LBK nr 647 af 28/05/2025
Skatteministeriet
Vejafgiftsloven § 17
I sager om overtrædelse af § 16, stk. 1, jf. § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, kan Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den afgiftspligtige erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget. Retsplejelovens § 752 finder tilsvarende anvendelse i disse sager.
Stk. 2. Retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder tilsvarende anvendelse på bødeforelæg efter stk. 1.
Stk. 3. Vedtages bøden, bortfalder videre strafforfølgning. Vedtagelsen har samme gentagelsesvirkning som en dom.
Stk. 4. En tilkendegivelse efter stk. 1 kan gives, hvis overtrædelsen konstateres i forbindelse med en kontrol af afgiften, jf. § 6, stk. 4, medmindre der inden for de seneste 24 timer er konstateret en overtrædelse for det samme køretøj og dette medfører en tilkendegivelse.
Forarbejder til Vejafgiftsloven § 17
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at i sager om overtrædelse af § 16, stk. 1, jf. § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, kan Færdselsstyrelsen i et bødeforelæg tilkendegive, at sagen kan afgøres uden retssag, hvis den afgiftspligtige erklærer sig skyldig i overtrædelsen og erklærer sig rede til inden for en nærmere angivet frist at betale en bøde som angivet i bødeforelægget. Retsplejelovens § 752 finder tilsvarende anvendelse i disse sager.
Bestemmelsen indebærer, at sager vil kunne afgøres uden retslig forfølgning hvis den der overtræder § 7, stk.1 eller § 8, stk. 1 eller 5 erklærer sig skyldig i overtrædelsen, ved at vedtage Færdselsstyrelsens bødeforelæg. Færdselsstyrelsen vil i ukomplicerede sager udstede et bødeforelæg.
Sund og Bælt Holding A/S vil varetage opgaven med indsamling af data til brug for Færdselsstyrelsens håndhævelse af vejafgiftsordningen med administrative bødeforelæg. Sund og Bælt Holding A/S vil endvidere bistå med sagshåndtering, betalingsopkrævning, registrering af udenlandske køretøjer samt information om ordningen. Derudover vil den indsamlede data ligeledes kunne bruges, når der indgives politianmeldelse i sager, hvor bødeforelægget ikke erkendes.
Færdselsstyrelsen vil skulle foretage en vurdering af de sager, som Sund og Bælt Holding A/S vil have forberedt, med henblik på en eventuel udstedelse af et administrativt bødeforelæg. Færdselsstyrelsen vil således på baggrund af den indhentede dokumentation få forelagt sagens omstændigheder og beslutte, om der skal udstedes et bødeforelæg til ejeren eller brugeren for den konstaterede overtrædelse. Dokumentationen vil bestå i et billede af køretøjets front eller bagende, hvor nummerpladen tydeligt kan aflæses, og med oplysning om tid og sted for registreringen. Endvidere vil dokumentationen fremvise resultatet af kørselsdatavalidering, som fastlægger, at det pågældende køretøj ikke har indsendt kørselsdata eller indkøbt rutebillet.
Hvis Færdselsstyrelsen beslutter at udstede et administrativt bødeforelæg, vil sagsbehandlingssystemet herefter hvor det er muligt automatisk sende dette via Digital Post. Såfremt der er bevismæssig tvivl om en sag, vil Færdselsstyrelsen skulle indgive en politianmeldelse.
Digitale meddelelser anses for at være kommet frem til ejeren eller brugeren, når den digitalt er tilgængelig for den pågældende, jf. lov om Digital Post fra offentlige afsendere (lovbekendtgørelse nr. 686 af 15. april 2021).
For udenlandske køretøjer vil det administrative bødeforelæg blive sendt til ejerens (eller brugerens) hjemmeadresse, som vil fremgå af de oplysninger Sund og Bælt Holding A/S fremlægger for Færdselsstyrelsen. Dette vil ligeledes ske automatisk efter godkendelse i sagsbehandlingssystemet.
Det administrative bødeforelæg vil indeholde en vejledning om den afgiftspligtiges mulighed for at erkende forholdet eller undlade at vedtage bødeforelægget med henblik på forelæggelse for domstolene.
Det er endvidere hensigten, at betalingen skal ske til en konto hos Sund og Bælt Holding A/S, der vil have ansvar for at overvåge, hvem der har betalt inden for de frister, som Færdselsstyrelsen fastsætter.
Det er hensigten, at der automatisk vil blive udsendt en påmindelse, hvis der ikke er betalt inden for en frist. Fristen vil normalt blive sat til 14 dage. I de tilfælde, hvor der sendes et fysisk brev, vil fristen kunne sættes til 28 dage. Der vil dog ikke blive sendt en påmindelse, hvis den sigtede kommer med indvendinger, der giver anledning til tvivl om, hvorvidt der bør pålægges straf, jf. § 16, stk. 1 og 2. Det vil kun være indvendinger vedrørende køretøjets ejer- eller brugerforhold eller oplysning om, at køretøjet har været stjålet på gerningstidspunktet, der vil kunne gøres gældende. Andre eventuelle indsigelser vedrørende det udstedte bødeforelæg vil skulle rettes til politiet. Indsigelser kan dog først gøres gældende overfor politiet, når sagen er oversendt hertil.
Hvis der efter udsendelse af en påmindelse fortsat ikke modtages en vedtagelse og betaling eller relevante indvendinger fra den sigtede, vil Færdselsstyrelsen indgive en politianmeldelse.
Sagsforløb journaliseres hos Færdselsstyrelsen, når sagen er afsluttet i Sund og Bælt Holding A/S’ sagsbehandlingssystem. Sagen bliver afsluttet i Sund og Bælt Holding A/S’ sagsbehandlingssystem, når bøden er betalt, når der er indgivet politianmeldelse, eller når den er henlagt på baggrund af indvendinger om ejerbruger forhold eller brugstyveri fra den sigtede.
Sund og Bælt Holding A/S vil udarbejde et sagsbehandlingssystem, som Færdselsstyrelsen vil have adgang til, og hvori hver enkelt sag vil blive behandlet af Færdselsstyrelsen, inden der eventuelt af Færdselsstyrelsen udstedes et bødeforelæg. Det er alene Færdselsstyrelsen, der kan udstede administrative bødeforelæg.
Der vil ikke være adgang til at klage over Færdselsstyrelsens udstedelse af det administrative bødeforelæg. Et bødeforelæg er ikke en afgørelse og derfor vil der heller ikke kunne klages over bøden. Hvis bødeforelægget ikke vedtages, vil sagen blive overdraget til politiet med henblik på en afgørelse ved domstolene.
Det foreslås, at retsplejelovens § 752 om afhøringer tilsvarende vil finde anvendelse i sager om bødeforelæg.
Det foreslås i stk. 2, at retsplejelovens regler om krav til indholdet af et anklageskrift og om, at en sigtet ikke er forpligtet til at udtale sig, finder anvendelse på bødeforelæg efter stk. 1.
Det foreslås i stk. 3, at vedtages bøden, bortfalder videre strafforfølgning. Vedtagelsen har samme gentagelsesvirkning som en dom.
Vedtagelsen vil have samme gentagelsesvirkning som en dom. Vedtages bødeforelægget ikke, vil Færdselsstyrelsen overdrage sagen til politiet.
Administrative bødeforelæg, der med forslaget vil kunne pålægges på et betinget objektivt grundlag, vil ikke komme til at fremgå af eventuelt senere udstedte straffeattester, da overtrædelser af vejafgifter ikke er omfattet af bekendtgørelse nr. 1860 af 23. september 2021 om behandling af personoplysninger i Det Centrale Kriminalregister.
Det foreslås i stk. 4, at en tilkendegivelse efter stk. 1 kan gives, hvis overtrædelsen konstateres i forbindelse med en kontrol af afgiften, jf. § 6, stk. 4, medmindre der inden for de seneste 24 timer er konstateret en overtrædelse for det samme køretøj, og dette medfører en tilkendegivelse.
Dette indebærer, at der skal gå mindst 24 timer mellem to observationer af en eller to overtrædelser, jf. § 16, stk. 1, der angår det samme køretøj, før det vil udløse to administrative bødeforelæg. Hvis køretøjet observeres på ny efter 24 timer, vil dette udløse et nyt bødeforelæg.