LBK nr 124 af 02/02/2024
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Varmeforsyningsloven § 33
Undlader nogen rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af Forsyningstilsynet i medfør af § 21, stk. 1, 4 eller 5, § 21 a, stk. 3 eller § 22, stk. 2, kan Forsyningstilsynet som tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige eller ugentlige bøder.
Stk. 2. Der er udpantningsret for de i stk. 1 nævnte bøder.
Gældende§ 33
RetsinformationLov om ændring af lov om varmeforsyning og lov om planlægning (Gennemsigtighed i varmeforsyningsvirksomheder)
Dato
30. december 2024
Ministerium
Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet
Kort navn
LOV nr 1678 af 30/12/2024
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,5 +1,4 @@
|
|
1 |
-
Undlader nogen rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af Forsyningstilsynet i medfør af § 21, stk. 1, 4 eller 5, § 21
|
2 |
-
a, stk. 3 eller § 22, stk. 2, kan Forsyningstilsynet som tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige eller ugentlige bøder.
|
3 |
|
4 |
Stk. 2.
|
5 |
Der er udpantningsret for de i stk. 1 nævnte bøder.
|
|
|
1 |
+
Undlader nogen rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af Forsyningstilsynet i medfør af § 21, stk. 1, 4 eller 5, § 21 a, stk. 3, § 21 b, stk. 4, eller § 22, stk. 2, kan Forsyningstilsynet som tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige eller ugentlige bøder.
|
|
|
2 |
|
3 |
Stk. 2.
|
4 |
Der er udpantningsret for de i stk. 1 nævnte bøder.
|
Ændringer
Nr 13: | I § 33, stk. 1, indsættes efter »§ 21 a, stk. 3,«: »§ 21 b, stk. 4,«. |
Forarbejder
Til nr. 13
Det følger af § 33 i lov om varmeforsyning, at såfremt nogen undlader rettidigt at efterkomme et påbud meddelt af
Forsyningstilsynet i medfør af § 21, stk. 1, 4 eller 5, § 21 a, stk. 3, eller § 22, stk. 2, kan Forsyningstilsynet som
tvangsmiddel pålægge de pågældende daglige eller ugentlige bøder. Der er udpantningsret for de i stk. 1 nævnte bøder, jf. stk. 2.
Bestemmelsen fik sin nuværende ordlyd ved vedtagelsen af lov nr. 503 af 17. juni 2008 om ændring af lov om elforsyning, lov om
naturgasforsyning, lov om varmeforsyning og lov om Energinet.dk. Det følger blandt andet af bemærkningerne jf. Folketingstidende
2007-2008 (2. samling), tillæg A, L 108 som fremsat, at tvangsbøder først kan pålægges efter påbud, og at det forudsættes, at
virksomheden klart har fået formuleret, hvilke handlinger virksomheden skal foretage. Administrative tvangsbøder bør alene
anvendes i tilfælde, hvor overtrædelsen er let konstaterbar. Såfremt det i et konkret tilfælde måtte vise sig vanskeligt at
afgøre, om en virksomhed på tilstrækkelig vis har efterkommet et påbud meddelt af Forsyningstilsynet, forudsættes det således, at
Forsyningstilsynet ikke anvender tvangsbøder i et sådant tilfælde.
Ved lov nr. 217 af 7. marts 2023 om ændring af lov om varmeforsyning blev Forsyningstilsynets mulighed for som tvangsmiddel at
kunne pålægge daglige eller ugentlige bøder udvidet til også at omfatte manglende rettidig efterlevelse af påbud meddelt af
Forsyningstilsynet i medfør af § 21 a, stk. 3.
Det følger af den foreslåede ændring af § 33, stk. 1
, at der efter § 21 a, stk. 3, indsættes § 21 b, stk. 4.
Den foreslåede ændring i § 33, stk. 1, skal ses i sammenhæng med den foreslåede indsættelse af en ny bestemmelse i § 21 b i lov om
varmeforsyning om, at aftaler, som en varmeforsyningsvirksomhed indgår med koncern- og interesseforbundne selskaber, skal ske på
markedsmæssige vilkår. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 11, og bemærkninger hertil.
Den foreslåede ændring vil medføre, at Forsyningstilsynet som tvangsmiddel vil kunne pålægge daglige eller ugentlige bøder, hvis
varmeforsyningsvirksomheden rettidigt undlader at efterkomme et påbud meddelt af Forsyningstilsynet i medfør af den foreslåede §
21 b, stk. 4.
Formålet med den foreslåede bestemmelse er at give Forsyningstilsynet mulighed for at kunne anvende tvangsbøder, hvor
varmeforsyningsvirksomhederne ikke efterkommer et påbud fra Forsyningstilsynet om at afvikle beløb, der overstiger den
markedsmæssige pris efter det foreslåede i § 21 b, stk. 3. Den foreslåede bestemmelse vil således sikre, at Forsyningstilsynet vil
kunne håndhæve reguleringen over for disse varmeforsyningsvirksomheder, indtil forholdet bringes til ophør. Afviklingen af beløb,
der overstiger den markedsmæssige pris, vil være afgørende for, at varmeforbrugerne ikke betaler en højere pris, end den
markedsmæssige pris kan begrunde.
Forsyningstilsynets afgørelse om udstedelse af tvangsbøder vil skulle anvendes med forsigtighed. Udstedelse af tvangsbøder vil,
som det allerede følger af gældende ret, først kunne pålægges efter påbud med angivelse af en frist. Administrative tvangsbøder
bør alene anvendes i tilfælde, hvor overtrædelsen er let konstaterbar. Såfremt det i et konkret tilfælde måtte vise sig vanskeligt
at afgøre, om anlægget på tilstrækkelig vis har efterkommet et påbud meddelt af Forsyningstilsynet, forudsættes det således, at
Forsyningstilsynet ikke anvender tvangsbøder i et sådant tilfælde.
Forsyningstilsynets udstedelse af tvangsbøder vil være underlagt de almindelige forvaltningsretlige grundsætninger, herunder
proportionalitetsprincippet. Forsyningstilsynets afgørelser om tvangsbøder vil kunne påklages til Energiklagenævnet i medfør af §
26 i lov om varmeforsyning.
Det er Forsyningstilsynet, der efter reglerne i lov om varmeforsyning har kompetencen til at vurdere, om en pålagt bøde vil kunne
indregnes i varmeprisen som en nødvendig omkostning efter § 20, stk. 1, jf. § 21, stk. 4.