LBK nr 316 af 05/04/2017
Børne- og Undervisningsministeriet
Undervisningsmiljøloven § 6
Uddannelsesstedets ledelse sørger for, at der udarbejdes en skriftlig undervisningsmiljøvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene samt forholdene vedrørende det psykiske og æstetiske miljø på uddannelsesstedet.
Stk. 2. Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig på uddannelsesstedet for elever og studerende og andre interesserede.
Stk. 3. Undervisningsmiljøvurderingen skal revideres, når der sker ændringer, der har betydning for undervisningsmiljøet, dog mindst hvert tredje år.
Forarbejder til Undervisningsmiljøloven § 6
RetsinformationForpligtelsen til at udarbejde en skriftlig undervisningsmiljøvurdering påhviler uddannelsesstedets ledelse under ansvar overfor uddannelsesstedets ejer. Det skal afgøres konkret i forhold til hvert enkelt institutionsområde, hvem ansvaret påhviler. Udgangspunktet er, at der ved ledelsen i denne bestemmelse skal forstås det samme som i anden lovgivning om pligter og opgaver for ledelsen, herunder lov om arbejdsmiljø.
Undervisningsmiljøvurderingen skal være tilgængelig for eleverne og de studerende og andre interesserede, hvilket betyder, at man til enhver tid har ret til at få udleveret en kopi af undervisningsmiljøvurderingen, eller at den på anden måde er almindeligt tilgængelig på uddannelsesstedet, f.eks. i elektronisk form.
Sker der ændringer af betydning for indholdet i vurderingen, skal denne revideres, men den skal som minimum revideres en gang hvert 3. år.
Vurderingen skal således løbende ajourføres på grundlag af en tilhørende handlingsplan.
Begrebet undervisningsmiljøvurdering skal opfattes i en bred betydning. Det omfatter ikke alene undervisningslokaler, herunder inventar mv., men også kantineforhold, toiletter, skolegårde, boldarealer mv. samt de psykiske og æstetiske forhold på stedet. Undervisningsmiljøvurderingen kan derfor omfatte alle forhold på et uddannelsessted, som elever og de studerende samt ledelsen finder af betydning, herunder også tilgængelighed for fysisk handicappede.
Undervisningsmiljøvurderingen er et redskab for alle parter på uddannelsesstedet, men ikke et håndhævelsesinstrument i sig selv. Det, at et forhold eller et problem, er omtalt i undervisningsmiljøvurderingen medfører ikke, at problemet kan kræves løst nu og her, men det vil skabe opmærksomhed omkring forholdet, og løsningen af problemet vil kunne indgå i en samlet prioritering af uddannelsesstedets konstaterede problemer. Bestemmelsen om udarbejdelse af handlingsplan indebærer derved ikke i sig selv merudgifter for uddannelsesinstitutionerne.
Der er således tale om en proces, hvor undervisningsmiljørepræsentanten og uddannelsesstedets ledelse sammen med uddannelsesstedets sikkerhedsorganisation i øvrigt samarbejder om at løse eventuelle undervisningsmiljøproblemer på en fornuftig og konstruktiv måde, hvor også prioriteringsspørgsmålet kan indgå. F.eks. kan et ønske om inventarudskiftning indgå i en undervisningsmiljøvurdering, men selve udskiftningen må indgå i uddannelsesstedets indkøbspolitik og afstemmes med institutionens ressourcer.
Også spørgsmål, der hører under det psykiske undervisningsmiljø, og hermed de psykosociale risikofaktorer i undervisningsmiljøet vil være genstand for opfølgningsmæssige foranstaltninger, som inddrager både forholdet mellem eleverne og de studerende selv og de forhold, som tillige involverer relationerne mellem lærere og elever og studerende. Ikke mindst de læringsmetoder, der omfatter gruppevise problemformuleringer og -løsninger rummer særlige udfordringer af psykosocial art, men også særlige tilbud om at håndtere disse udfordringer på en konstruktiv og positiv måde. Miljøvurderingen med tilhørende handlingsplaner vil være en god anledning til at synliggøre disse forhold på uddannelsesstedet og til at frembringe løsninger på de eventuelle problemer. Dette gælder ikke blot mobberi i traditionel forstand, der formentligt er mest relevant i forhold til grundskolen, men også andre former for psykosociale belastninger, som måske mere er knyttet til undervisning for unge og voksne.
Med hensyn til mobning i grundskolen er det vigtigt, at ledere og lærere er opmærksomme på, at det er en pligt at forsøge at hindre mobning og gribe effektivt ind, hvis mobning alligevel finder sted. Skolens leder og lærere skal således til stadighed holde sig for øje, at de har en særlig forpligtelse til at være ekstra opmærksomme på problemet.
Fokus på problemstillingen, bl.a. med den foreslåede undervisningsmiljøvurdering, forventes at medføre en synliggørelse og bevidstgørelse hos alle involverede om problemets eventuelle tilstedeværelse, om hvilke foranstaltninger der skal bringes i anvendelse på skolen for at løse problemerne og endelig om, hvorvidt foranstaltningerne faktisk anvendes og med hvilket resultat.