LOV nr 1532 af 19/12/2017
Kulturministeriet
Udlodningsloven § 4
Kulturministeriet fordeler udlodningsmidler til modtagere omfattet af gruppe 1 på følgende måde:
-
298,0 mio. kr. til Danmarks Idrætsforbund, der anvender midlerne.
-
276,7 mio. kr. til DGI, der anvender midlerne.
-
41,1 mio. kr. til Dansk Firmaidrætsforbund, der anvender midlerne.
-
10,2 mio. kr. som driftstilskud til handicapidrætskonsulentordningen ved Parasport Danmark.
-
1,9 mio. kr. som driftstilskud til Dansk Skoleidræt.
-
1,1 mio. kr. som driftstilskud til Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger.
-
145,8 mio. kr. til Dansk Ungdoms Fællesråd, der fordeler midlerne, jf. § 5.
-
55,4 mio. kr. til Oplysningsforbundenes Fællesråd, der fordeler midlerne efter regler godkendt af kulturministeren.
-
52,9 mio. kr. til driftsstøtte til landsdækkende almennyttige formål, der fordeles af kulturministeren.
Stk. 2. Kulturministeren fastsætter nærmere regler for fordeling af puljen, jf. stk. 1, nr. 9, herunder regler om kriterier for tildeling af støtte, administration af puljen, regnskabsaflæggelse og klageadgang.
Forarbejder til Udlodningsloven § 4
RetsinformationFordelingen udlodningsmidler til modtagere på Kulturministeriets område er fastsat i den gældende lovs §§ 3 og 3 a. Modtagerne på Kulturministeriets område modtager i medfør af disse bestemmelser en fast procentuel andel af den del af de samlede udlodningsmidler, som Kulturministeriet fordeler.
Den foreslåedes bestemmelse fastsætter fordelingen af midler til de udlodningsmodtagerne, der er omfattet af gruppe 1 på Kulturministeriets område.
Det foreslås i overensstemmelse med stemmeaftalen, at der for denne gruppe tages udgangspunkt i de udlodningsbeløb, som disse modtagere fik tildelt i 2013, idet beløbet dette år var højere end de efterfølgende udlodningsår.
Udlodningsmodtagerne i gruppe 1 omfatter på Kulturministeriets område hovedorganisationerne i form af Danmarks Idrætsforbund, DGI, Dansk Firmaidrætsforbund, Dansk Ungdoms Fælleråd og Oplysningsforbundenes Fællesråd, handicapidrætskonsulentordningen ved Parasport Danmark, Dansk Skoleidræt og Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger. Herudover afsættes en pulje, der fordeles som driftstilskud til landsdækkende almennyttige formål.
I stk. 1 foreslås den fremtidige fordeling af udlodningsmidler til modtagere på Kulturministeriets område, der er omfattet af gruppe 1, herunder foreslås størrelsen af det beløb, som de enkelte modtagere eller formål skal sikres fremadrettet.
Danmarks Idrætsforbund (DIF)
Den andel af udlodningsbeløbet, der fordeles til DIF er fastsat i § 3 a, nr. 2, i den gældende lov. DIF modtager i medfør heraf en procentuel andel af de udlodningsmidler, som Kulturministeriet fordeler. Det følger af bestemmelsen i § 3 a, stk. 12, at DIF fordeler de midler, som organisationen tildeles.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at Kulturministeriet fordeler 298,0 mio. kr. til DIF, der anvender midlerne.
DIF modtager i medfør af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår et beløb på 298,0 mio. kr., hvilket svarer til det beløb, som DIF modtog i udlodningsåret 2013 (291,5 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Med forslaget om at sikre DIF et fast beløb fremadrettet, gives DIF en øget budgetsikkerhed og dermed en øget mulighed for at satse på langsigtede mål.
Det præciseres med forslaget, at DIF anvender midlerne. Det betyder, at DIF kan anvende midlerne til bl.a. drift og til viderefordeling til foreningens medlemsorganisationer. I overensstemmelse med de nugældende regler ydes tilskuddet til DIF under forudsætning af, at DIF fortsat har ansvaret for at fordele midler til Danmarks Tankesportsforbund, Parasport Danmark og Dansk Døve Idrætsforbund. En del af DIF’s tilskud skal således kanaliseres videre til disse forbund.
Det forventes, at DIF gør en særlig indsats for mangfoldighed i idræt, herunder udvikling af handicapidræt og idræt for socialt udsatte grupper, samt at organisationen har fokus på ligestilling mellem mænd og kvinder.
Af udlodningen til DIF overføres fortsat særskilt tilskud til Dansk Boldspil-Union udgørende 2,2 pct. af udlodningen til DIF. DIF er endvidere fortsat forpligtiget til at yde tilskud til Team Danmark. Tilskuddet til Team Danmark udgør 7,97 pct. af tilskuddet til DIF.
Der indgås en aftale mellem DIF og Kulturministeriet om, hvilke indsatsområder DIF særligt skal varetage for at sikre de kulturpolitiske målsætninger. DIF aflægger årligt rapport herom til Kulturministeriet. Ordningen er en videreførelse af den eksisterende ordning.
DGI
Den andel af udlodningsbeløbet, der fordeles til DGI er fastsat i § 3 a, nr. 3, i den gældende lov. DGI modtager i medfør heraf en procentuel andel af de udlodningsmidler, som Kulturministeriet fordeler. Det følger af bestemmelsen i § 3 a, stk. 12, at DGI fordeler de midler, som organisationen tildeles.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, at Kulturministeriet fordeler et fast beløb på 276,7 mio. kr. til DGI, der anvender midlerne.
DGI modtager i medfør af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår et beløb på 276,7 mio. kr., hvilket svarer til det beløb, som DGI modtog i udlodningsåret 2013 (270,7 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Med forslaget om at sikre DGI et fast beløb fremadrettet, gives DGI en øget budgetsikkerhed og dermed en øget mulighed for at satse på langsigtede mål.
Det præciseres med forslaget, at DGI anvender de midler, som foreningen tildeles i medfør af loven. DGI kan anvende midlerne til drift og til viderefordeling. Det forventes, at DGI gør en særlig indsats for mangfoldighed i idræt, herunder udvikling af handicapidræt og idræt for socialt udsatte grupper, samt at organisationen har fokus på ligestilling mellem mænd og kvinder. Der indgås en aftale mellem DGI og Kulturministeriet om, hvilke indsatsområder DGI særligt skal varetage for at sikre de kulturpolitiske målsætninger. DGI aflægger årligt rapport herom til Kulturministeriet. Ordningen er en videreførelse af den eksisterende ordning.
Dansk Firmaidrætsforbund
Den andel af udlodningsbeløbet, der fordeles til Dansk Firmaidrætsforbund, er fastsat i § 3 a, nr. 4, i den gældende lov. Dansk Firmaidrætsforbund modtager i medfør heraf en procentuel andel af de udlodningsmidler, som Kulturministeriet fordeler. Det følger af bestemmelsen i § 3 a, stk. 12, at Dansk Firmaidrætsforbund fordeler de midler, som organisationen tildeles.
Det foreslås i stk. 1, nr. 3, at Kulturministeriet fordeler et fast beløb på 41,1 mio. kr. til Dansk Firmaidrætsforbund, der anvender midlerne.
Dansk Firmaidrætsforbund modtager i medfør den af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår et beløb på 41,1 mio. kr., hvilket svarer til det beløb, som Dansk Firmaidrætsforbund modtog i udlodningsåret 2013 (40,2 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Med forslaget om at sikre Dansk Firmaidrætsforbund et fast beløb fremadrettet, gives Dansk Firmaidrætsforbund en øget budgetsikkerhed og dermed en øget mulighed for at satse på langsigtede mål.
Det præciseres med forslaget, at Dansk Firmaidrætsforbund anvender de midler, som organisationen tildeles i medfør af loven. Dansk Firmaidrætsforbund kan anvende midlerne til drift og til viderefordeling. Det forventes, at Dansk Firmaidrætsforbund gør en særlig indsats for mangfoldighed i idræt, herunder udvikling af handicapidræt og idræt for socialt udsatte grupper, samt at organisationen har fokus på ligestilling mellem mænd og kvinder.
Der indgås en aftale mellem Dansk Firmaidrætsforbund og Kulturministeriet om, hvilke indsatsområder Dansk Firmaidrætsforbund særligt skal varetage for at sikre de kulturpolitiske målsætninger. Dansk Firmaidrætsforbund aflægger årligt rapport herom til Kulturministeriet. Ordningen er en videreførelse af den eksisterende ordning.
Handicapidrætskonsulentordningen ved Parasport Danmark
Handicapidrætskonsulentordningen har hidtil været støttet på finansloven, men finasieriet af Kulturministeriets idrætsaktstykke, der finansieres med udlodningsmidler. I forbindelse med ændringen af udlodningsmodellen foreslås det at sikre ordningen den faste årlige støtte uanset udviklingen i udlodningsbeløbets størrelse. Det foreslås derfor, at ordningen fremadrettet skal være en af Kulturministeriets faste udlodningsmodtager i gruppe 1.
Det foreslås i stk. 1, nr. 4, at Kulturministeriet fordeler et fast beløb på 10,2 mio. kr. som driftstilskud til handicapkonsulentordningen ved Parasport Danmark.
Kulturministeriet fordeler i medfør af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår efter lovens ikrafttræden 10,2 mio. kr. til handicapidrætskonsulentordningen ved Parasport Danmark, hvilket svarer til det beløb, som ordningen modtog i udlodningsåret 2013 (10 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Parasport Danmark tildeles et driftstilskud til brug for forbundets handicapidrætskonsulentordning, der skal gøre en særlig indsats med henblik på rekruttering, oplysningsvirksomhed og hjælp til oprettelse af handicapidrætsklubber. Parasport Danmark i øvrigt modtager fortsat støtte fra DIF, jf. nærmere herom ovenfor under bemærkningerne til DIF. Den støtte, der tildeles i medfør af den foreslåede bestemmelse er dermed øremærket handicapkonsulentordningen.
Dansk Skoleidræt
Dansk Skoleidræt har hidtil været støttet på Kulturministeriets idrætsaktstykke, men i forbindelse med ændringen af udlodningsmodellen foreslås det at sikre Dansk Skoleidræt et fast årligt beløb til driftsstøtte. Det foreslås derfor at Dansk Skoleidræt fremadrettet skal være en af Kulturministeriets faste udlodningsmodtager i gruppe 1.
Det foreslås i stk. 1, nr. 5, at Kulturministeriet fordeler et fast beløb på 1,9 mio. kr. som driftstilskud til Dansk Skoleidræt.
Kulturministeriet fordeler i medfør af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår efter lovens ikrafttræden 1,9 mio. kr. som driftstilskud til Dansk Skoleidræt, hvilket svarer til det beløb, som Dansk Skoleidræt modtog i udlodningsåret 2013 (1,8 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger
Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger har hidtil været støttet på Kulturministeriets idrætsaktstykke, men i forbindelse med ændringen af udlodningsmodellen foreslås det at sikre Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger et fast årligt beløb til driftsstøtte. Det foreslås derfor at Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger fremadrettet skal være en af Kulturministeriets faste udlodningsmodtager i gruppe 1.
Det foreslås i stk. 1, nr. 6, at Kulturministeriet fordeler et fast beløb på 1,1 mio. kr. som driftstilskud til Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger.
Kulturministeriet fordeler i medfør af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår efter lovens ikrafttræden 1,1 mio. kr. som driftstilskud til den del af Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger, der beskæftiger sig med idrætsformål. Beløbet svarer til det beløb, som samme formål under Sydslesvigs danske Ungdomsforeninger modtog i udlodningsåret 2013 (1,1 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)
Den andel af udlodningsbeløbet, der fordeles til DUF er fastsat i § 3, stk. 1, nr. 3, i den nuværende udlodningslov. DUF modtager i medfør heraf en procentuel andel af de udlodningsmidler, som Kulturministeriet fordeler. DUF fordeler i medfør af den gældende lovs § 4, stk. 2, de midler, som foreningen modtager fra udlodningsmidlerne.
Det foreslås i stk. 1, nr. 7, at Kulturministeriet fremadrettet fordeler et fast beløb på 145,8 mio. kr. til DUF, der fordeler midlerne i overensstemmelse med bestemmelserne i lovforslagets § 5.
DUF modtager i medfør af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår et beløb på 145,8 mio. kr., hvilket svarer til det beløb, som DUF modtog i udlodningsåret 2013 (142,7 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
DUF fordeler midlerne i overensstemmelse med bestemmelserne fastsat i § 5.
Oplysningsforbundenes Fællesråd
Den andel af udlodningsbeløbet, der fordeles til Oplysningsforbundenes Fællesråd er fastsat i § 3, stk. 1, nr. 4, i den nuværende udlodningslov. Oplysningsforbundenes Fællesråd modtager i medfør heraf en procentuel andel af de udlodningsmidler, som Kulturministeriet fordeler.
Det foreslås i stk. 1, nr. 8, at Kulturministeriet fordeler 55,4 mio. kr. til Oplysningsforbundenes Fællesråd, der fordeler midlerne efter regler godkendt af kulturministeren.
Oplysningsforbundenes Fællesråd modtager i medfør af den foreslåede bestemmelse det første udlodningsår efter lovens ikrafttræden et beløb på kr. 55,4 mio. kr., hvilket svarer til det beløb, som Oplysningsforbundenes Fællesråd modtog i udlodningsåret 2013 (54,2 mio.kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Oplysningsforbundenes Fællesråd fordeler midlerne efter regler, som er godkendt af kulturministeren.
Landsdækkende almennyttige formål
Det følger af § 3, stk. 1, nr. 5, i den gældende lov, at Kulturministeriet årligt fordeler en fast procentuel andel af Kulturministeriets udlodningsmidler til landsdækkende almennyttige formål. Kriterierne for fordelingen af støtten er fastsat i bekendtgørelse nr. 1120 af 4. september 2013 om fordeling af midler fra puljen til almennyttige formål. I bekendtgørelsen der udover kriterierne for tildeling af støtten, fastsat bestemmelser om Kulturministeriets administration af puljen, regler for regnskabsaflæggelse og klageadgang.
Det foreslås i stk. 1, nr. 9, at Kulturministeriet fremadrettet fordeler et fast beløb på 52,9 mio. kr. til almennyttige formål, der fordeles af kulturministeren. Midlerne fordeles som driftsstøtte.
Kulturministeriet fordeler det første udlodningsår efter lovens ikrafttræden 52,9 mio. kr. til landsdækkende almennyttige formål, hvilket svarer til det beløb, der blev fordelt til samme formål i udlodningsåret 2013 (51,7 mio. kr.) fremskrevet med forbrugerprisindekset til 2017. Beløbet reguleres med forbrugerprisindekset fra 2017-niveau til det første udlodningsår. Beløbet reguleres herefter årligt med forbrugerprisindekset. For nærmere herom henvises til bemærkningerne til § 25.
Der er tale om en videreførelse af den eksisterende ordning, hvor der fordeles midler til foreninger, selvejende institutioner og organisationer, der udfører et i alment omdømme anerkendt, uegennyttigt arbejde. Eksempler herpå er udviklings- og nødhjælp eller udbredelse af kendskab til og kontakt med forskellige befolkningsgrupper og/eller lande. Midlerne fordeles af kulturministeren.
Det foreslås i stk. 2, at Kulturministeren fastsætter nærmere regler for fordeling af puljen, jf. stk. 1, nr. 9, herunder regler om kriterier for tildeling af støtte, administration af puljen, regnskabsaflæggelse og klageadgang.
Kriterierne for tildeling af støtten tager udgangspunkt i driftstilskud til foreninger og organisationer med et almennyttigt sigte. For at kunne opnå støtte fra puljen skal de ansøgende foreninger og organisationer opfylde en række kriterier, herunder krav til vedtægter, aktiviteter samt regnskab og årsberetning fra tidligere år. Støtten beregnes på baggrund af mængden af ansøgere, herunder omsætning og egenfinansiering.