LBK nr 1031 af 06/09/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
VE-loven § 14a
Opstillere af vindmøller, solcelleanlæg, bølgekraftanlæg og vandkraftværker skal efter anmodning meddele klima-, energi- og forsyningsministeren de oplysninger, der er nødvendige for
-
administration af og tilsyn med værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningens samt grøn puljes gennemførelse og
-
evaluering af værditabs-, salgsoptions- og VE-bonusordningen samt grøn pulje.
Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om forhold omfattet af stk. 1 og om indberetning af oplysninger uden forudgående anmodning.
Stk. 3. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om indberetning og offentliggørelse af oplysninger om gevinster ved VE-bonusordningen og grøn pulje.
Stk. 4. Klima-, energi- og forsyningsministeren kan fastsætte regler om indberetning og offentliggørelse af oplysninger om gevinster for lokalsamfundet, som ikke knytter sig til VE-bonusordningen og grøn pulje.
Forarbejder til VE-loven § 14a
RetsinformationDet foreslås i stk. 1, at vindmølleopstilleren, inden udbud af ejerandele kan finde sted, skal udarbejde et udbudsmateriale om vindmølleprojektet. Dette gælder uanset om udbuddet er omfattet af prospektpligten efter lov nr. 214 af 2. april 2008 om værdipapirhandel m.v. (Værdipapirhandelsloven).
Udbudsmaterialet skal indeholde oplysninger om selskabets vedtægter, et specificeret anlægs- og driftsbudget, antal og pris på de ejerandele, der skal udbydes, ligesom der skal være oplysninger om frister og betingelser for afgivelse af købstilbud. Her tænkes bl.a. på frister og betingelser, som nævnt i § 15. Udbudsmaterialet skal ledsages af en revisorerklæring fra en statsautoriseret revisor. Såfremt der vælges en organisationsform med personlig hæftelse, skal det i udbudsmaterialet fremhæves, at vedtægterne giver mulighed for, at der stiftes gæld i virksomheden, og at investor kan komme til at hæfte med hele sin formue. Såfremt der stiftes gæld i selskabet, skal det af materialet fremgå hvilken type finansiering, der er valgt, herunder om der er tale om lån med variabel rente.
Anlægsbudgettet skal bl.a. indeholde oplysninger om omkostningerne til mølle inklusive fundament, nettilslutning, projektering, køb/leje af grund, eventuel opkøb og fjernelse af ældre møller, forventet værditabsbetaling til naboer for værditab, udarbejdelse af projekt- og udbudsmateriale samt gennemførelse af udbud.
For så vidt angår hæftelsens omfang pr. andel har udbyder bl.a. en særlig informationsforpligtelse over for en køber af en andel, hvor udsteder alene kræver delvis indbetaling af en kapitalandel. Der tænkes her på de situationer, hvor der ved køb af andelen alene opkræves delvis betaling, men hvor køber hæfter med den fulde størrelse på andelen, og selskabet således senere vil kunne kræve indbetaling af et ofte større restbeløb. Ud fra forbrugerbeskyttelseshensyn stilles der således krav om, at det tydeligt fremgår, hvad den enkelte køber hæfter med, især når der er tale om delvis indbetaling af kapitalandele.
Hertil kommer redegørelse for vindmølleprojektets udgifter og forventede indtægter, finansiering og andre forhold af betydning for en investors beslutning om erhvervelse af ejerandele i projektet.
Det vil være en betingelse for opnåelse af pristillæg, at de fastsatte krav til udbudsmateriale er fulgt.
Det bemærkes, at udbudsmaterialet i nogle tilfælde også vil være omfattet af prospektreglerne i værdipapirhandelsloven, der er ufravigelige. Såfremt udbuddet er omfattet af reglerne i værdipapirhandelsloven, er det størrelsen på udbuddet, der afgør, hvilke regler, der gælder for prospektet. Det er størrelsen af det faktiske udbud, der er afgørende. Det er kun den del af projektet, som faktisk skal udbydes, der medregnes ved fastsættelsen af udbuddets størrelse, dvs. værdien af de 20 %, af ejerandelene, som efter forslagets § 13 skal i udbud.
Værdipapirhandelslovens kapitel 12 samt bekendtgørelse nr. 1231 af 22. oktober 2007 om prospekter ved offentlige udbud mellem 100.000 Euro og 2.500.000 Euro af visse værdipapirer regulerer udbud mellem 100.000 Euro og 2.500.000 Euro. Udbud over 2.500.000 Euro reguleres af værdipapirhandelslovens kapitel 6 samt bekendtgørelse nr. 1232 af 22. oktober 2007 (om prospekter for værdipapirer, der optages til handel på et reguleret marked og ved offentlige udbud af værdipapirer over 2.500.000 Euro).
Finanstilsynet har oplyst, at udbud af interessentskabsandele kan være omfattet af prospektreglerne i lov om værdipapirhandel m.v.
Dette forudsætter, at instrumenterne primært har et finansielt sigte, at instrumenterne er omsættelige, og at de handles på kapitalmarkedet.
Hvorvidt de pågældende interessentskabsandele i vindmølleselskaberne vil være omfattet af prospektreglerne afhænger i høj grad af andelenes udformning, herunder hvilke omsættelighedsbegrænsninger, der er knyttet til andelene, og hvorvidt andelene er egnet til efterfølgende handel.
Det vil bero på en konkret vurdering, om interessentskabsandelene er omfattet af prospektreglerne i lov om værdipapirhandel m.v. En sådan vurdering vil bero på en fortolkning af lov om værdipapirhandel m.v., og henhører under Fondsrådet.
Efter bestemmelsen i stk. 2 skal der i udbudsmaterialet særligt fremhæves oplysninger om antal og pris på de ejerandele, der udbydes, og frister og betingelser for afgivelse af købstilbud, hæftelsens omfang per andel, samt, såfremt vindmøllen skal drives i et selskab med personlig hæftelse, i hvilket omfang vedtægterne giver mulighed for at stifte gæld.
Bestemmelsen skal sikre, at de lokale borgere får oplysninger, der er nødvendige for at kunne tage stilling til køb af ejerandele i mølleprojektet.
Køberetsordningen skal bl.a. ses på baggrund af, at vindmøllerne i dag er så store og derfor så dyre, at investeringens størrelse vurderes at være en barriere for et lokalt initiativ til opstilling af vindmøller. Det er derfor i sig selv en fordel for personer, der ønsker at deltage i en vindmølleinvestering, at de kan deltage i et færdigt udviklet projekt for en afgrænset og på forhånd fastsat investering med en afgrænset økonomisk risiko
Med bestemmelsen i stk. 3 sikres det, at opstilleren ikke stilles økonomisk ringere pga. ordningen. Der skal således ikke være tale om, at opstilleren skal overføre værdier til deltagerne i køberetsordningen eller lignende. Opstilleren skal have mulighed for at opnå relativt samme økonomiske udbytte af projektet, som hvis ordningen ikke have eksisteret. Køberne efter køberetsordningen skal på deres side økonomisk set stilles på samme måde som opstilleren.
Bestemmelsen indebærer endvidere, at prisen på de udbudte ejerandele til sammen skal fastsættes således, at opstilleren får dækket alle omkostninger i henhold til udbudsmaterialet ved mølleprojektet, herunder planlægning, udarbejdelse af projekt- og udbudsmateriale, projektering, køb/leje af grund, gennemførelse af udbud og opførelse af møllen osv.
Prisen på de enkelte ejerandele fastsættes ud fra en beregnet produktion på 1.000 kWh. Vindmølleopstilleren kan ikke stille krav om, at den lokale borger skal købe mere end en andel. Gennem udbuddet kan de berettigede herefter byde på det antal ejerandele, som de ønsker at erhverve. Prisfastsættelsen, der baseres på den beregnede produktion på 1.000 kWh er begrundet i et ønske om at gøre ordningen så gennemsigtigt og overskuelig som muligt for køberne. Den valgte metode til prisfastsættelse af andelene har været brugt i branchen i mange år, og gør det muligt at sammenligne økonomien i forskellige projekter. Det er desuden hensigten med kravet at sikre, at andelene har en størrelse, så selv mindre investorer kan være med. Det kan imidlertid ikke udelukkes, at der kan opstå situationer, hvor det er velbegrundet at udbyde ejerandelene til en anden pris. Bestemmelsen i stk. 4 giver derfor ministeren mulighed for at tillade en sådan afvigelse fra kravet om, at andelene skal udbydes til en pris per 1.000 kWh. Det præciseres endvidere, at opstilleren ikke kan fastsætte krav om købepligt eller omfanget heraf. Opstilleren kan således f.eks. ikke fastsætte krav om, at hver køber mindst skal købe et bestemt antal andele.
Efter forslaget til stk. 4 skal en statsautoriseret revisor afgive erklæring om de økonomiske oplysninger i opstillerens udbudsmateriale. Dette krav gælder, uanset om selskabet er underlagt revisionspligt i henhold til årsregnskabsloven eller anden lovgivning. Erklæringen skal give investorerne sikkerhed for, at projektets økonomiske forhold er korrekt beskrevet i udbudsmaterialet. Udgifterne til revisorbistand indgår i projektets omkostninger.
Revisoren skal bl.a. afgive erklæring om, at projektet er organiseret i en selvstændig juridisk enhed, og at prisen på de ejerandele, der skal udbydes, er fastsat i overensstemmelse med § 14, stk. 3 og 5.
Når der er afgivet revisorerklæring om udbudsmaterialet som angivet i stk. 4, skal opstilleren udbyde ejerandele i vindmølleprojektet til den personkreds, som er berettiget til at afgive købstilbud efter bestemmelsen i § 15.
Forslagets stk. 5 giver Klima- og energiministeren mulighed for at fastsætte regler om en anden udbudsmetode end den i stk. 3, 2. pkt. angivne. Bemyndigelsen vil f.eks. kunne anvendes i tilfælde, hvor prisudviklingen nødvendiggør en anden prisfastsættelse for at stimulere den lokale opbakning.
Klima- og energiministeren kan efter bestemmelsen i stk. 6, fastsætte regler om kravene til udbudsmateriale og den fremgangsmåde, som skal benyttes ved udbuddet, herunder om offentliggørelse m.v. Kravene til udbudsmaterialet er fastsat i § 14. Bemyndigelsen forventes derfor anvendt, såfremt der måtte vise sig behov for supplerende regler.