LBK nr 391 af 10/04/2024
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Universitetsloven § 17
(Ophævet)
Forarbejder til Universitetsloven § 17
RetsinformationTil stk. 1.
Et institut er en enhed, der ledes af en institutleder, og hvor forskning og undervisning normalt finder sted. Instituttet er det sted, hvor universitetets aktiviteter samles og udfoldes inden for rammerne af universitetets overordnede forsknings- og uddannelsesstrategier i henhold til udviklingskontrakten.
Til stk. 2.
Som foreslået i § 16, stk. 3, er institutlederen som noget nyt ikke valgt, men ansat. Institutlederen varetager efter retningslinier fastlagt af universitetets bestyrelse instituttets daglige ledelse, herunder planlægning og fordeling af arbejdsopgaver. Institutlederen er ansvarlig for instituttets forskning, undervisning, herunder udvikling af forsknings- og uddannelsesmiljøet, budget og personale, fx sikring af personale- og talentpleje. Institutlederen skal opbygge en organisation til at løfte instituttets samlede opgaver med inddragelse af de studerende, det videnskabelige personale og det teknisk-administrative personale.
Institutlederen kan udpege viceinstitutledere og forskningsledere, og det vil være naturligt, at institutlederen uddelegerer ledelsesopgaver til disse. Forskningsledere varetager og koordinerer fx deltagelsen i større, tværgående forskningsprojekter og -programmer, som instituttet enten har ansvaret for eller er involveret i. Forskningsledere kan blandt andet have til opgave dels at varetage de praktiske forhold i forbindelse med instituttets forskeruddannelser og eventuelle forskerskoler, dels at stimulere kreativiteten, samarbejdet og den faglige udvikling af instituttets forskningsmiljø, koordinere større forskningssatsninger og - projekter samt forskningsansøgninger. Institutlederen er ansvarlig for, at forskningsledere får de bedst mulige rammer til at styrke instituttets forskningsaktiviteter.
Den enkelte forsker har forskningsfrihed inden for sit faglige ansættelsesområde med de forpligtelser, der følger af et ansættelsesforhold. Den enkelte forsker har således frihed til at vælge metode, fremgangsmåde og emne inden for universitetets forskningsstrategiske rammer, som fastlagt i udviklingskontrakten.
Institutlederen kan i kraft af sin instruktionsbeføjelse pålægge den enkelte forsker at løse bestemte opgaver, men den enkelte forsker kan, hvor den pågældende ikke er pålagt sådanne opgaver, forske frit inden for universitetets forskningsstrategiske rammer. Institutlederen skal være orienteret om - og godkende - medarbejderes aftaler om varetagelse af eksternt finansierede forskningsprojekter, jf. også § 14, stk. 8.
Eksterne forskningsbevillinger gives til universitetet, og universitetet er ansvarlig for forvaltningen heraf.
Institutleder skal følge den enkelte forskers publikationsvirksomhed og kvaliteten heraf, herunder overholdelsen af universitetets videnskabsetiske retningslinier.
Til stk. 4.
Institutledere har ansvaret for evalueringer af undervisning og opfølgning herpå og skal beslutte eller stille forslag til dekanen om korrigerende foranstaltninger efter samråd med studielederen og med inddragelse af både studienævn og studieleder, fx særlige pædagogiske og didaktiske tiltag over for den enkelte underviser eller instituttet som helhed.
Institutlederen har tillige ansvaret for opfølgning på en evaluering af uddannelse, herunder turnusevalueringer, der igangsættes på initiativ af dekanen, jf. § 16, stk. 1, undtagelsesvis af ministeren, jf. § 3, stk. 3.