efter regnskabet er lukket. I kommunerne kan der tilsvarende forekomme eksempler på fakturaer, der modtages og betales længe efter, at borgeren har modtaget en given indsats.
Da alle individhenførbare udgifter inden for regnskabsåret skal indberettes i det efterfølgende år til statistikken for individhenførbare udgifter, kan der være periodeangivelser (start- og slutdatoer), der ligger længere tilbage i tid end selve regnskabsåret. Et eksempel på dette kunne være, hvis en kommune i 2021 modtager og betaler for en faktura for en borger, der har modtaget en indsats i 2020. Udgiften skal indberettes til statistikken for individhenførbare udgifter i 2021, da periodeafgrænsningen er udgifter bogført i regnskabsåret, mens det ud fra den angivne betalingsperiode kan aflæses, at udgiften er relateret til en indsats givet i et andet end det netop afsluttede regnskabsår.
11.2.8. Uvisiterede tilbud
Der kan være borgere, der anvender åbne tilbud uden forudgående visitation, fx inden for aktivitets- og samværstilbud efter § 104 i lov om social service. Disse borgere er derfor ikke registret med CPR-nummer eller en registrantbogført udgift, hvorfor de ikke skal indgå i indberetningen til statistikken for individhenførbare udgifter. En kommune skal indberette faktisk afholdte udgifter til alle visiterede indsatser efter § 104.
11.2.9. Objektiv finansiering
Visse indsatser, der indgår i statistikken for individhenførbare udgifter, kan være omfattet af objektiv finansiering. Dette betyder, at der indgår specialiserede tilbud i forhold til nogle af indsatserne, hvor hver kommune betaler sin del af omkostningerne baseret på kommunes indbyggertal. Disse udgifter er ikke individhenførbare i de enkelte kommuner og skal derfor ikke indberettes til statistikken for individhenførbare udgifter.
11.2.10. Anonyme ophold
På krisecentre efter § 109 i lov om social service har borgerne mulighed for at lade sig indskrive anonymt. Såfremt personen har anonymt ophold, skal kommunen anføre et anonymt CPR-nummer ved at skrive 123456-9998, hvis personen er en kvinde, 123456-9999, hvis det er en mand og 123456-9990, hvis kønnet er andet eller ukendt. Hvis fødselsdatoen kendes, noteres fødselsdatoen efterfulgt af -9998, -9999 eller -9990 fx 101010-9998
11.3. Frister
De indberetningspligtige oplysninger til statistikken skal indberettes årligt senest 15. april i det efterfølgende år efter regnskabsafslutning.