LBK nr 1031 af 06/09/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
VE-loven § 21a
Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om VE-fællesskaber, som ejer anlæg, der producerer vedvarende energi, som ikke er elektricitet. Reglerne kan omfatte bestemmelser om VE-fællesskabers ret til bl.a. at producere, forbruge, lagre og sælge vedvarende energi.
Forarbejder til VE-loven § 21a
RetsinformationSom følge af aftalen af 21. februar 2008 er der indgået en aftale med KL om kommunernes planlægning for vindmøller. I forlængelse heraf etableres en garantifond på 10 mio. kr. til støtte til finansiering af lokale møllelavs forundersøgelser m.v. Garantifonden på 10 mio. kr. finansieres af PSO-midler, dvs. af elforbrugerne, jf. elforsyningslovens § 8.
Ved forslagets § 21 indføres en garanti- eller kautionsordning, hvor der er fastsat grænser for garantiens udstrækning og omfang, jf. stk. 3, og regler om modtagerens tilbagebetaling af eventuelle udløste garantibeløb, jf. stk. 4.
Der kan ifølge stk. 1 stilles garanti til lokale vindmøllelav eller lokale initiativgrupper for lån, som optages til finansiering af forundersøgelser m.v. med henblik på at opstille en eller flere vindmøller. På land omfattes alle vindmøller med undtagelse af husstandsmøller og minimøller (møller med et rotorareal på under 5 m2), som er tilsluttet i egen forbrugsinstallation, jf. § 41. På havet omfattes havvindmøller uden for udbud, herunder de kystnære møller.
Da udtrykket »vindmøllelav« ikke er et præcist begreb, fremgår det af lovforslaget, at der tillige kan stilles garanti for lån optaget af andre lokale initiativgrupper. Vindmøllelav og initiativgruppe er ikke yderligere defineret, da det under henvisning til bestemmelsens formål vurderes, at der skal være brede rammer for, hvordan et lav eller en initiativgruppe kan organisere sig. Lavet eller gruppen skal dog være i en sådan form, at det kan opfylde kravene i stk. 2.
Garantien kan stilles for lån til finansiering af aktiviteter, som må anses for et naturligt og nødvendigt led i en forundersøgelse om etablering af en vindmølle. Der kan herunder stilles garanti for lån til undersøgelse af mulige egnede vindmølleplaceringer og til gennemførelse af tekniske og økonomiske vurderinger af vindmøllens placering og drift. Endvidere kan der stilles garanti for lån til dækning af konsulentbistand til forberedelse af ansøgninger til berørte myndigheder.
Det fremgår af stk. 2, at ydelsen af garantien er betinget af, at der mindst er 10 deltagere i vindmøllelavet eller initiativgruppen, at flertallet af lavets eller gruppens deltagere ifølge folkeregistret har fast bopæl i den kommune, hvor møllen eller møllerne planlægges opstillet, eller uden for kommunen i en afstand af højest 4,5 km fra det sted, hvor møllen eller møllerne planlægges opstillet, samt at disse har den bestemmende indflydelse i lavet eller gruppen. Ved havvindmøller etableret uden for udbud gælder samme krav, dog således at kommunen er den kommune, hvis kyststrækning ligger nærmest møllen. Kravene skal være opfyldt på ansøgningstidspunktet og på det tidspunkt, hvor garantien stilles. Kravene er indsat under hensyn til, at formålet med ordningen netop er at støtte det lokale engagement i udbygningen med vindmøller.
Da der bl.a. kan gives garanti til undersøgelse af placeringsmuligheder, vil det afgørende være, om flertallet af deltagere og lavets eller initiativgruppens bestyrelse opfylder bopælskravet i forhold til den placering, som angives i forbindelse med ansøgningen. Endvidere er det en betingelse for garanti, at lavets eller initiativgruppens gennemførelse af vindmølleprojektet vurderes som realistisk. Der skal herunder tages hensyn til dels den forventede økonomi i projektet under hensyn til placering, vindforhold og de(n) planlagte vindmølle(r)s kapacitet, dels det oplyste om vindmøllelavets eller initiativgruppens deltagere, økonomiske grundlag og, for så vidt angår lav eller grupper, der allerede har etableret vindmøller, tillige lavets eller initiativgruppens hidtidige resultater.
Garantien omfatter ifølge stk. 3 hovedstolen af lån optaget til de formål, som er nævnt i stk. 1. Det beror på vindmøllelavets eller initiativgruppens eget initiativ at optage et kommercielt lån. Det er en betingelse for garantistillelsen, at lånet er optaget på almindelige markedsbestemte vilkår, således at der ikke er vilkår, som i usædvanlig grad forøger risikoen for, at garantien udløses, fordi lånet erklæres for misligholdt.
Ifølge bestemmelsen ophører garantien ved nettilslutningen af vindmøllen dog senest 3 måneder efter, at vingerne er sat på vindmøllen. Formålet med tidsfristen er at sikre, at vindmøllelavet gennemfører projektet inden for en rimelig tid, således at rammen på 10 mio. kr. til garantier ikke bliver bundet unødigt.
Spørgsmålet om tilbagebetaling af garantier, som udløses ved vindmøllelavets manglende gennemførelse af et projekt, fremgår af stk. 4. Bestemmelsen har kun betydning, hvor en garanti bliver udløst, fordi vindmøllelavet eller initiativgruppen ikke opfylder låneaftalen. Som udgangspunkt kan den udløste garantisum ikke kræves tilbagebetalt. Formålet hermed er at skabe sikkerhed for, at vindmøllelavet eller initiativgruppen ikke påføres en økonomisk risiko ved at engagere sig i forundersøgelser i et rimeligt omfang. Dog skal vindmøllelavet tilbagebetale garantien, hvis det konstateres, at lavet eller initiativgruppen helt eller delvist overdrager et vindmølleprojekt til andre. I disse tilfælde foreligger der en værditilvækst, som garantistillelsen i høj grad må antages at have bidraget til.
Garantifondens størrelse og organisering fremgår af stk. 5. Energinet.dk træffer således afgørelse om ydelse af garanti efter ansøgning fra vindmøllelavet eller initiativgruppen. Energinet.dk er en særlig statsejet virksomhed oprettet af klima- og energiministeren, jf. § 1 i lov om Energinet.dk. Opgaven ligger i forlængelse af en række andre administrative opgaver, herunder udbetaling af pristillæg til miljøvenlig elektricitet, som Energinet.dk varetager på ikkekommercielt grundlag ifølge delegation med hjemmel i elforsyningsloven. Forvaltningsloven og offentlighedsloven er gældende for Energinet.dk., jf. § 17 i lov om Energinet.dk.
Energinet.dk skal ved fondens oprettelse stille 10 mio. kr. til rådighed til ydelse af garantier. Beløbet vil blive bundet i garantier og kan atter disponeres, når der er plads hertil inden for den til enhver tid disponible sum. Rammen på 10 mio. kr. vil således kun varigt blive reduceret ved udløsning af garantier efter stk. 4. Udgifterne PSO-finansieres efter bestemmelserne i elforsyningslovens § 8, stk. 2, jf. § 78, nr. 4, i dette lovforslag.
Der kan maksimalt ydes garanti på kr. 500.000 pr. projekt. Dette gælder uanset, om projektet vedrører en eller flere vindmøller. Maksimumbeløbet er fastsat for at sikre, at midlerne anvendes så effektivt som muligt, samt for at sikre at flest mulige lav eller grupper får andel i midlerne.
Afgørelser truffet af Energinet.dk i henhold til denne bestemmelse eller regler fastsat i medfør heraf vil i henhold til forslagets § 66, stk. 2, kunne påklages til Energiklagenævnet.
Adgang til at udnytte energi fra vand og vind på havet