I medfør af § 30, stk. 1-3, § 39, stk. 1, § 45 c, stk. 1, § 55, stk. 3, § 58 b, stk. 1 og 2, og § 61, stk. 1, i lov om beskyttelse af havmiljøet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1165 af 25. november 2019, fastsættes:
Denne bekendtgørelse fastsætter regler om udledning i havet af stoffer og materialer fra olie- og gasanlæg, der opererer på dansk søterritorium eller dansk kontinentalsokkelområde, jf. kapitel 1 i lov om beskyttelse af havmiljøet, herunder med baggrund i de beslutninger og anbefalinger, der vedtages af Oslo Paris Kommissionen under Konventionen for beskyttelse af havmiljøet i Nordøst-Atlanten (OSPAR-Konventionen).
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Olie- og gasanlæg: Faste eller mobile indretninger (platforme), når de anvendes til efterforskningsboringer, brøndvedligeholdelses- og stimulationsaktiviteter, produktionsboringer, injektionsboringer og til produktion af olie- og gasforekomster i undergrunden under havet samt rørledninger og andre anlæg til transport af sådanne kulbrinter.
Operatøren: Den virksomhed, der er udpeget af rettighedshaveren eller af klima-, energi- og forsyningsministeren til på rettighedshaverens vegne at gennemføre eller lade gennemføre efterforskningsboringer efter og produktion, herunder produktionsboringer, af undersøiske kulbrinter, og som rettighedshaveren har tilladelse til efter lov om anvendelse af Danmarks undergrund.
Udledning: Enhver bortskaffelse i eller til havet, herunder til havbund og undergrund, af stoffer og materialer fra olie- og gasanlæg.
Produceret vand: Vand fra olie- og gasreservoirer i undergrunden, som fremkommer ved produktion af olie og gas.
Dispergeret olie: Mikroskopiske oliedråber suspenderet og spredt i produceret vand.
BTEX: Betegnelse for benzen, toluen, ethylbenzen, ortho-xylen, meta-xylen og para-xylen.
Udledningssted: Den fysiske placering af udledningen fra et olie- og gasanlæg.
Fortrængningsvand: Havvand, der fortrænges fra lagertanke på havbunden, når råolie pumpes ind i tankene
Stoffer og materialer:
a) Offshorekemikalier, med udgangspunkt i, men ikke begrænset til, OSPAR-Konventionens aftale om en fælles forståelse af, hvilke kemikalier som omfattes og ikke omfattes af det harmoniserede kontrolsystem.
b) Olie udledt med produceret vand, drænvand og fortrængningsvand.
c) Olieholdigt kalkslam og sand.
d) Borespåner og olieindholdet heri.
e) Udledninger til havet fra brøndtest, herunder fra master, hvorfra overskudsgas og olie- og gasholdige væsker fra test af produktionsbrønde afbrændes (flarebooms).
Udledning af stoffer og materialer fra et olie- og gasanlæg må kun finde sted efter tilladelse fra Miljøstyrelsen.
Ansøgning om udledning af stoffer og materialer fra et olie- og gasanlæg indgives af operatøren og skal indeholde de oplysninger, som fremgår af bilag 1.
Miljøstyrelsens tilladelse gives for en tidsbegrænset periode på op til fem år.
Stk. 2. Miljøstyrelsen kan, hvis væsentlige forhold taler herfor, forlænge en gyldig tilladelse efter stk. 1 med op til et år.
Stk. 3. Forlængelse af tilladelsen i medfør af stk. 2 kan ske under følgende forudsætninger:
At der ikke er kommet væsentlige nye oplysninger i forhold til den gældende tilladelse.
At baggrunden for vurderingerne ved meddelelsen af den gældende tilladelse kan lægges til grund.
Stk. 4. I løbet af en tilladelsesperiode, kan Miljøstyrelsen efter ansøgning fra operatøren meddele tilladelse til udledning af andre stoffer og materialer end de, som oprindeligt var omfattet af tilladelse efter stk. 1, hhv. stk. 2.
Stk. 5. Ved ansøgning om tilladelse til et nyt offshorekemikalie, jf. stk. 4, til permanent erstatning for et tidligere tilladt kemikalie, bortfalder den tidligere tilladelse efter en i hvert enkelt tilfælde fastsat periode, hvor operatøren fortsat kan bruge og udlede resterende mængder af det tidligere tilladte kemikalie.
Miljøstyrelsen må kun meddele tilladelse, hvis det vurderes, at
operatøren har truffet de nødvendige foranstaltninger til at forebygge og begrænse forureningen ved anvendelse af BAT og BEP, jf. bilag 1, og
udledningen fra olie- og gasanlægget kan ske uden at påføre omgivelserne forurening, som er uforenelig med hensynet til omgivelsernes sårbarhed og kvalitet.
Udledning af kemikalier, jf. bilag 2, farvekategori 1, er ikke tilladt (sorte kemikalier).
Koncentrationen af dispergeret olie i produktionsvand, der udledes til havet fra de enkelte udledningssteder, må som volumenvægtet månedsgennemsnit ikke overstige 30 mg/l.
Stk. 2. Grænseværdien, jf. stk. 1, gælder ikke for udledningssteder, hvor den samlede udledning af dispergeret olie har været under 2 tons i de seneste 12 kalendermåneder (rullende total). Grænseværdien gælder igen, når udledningen af dispergeret olie fra det enkelte udledningssted over de seneste 12 måneder (rullende total) overstiger to ton også selv om dette sker i løbet af en kalendermåned.
Stk. 3. Koncentrationen af dispergeret olie i udledninger til havet af fortrængningsvand må ikke overstige 40 mg/l.
Borespåner, som stammer fra brug af oliebaseret boremudder, må ikke udledes til havet, hvis de indeholder mere end 10 gram olie, hidrørende fra oliebaseret boremudder, pr. kg tørre borespåner, (jf. bilag 1, note 3).
Miljøstyrelsen fastsætter vilkår for den i § 3 nævnte tilladelse.
Stk. 2. Vilkårene skal sikre, at kravene i §§ 6-9 opfyldes, og skal som minimum omfatte følgende:
Vilkår om tilladte mængder og eventuelle krav til koncentrationer af de stoffer og materialer, som kan udledes fra de enkelte olie- og gasanlæg.
Vilkår om tiltag til at forebygge og begrænse forureningen, herunder ved anvendelse af BAT og BEP.
Vilkår om prøvetagninger og analyser til bestemmelse af mængder og koncentrationer af stoffer og materialer, der udledes.
Vilkår om ekstern verifikation af laboratorie-procedurer og -praksis på offshorelaboratorier og behandling af analyse-resultater onshore med henblik på vurdering af overholdelse af tilladelsens vilkår.
Vilkår om egenkontrol og om rapportering til Miljøstyrelsen, herunder om indberetning af oplysninger til brug for Miljøstyrelsens årlige rapport til OSPAR.
Vilkår om indberetning til tilsynsmyndigheden, hvis vilkårene ikke overholdes og om, at operatøren straks skal træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at vilkårene igen overholdes.
Vilkår om, hvordan operatøren skal forholde sig i unormale eller ustabile driftssituationer.
Vilkår om miljøledelse i forhold til udledning af stoffer og materialer efter Miljøstyrelsens nærmere anvisning.
Miljøstyrelsen kan, hvis den finder det påkrævet for at vurdere risikoen for forurening som følge af udledning i havet af stoffer og materialer fra olie- og gasanlæg, påbyde operatøren af et olie- og gasanlæg for egen regning at udføre undersøgelser eller iværksætte foranstaltninger til overvågning af miljøet i det omliggende havområde.
Operatøren skal efter Miljøstyrelsens nærmere anvisninger gennemføre relevante moniteringer, for eksempel af havbund og vandsøjle, og indsende resultater heraf til Miljøstyrelsen. Operatøren udarbejder en plan for moniteringerne efter Miljøstyrelsens nærmere anvisninger. Planen skal første gang indsendes til Miljøstyrelsen inden udgangen af 2023 og skal herefter ajourføres som minimum hvert tredje år.
For alle udledningssteder, hvorfra der sker udledning af produceret vand, skal operatøren i løbet af en tilladelsesperiode efter Miljøstyrelsens nærmere anvisninger gennemføre og indsende til Miljøstyrelsen vurderinger af den miljørisiko, som udledningen giver anledning til (risikobaserede miljøvurderinger).
Stk. 2. For nye olie- og gasanlæg skal risikovurderinger for udledninger af produceret vand, baseret på de faktisk tilsatte mængder af offshorekemikalier og målte koncentrationer af naturligt forekommende stoffer, gennemføres og indsendes senest seks måneder efter, at udledningen er påbegyndt.
Stk. 3. Medmindre Miljøstyrelsen fastsætter en hyppigere frekvens skal risikovurderingerne for alle udledningssteder gentages hvert femte år, således at de data om det producerede vand, der ligger til grund herfor, ikke er mere end 5 år gamle, jf. dog § 17, stk. 4.
Stk. 4. Operatøren skal, på baggrund af en analyse af det producerede vands indhold af naturligt forekommende stoffer og mængden af tilførte kemikalier, mindst en gang om året fremsende en vurdering af, om forudsætningerne for de gennemførte risikovurderinger fortsat er gældende til Miljøstyrelsen. Vurderingen skal fremsendes senest 1. marts for det forudgående kalenderår.
Miljøstyrelsen fører tilsyn med, at bestemmelserne i denne bekendtgørelse og vilkår i udledningstilladelser meddelt efter denne bekendtgørelse overholdes.
Stk. 2. Miljøstyrelsen skal som minimum hvert tredje år gennemføre fysiske tilsyn på olie- og gasanlæg, hvorfra der sker udledning af produceret vand.
Stk. 3. Miljøstyrelsen udarbejder efter hvert fysisk tilsyn på henholdsvis olie- og gasanlæg og på operatørens hovedkontor en tilsynsrapport, der beskriver, om operatøren overholder reglerne i denne bekendtgørelse og i tilladelser udstedt i medfør af bekendtgørelsen. Tilsynsrapporten offentliggøres på Miljøstyrelsens hjemmeside.
Operatøren skal vederlagsfrit fra det sted, hvor operatøren normalt transporterer ansatte til og fra olie- og gasanlæg, stille transport til og fra anlægget, herunder overførsel af udstyr samt kost og logi og andre fornødenheder til rådighed for Miljøstyrelsens repræsentanter i forbindelse med tilsyn på olie- og gasanlægget.
Operatøren af et olie- og gasanlæg skal senest tre måneder forud meddele Miljøstyrelsen tidspunktet for påbegyndelse og ophør af efterforsknings- og produktionsboringer og indvinding.
Operatøren skal meddele Miljøstyrelsen alle oplysninger, som er nødvendige for styrelsens tilsyn med forhold omfattet af denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Miljøstyrelsen kan i det omfang, det er nødvendigt for gennemførelse af tilsynet, påbyde operatøren af et olie- og gasanlæg at indsende prøver, rådata, analyseresultater, rapporter, samt redegørelser om tekniske og økonomiske forhold.
Stk. 3. Operatøren af et olie- og gasanlæg skal straks meddele Miljøstyrelsen, hvis der sker ændringer i de forhold, der ligger til grund for tilladelser meddelt efter denne bekendtgørelse.
Stk. 4. Hvis der i forhold til det tilladte er sket eller sker en ændring i sammensætningen eller mængderne af udledt produceret vand, som i væsentlig grad har påvirket eller påvirker risikovurderingen af udledningen, skal operatøren efter styrelsens anvisninger foretage en ny risikovurdering for den pågældende udledning og fremsende vurderingen til Miljøstyrelsen. Ved en sådan ændring forstås en eller flere af følgende situationer:
Forhøjet udledning som følge af reduceret re-injektionsgrad, som medfører, at risikoniveauet (EIF værdien) bliver højere end 10.
Ændringer i sammensætningen af produceret vand, f. eks. som følge af ibrugtagning af brønde og/eller offshorekemikalier, som medfører, at risikoniveauet (EIF-værdien) bliver højere end 10.
50 % forøgelse af den udledte mængde produceret vand, oliekoncentrationen eller af mængden af offshorekemikalier med et væsentligt bidrag til risikoen på udledningssteder med EIF værdier højere end 10 og mindre end eller lig med 50.
15 % forøgelse i den udledte mængde produceret vand, oliekoncentration eller af mængden af offshorekemikalier med et væsentligt bidrag til risikoen på udledningssteder med EIF-værdi højere end 50.
Miljøstyrelsen kan ændre eller tilbagekalde en tilladelse meddelt i henhold til denne bekendtgørelse, hvis der i en ansøgning om tilladelse er givet urigtige eller vildledende oplysninger, eller hvis der er fremkommet nye oplysninger om forureningens skadelige virkning, at forureningen har et omfang eller medfører miljømæssige skadevirkninger, der ikke kunne forudses ved tilladelsens meddelelse eller hvis væsentlige ændringer i bedste tilgængelige teknik, jf. § 6, skaber mulighed for betydelig nedbringelse af udledningerne.
Den fulde ordlyd af vedtagne beslutninger, anbefalinger og vejledninger under OSPAR-Konventionen om olie og gasanlæg, der henvises til i denne bekendtgørelse, eller i tilladelser og andre afgørelser, som gives eller træffes i medfør af denne bekendtgørelse, indføres ikke i Lovtidende. Miljøstyrelsen offentliggør på sin hjemmeside, www.mst.dk, oplysning om indhold af sådanne vedtagelser eller om hvorledes oplysning om indhold i stedet kan fås.
Afgørelser truffet af Miljøstyrelsen efter denne bekendtgørelse kan påklages til Miljø- og Fødevareklagenævnet efter reglerne i havmiljølovens kapitel 15.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning, straffes med bøde, den der
udleder stoffer og materialer fra et havanlæg uden tilladelse fra Miljøstyrelsen, jf. § 3, eller i strid med reglerne i §§ 7-9,
tilsidesætter vilkår, som er fastsat i tilladelsen, jfr. § 10,
undlader at følge påbud fra Miljøstyrelsen om at udføre undersøgelser eller iværksætte foranstaltninger, jf. § 11, og
undlader at indsende planer, etablere mulighed for udtagning af prøver, gennemføre vurderinger, stille transport, kost og logi mv. til rådighed, meddele oplysninger eller afgive prøver, jf. §§ 12 -13 og §§ 15-17.
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædelsen er
voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare herfor eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder besparelser.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2023.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 394 af 17. juli 1984 om udledning i havet af stoffer og materialer fra visse havanlæg ophæves.
Stk. 3. En tilladelse meddelt efter bekendtgørelse nr. 394 af 17. juli 1984 om udledning i havet af stoffer og materialer fra visse havanlæg forbliver i kraft, indtil den udløber, på anden måde ophører, eller erstattes af en ny tilladelse.
Stk. 4. Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på ansøgninger indgivet før bekendtgørelsens ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de hidtil gældende regler i bekendtgørelse nr. 394 af 17. juli 1984 om udledning i havet af stoffer og materialer fra visse havanlæg anvendelse.
/ Nina Porst
Bilag 1
Afsnit A.
Oplysningskrav ved ansøgning om tilladelse til udledning i forbindelse med efterforsknings- og produktionsboringer og injektionsboringer.
a) Operatørens navn, adresse, telefonnummer, e-mail, CVR- og P-nummer.
b) Navn og adresse på ejeren af det olie- og gasanlæg, der skal anvendes.
c) Navn, adresse, telefonnummer og e-mail på operatørens kontaktperson.
a) Navnet på det olie- og gasanlæg, der skal anvendes.
b) Den geografiske position, hvor aktiviteterne skal udføres og, hvis relevant, hvilket offshore olie- og gasanlæg aktiviteten knytter sig til.
c) Aktivitetstypen (boring i forbindelse med efterforskning eller boring af produktionsbrønd(e)).
d) De anvendte metoder for udledningerne fra aktiviteterne.
a) Maksimal anvendt og udledt mængde af hvert enkelt offshorekemikalie og formålet med anvendelsen.
b) Sammensætning af hvert enkelt offshorekemikalie og operatørens vurdering af kemikaliets farvekategori, jf. bilag 2, indeholdt i en pre-screeningformular udarbejdet i henhold til den til enhver tid gældende udgave af OSPARs anbefaling om et harmoniseret pre-screeningskema for offshorekemikalier2).
c) Hvis ansøgningen omfatter anvendelse og udledning af røde offshore kemikalier, jf. bilag 2, skal ansøgningen indeholde oplysninger, som dokumenterer, at anvendelsen af kemikalierne teknisk, sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt er den bedste løsning af de vurderede navngivne alternative offshorekemikalier.
d) Produktregisternummer (PR-nummer) for hvert enkelt offshorekemikalie og udløbsdatoen for registreringen i Produktregistret.
Oplysninger om, hvordan det sikres, at bestemmelserne i den til enhver tid gældende OSPAR beslutning om brug af borekemikalier i organisk fase og borespåner forurenede hermed3) overholdes.
Oplysninger om de forventede maksimale mængder af borespåner, det forventede olieindhold og de planlagte rensnings- og bortskaffelsesmetoder for borespånerne.
Redegørelse for de potentielle påvirkninger på miljøet fra de ansøgte forventede maksimale udledninger fra den planlagte aktivitet, herunder på Natura 2000 områder, jf. den til enhver tid gældende bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter (habitatbekendtgørelsen).
Oplysninger om miljøbeskyttende foranstaltninger i forbindelse med brøndtestning.
Beskrivelse af anvendelsen af BAT og BEP og af evt. nye BAT og BEP tiltag for de år ansøgningen omfatter samt oplysninger om anvendt miljøledelsessystem i forhold til udledning af stoffer og materialer.
Vurdering af risikoen i havmiljøet (størrelse og udbredelse) fra de ansøgte udledninger jf. den til enhver tid gældende OSPAR beslutning om et harmoniseret kontrolsystem for offshorekemikalier4).
Afsnit B.
Oplysningskrav ved ansøgning om tilladelse til udledning i forbindelse med produktion af olie og gas og brøndvedligeholdelse
a) Operatørens navn, adresse, telefonnummer, e-mail, CVR- og P-nummer.
b) Navn, adresse, telefonnummer og e-mail på operatørens kontaktperson.
c) Olie- og gasanlæggets navn og geografiske position.
d) Eksportmetode for den producerede olie og gas, herunder, hvis relevant, en beskrivelse af indretninger til eksport af råolie fra oplagstanke.
Oplysninger om maksimalt volumen pr. år af produceret vand udledt til havet og/eller re-injiceret til undergrunden fra hvert enkelt udledningssted i de år ansøgningen omfatter.
Beskrivelse af separationsanlæg for olie/gas/produceret vand, herunder renseeffektiviteten af de enkelte trin i separationsprocessen og af placeringen og indretningen af hvert enkelt udledningssted for produceret vand på det pågældende olie- og gasanlæg, herunder, hvis relevant, beskrivelse af den caisson, hvorfra udledningen sker og af metoder til og frekvens af skimning af olie, der opsamles på vandoverfladen i cassionen. Der skal endvidere redegøres for tiltag til reduktion af forekomsten af oliefilm på havoverfladen hidrørende fra udledningerne af produceret vand.
Oplysninger om anvendte metoder til prøvetagning, måling og analyse af indholdet af dispergeret olie i produceret vand, jf. den til enhver tid gældende udgave af OSPARs anbefaling om håndtering af produceret vand fra offshore olie- og gasanlæg5).
Oplysninger om forventede maksimale udledninger af dispergeret olie med produceret vand fra hvert enkelt udledningssted, angivet både som forventet maksimal månedlig volumenvægtet oliekoncentration i mg/l og som forventet maksimal total olieudledning i ton/år for de år, ansøgningen omfatter.
Oplysninger om maksimale udledninger pr. år af BTEX med produceret vand.
Oplysninger om anvendte metoder til prøvetagning, måling og analyse for BTEX i produceret vand.
Oplysninger om maksimale udledninger af fortrængningsvand og olieindholdet heri angivet både som maksimal koncentration og som maksimal total olieudledning for de år ansøgningen omfatter.
Oplysninger om anvendte metoder til prøvetagning, måling og analyse af indholdet af olie i fortrængningsvand.
Oplysninger om:
a) Maksimal anvendt og udledt mængde af hvert enkelt offshorekemikalie for de enkelte udledningssteder.
b) Sammensætning af hvert enkelt offshorekemikalie og operatørens vurdering af kemikaliets farvekategori, jf. bilag 2, indeholdt i en pre-screening formular udarbejdet i henhold til den til enhver tid gældende udgave af OSPARs anbefaling om et harmoniseret pre-screeningskema for offshorekemikalier6).
c) Hvis ansøgningen omfatter anvendelse og udledning af røde offshorekemikalier, jf. bilag 2, skal ansøgningen indeholde oplysninger, som dokumenterer, at anvendelsen af kemikalierne teknisk, sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt er den bedste løsning af de vurderede navngivne alternative offshorekemikalier.
d) Produktregisternummer (PR-nummer) for hvert enkelte offshorekemikalie og udløbsdatoen for registreringen i Produktregistret.
Oplysninger om maksimale udledninger til havet af sand, kalkslam og aflejringer fra reservoiret, og olieindholdet heri for de år ansøgningen omfatter.
Beskrivelse af mulige ustabile driftssituationer, som i kortere eller længere tidsrum kan medføre forøgede koncentrationer af dispergeret olie i det udledte eller re-injicerede producerede vand.
Redegørelse for de potentielle påvirkninger på miljøet fra de ansøgte forventede maksimale udledninger fra den planlagte aktivitet, herunder på Natura 2000 områder, jf. den til enhver tid gældende bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter (habitatbekendtgørelsen).
Beskrivelse af anvendelsen af BAT og BEP og af evt. nye BAT og BEP tiltag for de år ansøgningen omfatter samt oplysninger om anvendt miljøledelsessystem i forhold til anvendelse og udledning af stoffer og materialer.
Vurdering af risikoen i havmiljøet fra de ansøgte udledninger til havet fra de enkelte udledningssteder og, hvor relevant, kumuleret med risikobidraget fra andre udledningssteder set i forhold risikobidraget fra de udledninger, som dannede basis for den senest gennemførte risikobaserede miljøvurdering (RBA-beregning)7) for de samme udledningssteder.
Bilag 2
Farvekategori 1 Sorte kemikalier | Sorte kemikalier omfatter: – Stoffer og kemikalier, som er opført på OSPARs LCPA-liste8). |
---|---|
Farvekategori 2 Røde kemikalier | Røde kemikalier omfatter kemikalier, som indeholder stoffer, der opfylder et eller flere af nedenstående kriterier: – Uorganiske stoffer med akut giftighed (EC50 eller LC50), mindre end eller lig med 1 mg/l. – Organiske stoffer med BOD28 mindre end 20 %. – Organiske stoffer som opfylder to eller flere af følgende kriterier: a. BOD28 større end 20 % og mindre end 60 %. b. Log Pow større end eller lig 3 eller BCF under 100 og en molekylærvægt på mindre end 700. c. Akut giftighed, LC50 eller EC50, mindre end eller lig med 10 mg/l. – Stoffer som er arvestofskadelige, Muta 1A og 1B, eller reproduktionsskadelige, Repr 1A og 1B. – Stoffer opført på REACH9) Godkendelseslisten (Annex XIV). – Stoffer opført på REACH Kandidatlisten10). – Stoffer med relevante restriktioner under REACH Annex XVII. |
Farvekategori 3 Gule kemikalier | Gule kemikalier omfatter kemikalier, som indeholder stoffer, som opfylder nedenstående kriterie: – Organiske stoffer som opfylder højst et af følgende kriterier: a. BOD28 større end 20 % og mindre end 60 %. b. Log Pow, større end eller lig 3 eller BCF under 100 og molekylærvægt på mindre end 700. c. Akut giftighed, LC50 eller EC50, mindre end eller lig med 10 mg/l. |
Farvekategori 4 Grønne kemikalier | Grønne kemikalier omfatter kemikalier, som indeholder stoffer, som opfylder et eller flere af nedenstående kriterier: – Følgende stærke syrer og baser (CAS-nr. i parentes): – kaliumhydroxid (1310-58-3) – natriumhydroxid (1310-73-2) – saltsyre (7647-01-0) – svovlsyre (7664-93-9 – salpetersyre (7697-37-2) – fosforsyre (7664-38-2) – Stoffer på OSPARs PLONOR-liste11). – Stoffer på listen i REACH Annex IV. – Stoffer opført med undtagelser i REACH Annex V. – Uorganiske stoffer med akut giftighed, LC50 eller EC50, større end eller lig med 1 mg/l. |
OSPAR List of Chemicals for Priority Action.
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) Nr. 1907/2006 af 18. december 2006 om registrering, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier.
Kandidatlisten over særligt problematiske stoffer til godkendelse (offentliggjort i henhold til artikel 59, stk. 10, i REACH-forordningen).
OSPAR List of Substances/Preparations Used and Discharged Offshore which are Considered to Pose Little or No Risk to the Environment.
Officielle noter
Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der som udkast har været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2015/1535 om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for informationssamfundets tjenester (kodifikation).
OSPAR Recommendation on a Harmonised Pre-screening Scheme for Offshore Chemicals.
OSPAR Decision on the Use of Organic-Phase Drilling Fluids (OPF) and the Discharge of OPF-Contaminated Cuttings.
OSPAR Decision on a Harmonised Mandatory Control System of the Use and Reduction og the Discharge og Offskore Chemicals (HMCS).
OSPAR Recommendation for the Management of Produced Water from Offshore Installations.
Jf. note 2.
OSPAR Recommendation for a risk-based approach to the Management of Produced Water Discharges from Offshore Installations.