◊
INDHOLDSFORTEGNELSE
1 Indledning
2 Ansøgningspuljens formål
3 Ansøgerkreds
4 Målgruppe
5 Tilskudsperiode
6 Tildelingskriterier og vurdering
7 Dokumentation som skal vedlægges
8 Gradvis indfasning og udfasning
9 Fusion eller opsplitning
10 Paraplyorganisationer
11 Tilskudsberettigede udgifter
12 Ikke tilskudsberettigede udgifter
13 Ansøgningsfrist og -procedure
14 Ved opnåelse af tilskud
15 Statsstøtte
16 Statens fleksjobordning
Social- og Boligstyrelsen udmønter årligt ansøgningspuljen til handicaporganisationer og –foreninger på det sociale område. Midlerne er afsat på finansloven for 2023 på § 07.18.19.20. og ved tekstanmærkning nr. 126.
På Finansloven for 2023 er der afsat 92,1 mio. kr. til ansøgningspuljen. Det endelige beløb afventer Danske Spils regnskab. Det angivne beløb er et foreløbigt acontobeløb og således ikke det endelige beløb til udmøntning. Der kan derfor forventes en efterregulering af beløbet året efter.
Ansøgningspuljen er delt op i to delpuljer:
Landsdækkende handicaporganisationer og -foreninger (97,6 pct.)
Landsdækkende foreninger for en eller flere sjældne diagnoser eller sjældne handicap (2,4 pct.)
Denne vejledning omhandler alene delpuljen til landsdækkende foreninger for en eller flere sjældne diagnoser eller sjældne handicap . Til denne delpulje er der afsat ca. 2,2 mio. kr. som aconto af udlodningsbeløbet. Midlerne fordeles mellem kvalificerede ansøgere efter en fordelingsnøgle. En eventuel efterregulering i sjældne-delpuljen tilfalder paraplyorganisationerne, i det der er tale om mindre midler, der i så fald bruges til fælles aktiviteter.
Udmøntningen af midler sker i henhold til udlodningsloven (lov nr. 1532 af 19. december 2017 om udlodning af overskud og udbytte fra lotteri) samt bekendtgørelse om ansøgningspuljen til handicaporganisationer og -foreninger på det sociale område (ULHAN) af maj 2023.
Ansøgningspuljens formål er at yde driftstilskud til landsdækkende handicaporganisationer og -foreninger med henblik på at styrke deres arbejde på det sociale område både i form af generel interessevaretagelse og konkrete aktiviteter for personer med handicap.
Ansøgningspuljens ansøgerkreds er landsdækkende foreninger for en eller flere sjældne diagnoser eller sjældne handicap, herunder paraplyorganisationer på handicapområdet.
Om paraplyorganisationer, se nærmere herom i afsnit 10.
Ansøgningspuljens målgruppe er personer med handicap og pårørende.
Midlerne anvendes i perioden fra 1. januar 2023 til 31. december 2023.
Ansøgningen vurderes på baggrund af, om tildelingskriterierne er opfyldt, jf. tabel 1. De enkelte vurderingsområder uddybes nedenfor efter den skematiske oversigt.
Tabel 1: Vurdering og tildelingskriterier
Vurdering | Tildelingskriterier |
---|---|
1. Formål og målgruppe | Ansøgers formål og målgruppe ligger inden for ansøgningspuljens formål og målgruppe. Ansøger skal både udføre generel interessevaretagelse og have konkrete aktiviteter. |
2. Ansøger | Ansøger ligger inden for ansøgningspuljens ansøgerkreds. Ansøgningspuljen retter sig mod organisationer og foreninger på handicapområdet. Der skal endvidere være tale om formaliserede organisationer/foreninger, der er landsdækkende, og som gennem deres eksistens i nogle år samt et vist medlemstal har dokumenteret deres eksistensberettigelse. Der er tale om velfungerende og veldefinerede organisationer og foreninger. |
3. Budget | Der indsendes et samlet, bestyrelsesgodkendt budget for indeværende år. |
4. Tilskud fra andre driftspuljer under udlodningsloven | Hvis ansøger samme år har modtaget tilskud til drift fra andre udlodningspuljer, der fordeles efter udlodningsloven, kan der ikke ydes tilskud fra denne ansøgningspulje. |
Når ansøgningsskemaet udfyldes, skal ansøger beskrive nedenstående:
Ad 1) Formål og målgruppe:
Det vil blive vurderet, hvorvidt ansøgers formål og målgruppe falder inden for ansøgningspuljens formål og målgruppe.
Ansøger skal blandt andet have til formål at virke på det sociale område, hvor man både udfører generel interessevaretagelse og har konkrete aktiviteter for medlemmerne. Ansøger skal beskrive, hvordan man varetager målgruppens generelle interesser. Ansøger skal desuden redegøre for, hvilke aktiviteter der kan være tale om.
Med generel interessevaretagelse menes, at ansøger skal varetage sine medlemmers fælles interesse via fx medlemsservice, foreningsservice, interessepolitisk arbejde, sekretariatsfunktioner, kommunikation og repræsentation i forskellige sammenhænge. Interessevaretagelsen for små foreninger kan fx ske helt eller delvist gennem medlemskab af en paraplyorganisation.
Med konkrete aktiviteter menes tiltag, der er afgrænset i tid og indhold, fx en sommerlejr, brugerrådgivning eller netværksaftener. En aktivitet kan være enkeltstående eller tilbagevendende.
Det skal desuden beskrives i ansøgningen, at ansøger har sit virke inden for handicapområdet og har fokus på det sociale aspekt ved at have et handicap . Ansøgningspuljen er derfor ikke tiltænkt sundheds- eller patientorganisationer, der primært har fokus på behandlingssektoren og medlemmernes/målgruppens rolle og ageren som patienter i behandlingssystemet.
Målgruppen er personer med handicap og deres pårørende. I denne delpulje er der tale om organisationer/foreninger, der organiserer borgere med en eller flere sjældne diagnoser eller sjældne handicap. Der er således også tale om foreninger for borgere med sjældne handicap, som ikke har kunnet opnå en klinisk diagnose.
Ansøgers målgruppe skal beskrives kort og præcist. Beskrivelsen skal indeholde oplysninger om, hvem der indgår i målgruppen, og hvad der kendetegner de borgere, som indgår i målgruppen.
Ad 2) Ansøger:
Ansøgningspuljen retter sig mod organisationer og foreninger på handicapområdet .
Der skal endvidere være tale om formaliserede organisationer/foreninger, der er landsdækkende , og som gennem deres eksistens i nogle år, samt et vist medlemstal, har dokumenteret deres eksistensberettigelse . Der kan være tale om store eller små velfungerende og veldefinerede organisationer og foreninger.
Ad ”handicapområde”:
– Ansøger skal have sit virke inden for handicapområdet.
– Ansøger skal være organiseret omkring en eller flere sjældne diagnoser eller sjældne handicap.
– Ansøger må ikke have underafgrænsninger i forhold til sin målgruppe, som fx alder, køn eller etnicitet.
Ved Social- og Boligstyrelsens vurdering af kriteriet sjældne handicap tages der udgangspunkt i Social- og Boligstyrelsens publikation ”Indsatser der virker: Mennesker med sjældne handicap” (2014):1
”Begrebet sjældne handicap dækker over alle former for nedsat funktionsevne, der typisk skyldes medfødte, ofte arvelige, komplekse og alvorlige sygdomme, der er konstateret hos færre end 1.000 personer (i Danmark). Der kræves særlig viden og sagkundskab og en højt specialiseret, veltilrettelagt indsats i form af diagnostik, behandling, opfølgning og kontrol i sundhedssektoren og en tilsvarende velkoordineret indsats i socialsektoren. ”
Ad ”formaliserede”:
Ansøger skal have et CVR-nr. Dette oplyses i ansøgningsskemaet.
Ansøger skal vedlægge vedtægterne for organisationen, og de skal indeholde bestemmelser om:
navn,
hjemsted,
formål,
generalforsamling,
valg og konstituering af bestyrelse,
betingelser for medlemskab,
regnskabs- og formueforhold, herunder valg af revisor og tegningsret og
vedtægtsændringer og ophør, herunder anvendelse af nettoformuen ved organisationens ophør.
Ansøger skal ledes af en bestyrelse. Bestyrelsen er ansvarlig for, at ansøgers formål varetages i overensstemmelse med gældende lovgivning og formålet med ansøgningspuljen. Såfremt ansøger har en daglig ledelse, skal den daglige ledelse handle inden for de budget- og bevillingsmæssige rammer samt øvrige tilskudsbetingelser i afgørelsen.
Ad ”landsdækkende”:
På baggrund af ansøgningen og ansøgers beskrivelse vil det blive vurderet om ansøger er landsdækkende. Følgende kriterier vil blive vurderet:
– Ansøger er en landsdækkende hovedorganisation. En hovedorganisation kan være en lille, landsdækkende, frivillig forening.
– Ansøger har medlemmer i minimum tre regioner. Der er mulighed for dispensation, såfremt der foreligger en saglig velbegrundet beskrivelse i ansøgningen herfor, fx at et sjældent handicap er arveligt og familierne er koncentreret regionalt, eller at bosættelse sker i et eller få geografiske områder fx i nærheden af en højtspecialiseret hospitalsenhed.
Ansøger skal dække bredt inden for sin målgruppe for at kunne være en hovedorganisation/hovedforening.
Ad ”eksistensberettigelse”:
– Ansøger har dokumenteret sin eksistensberettigelse og er velfungerende og veldefineret.
– Ansøger har eksisteret i minimum 2 år defineret ved, at ansøger har eksisteret i minimum 24 måneder og aflagt minimum 2 godkendte regnskaber.
– Ansøger har minimum 15 kontingentbetalende medlemmer.
– Medlemsantallet skal opgøres pr. 31. december året før ansøgningen. Det vil sige at for ansøgningspuljen for 2023 skal medlemstallet opgøres pr. 31. december 2022
– Familiemedlemskaber tæller som et medlem.
– Medlemmer under 18 år, der betaler eget kontingent, tælles som et.
Ad 3) Budget:
Ansøger skal indsende et samlet, bestyrelsesgodkendt budget for tilskudsåret. Budgettet skal udarbejdes på en sådan måde, at det udgør en fyldestgørende og sandfærdig beskrivelse af de forventede indtægter og udgifter i forhold til organisationen.
Budgettet indsendes som bilag til ansøgningen.
Læs mere om krav til budgettet m.m. i vejledningens afsnit 11-13.
Ad 4) Tilskud fra andre driftspuljer under udlodningsloven:
Jf. § 6, stk. 4, i bekendtgørelsen kan der ikke ydes tilskud fra denne ansøgningspulje, hvis organisationen samme år har modtaget tilskud til drift fra en anden ansøgningspulje under udlodningsloven.
Udover udfyldt ansøgningsskema, skal der indsendes følgende dokumentation i forbindelse med en ansøgning:
– Bestyrelsesgodkendt budget for 2023.
– Regnskaber for hhv. 2020 og 2021. Regnskaberne skal være underskrevet af revisor og godkendt af bestyrelsen.
– Gældende vedtægter.
Nye ansøgere, der er ansøgere som ikke i mindst ét af de forudgående to år har modtaget tilskud fra ansøgningspuljen , skal leve op til alle tildelingskriterier for at få tilskud fra ansøgningspuljen, herunder et medlemstal på minimum 15. Nye ansøgere, der er ansøgere som ikke i mindst ét af de forudgående to år har modtaget tilskud fra ansøgningspuljen, indfases over en periode på to år, hvor tilskuddet vægtes med 75 pct. i første år og 100 pct. i andet år af det tilskudsbeløb, de ville være berettiget til ved fuldt tilskud på 100 pct.
Lever en ansøger, der i det forudgående år har fået tilskud fra delpuljen, ikke op til tildelingskriterierne, falder man uden for ansøgningspuljen. Dog vil ansøger have mulighed for gradvis udfasning svarende til indfasningen, hvis ansøger ikke lever op til kravet om minimum 15 medlemmer. I en udfasningsperiode vil en ansøger modtage tilskud i et år, hvor tilskuddet vægtes med 75 pct. i udfasningsåret af det tilskudsbeløb, den ville være berettiget til ved tilskud på 100 pct.
Eksempel: Har en organisation fx i et år 12 medlemmer, men lever op til de øvrige, absolutte tildelingskriterier, kan tilskuddet nedsættes til 75 pct. af det fulde tilskud i år 1. Har organisationen i år 2 fortsat et medlemstal under 15, kan den ikke længere opnå tilskud og falder dermed uden for ansøgningspuljen.
Såfremt en organisation i et år med 75 pct. tilskud får over 15 medlemmer igen, påbegyndes igen en gradvis indfasning af tilskuddet.
Der er ikke en overgangsperiode for fusionerende organisationer/foreninger, hvoraf den ene eller begge har været omfattet af ansøgningspuljen. Efter en fusion skal den ’nye’ organisation/forening leve op til de forskellige tildelingskriterier for at være berettiget til tilskud fra ansøgningspuljen.
Der er ikke en overgangsperiode for opsplittede organisationer/foreninger. Den ’nye’ organisation/forening, der er brudt ud af den eksisterende, skal ligesom alle andre leve op til de forskellige tildelingskriterier, såsom et krav om minimum 15 medlemmer for at få del i midlerne, og indfases gradvist til 100 pct. tilskud. Den tilbageværende organisation, der viderefører det samme CVR-nr., skal fortsat kunne leve op til alle tildelingskriterier for at kunne bevare sin tilskudsberettigelse. Hvis den tilbageværende organisation derfor ikke længere kan leve op til kravet om minimum 15 medlemmer, vil organisationen have mulighed for gradvis udfasning, jf. kap. 8 ovenfor.
Ansøgning fra en paraplyorganisation vurderes på baggrund af, om tildelingskriterierne er opfyldt. Der gælder følgende tildelingskriterier:
– En paraplyorganisation skal have minimum otte medlemsorganisationer, som alle er hovedorganisationer/foreninger og berettigede til at modtage midler fra ansøgningspuljen.
– En paraplyorganisation skal have eksisteret i minimum et år.
– En paraplyorganisation skal dække bredt inden for handicapområdet og have medlemsorganisationer/foreninger fra mindst tre af de fire kategorier i henhold til FN’s Handicapkonvention: 1) Fysisk, 2) psykisk, 3) intellektuel eller 4) sensorisk funktionsnedsættelse.
– En paraplyorganisation skal have en veldefineret rolle og funktion.
En ansøgende paraplyorganisation skal have et CVR-nr. og vedhæfte vedtægter.
Der skal også indsendes et samlet, bestyrelsesgodkendt budget for tilskudsåret. Budgettet skal udarbejdes på en sådan måde, at det udgør en fyldestgørende og sandfærdig beskrivelse af de forventede udgifter i forhold til organisationen.
– Udfyldt ansøgningsskema.
– Samlet bestyrelsesgodkendt budget.
– Reviderede regnskaber for de to seneste år. For 2023 vil det være regnskaberne for 2020 og 2021, der skal fremsendes. Regnskaberne skal være underskrevet af revisor og godkendt af bestyrelsen.
– Gældende vedtægter.
– Dokumentation på mindst otte medlemsorganisationer, der er hovedorganisationer og -foreninger.
Ansøgers budget kan bl.a. indeholde følgende budgetposter:
Lønudgifter i organisationen. Lønniveauet må ikke være højere end det, der er aftalt i overenskomster for arbejdet på området. Yderligere information kan fås ved henvendelse til de relevante fagforeninger. Hvis området ikke er dækket af en overenskomst, må lønniveauet ikke være højere end det, der er aftalt i de statslige overenskomster for lignende arbejde.
Udgifter tilhonorarer til konsulenter .
Udgifter til revisor . Der kan løbende afholdes udgifter til revisor.
Lovpligtige forsikringer , herunder arbejdsskadeforsikringer.
Udgifter til transport i egen bil. Transportudgiften skal beregnes på baggrund af statens lave takst pr. km. (2,19 kr. i 2023), jf. Økonomistyrelsens Cirkulære om satsregulering for tjenesterejser.
Udgifter til offentlig transport .
Udgifter til aktiviteter .
Udgifter til uddannelses- og kursusaktiviteter for frivillige.
Udgifter til formidling .
Udgifter til lokaler .
Udgifter til kontorhold (fx mindre kontorartikler, porto mv.).
Øvrige udgifter indeholdt i ansøgningspuljens formål.
Det fremgår af nedenstående oversigt, hvilke udgifter der ikke kan dækkes gennem tilskud fra ansøgningspuljen:
Køb af fast ejendom .
Anlægsudgifter , herunder ombygning og renovering.
Dækning af underskud eller anden gæld.
Støtte til enkeltpersoners underhold .
Aktiviteter, der fuldt ud er finansieret fra anden side.
Udgifter til aktiviteter eller tilsvarende til personer uden lovligt ophold .
Udgifter til projekter forankret i udlandet samt Grønland og Færøerne .
Kommerciel virksomhed.
Ansøgningsfrist
Ansøgningspuljens frist og formalia er med til at sikre, at alle ansøgere behandles lige, ved at alle ansøgere har den samme tid og det samme materiale til at udarbejde ansøgning.
Ansøgningsfristen er den 17. maj 2023 kl. 12.00. Efter dette tidspunkt kan ansøgninger ikke længere fremsendes.
Ved ansøgning forstås ansøgningsskema, budgetskema og relevante bilag.
Det forventes, at ansøgerne får svar på ansøgningen i juni 2023.
Spørgsmål til ansøgningspuljen kan stilles til Social- og Boligstyrelsen. Kontaktoplysninger fremgår af ansøgningspuljens side på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
Indgivelse af ansøgning
Offentlige myndigheder og offentlige institutioner m.v. skal indgive ansøgning om tilskud fra ansøgningspuljen ved anvendelse af Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal.
Private ansøgere kan indgive ansøgning om tilskud fra ansøgningspuljen ved anvendelse af Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal. Private ansøgere kan imidlertid også indsende eller aflevere ansøgningen via andre kanaler end den anviste digitale løsning, fx med post eller via mail til tilskudsforvaltning@socialstyrelsen.dk. Det er også muligt at afhente ansøgningsmaterialet i Social- og Boligstyrelsen eller få tilsendt papirskabeloner.
For alle ansøgere gælder, at ansøgning om tilskud fra ansøgningspuljen skal indgives på den ansøgningsblanket som Social- og Boligstyrelsen har udarbejdet til ansøgningspuljen. Ansøgningen skal vedlægges de bilag, der fremgår af ansøgningsmaterialet. Ansøgningsmaterialet ligger på ansøgningspuljens side på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
Ansøger modtager en kvittering, når Social- og Boligstyrelsen har modtaget ansøgningen.
Ansøgningen skal være modtaget i Social- og Boligstyrelsen inden ansøgningsfristens udløb. Det er ansøger, der bærer ansvaret for, at ansøgningen er modtaget inden ansøgningsfristens udløb. Vær derfor opmærksom på at påbegynde indsendelse i god tid.
Ansøger kan downloade en kvittering på Tilskudsportalen, såfremt ansøgningen er indgivet der. Der vil blive tilsendt en kvittering, hvis Social- og Boligstyrelsen modtager ansøgningen med post eller via mail.
For yderligere information om ansøgningsprocessen henvises til vejledningen herom på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside.
It-problemer ved indgivelse af ansøgning
For offentlige myndigheder og offentlige institutioner m.v.
Hvis I oplever fejl på Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal, fx at Tilskudsportalen er nede eller systemet viser en fejlkode, og fejlen ikke kan løses inden ansøgningsfristens udløb, skal I gøre følgende:
Dokumentationen skal bestå af en beskrivelse af problemet samt af et eller flere skærmprint , der dokumenterer fejlen på Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal.
Ovenstående er en forudsætning for, at jeres ansøgning kan indgå i Social- og Boligstyrelsens sagsbehandling.
For private ansøgere
Hvis I ansøger via Tilskudsportalen og oplever fejl, fx at Tilskudsportalen er nede eller systemet viser en fejlkode, og fejlen ikke kan løses inden ansøgningsfristens udløb, skal I gøre følgende:
Inden ansøgningsfristens udløb skal I sende ansøgning, tilhørende budget og eventuelle bilag til Tilskudsadministration på e-mail tilskudsforvaltning@socialstyrelsen.dk, så ansøgningen modtages i Social- og Boligstyrelsen inden ansøgningsfristens udløb.
Hvis I på grund af fejl på Tilskudsportalen ikke kan nå at sende ansøgningen via e-mail, så denne modtages i Social- og Boligstyrelsen inden ansøgningsfristens udløb, skal I inden fristens udløb kontakte Tilskudsadministration på e-mail eller telefon 72 42 41 33. I skal kunne dokumentere, at de it-tekniske problemer skyldes fejl på Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal.
Dokumentationen skal bestå af en beskrivelse af problemet samt af et eller flere skærmprint , der dokumenterer fejlen på Social- og Boligstyrelsens Tilskudsportal.
Ovenstående er en forudsætning for, at jeres ansøgning kan indgå i Social- og Boligstyrelsens sagsbehandling.
Andre it-problemer
Der er ikke tale om it-tekniske problemer, hvis fx en digital signatur ikke virker. Som ansøger bærer man selv ansvaret herfor.
Hvis I opleverit-problemer på egne systemer , er det jeres eget ansvar at afhjælpe disse, fx i samarbejde med eventuelle it-leverandører eller it-support.
Vurdering af ansøgningen og evt. bilag
Der foretages en vurdering af projektet ud fra oplysningerne i ansøgningen. Bilag til ansøgningen indgår alene i vurderingen, såfremt det fremgår af ansøgningsvejledningen, at ansøger skal eller kan indsende specifikke bilag. Øvrige bilag, som fremsendes, vil ikke indgå i sagsbehandlingen.
Utilstrækkelige oplysninger i ansøgningen eller manglende medvirken kan føre til, at sagen afgøres på det foreliggende grundlag.
Afvisning af ansøgning ved manglende opfyldelse af formalia
Social- og Boligstyrelsen har ret til at afvise ansøgninger, som ikke opfylder formalia. Det vil fx være tilfældet, hvis ansøgningen er modtaget for sent, hvis ansøger ikke har anvendt ansøgningspuljens ansøgningsskema, hvis alle obligatoriske bilag ikke er vedlagt ansøgningen, eller hvis eventuelle anslagsbegrænsninger i tekstfelter i ansøgningsskemaet er overskredet.
Udbetalingerne vil ske til den NemKonto, som er tilknyttet organisationens CVR-nummer. Såfremt jeres organisation ikke har en NemKonto, skal I således kontakte jeres pengeinstitut og bede dem indberette en NemKonto.
I kan læse mere om NemKonto samt udbetaling af tilskud på Social- og Boligstyrelsens hjemmeside via følgende link: https://sbst.dk/puljer-og-tilskud/tilskudsportal/faq-om-udbetalinger
Hvis der opnås et tilskud, er der en række forpligtelser, som skal overholdes. Disse fremgår af bekendtgørelse om ansøgningspuljen og afgørelsen (”tilskudsbrevet”). Der er fx tale om pligt til at indsende relevante dokumenter, rapporter og regnskab.
Hvis en tilskudsmodtager ikke overholder forpligtelserne, kan Social- og Boligstyrelsen eksempelvis beslutte, at tilskuddet tilbageholdes, bortfalder eller skal tilbagebetales.
EU-retten indeholder et generelt forbud mod statsstøtte, jf. artikel 107, stk. 1, i Traktat om Den Europæiske Unions Funktionsmåde. Det betyder, at tilskud fra en ansøgningspulje kan være uforenelig med EU-retten, hvis tilskuddet gives til et projekt, der indeholder en økonomisk aktivitet, fx i form af et produkt eller en ydelse, hvor tilskuddet fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencen på et marked, og hvor tilskuddet potentielt kan påvirke samhandlen i det indre marked.
Den enkelte tilskudsmodtager skal således være opmærksom på de EU-retlige statsstøtteregler.
For yderligere information om de EU-retlige statsstøtteregler henvises til Erhvervsministeriets hjemmeside: www.em.dk/ministeriet/arbejdsomraader/erhvervsregulering-og-internationale-forhold/.
Organisationer, der modtager driftstilskud efter denne ordning, er omfattet af den statslige refusionsordning vedr. fleksjob, jf. tekstanmærkning nr. 105 ad 07.14.01. og 07.14.38. til § 7 på finansloven for finansåret 2023 og jf. § 1 i bekendtgørelse om den statslige fleksjobordning. Dette betyder, at Social- og Boligstyrelsen indberetter tilskudsmodtager til Statens Administration, hvorefter Statens Administration meddeler den omfattede organisation om, at denne er omfattet. Herefter vil Statens Administration opkræve organisationen et fast bidrag pr. årsværk pr. måned til finansiering af ordningens refusionsudgifter.
Officielle noter
1 Derudover henvises til den nationale strategi for sjældne sygdomme fra Sundhedsstyrelsen (2014).