LBK nr 1031 af 06/09/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
VE-loven § 22b
(Ophævet)
Forarbejder til VE-loven § 22b
RetsinformationI forslagets kapitel 3 foreslås overført de bestemmelser fra elforsyningsloven om tilladelse til elproduktion, som kun vedrører VE-elproduktionsanlæg. Det drejer sig om bestemmelserne om udnyttelse af energi fra vand og vind på søterritoriet og i den eksklusive økonomiske zone, som findes i den gældende elforsyningslovs §§ 13-18. Der er, med undtagelse af den nye § 23, stk. 3, og ændringen af § 23, stk. 5, tale om uændret overførelse af bestemmelserne, og der henvises derfor til bemærkningerne til de gældende bestemmelser.
Adgangen til at etablere og drive elproduktionsanlæg på havet vil herudover fortsat være reguleret af de generelle regler om bevilling og tilladelse i elforsyningslovens §§ 10-12. Disse bestemmelser gælder for alle elproducerende anlæg, herunder elproduktionsanlæg på havet. Dette betyder f.eks., at etablering af en havvindmøllepark med en kapacitet på over 25 MW både vil kræve tilladelse efter kapitel 3 i denne lov og bevilling efter elforsyningslovens § 10. (Anlæg med en kapacitet på over 25 MW kan i henhold til elforsyningslovens § 10 kun udøves af virksomheder, der har opnået bevilling fra klima- og energiministeren).
Adgang til at etablere og drive VE-elproduktionsanlæg på land reguleres alene af de generelle regler i elforsyningsloven, som gælder for alle anlæg. Etablering af nye elproduktionsanlæg samt væsentlige ændringer i bestående anlæg på land kan således også kræve tilladelse efter elforsyningslovens § 11, som udmøntet i bekendtgørelse nr. 493 af 12. juni 2003 om betingelser og procedurer for meddelelse af tilladelse til etablering af nye elproduktionsanlæg samt væsentlige ændringer i bestående anlæg.
Det er hensigten, at den kommende havvindmøllepark på 400 MW mellem Djursland og Anholt skal kunne idriftsættes inden udgangen af 2012. Dette forudsætter en hurtigere procedure i forhold til de tidligere afholdte havvindmølleudbud på Horns Rev og Rødsand. En betydelig del af byggemodningen af projektet bliver udskilt fra udbuddet, således at dele af forundersøgelserne (VVM-redegørelse og dele af havbundsundersøgelserne) bliver færdiggjort, før deltagerne i udbuddet skal afgive deres tilbud. Denne ændring forventes desuden at mindske deltagernes risiko ved at afgive tilbud, hvilket må antages at påvirke prisen for etableringen af anlægget.
Energinet.dk vil forestå forundersøgelserne for denne havvindmøllepark som et led i virksomhedens varetagelse af sine opgaver i medfør af lov om Energinet.dk og elforsyningsloven.
Efter de nugældende regler, hvor vinderen af udbuddet selv udfører forundersøgelserne, påhviler det vinderen at afholde omkostningerne til forundersøgelserne. Det følger af den nye § 23, stk. 3, at vinderen af udbuddet på tilsvarende måde skal afholde Energinet.dk’s omkostninger ved forundersøgelserne. I den forbindelse præciseres tillige adgangen for klima- og energiministeren til at pålægge Energinet.dk at udføre forundersøgelserne i nærmere angivet omfang. Endvidere bliver det præciseret, at Energinet.dk skal stille resultaterne af undersøgelserne til rådighed for deltagerne i udbuddet med henblik på at sikre et ensartet konkurrencegrundlag.
Der indføres en hjemmel i § 23, stk. 5, til at fastsætte bekendtgørelser om gennemførelsen af bestemmelserne i § 23, stk. 3. Eksempelvis vil der, hvis forholdene taler for det, kunne fastsættes regler om, hvilke opgaver vedrørende forundersøgelser der skal kunne udføres af Energinet.dk.
Tilslutning af og sikkerhedsmæssige krav til vindmøller m.v.