LBK nr 1031 af 06/09/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
VE-loven § 78
(Udelades)
Forarbejder til VE-loven § 78
RetsinformationTil nr. 1
Noten til elforsyningsloven ajourføres, idet der mangler en henvisning til VE-direktivet. Samtidig fjernes henvisningerne til habitatdirektivet, VVM-direktivet og fugledirektivet. Henvisningerne til disse direktiver fremgår af noten til VE-loven, idet de relevante bestemmelser er overført til denne lov. Ændringerne er alene af oplysende karakter.
Til nr. 2
Det foreslås, at kommuner får hjemmel til at deltage i virksomhed omfattet af VE-loven samt virksomhed, som har nær tilknytning til virksomhed efter VE-loven. Forslaget er en konsekvens af, at bestemmelser om vedvarende energi overføres fra elforsyningsloven til VE-loven. Forslaget skal således sikre, at kommunerne ikke mister deres hjemmel til at udøve aktiviteter, som overføres til VE-loven samt aktiviteter, som måtte knytte sig hertil. Der henvises til bemærkningerne til de gældende bestemmelser.
Til nr. 3
Definitionen af VE-bevis foreslås ophævet. Ophævelsen skal ses i sammenhæng med ophævelsen af bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 60-63 om VE-beviser. Bestemmelserne foreslås ophævet, da disse aldrig har været sat i kraft og heller ikke forventes sat i kraft. Såfremt det måtte blive aktuelt med VE-oprindelsesgarantibeviser i EU-regi, vil de næppe skulle udarbejdes på den måde, som det oprindeligt var forudsat i elforsyningsloven. De tillæg, som er givet indtil VE-bevisernes udstedelse i henhold til den gældende lovgivning, opretholdes uændret i tidsperioderne angivet i bestemmelserne.
Herudover foreslås indsat en definition af VE-elektricitet. Definitionen foreslås indsat, fordi der også efter vedtagelsen af VE-loven vil være enkelte henvisninger til VE-elektricitet i elforsyningsloven. Definitionen henviser til VE-loven, således at definitionen bliver ens i de to love.
Til nr. 4
§ 8 i lov om elforsyning angår dækning af omkostninger, som de kollektive elforsyningsvirksomheder pålægges i medfør af elforsyningsloven. Disse omkostninger indregnes i de almindelige tariffer til elforbrugerne som andre drifts- og anlægsomkostninger, jf. den foreslåede stk. 4.
Ifølge stk. 2 og 3 skal omkostningerne ved nærmere angivne opgaver betales af alle forbrugere efter ensartede principper gennem en særlig tarif (PSO eller Public Service Obligation). Der er tale om opgaver, som i loven er pålagt Energinet.dk og til dels net- og transmissionsvirksomhederne som en særlig samfundsmæssig forpligtelse, især udbetaling af pristillæg til miljøvenlig elektricitet, men også andre forpligtelser vedrørende forsyningssikkerhed m.v.
Som følge af nærværende lovforslag foretages der redaktionelle ændringer i den foreslåede affattelse af § 8 i lov om elforsyning, idet henvisninger til bestemmelser i elforsyningsloven ændres til de tilsvarende bestemmelser i lov om vedvarende energi, og bestemmelser om VE-beviser udgår, jf. bemærkningerne til nr. 3 ovenfor. Det bemærkes, at tilskuddet til grøn ordning, som tidligere fremgik af elforsyningslovens § 56, stk. 3, videreføres i § 18, hvortil der henvises.
Herudover følger det af den politiske aftale af 21. februar 2008, at garantifonden på 10 mio. kr. til støtte til finansiering af lokale møllelavs forundersøgelser m.v. skal finansieres som PSO. Det foreslås således indsat i stk. 2, at Energinet.dk’s nødvendige omkostninger til ydelser efter § 21 i VE-loven kan opkræves hos elforbrugerne.
Det følger af ændringen af stk. 4, at de kollektive elforsyningsvirksomheders øvrige omkostninger i medfør VE-loven påhviler de brugere, der modtager virksomhedens ydelser, og opkræves gennem den enkelte virksomheds tariffer, således som det gælder for omkostninger i medfør af elforsyningsloven. Dette vil eksempelvis gælde Energinet.dk’s omkostninger i forbindelse med administration af værditabsordningen, køberetsordningen og den grønne ordning.
Det følger af stk. 5, at de kollektive elforsyningsvirksomheders administrationsomkostninger vedrørende betaling af beløb til ydelser som nævnt i stk. 2 og 3, opkræves gennem den enkelte virksomheds tariffer. Det vil således gælde Energinet.dk’s administrative opgaver vedrørende eksempelvis garantiordningen som nævnt i den foreslåede § 21, som er ny, og vedrørende udbetaling af pristillæg, som hidtil har været en del af elforsyningsloven.
Tilsynet med afholdelsen og fordelingen af omkostninger efter § 8 hører under Energitilsynet som led i denne myndigheds tilsyn med priser og betingelser for elektricitet.
Til nr. 5
Der er tale om ændringer af henvisninger som følge af, at bestemmelser om pristillæg m.v. overføres til VE-loven.
Til nr. 6
Der er tale om ændringer af henvisninger som følge af ophævelsen af bestemmelserne om VE-beviser.
Til nr. 7
I VE-loven pålægges Energinet.dk bl.a. tilsynsopgaver i forbindelse med indførelsen af en række foranstaltninger til fremme af udbygningen af vindmøller. I den forbindelse benævnes Energinet.dk ved navn. Det findes derfor mest naturligt og konsekvent at ændre elforsyningsloven, således at Energinet.dk også i denne lov nævnes ved navn. Der er ikke tale om realitetsændringer. Energinet.dk’s virksomhed er i øvrigt reguleret i lov om Energinet.dk.
Til nr. 8
Der er tale om ændringer af henvisninger som følge af, at bestemmelser om pristillæg m.v. overføres til VE-loven, og at bestemmelserne om VE-beviser ophæves.
Til nr. 9
Der er tale om en ændring af en henvisning som følge af, at bestemmelser om pristillæg m.v. overføres til VE-loven.
Til nr. 10
Bestemmelserne foreslås ophævet, fordi de overføres til §§ 22-29 i VE-loven.
Til nr. 11
Der er tale om indsættelse af en henvisning til VE-loven som følge af, at dele af kapitel 9 om pristillæg m.v. overføres til VE-loven.
Til nr. 12 og 13
Der er tale om ændringer af henvisninger som følge af, at bestemmelserne om elproduktionsanlæg på havet overføres til VE-loven.
Til nr. 14
Der er tale om en ændring af en henvisning som følge af, at bestemmelser om pristillæg m.v. overføres til VE-loven.
Til nr. 15
Der er tale om en ændring, som følge af, at Energinet.dk nævnes ved navn. Der henvises til bemærkninger til nr. 7 ovenfor.
Til nr. 16
Der er dels tale om redaktionelle ændringer dels tale om ændringer af henvisninger som følge af, at bestemmelser om pristillæg m.v. overføres til VE-loven.
Til nr. 17
Der er tale om en ændring af en henvisning som følge af, at bestemmelser om regulering af elproduktion fra udbudte havvindmøller overføres til VE-loven.
Til nr. 18
Bestemmelserne om nettilslutning og regulering af elproduktion m.v. for udbudte havvindmølleparker foreslås ophævet, fordi de overføres til §§ 31, 32, 34 og 35 i VE-loven.
Til nr. 19
Der er tale om indsættelse af en henvisning til VE-loven som følge af, at dele af kapitel 9 om pristillæg m.v. overføres til VE-loven.
Til nr. 20 og 21
Der er tale om ændringer, som følge af at Energinet.dk nævnes ved navn. Der henvises til bemærkninger til nr. 7 ovenfor.
Til nr. 22
Der er tale om ændringer af henvisninger som følge af ophævelsen af bestemmelserne om VE-beviser.
Til nr. 23
Bestemmelsen om, at ministeren kan godkende, at den systemansvarlige virksomhed helt eller delvis ejer og driver virksomheder til registrering og omsætning af VE-beviser, foreslås ophævet. Ophævelsen er en følge af ophævelsen af bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 60-63 om VE-beviser. Der henvises til bemærkninger til nr. 3 ovenfor.
Til nr. 24
Bestemmelsen om, at forsyningspligtige virksomheder skal tilbyde forbrugeren opfyldelse af købsforpligtelsen for VE-beviser, foreslås ophævet. Ophævelsen er en følge af ophævelsen af bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 60-63 om VE-beviser. Der henvises til bemærkninger til nr. 3 ovenfor.
Til nr. 25
Det foreslås, at § 37 også kommer til at omfatte aktiviteter omfattet af VE-loven. Forslaget er en konsekvens af, at bestemmelser om vedvarende energi overføres fra elforsyningsloven til VE-loven. Ændringsforslaget skal sikre, at det gældende anvendelsesområde for bestemmelsen bibeholdes. Der henvises til bemærkningerne til de gældende bestemmelser.
Til nr. 26
Der foreslås ændringer af elforsyningslovens § 37 a, således at aktiviteter omfattet af VE-loven bliver behandlet på samme måde som aktiviteter omfattet af elforsyningsloven. Forslaget er en konsekvens af, at bestemmelser om vedvarende energi overføres fra elforsyningsloven til VE-loven Ændringsforslaget skal således sikre, at den gældende retstilstand bibeholdes uanset opdelingen af elforsyningsloven.
Til nr. 27
Forslaget til ændring af bestemmelsen om betaling for myndighedsbehandling skal ses i sammenhæng med § 58 i forslag til VE-loven. Den gældende bestemmelse i elforsyningslovens § 51 a foreslås opdelt, således at reglerne om betaling for myndighedsbehandling i elforsyningsloven alene komme til at vedrøre bestemmelser i elforsyningsloven, og reglerne om betaling for myndighedsbehandling i VE-loven alene kommer til at vedrøre bestemmelser VE-loven.
Til nr. 28
Det foreslås, at bestemmelsen om betaling til dækning af omkostningerne ved opstilling af rammer for markedet for VE-beviser samt administration heraf ophæves. Ophævelsen skal ses i sammenhæng med ophævelsen af bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 60-63 om VE-beviser. Der henvises til bemærkninger til nr. 3 ovenfor.
Til nr. 29
Bestemmelserne om pristillæg foreslås ophævet, fordi de overføres til §§ 36-50 i VE-loven.
Til nr. 30
Der er tale om en konsekvensændring i overskriften, således at den tilpasses de tilbageværende bestemmelser i elforsyningsloven.
Til nr. 31
Der er tale om en ændring af en henvisning som følge af, at prisbestemmelser m.v. overføres til VE-loven.
Til nr. 32
Der er tale om en konsekvensændring i overskriften, således at den tilpasses de tilbageværende bestemmelser i elforsyningsloven.
Til nr. 33 og 34
De nye affattelser af §§ 59 og 59 a er en følge af, at bestemmelserne foreslås opdelt og redaktionelle ændringer. Elforsyningsloven vil således alene komme til at regulere, hvordan markedsprisen fastsættes m.v. for elektricitet på anlæg, hvortil der kan ydes pristillæg efter elforsyningsloven. Tilsvarende gælder for regulering af salg af elproduktion. VE-loven vil herefter regulere, hvordan markedsprisen fastsættes m.v. for elektricitet på anlæg, hvortil der kan ydes pristillæg efter VE-loven. Tilsvarende gælder for regulering af salg af elproduktion. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med forslagene til §§ 51 og 52 i VE-loven.
Til nr. 35
Bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 60-63 om VE-beviser foreslås ophævet, da disse aldrig har været sat i kraft og heller ikke forventes sat i kraft Såfremt det måtte blive aktuelt med VE-oprindelsesgarantibeviser i EU-regi, vil de næppe skulle udarbejdes på den måde, som det oprindeligt var forudsat i elforsyningsloven. De tillæg, som er givet indtil VE-bevisernes udstedelse i henhold til den gældende lovgivning, opretholdes uændret i opretholdes uændret i tidsperioderne angivet i bestemmelserne.
Til nr. 36 og 37
Ændringen af §§ 64, 65 og 65 a er en følge af, at bestemmelserne foreslås opdelt, således at elforsyningslovens bestemmelser alene kommer til at vedrøre anlæg, hvortil der kan ydes pristillæg efter elforsyningsloven. De tilsvarende bestemmelser i VE-loven vil herefter vedrøre anlæg, hvortil der kan ydes pristillæg efter VE-loven. Ændringsforslaget skal ses i sammenhæng med forslag til §§ 53, 55 og 56 i VE-loven.
Til nr. 38
Bestemmelsen om overtagelse af vindmøller i elforsyningslovens § 66 foreslås ophævet, fordi ordningen er ophørt. Bestemmelsen har herefter ikke længere betydning.
Elforsyningslovens § 68 foreslås ophævet, fordi bestemmelsen overføres til §§ 30 og 33 i VE-loven, hvortil der henvises.
Til nr. 39
Det foreslås, at § 68 a opdeles, således at bestemmelsen alene kommer til at vedrøre anlæg, hvortil der kan ydes pristillæg efter elforsyningsloven. Den tilsvarende bemyndigelsesbestemmelse i den foreslåede § 57 i VE-loven vil herefter vedrøre anlæg, hvortil der kan ydes pristillæg efter VE-loven.
Ifølge stk. 1 kan der fastsættes regler om, at kollektive elforsyningsvirksomheder træffer afgørelse i forhold omfattet af bestemmelser i elforsyningsloven om pristillæg, nettilslutning m.v. til miljøvenlig elektricitet. Det er hensigten at opretholde den hidtidige opgavefordeling, hvorefter Energinet.dk bl.a. træffer afgørelse om pristillæg og andre ydelser, mens afgørelse om nettilslutning af elproduktionsanlæg (elforsyningslovens § 67) træffes af den virksomhed, som ejer det net, hvortil vindmøllen bliver tilsluttet.
Den ændrede § 68 a svarer i øvrigt i princippet til forslaget til § 57 i VE-loven. Der henvises derfor til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Den ændrede § 68 a svarer i øvrigt i princippet til forslaget til § 57 i VE-loven. Der henvises derfor til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til nr. 40
Forslaget om ophævelse af bestemmelsen om administrationsbidrag i forbindelse med varetagelse af købsforpligtelser efter § 62 er en følge af, at bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 60-63 om VE-beviser ophæves. Der henvises til bemærkningerne til nr. 35.
Til nr. 41
Der er tale om en ændring, som følge af, at Energinet.dk nævnes ved navn. Der henvises til bemærkninger til nr. 7 ovenfor.
Til nr. 42
Forslaget om ophævelse af bestemmelsen om tilsyn og kontrol med VE-beviser er en følge af, at bestemmelserne i elforsyningslovens §§ 60-63 om VE-beviser ophæves. Der henvises til bemærkningerne til nr. 35.
Til nr. 43
Det foreslås, at henvisningen til stk. 2 udgår. Der er tale om en konsekvensændring som følge af ændringspunkt nr. 41, hvor § 85 a, stk. 2, som omhandler VE-beviser, foreslås ophævet.
Til nr. 44
Forslaget skal ses i sammenhæng med forslaget til § 72 i VE-loven. Det foreslås således, at hjemlen til bødestraf for etablering og drift af anlæg efter §§ 13, 15, 16 og 18 uden tilladelse overføres til VE-loven. Ændringen medfører, at straffebestemmelserne i lov om elforsyning alene relaterer sig til regler i denne lov. Tilsvarende vil gælde for VE-loven.
Til nr. 45
Ifølge § 90, stk. 1, nr. 1, kan klageadgang til Energiklagenævnet afskæres for afgørelser truffet af en kollektiv elforsyningsvirksomhed som nævnt i § 68 a, stk. 1.
Bestemmelsen svarer til den foreslåede § 68, stk. 1, nr. 1, i VE-loven. Der henvises til bemærkningerne til denne bestemmelse.
Til nr. 46
Elforsyningslovens § 89 a foreslås ophævet, fordi bestemmelsen overføres til § 67 i VE-loven.
Til nr. 47
Det foreslås, at § 93, stk. 2, ophæves. Der er tale om en overgangsbestemmelse, som ikke længere har betydning. På grund af ophævelsen af bestemmelserne om VE-beviser og den deraf følgende ændring af § 8, vil bestemmelsen ikke længere give mening.