INDHOLDSFORTEGNELSE
1 Indledning
2 Ansøgningspuljens formål
3 Ansøgerkreds
4 Målgruppe
5 Baggrund for ansøgningspuljen
6 Indhold i ansøgningspuljen
7 Projektperiode
8 Tildelingskriterier og vurdering af ansøgning
9 Udarbejdelse af budget
10 Tilskudsberettigede udgifter
11 Ikke tilskudsberettigede udgifter
12 Ansøgningsfrist og -procedure
13 Statsstøtte
14 Udbetaling af tilskud
Som led i aftalen om Børnene Først er der afsat 38,1 mio. kr. til en ansøgningspulje til at styrke indsatsen for børn under 18 år, der lever i familier med misbrug, så de kan få behandling gennem civilsamfundsorganisationer. Midlerne er afsat i finansloven for 2024 på § 15.26.30.10. Puljens formål og tildelingskriterier er dog justeret jf. aktstykke nr. 204 af 29. maj 2024.
Ansøgningspuljens formål er at yde tilskud til at styrke indsatsen for børn og unge under 18 år, der lever i familier med misbrugsproblematikker som følge af alkohol- eller stofmisbrug, ved at tilbyde behandling gennem civilsamfundsorganisationer, herunder at civilsamfundsorganisationer kan udvide kapaciteten på eksisterende tilbud.
Ansøgningspuljens ansøgerkreds er civilsamfundsorganisationer, som allerede tilbyder behandling til børn og unge i familier med misbrugsproblematikker som følge af alkohol- eller stofmisbrug.
Ansøgningspuljens målgruppe er børn og unge under 18 år, der lever i familier med misbrugsproblematikker som følge af alkohol- eller stofmisbrug, samt forældre til helt små børn, der lever med misbrugsproblematikker. Som ansøger er det et krav, at der tilbydes behandling til hele denne målgruppe uanset barnet eller den unges alder.
Målgruppen kan desuden være kommende forældre, der lever med misbrugsproblematikker. Det er således ikke et krav at ansøger tilbyder behandling til kommende forældre, men de kan indgå som en delmålgruppe i projektet.
Misbrugsproblematikker kan være et aktivt misbrug i familien, men det kan også være andre problematikker forårsaget af misbrug i familien. Forældre til helt små børn, kan fx opleve misbrugsproblematikker som er forårsaget af, at de selv er vokset op i en familie med misbrug, men problematikken viser sig først når de selv bliver forældre.
Der vurderes at være ca. 109.000 børn og unge mellem 0-18 år, som lever i familier med alkoholmisbrug1. Det svarer til hvert 10. barn i Danmark. Hertil kommer børn og unge, som vokser op i familier med stofmisbrug.
Børn og unge, som vokser op i familier med misbrug, er mere udsatte og kan have behov for behandling, som kan styrke børnene og de unges trivsel og handlemuligheder. Det kan ligeledes modvirke, at udsathed går i arv, og en tidlig indsats kan sikre, at færre udsatte børn bliver udsatte voksne.
Tidligere undersøgelser har vist, at det er vigtigt, at behandlingstilbud til målgruppen har fokus på at den unge er i centrum og sikre at der er fokus på barnets, den unges eller forældrenes ressourcer og muligheder2.
Midlerne fra puljen skal anvendes til gratis behandling til børn og unge under 18 år, som vokser op i en familie med stof- eller alkoholproblemer. Behandlingen kan bestå af både individuelle forløb og gruppeforløb, og den skal modsvare målgruppens udfordringer, og sikre en positiv udvikling i barnets, den unges eller forældrenes ressourcer og muligheder.
Ansøgerne skal indrette tilbuddet således, at det sikres, at der kan tilbydes behandling til målgruppen uden for lang ventetid, uanset hvor i landet de bor og deres alder. Ansøger skal tilbyde barnet eller den unge en for-samtale så vidt muligt inden 14 dage og senest 30 dage efter henvendelse med henblik på afklaring af, hvilken type tilbud/behandling der er behov for. Ansøger kan både tilbyde behandling fysisk eller via en online behandlingsplatform. En online behandlingsplatform skal kunne gøre det nemt for målgruppen at deltage i behandlingen, men skal også tage højde for, hvordan og om aldersgruppen kan navigere på platformen.
Det vil være muligt for ansøgere selv at vurdere, om de, inden for tilbuddets ramme og lovregler på området, kan tilbyde anonymitet – både i forhold til kommunen og til forældrene. For børn der er fyldt 12 år, kan et barn modtage behandling fra tilbuddet uden forældremyndighedsindehaverens samtykke jf. § 41 i barnets lov.
Ansøgers behandling skal bestå af individuelle forløb eller gruppeforløb og skal være tilpasset alderen for de børn og unge, som får behandling. Det er et krav til ansøger, at det er uddannede psykiatere, psykologer samt psykoterapeuter med relevante faglige kompetencer og erfaring med målgruppen, som står for behandlingen. Ansøgere skal ligeledes sikre, at flere børn og unge kan få behandling og det er vigtigt, at kapaciteten udnyttes optimalt samt at der sker en kontinuerlig og stabil rekruttering af børn og unge til tilbuddet.
6.1 Processtøtte
I løbet af projektet vil ansøger modtage processtøtte fra Social- og Boligstyrelsen. Processtøtten kan bestå af individuel sparring til de enkelte tilbud samt tværgående aktiviteter for tilbuddene. I processtøtten vil der være to gennemgående fokusområder ’Kvalitet og Kapacitet’. I forhold til kvalitet vil der være fokus på, at den udbudte behandling modsvarer målgruppens udfordringer og at behandlingen sikrer en positiv udvikling i barnets, den unges eller forældrenes ressourcer og muligheder. I forhold til kapacitet vil der være fokus på at kapaciteten i tilbuddet udnyttes bedst muligt, så flest muligt børn, unge og kommende forældre modtager behandling, herunder at der er en løbende og stabil rekruttering af børn og unge samt kommende forældre til tilbuddet.
Det er en forventning, at ansøger deltager og medvirker i de aktiviteter, der tilrettelægges i processtøtten. Processtøtten kan også bestå af faglige oplæg eller erfaringsudveksling mellem behandlingstilbuddene.
Det forventes at der vil være to tværgående heldagsmøder årligt, som holdes i Social- og Boligstyrelsen i Odense. Den individuelle sparring vil foregå på behandlingstilbuddet eller via telefon eller video.
6.2 Evaluering
Ansøger forpligter sig til at bidrage til evaluering af initiativet. Dette indebærer, at tilskudsmodtager skal registrere og indsamle en række oplysninger om de børn og unge, som modtager behandling. Desuden vil ansøger skulle deltage i interviews, samt stille oplysninger til rådighed, som er nødvendige for at gennemføre evalueringen.
Ansøger forpligter sig til:
– At registrere samtlige brugere, som modtager indsatsen, i det databehandlingssystem, som stilles til rådighed.
– At udfylde en række oplysninger om brugeren, som registreres i systemet, ved opstart, undervejs og ved afslutning, herunder oplysninger om behandlingsforløbets længde og karakter.
– At få brugeren, som modtager behandling, til at besvare spørgsmål relateret til deres trivsel før, under og efter forløbet, samt at registrere besvarelserne i dokumentationssystemet.
Data fra systemet behandles fortroligt, og som udgangspunkt skal det alene anvendes til analyseformål. Hvis resultaterne giver anledning til det, kan de anvendes som led i vurdering af om tilskudsmodtager opfylder betingelserne for tilskuddet.
Derudover forpligter ansøger sig til:
– At levere oplysninger til Social- og Boligstyrelsen om ventelister, kapacitet til behandling samt om behandlernes uddannelsesmæssige baggrund, faglige kompetencer, erfaring mv.
– At behandlere deltager i et eller flere interviews om behandlingens karakter, implementering og oplevede resultater afholdt af Social- og Boligstyrelsen til brug for evalueringen.
– At en eller flere ansvarlige fra organisationen deltager i et eller flere interviews afholdt af Social- og Boligstyrelsen om styring og organisering af behandlingen samt organisationernes omkostninger ved at gennemføre behandlingen.
6.3 Hvad kan der søges om tilskud til?
Midlerne fra puljen skal anvendes til at tilbyde gratis behandling til børn og unge under 18 år, der lever i familier med misbrugsproblematikker som følge af alkohol- eller stofmisbrug. Behandlingen kan bestå af individuel behandling og gruppebehandling.
Midlerne kan også anvendes til for-samtalen, som skal tilbydes barnet eller den unge inden for 14 dage og senest 30 dage fra henvendelsen til afklaring ift. barnets eller den unges behov for støtte.
Der kan søges om tilskud til at dække nødvendige udgifter, der er direkte relaterede til det konkrete projekt, herunder udgifter til projektleder, fagprofessionelle, supervision og aktiviteter som led i behandlingen, formidling i forbindelse med rekruttering af børn og unge, lokaler, og forplejning i forbindelse med tilbuddene. Der vil også kunne søges om tilskud til at dække udgifter til nødvendig software for projektet, fx hvis der udbydes online behandling i projektet.
For en nærmere beskrivelse af tilskudsberettigede udgifter se vejledningens afsnit 10-11.
Som ansøger vil man kunne modtage andre tilskud til samme målgruppe fra Social- og Boligstyrelsen. Det er dog en forudsætning, at man ved afrapportering og regnskabsaflæggelse kan adskille de forskellige indsatser og tilskud fra hinanden.
Tilskuddet skal anvendes i perioden 1. januar 2025 til 31. december 2028.
Ansøgningen vurderes på baggrund af, om tildelingskriterierne er opfyldt, og om der er sammenhæng mellem disse. De enkelte vurderingsområder uddybes nedenfor efter den skematiske oversigt.
Tabel 1: Tildelingskriterier og vurdering
1. Ansøgerkreds, formål og målgruppe | Projektets ansøger, formål og målgruppe ligger inden for ansøgningspuljens ansøgerkreds, formål og målgruppe. |
---|---|
2. Faglige krav | Behandlingen skal være gratis for målgruppen. Behandlingen skal udføres af uddannede psykiatere, psykologer eller psykoterapeuter med relevante faglige kompetencer og erfaring med målgruppen. Ansøger skal tilbyde behandling i form af gruppeforløb eller individuelle forløb, som bedst muligt matcher målgruppens behov og ønsker. |
3. Organisering | Ansøger skal have en plan for projektets organisering. Ansøger skal indrette tilbuddet, så det sikres, at der kan tilbydes behandling til målgruppen uden for lang ventetid, uanset målgruppens alder og hvor i landet de bor. Ansøger skal bidrage til løbende monitorering og evaluering af indsatsen. |
4. Budget | Der er overensstemmelse mellem budget, aktiviteter og lignende. |
5. Sammenhæng | Der er sammenhæng mellem projektets formål, målgruppe, faglige og organisatoriske krav, budget mm. |
Når ansøgningsskemaet udfyldes, skal ansøger beskrive nedenstående:
Ad 1) Ansøgerkreds, formål og målgruppe
Det vil blive vurderet, om projektets ansøger, formål og målgruppe ligger inden for ansøgningspuljens ansøgerkreds, formål og målgruppe.
Til brug for vurderingen af projektets formål skal følgende beskrives:
– Hvordan projektet har til formål, at styrke indsatsen for børn og unge under 18 år, der lever i familier med misbrugsproblematikker som følge af alkohol- eller stofmisbrug. Det er vigtigt, at det sandsynliggøres, at projektet medvirker til at fremme ansøgningspuljens formål.
Til brug for vurdering af projektets målgruppe skal følgende beskrives:
– Hvem der indgår i målgruppen.
– Hvad der kendetegner de børn og unge, der indgår i målgruppen. Såfremt der indgår kommende forældre i projektets målgruppe skal det også beskrives, hvad der kendetegner disse.
– Hvor mange børn og unge eller kommende forældre fra målgruppen, der forventes at deltage i projektet. Hvor mange børn og unge eller kommende forældre fra målgruppen, der forventes at deltage i projektet. Herunder skal det angives, hvor mange børn og unge i alderen 12 til og med 17 år, der forventes at indgå i projektet og det skal angives, hvor mange børn i alderen 0 til og med 11 år der forventes at indgå i projektet. Såfremt der indgår kommende forældre i målgruppen, skal det angives, hvor mange der forventes at indgå i projektet. Det er vigtigt, at der gives realistiske bud på, hvor mange der forventes at indgå i projektet.
– Hvordan antal børn og unge fra målgruppen, samt forældre til småbørn og kommende forældre, i projektet bliver opgjort og optalt.
– Hvis der er særlige hensyn (fx køn, alder, handicap, etnicitet mv.), der skal tages højde for i projektet.
Ad 2) Aktiviteter og faglige krav
Det vil blive vurderet, om projektets aktiviteter imødekommer de faglige krav og bidrager til opfyldelse af projektets formål.
Det er et krav, at behandlingen er gratis for målgruppen. Det skal derfor tilkendegives ved afkrydsning, at behandlingen er gratis for målgruppen.
Det er et krav at behandlingen udføres af uddannede psykiatere, psykologer eller psykoterapeuter med relevante faglige kompetencer og erfaring med målgruppen. Det skal derfor tilkendegives ved afkrydsning at behandlingen udelukkende udføres af uddannede psykiatere, psykologer eller psykoterapeuter.
Til brug for vurderingen skal det desuden beskrives:
– Hvilke medarbejdergrupper/professioner der skal udføre indsatsen i projektet. Herunder skal medarbejdernes faglige kompetencer og erfaring med målgruppen beskrives.
(Obs. Der skal ikke nævnes specifikke navne eller angives personoplysninger).
Det er et krav, at ansøger skal tilbyde behandling i form af gruppeforløb eller individuelle forløb, som bedst muligt matcher målgruppens behov og ønsker.
Til brug for vurderingen skal det beskrives:
– De planlagte aktiviteter i projektet og den behandling, der vil blive udbudt i projektet. Herunder skal det beskrives konkret, hvordan behandlingen i projektet vil blive tilrettelagt, herunder om der tilbydes gruppeforløb og/eller individuelle forløb, samt om forløbene afholdes fysisk eller virtuelt.
– Såfremt der tilbydes virtuel behandling via en online behandlingsplatform skal det beskrives, hvordan den pågældende platform kan gøre det nemt for målgruppen at deltage i behandlingen, men også hvordan og om den pågældende aldersgruppe kan navigere på platformen.
– Hvordan aktiviteterne og den udbudte behandling hænger sammen med projektets formål.
– Hvordan aktiviteterne og den udbudte behandling modsvarer målgruppens udfordringer og hvordan behandlingen sikrer en positiv udvikling i barnets, den unges eller forældrenes ressourcer og muligheder.
– Hvordan det sikres, at forløbene bedst muligt matcher barnets eller den unges behov og ønsker.
– Såfremt, der i projektet indgår indsatser rettet mod kommende forældre eller forældre til småbørn, skal det beskrives, hvordan det sikres at forløbene bedst muligt matcher behov og ønsker for denne del af målgruppen.
– Projektets tidsplan , herunder om nogle aktiviteter tidsmæssigt skal placeres før andre, og om der er særlige kritiske betingelser, der skal være opfyldt, før projektet fortsættes.
Ad 3) Organisering
Det er et krav, at ansøger skal have en plan for projektets organisering.
Til brug for vurderingen af projektets organisering skal følgende beskrives:
– Projektets organisationsstruktur og opgavefordeling, herunder hvordan indsatsen vil blive indrettet. Dette kan fx gøres ved en beskrivelse af den organisatoriske placering af indsatsen, projektets medarbejdere herunder antallet af medarbejdere og deres faglige baggrund, opgavefordelingen samt eventuelle samarbejdsparter og deres bidrag.
– Hvordan organiseringen har sammenhæng med projektets formål og aktiviteter.
Det er et krav, at ansøger skal indrette tilbuddet, så det sikres, at der kan tilbydes behandling til målgruppen uden for lang ventetid, uanset målgruppens alder og hvor i landet de bor.
Til brug for vurderingen skal det beskrives:
– Hvordan det konkret sikres, at der kan tilbydes behandling til hele målgruppen uden for lang ventetid. Ansøgningspuljens målgruppe er børn og unge under 18 år, der lever i familier med misbrugsproblematikker som følge af alkohol- eller stofmisbrug, samt forældre til helt små børn, der lever med misbrugsproblematikker. Det bemærkes at ansøger skal tilbyde barnet eller den unge en for-samtale så vidt muligt inden 14 dage, og senest 30 dage, efter henvendelse med henblik på afklaring af hvilken type tilbud/behandling, der er behov for.
– Hvordan det konkret sikres at der kan tilbydes behandling uanset hvor i landet man er bosiddende. Herunder skal det angives, hvor der geografisk vil være placeret fysiske enheder for tilbuddene og det skal beskrives, hvordan indsatsen skal nå ud til målgruppen, der ikke er bosiddende nær tilbuddets fysiske enheder.
Det er et krav at ansøger skal bidrage til løbende monitorering og evaluering af indsatsen. Det skal derfor tilkendegives ved afkrydsning at ansøger vil bidrage til løbende monitorering og evaluering af indsatsen.
Ad 4) Budget
På baggrund af den samlede ansøgning, budget samt eventuelle budgetnoter vil følgende blive vurderet:
– Om der er sammenhæng mellem de beskrevne aktiviteter og de udgiftstyper, som fremgår af budgettet.
– Om der er tale om projektafgrænsede udgifter rettet mod at styrke indsatsen for børn og unge under 18 år, der lever i familier med misbrug, samt kommende forældre der lever med misbrug.
– Om budgettet er realistisk og udelukkende indeholder tilskudsberettigede og nødvendige udgifter, som direkte kan henføres til det konkrete projekts gennemførelse. Der må således ikke budgetteres med udgifter, som ikke direkte kan henføres til det konkrete projekt, eller udgifter, der ikke kan gives tilskud til.
– Om udgifter er specificeret i budgettet. Udgifter kan således ikke samles i overordnede budgetposter som overhead, administrationsbidrag og diverse. Der kan ikke budgetteres med uforudsete udgifter.
– Om budgettet udviser sparsommelighed ved fastlæggelse af niveauerne i budgetposterne.
Der kan kun i særlige tilfælde ydes tilskud til udgifter, som er afholdt, før der blev ydet tilskud, hvis udgifterne har en klar tilknytning til projektet.
Læs mere om krav til budgettet m.m. i vejledningens afsnit 9-11.
Ad 5) Sammenhæng
Det vil blive vurderet på baggrund af den samlede beskrivelse af projektet, om der er sammenhæng mellem projektets formål, målgruppe, målsætninger, aktiviteter, faglige krav, organisering, budget mm.
Budgettet skal indtastes i Excel-dokumentet ”Budgetskema”, som kan hentes på ansøgningspuljens side på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside. Ved indsendelse af ansøgningen vedlægges budgetskemaet.
Det er vigtigt, at følgende oplysninger angives i budgettet:
– Projektets titel
– Ansøgers identifikation (CVR-nummer)
– Ansøgers navn og adresse.
Budgettet skal udgøre en fyldestgørende og sandfærdig beskrivelse af projektets forventede udgifter i forhold til det ansøgte projekt.
Det skal oplyses, hvis der er en økonomisk interesse mellem ansøger og projektets samarbejdspartnere. Dette vil fx være tilfældet, hvis der er personsammenfald mellem projektets medarbejdere og leverandører.
Periodiserede budgetter
Udgifterne skal periodiseres i budgettet. Udgiften skal således i det projektår og kvartal, den forventes afholdt. Hvis der fx er en ansat projektleder i projektet, opgøres lønnen, som den afholdes, én gang i kvartalet. Gennemsnitstal kan således ikke anvendes.
Enhedspriser
Alle udgiftsposter skal så vidt muligt udspecificeres i antal enheder og pris pr. enhed. Hvis projektet fx indebærer afholdelse af to ens aktiviteter inden for det samme kvartal, og hver af aktiviteterne koster 10.000 kr., anføres to enheder á 10.000 kr. i det eller de kvartaler, hvor aktiviteten og dermed udgifterne forventes afholdt.
Noter til budgettet
Ved behov skal der udarbejdes forklarende noter til de udgiftsposter, som anføres i budgettet. Hvis en af budgetposterne fx er ”Seminar”, kan noten indeholde oplysninger om forventet antal deltagere, seminarets varighed (antal dage, med eller uden overnatning), pris pr. deltager, honorar til oplægsholder mv. Noten skal således dels klarlægge indholdet af den enkelte aktivitet og dels klarlægge forudsætningerne for udgiftens størrelse. Der er ikke en skabelon for udarbejdelse af forklarende noter.
Af nedenstående oversigt fremgår, hvilke udgifter der er tilskudsberettigede i forhold til tilskud fra ansøgningspuljen:
Lønudgifter til aflønning af medarbejdere i projektet. Lønudgifter skal budgetteres med antal timer og sats pr. time. Lønudgifter må ikke inkluderes under andre budgetposter. Lønniveauet må ikke være højere end det, der er aftalt i overenskomster for arbejdet på området. Yderligere information kan fås ved henvendelse til de relevante fagforeninger. Hvis området ikke er dækket af en overenskomst, må lønniveauet ikke være højere end det, der er aftalt i de statslige overenskomster for lignende arbejde.
Udgifter tilhonorarer til konsulenter.
Udgifter til revisor . Der kan afholdes udgifter til revisor til årlig revision af projektregnskab.
Lovpligtige forsikringer , herunder arbejdsskadeforsikringer.
Udgifter til transport i egen bil. Transportudgiften skal beregnes på baggrund af statens lave takst pr. km., jf. Økonomistyrelsens Cirkulære om satsregulering for tjenesterejser. Udgifterne skal budgetteres med antal kilometer og takst pr. km.
Udgifter til offentlig transport .
Udgifter til aktiviteter .
Udgifter til supervision .
Udgifter til specifikke uddannelses- og kursusaktiviteter af begrænset omfang.
Udgifter til formidling .
Udgifter til lokaler .
Udgifter til kontorhold (fx mindre kontorartikler, porto mv.).
Udgifter til materielanskaffelser i begrænset omfang (fx til indkøb af it-udstyr eller andet inventar). Såfremt der søges om tilskud til materielanskaffelser, skal formålet med anskaffelsen fremgå af ansøgningen eller i en note til budgettet.
Andre relevante udgifter til projektets gennemførelse. Relevansen beskrives i en note til budgettet.
Af nedenstående oversigt fremgår, hvilke udgifter der ikke kan dækkes gennem tilskud fra ansøgningspuljen:
Køb af fast ejendom .
Anlægsudgifter (fx ombygning og renovering).
Dækning af underskud eller anden gæld.
Støtte til enkeltpersoners underhold .
Aktiviteter, der fuldt ud er finansieret fra anden side.
Generelle uddannelses- og kursusaktiviteter .
Aktiviteter eller tilsvarende til personer uden lovligt ophold .
Projekter forankret i udlandet samt Grønland og Færøerne .
Ansøgningspuljens frist og formalia er med til at sikre, at alle ansøgere behandles lige, ved at alle ansøgere har den samme tid og det samme materiale til at udarbejde ansøgning.
Ansøgningsfristen er den 5. november 2024 kl. 12.00 . Efter dette tidspunkt kan ansøgninger ikke længere modtages.
Ved ansøgning forstås ansøgningsskema, budgetskema og eventuelle bilag.
Spørgsmål til ansøgningspuljen kan stilles til Social- og Boligstyrelsen. Kontaktoplysninger fremgår af ansøgningspuljens side på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
Indgivelse af ansøgning
Ansøgningen kan indgives ved anvendelse af Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal. Ansøgningen kan imidlertid også indsende eller aflevere ansøgningen via andre kanaler end den anviste digitale løsning, fx med post eller via mail til tilskudsforvaltning@sbst.dk. Det er også muligt at afhente ansøgningsmaterialet i Social- og Boligstyrelsen eller få tilsendt papirskabeloner.
Ansøgning om tilskud fra ansøgningspuljen skal indgives på den ansøgningsblanket og i det budgetskema, som Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet til ansøgningspuljen. Ansøgningen skal vedlægges de bilag, der fremgår af ansøgningsmaterialet. Ansøgningsmaterialet ligger på ansøgningspuljens side på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
Ansøgningen skal være modtaget i Social- og Boligstyrelsen inden ansøgningsfristens udløb. Det er ansøger, der bærer ansvaret for, at ansøgningen er modtaget inden ansøgningsfristens udløb. Vær derfor opmærksom på at påbegynde indsendelse i god tid.
Ansøger kan downloade en kvittering på Tilskudsportalen, såfremt ansøgningen er indgivet der. Der vil blive tilsendt en kvittering, hvis Social- og Boligstyrelsen modtager ansøgningen med post eller via mail.
For yderligere information om ansøgningsprocessen henvises til vejledningen herom på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
It-problemer ved indgivelse af ansøgning
Hvis I ansøger via Tilskudsportalen og oplever fejl, fx at Tilskudsportalen er nede eller systemet viser en fejlkode, og fejlen ikke kan løses inden ansøgningsfristens udløb, skal I gøre følgende:
Inden ansøgningsfristens udløb skal I sende ansøgning, tilhørende budget og eventuelle bilag til Tilskudsadministration på e-mail tilskudsforvaltning@sbst.dk, så ansøgningen modtages i Social- og Boligstyrelsen inden ansøgningsfristens udløb.
Hvis I på grund af fejl på Tilskudsportalen ikke kan nå at sende ansøgningen via e-mail, så denne modtages i Social- og Boligstyrelsen inden ansøgningsfristens udløb, skal I inden fristens udløb kontakte Tilskudsadministration på e-mail eller telefon 72 42 41 33. I skal kunne dokumentere, at de it-tekniske problemer skyldes fejl på Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal. Dokumentationen skal bestå af en beskrivelse af problemet samt af et eller flere skærmprint , der dokumenterer fejlen på Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal.
Efter kontakt til Tilskudsadministration skal ovennævnte dokumentation samt ansøgning med tilhørende budget og eventuelle bilag sendes til tilskudsforvaltning@sbst.dk uden unødigt ophold .
Ovenstående er en forudsætning for, at jeres ansøgning kan indgå i Social- og Boligstyrelsens sagsbehandling.
Andre it-problemer
Der er ikke tale om it-tekniske problemer, hvis fx en digital signatur ikke virker. Som ansøger bærer man selv ansvaret herfor.
Hvis I oplever it-problemer på egne systemer , er det jeres eget ansvar at afhjælpe disse, fx i samarbejde med eventuelle it-leverandører eller it-support.
Vurdering af ansøgningen og evt. bilag
Der foretages en vurdering af projektet ud fra oplysningerne i ansøgningen. Bilag til ansøgningen indgår alene i vurderingen, såfremt det fremgår af ansøgningsvejledningen, at ansøger skal eller kan indsende specifikke bilag. Øvrige bilag, som fremsendes, vil ikke indgå i sagsbehandlingen.
Utilstrækkelige oplysninger i ansøgningen eller manglende medvirken kan føre til, at sagen afgøres på det foreliggende grundlag.
Afvisning af ansøgning ved manglende opfyldelse af formalia
Social- og Boligstyrelsen har ret til at afvise ansøgninger, som ikke opfylder formalia. Det vil fx være tilfældet, hvis ansøgningen er modtaget for sent, hvis ansøger ikke har anvendt ansøgningspuljens ansøgningsskema eller budgetskema, hvis alle obligatoriske bilag ikke er vedlagt ansøgningen, eller hvis eventuelle anslagsbegrænsninger (anslag inkl. mellemrum) i tekstfelter i ansøgningsskemaet er overskredet.
EU-retten indeholder et generelt forbud mod statsstøtte, jf. artikel 107, stk. 1, i Traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Det betyder, at tilskud fra en ansøgningspulje kan være uforenelig med EU-retten, hvis tilskuddet gives til et projekt, der indeholder en økonomisk aktivitet, fx i form af et produkt eller en ydelse, hvor tilskuddet fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen på et marked, og hvor tilskuddet potentielt kan påvirke samhandlen i det indre marked.
Den enkelte tilskudsmodtager skal således være opmærksom på de EU-retlige statsstøtteregler.
For yderligere information om de EU-retlige statsstøtteregler henvises til Erhvervsministeriets hjemmeside: www.em.dk/ministeriet/arbejdsomraader/erhvervsregulering-og-internationale-forhold/
Såfremt der opnås tilskud fra ansøgningspuljen, vil udbetalingerne ske til den NemKonto, som er tilknyttet organisationens CVR-nummer. Hvis jeres organisation ikke har en NemKonto, skal I således kontakte jeres pengeinstitut og bede dem indberette en NemKonto. I kan læse mere om NemKonto samt udbetaling af tilskud på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
Officielle noter
1 Notat om børn af forældre med alkoholproblemer Janne S. Tolstrup, Ola Ekholm, Ulrik Becker & Veronica Pisinger, 2023 Statens Institut for Folkesundhed, SDU
2 Inspirationskatalog Behandlingstilbud til børn og unge fra familier med stof- eller alkoholmisbrug, Rambøll 2019