LBK nr 647 af 28/05/2025
Skatteministeriet
Vejafgiftsloven § 16
Den, der overtræder § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, straffes med bøde, uanset om overtrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom.
Stk. 2. Overtrædelsen anses ikke for at være begået af den registrerede ejer eller bruger, jf. § 3, hvis en anden ved brugstyveri eller berigelseskriminalitet eller på tilsvarende vis uberettiget var i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 4. Der fastsættes ingen forvandlingsstraf for bødeansvaret efter stk. 1.
Forarbejder til Vejafgiftsloven § 16
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at den der overtræder § 7, stk. 1, eller § 8, stk. 1 eller 5, straffes med bøde, uanset om overtrædelsen ikke kan tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 7, stk. 1, at vejafgift opkræves elektronisk, hvis der til det afgiftspligtige køretøj er tilknyttet køretøjsudstyr på baggrund af en indgået kontrakt mellem en fysisk eller juridisk person (EETS-bruger) og en EETS-udbyder af køretøjsudstyret, der har indgået aftale med Sund og Bælt Holding A/S. Den afgiftspligtige ejer, jf. den foreslåede § 3, har pligt til at sørge for, at køretøjsudstyret er aktiveret under kørsel i Danmark. Hvis der er registreret en bruger af køretøjet, jf. den foreslåede § 3, har denne dog pligten.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 1, at ved kørsel med et afgiftspligtigt køretøj, hvor der ikke er tilknyttet køretøjsudstyr, jf. § 7, eller hvor køretøjsudstyret er uvirksomt, skal den afgiftspligtige ejer eller bruger, jf. § 3, sikre, at der købes en elektronisk rute-billet, inden kørsel på det afgiftspligtige vejnet påbegyndes. Rutebilletten udbydes af Sund og Bælt Holding A/S.
Det følger af den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 5, at senest 48 timer efter udløbet af rutebillettens gyldighedsperiode skal den på forhånd oplyste forventede rute mellem start- og slutpunkt, jf. stk. 3, nr. 4, ændres til den faktiske rute, hvis der er forskel. Pligten til at gøre dette påhviler den afgiftspligtige, jf. den foreslåede § 3.
Overtrædelse af de nævnte bestemmelser vil kunne straffes, uanset om overtrædelsen ikke vil kunne tilregnes den pågældende som forsætlig eller uagtsom. Der er således tale om et objektivt ansvar, der dog er betinget af, at overtrædelsen ikke er begået i forbindelse med f.eks. brugstyveri af køretøjet eller et køretøj, som vedkommende reelt ikke ejer eller har brugsret til, jf. den foreslåede bestemmelse i § 16, stk. 2, og bemærkningerne hertil, jf. nedenfor. For en nærmere beskrivelse af overvejelserne bag at indføre et objektivt ansvar for overtrædelsen henvises til pkt. 3.1.3.6.1 i de almindelige bemærkninger.
Indførelsen af et sådant objektivt ansvar som beskrevet ovenfor for den registrerede ejer eller bruger indebærer, at det ikke skal konstateres, hvem der rent faktisk førte køretøjet på gerningstidspunktet, idet ejeren eller brugeren af køretøjet ifalder ansvar for overtrædelsen.
Hvis den person, der på gerningstidspunktet var registreret i Køretøjsregisteret som ejer eller bruger, kan påvise, at der inden gerningstidspunktet var forsøgt foretaget en ændring af ejer- eller brugerforhold, men at registreringen af systemmæssige årsager eller lignende ikke var gennemført i Køretøjsregisteret på gerningstidspunktet, anses den pågældende imidlertid ikke som ansvarlig.
Et eksempel på en situation, hvor der både kan være registreret en ejer og bruger, er leasingvirksomheder. Leasingvirksomheden vil være registreret som ejer, hvorimod en leasingtager i almindelighed vil opfylde betingelserne for at skulle registreres som bruger af det leasede køretøj, således at ansvaret for overtrædelser efter den foreslåede ordning vil pålægges leasingtager.
Derimod vil biludlejningsvirksomheder og delebilorganisationer være strafansvarlige for overtrædelser af vejafgiftsordningen begået med lejede køretøjer jf. herved også forslaget til stk. 3 om juridiske personers strafansvar.
Det foreslås, at bødeniveauet bør hæves fra 2.500 kr. til 4.500 kr. pr. overtrædelse, uanset om der er tale om et gentagelsestilfælde eller ej. Dette vurderes at være proportionalt med det foreslåede afgiftsniveau, ligesom det vurderes at kunne sikre en større regelefterlevelse.
Det bemærkes, at der efter de foreslåede regler ikke indtræder gentagelsesvirkning ved yderligere overtrædelser, og at bøden også på den baggrund bør forhøjes til 4.500 kr.
Det foreslås i stk. 2, at overtrædelsen ikke anses for at være begået af den registrerede ejer eller bruger, jf. den foreslåede § 3, hvis en anden ved brugstyveri, berigelseskriminalitet eller på tilsvarende vis uberettiget var i besiddelse af køretøjet på gerningstidspunktet.
I hvert fald hvis køretøjet til politiet var meldt stjålet, da forseelsen blev begået, vil den afgiftspligtige i medfør af stk. 2 ikke skulle pålægges ansvar efter stk. 1. Det vil i øvrigt bero på en konkret vurdering, som i sidste instans foretages af domstolene, hvornår der efter bestemmelsen i stk. 2 vil kunne fritages for ansvar efter stk. 1.
Med udtrykket ”uberettiget besiddelse” sigtes der til brugstyveri m.v. Der sigtes derimod f.eks. ikke til tilfælde, hvor brugen af køretøjet (alene) overtræder rammerne for en aftale om brug. Hvis en chauffør anvender lastbilen i strid med en konkret anvisning eller aftale, vil der således ikke være tale om uberettiget anvendelse i bestemmelsens forstand.
I de nævnte tilfælde vil den person, der har begået brugstyveriet m.v., kunne straffes for overtrædelse af stk. 1, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Det foreslås i stk. 3, at der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Det følger af reglerne i straffelovens 5. kapitel, at bestemmelser om strafansvar for selskaber m.v. omfatter, medmindre andet er bestemt, enhver juridisk person, herunder aktie-, anparts- og andelsselskaber, interessentskaber, foreninger, fonde, boer, kommuner og statslige myndigheder, jf. straffelovens § 26, stk. 1.
Endvidere omfatter sådanne bestemmelser enkeltmandsvirksomheder, for så vidt disse navnlig under hensyn til deres størrelse og organisation kan sidestilles med de ovenfor nævnte selskaber, jf. straffelovens § 26, stk. 2. Sund og Bælt Holding A/S vil indhente oplysning om enkeltmandsvirksomheder igennem virk.dk til brug for Færdselsstyrelsens vurdering af hvorvidt enkeltmandsvirksomheder skal betragtes som en juridisk person.
Det foreslås i stk. 4, at der fastsættes ingen forvandlingsstraf for bødeansvaret efter stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der ikke kan fastsættes forvandlingsstraf for bødeansvar pålagt i medfør af den foreslåede § 16, stk. 1.