I medfør af § 30, § 39 b, nr. 4, § 45, stk. 1, § 58 a og § 59, stk. 4, i lov om kemikalier, jf. lovbekendtgørelse nr. 6 af 4. januar 2023, og § 79 e og § 110, stk. 3, i lov om miljøbeskyttelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 5 af 3. januar 2023, som ændret ved lov nr. 745 af 13. juni 2023, fastsættes:
Denne bekendtgørelse omfatter import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af person- og varebiler og materialer og komponenter, herunder reservedele til person- og varebiler.
Stk. 2. Import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af afbalanceringsklodser, kulbørster til elmotorer og bremsebelægninger til alle person- og varebiler er forbudt, såfremt de indeholder bly i større mængder end angivet i § 3, stk. 5, nr. 1.
Stk. 3. Bekendtgørelsen omfatter ikke materialer og komponenter i person- og varebiler, der er markedsført før den 1. juli 2003.
I denne bekendtgørelse forstås ved:
Personbil: Bil indrettet til benyttelse til befordring af højst ni personer føreren medregnet.
Varebil: Bil indrettet til benyttelse til godsbefordring, og som har en tilladt totalvægt på ikke over 3.500 kg.
Bly: Grundstoffet bly, både i metallisk form og i kemisk forbindelse med andre stoffer.
Kviksølv: Grundstoffet kviksølv, både i metallisk form og i kemisk forbindelse med andre stoffer.
Cadmium: Grundstoffet cadmium, både i metallisk form og i kemisk forbindelse med andre stoffer.
Hexavalent chrom: Grundstoffet chrom i kemisk forbindelse med andre stoffer, hvor chrom indgår med iltningstrin 6.
Alvorlig risiko: En kombination af sandsynligheden for, at en fare forårsager skade, og skadens sværhedsgrad anses for at kræve hurtig indgriben fra tilsynsmyndigheden, herunder tilfælde, hvor risikoen ikke viser sig umiddelbart.
Erhvervsdrivende: Fabrikanten, den bemyndigede repræsentant, importøren, distributøren, udbyderen af distributionstjenester eller enhver anden fysisk eller juridisk person, der har forpligtelser i forbindelse med fremstillingen af produkter, tilgængeliggørelsen på markedet eller ibrugtagningen af dem i overensstemmelse med den relevante EU- harmoniseringslovgivning.
Onlinegrænseflade: Enhver form for software, herunder et websted, dele af et websted eller en applikation, der drives af eller på vegne af en erhvervsdrivende, og som giver slutbrugere adgang til den erhvervsdrivendes produkter.
Reverse engineering: En proces, hvor man undersøger et produkt for at finde ud af, hvordan det fungerer og er sat sammen med henblik på at fastslå, om det lever op til gældende regler.
Import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af person- og varebiler med materialer eller komponenter, der indeholder bly, kviksølv, cadmium eller hexavalent chrom, er forbudt.
Stk. 2. Import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af materialer og komponenter, der indeholder bly, kviksølv, cadmium eller hexavalent chrom til anvendelse i person- og varebiler, er forbudt.
Stk. 3. Uanset forbuddet i stk. 1 er import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af person- og varebiler, der indeholder bly, kviksølv, cadmium og hexavalent chrom i de materialer og komponenter, som er nævnt i bilag 1, tilladt med de begrænsninger, bilaget angiver.
Stk. 4. Uanset forbuddet i stk. 2 er import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af materialer og komponenter, der indeholder bly, kviksølv, cadmium og hexavalent chrom, og som er nævnt i bilag 1, tilladt med de begrænsninger, bilaget angiver. Dette gælder tillige reservedele til udskiftning eller reparation af de biler, materialer og komponenter, der er nævnt i bilag 1.
Stk. 5. Uanset forbuddet i stk. 1 og 2 tillades et maksimalt indhold af følgende:
Bly i homogene materialer på 0,1 vægtprocent.
Kviksølv i homogene materialer på 0,1 vægtprocent.
Cadmium i homogene materialer på 0,01 vægtprocent.
Hexavalent chrom i homogene materialer på 0,1 vægtprocent.
Stk. 6. Undtagelserne i stk. 5 gælder kun, hvis stoffet ikke er tilsat med henblik på at bibringe det endelige produkt en særlig egenskab eller et særligt udseende.
Stk. 7. Uanset forbuddet i stk. 2 er det tilladt at importere og sælge demonterede dele fra person- og varebiler, herunder dele som helt eller delvist består af komponenter og materialer, som er nævnt i bilag 1, med henblik på genbrug, forudsat anvendelsen var i overensstemmelse med gældende regler, da de blev solgt første gang.
Enhver, der erhvervsmæssigt importerer, sælger eller til eksport inden for EU og til EFTA-lande fremstiller personbiler, varebiler eller reservedele til disse biler, skal sikre, at plastkomponenter og -materialer med en vægt på over 100 gram er mærket. Ved mærkningen anvendes følgende terminologi:
ISO 1043 - 1 Plast - Symboler og forkortede termer - Del 1: Grundlæggende polymerer og deres særlige karakteristika.
ISO 1043 - 2 Plast - Symboler og forkortede termer - Del 2: Fyldstof og forstærkede materialer.
ISO 11.469 - Generisk identifikation og mærkning af plastprodukter.
Stk. 2. Enhver, der erhvervsmæssigt importerer, sælger eller til eksport inden for EU og til EFTA-lande fremstiller personbiler, varebiler eller reservedele til disse biler skal sikre, at elastomerkomponenter og elastomermaterialer, undtagen dæk med en vægt på over 200 gr., er mærket. Ved mærkningen anvendes følgende terminologi: ISO 1629 Gummi og latex - Benævnelser.
Stk. 3. ISO 1043 - 1, ISO 1043 - 2, og ISO 11.469, jf. stk. 1, nr. 1-3, indføres ikke i Lovtidende. Oplysninger om standarderne kan fås til gennemsyn i Miljøstyrelsen.
Enhver, der erhvervsmæssigt importerer, sælger eller til eksport inden for EU og til EFTA-lande fremstiller personbiler, varebiler eller materialer og komponenter til disse biler, skal sikre, at materialer og komponenter, som er nævnt i bilag 1, er mærket eller gjort identificerbare, såfremt der i bilaget er angivet krav herom.
Stk. 2. Ved mærkning eller anden form for identifikation af materialer og komponenter skal det fremgå, at materialet eller komponenten skal fjernes som led i den særskilte behandling, jf. bilskrotbekendtgørelsen.
Tilsyn og kontrol med overholdelse af reglerne i bekendtgørelsen udøves af Miljøstyrelsen efter kemikalielovens regler herom, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Tilsyn efter §§ 7-9 udøves af Miljøstyrelsen efter miljøbeskyttelseslovens regler herom.
Tilsynsmyndigheden kan pålægge erhvervsdrivende, at tilsynsmyndigheden forelægges relevante dokumenter, tekniske specifikationer, data eller oplysninger om overensstemmelse og tekniske aspekter af produkter reguleret i denne bekendtgørelse, herunder adgang til indlejret software i det omfang en sådan adgang er nødvendig for at vurdere produktets overensstemmelse med regler i denne bekendtgørelse.
Stk. 2. Tilsynsmyndigheden kan pålægge erhvervsdrivende at levere oplysninger om forsyningskæden og distributionsnettet, om mængder af produkter på markedet og om andre produktmodeller, der har de samme tekniske egenskaber som det pågældende produkt.
Stk. 3. Tilsynsmyndigheden kan pålægge erhvervsdrivende at levere oplysninger om ejerskabet til et websted, når de pågældende oplysninger er relevante for sagen.
Tilsynsmyndigheden kan erhverve produktprøver af produkter, herunder under en skjult identitet, og kontrollere disse prøver og foretage reverse engineering på dem med henblik på at identificere manglende overensstemmelse med regler i denne bekendtgørelse.
Tilsynsmyndigheden kan påbyde ejeren af en onlinegrænseflade, hvis der ikke findes andre effektive midler til at eliminere en alvorlig risiko, at ændre eller fjerne indhold på onlinegrænsefladen, hvor der henvises til et produkt, der ikke er i overensstemmelse med regler i denne bekendtgørelse.
Medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning straffes med bøde den, der
i strid med forbuddet i § 1, stk. 2, importerer, sælger eller til eksport inden for EU og til EFTA-lande fremstiller afbalanceringsklodser, kulbørster til elmotorer og bremsebelægninger til person- og varebiler, med et indhold af bly i større mængder end angivet i § 3, stk. 5, nr. 1,
importerer, sælger eller til eksport inden for EU og til EFTA-lande fremstiller person- og varebiler i strid med § 3,
importerer, sælger eller til eksport inden for EU og til EFTA-lande fremstiller person- og varebiler og undlader at mærke plastkomponenter og -materialer i overensstemmelse med § 4,
importerer, sælger eller til eksport inden for EU og til EFTA-lande fremstiller person- og varebiler og undlader at mærke eller på anden mådeidentificere materialer og komponenter som nævnt i bilag 1, hvor bilaget angiver krav herom, jf. § 5,
undlader at efterkomme tilsynsmyndighedens anmodning om at fremlægge dokumenter, data, specifikationer eller oplysninger efter § 7, eller
undlader at efterkomme tilsynsmyndighedens påbud om at ændre eller fjerne indhold på en onlinegrænseflade efter § 9.
Stk. 2. Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der vedovertrædelsen er
voldt skade på miljøet eller fremkaldt fare derfor eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel, herunder besparelser, for den pågældende selv eller andre.
Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 17. november 2023.
Stk. 2. Bekendtgørelse nr. 1334 af 16. juni 2021 om begrænsning af import, salg samt fremstilling til eksport inden for EU og til EFTA-lande af person- og varebiler m.v., der indeholder visse farlige stoffer ophæves.
/ Christian Bruhn Rieper
Bilag 1
Materialer og komponenter | Nuværende undtagelses omfang og udløbsdato | Mærkning eller identificering, som foreskrevet i direktiv 2000/53/EF artikel 4, stk. 2, litra b), nr. iv) |
---|---|---|
Bly som legeringsbestanddel | ||
1(a). Stål til spåntagende bearbejdning og galvaniseret stål med et blyindhold på op til 0,35 vægtprocent | ||
1(b). Kontinuerligt forzinket stålplade med et blyindhold på op til 0,35 vægtprocent | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2016, og reservedele til sådanne køretøjer | |
2(a). Aluminium til spåntagende bearbejdning med et blyindhold på op til 2 vægtprocent | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2005 | |
2(b). Aluminium med et blyindhold på op til 1,5 vægtprocent | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2008 | |
2(c)(i). Aluminiumlegeringer til spåntagende bearbejdning med et blyindhold på op til 0,4 vægtprocent | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2028, og reservedele til sådanne køretøjer | |
2(c)(ii). Aluminiumlegeringer, der ikke omfattes af punkt 2(c)(i), med et blyindhold på op til 0,4 vægtprocent 1a) |
1) |
3. Kobberlegeringer med et blyindhold på op til 4 vægtprocent | 2) |
4(a). Lejebøsninger og lejepander | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2008 |
4. b) Lejebøsninger og lejepander i motorer, transmissioner og kompressorer til klimaanlæg | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2011 |
Bly og blyforbindelser i komponenter |
5(a). Bly i batterier i højspændingssystemer 2(a) der udelukkende anvendes til fremdrift i køretøjer i klasse M1 og N1 | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2019, og reservedele til sådanne køretøjer | X |
5(b)(i). Bly i batterier: 1) der anvendes i 12 V-anvendelser 2) der anvendes i 24 V-anvendelser i køretøjer til særlig anvendelse, jf. artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2018/858 | 2) | X |
5(b)(ii). Bly i batterier til anvendelser, der ikke er omfattet af punkt 5a) eller punkt 5(b)(i) | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2024, og reservedele til sådanne køretøjer | X |
6. Svingningsdæmpere | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2016, og reservedele til sådanne køretøjer | X |
7(a). Vulkaniseringsmidler og stabilisatorer til elastomerer, der benyttes i bremseslanger, brændstofslanger, ventilationsslanger, elastomer/metaldele i karrosseriet samt motorophæng | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2005 |
7(b). Vulkaniseringsmidler og stabilisatorer til elastomerer, der benyttes i bremseslanger, brændstofslanger, ventilationsslanger, elastomer/metaldele i karrosseriet samt motorophæng, med et blyindhold på op til 0,5 vægtprocent | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2006 |
7(c). Lim til elastomerer, der benyttes i drivaggregatet, med et blyindhold på op til 0,5 vægtprocent | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2009 |
8(a). Bly i loddemateriale til fastgørelse af elektriske og elektroniske komponenter på elektroniske kredsløbskort og bly til belægning på afslutninger af komponenter — dog med undtagelse af elektrolytkondensatorer af aluminium — på komponentben og på elektroniske kredsløbskort | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2016, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(b). Bly i loddemateriale til andre anvendelsesformål end lodning på elektroniske kredsløbskort eller på glas | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2011, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(c). Bly til belægning på afslutninger af elektrolytkondensatorer af aluminium | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2013, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(d). Bly anvendt til loddemateriale på glas i sensorer til masseflowmåling af luft | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2015, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(e). Bly i loddemateriale med højt smeltepunkt (dvs. blylegeringer med 85 vægtprocent bly eller mere) | 1) | X 3) |
8(f)(i). Bly i konnektorsystemer med deformerbare ben | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2017, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(f)(ii). Bly i konnektorsystemer med deformerbare ben bortset fra bilkabelkonnektorers kontaktflade i køretøjer | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2024, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(g)i). Bly i loddemateriale til etablering af elektrisk forbindelse mellem halvlederskive og bæresubstrat i integrerede kredsløbspakker med flip chip | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. oktober 2022, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(g)ii). Bly i loddemateriale til etablering af elektrisk forbindelse mellem halvlederskive og bæresubstrat i integrerede kredsløbspakker med flip chip, hvor mindst ét af følgende kriterier gør sig gældende: i) der anvendes 90 nm-halvlederteknologi eller større ii) der anvendes en enkelt halvlederskive på 300 mm2 eller derover sammen med hvilken som helst halvlederteknologi iii) stablede chippakker med en halvlederskive på 300 mm2 eller derover eller silicium-interposere på 300 mm2 eller derover | 1) Gælder for køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. oktober 2022, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(h). Bly i loddemateriale til at fastgøre varmespredere til varmedræn i halvlederenheder med en chipstørrelse på mindst 1 cm2 af projektionsoverfladen og en nominel strømtæthed på mindst 1 A/mm2 af siliciumchipområdet | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2016, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(i). Bly i loddematerialer til elektriske anvendelsesformål på glas med undtagelse af loddematerialer i ruder af lamineret glas | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2016, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(j). Bly i loddemateriale til laminerede ruder | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2020, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
8(k). Lodning af varmeanvendelsesformål, som anvender 0,5 A OH-strøm eller derover pr. loddeforbindelse, på enkeltruder af lamineret glas med en maksimal tykkelse på 2,1 mm. Denne undtagelse gælder ikke for lodning på kontakter, der er indkapslet i det mellemliggende polymerlag | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2024, og reservedele til sådanne køretøjer | X 3) |
9. Ventilsæder | Som reservedele til motortyper, der er udviklet inden den 1. juli 2003 |
10(a). Elektriske komponenter, der indeholder bly bundet i glas eller keramik, i en glas- eller keramikmatrix, i et glaskeramisk materiale eller i en glaskeramisk matrix Denne undtagelse omfatter ikke brug af bly i: i) glas i lamper og glasur på tændrør ii) dielektriske keramiske materialer i komponenter, der er opført under punkt 10b), 10c) og 10d) | X 4) (andre motorkomponenter end piezoelektriske) |
10(b). Bly i PZT-baserede dielektriske keramiske materialer i kondensatorer, der indgår i integrerede kredsløb eller diskrete halvledere |
10(c). Bly i dielektriske keramiske materialer i kondensatorer med en mærkespænding på mindre end 125 V AC eller 250 V DC | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2016, og reservedele til sådanne køretøjer |
10(d). Bly i dielektriske keramiske materialer i kondensatorer, der udligner temperaturrelaterede afvigelser i sensorer i ultrasoniske sonarsystemer | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2017, og reservedele til sådanne køretøjer |
11. Pyrotekniske detonatorer | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. juli 2006, og reservedele til sådanne køretøjer |
12. Blyholdige termoelektriske materialer i elektriske anvendelser i biler, hvis formål er at mindske CO2-udledningerne ved genvinding af udstødningsvarme | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2019, og reservedele til sådanne køretøjer | X |
Hexavalent chrom |
13(a). Korrosionshindrende malinger | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1.juli 2007 |
13(b). Korrosionshindrende malinger i forbindelse med chassissamlinger med bolt og møtrik | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2008 |
14. Hexavalent chrom til korrosionsbeskyttelse af kulstofstål-kølesystemet i absorptionskøleskabe (højst 0,75 vægtprocent i kølemidlet): i) konstrueret til at fungere helt eller delvist med et elektrisk varmesystem, der anvender en gennemsnitlig indgangseffekt på < 75 W ved konstante driftsbetingelser ii) konstrueret til at fungere helt eller delvist med et elektrisk varmesystem, der anvender en gennemsnitlig indgangseffekt på ≥ 75 W ved konstante driftsbetingelser iii) konstrueret til at fungere med et ikke-elektrisk varmesystem | For i): Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2020, og reservedele til sådanne køretøjer For ii): Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. januar 2026, og reservedele til sådanne køretøjer | X |
Kviksølv |
15(a). Udladningslamper til forlygter | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. juli 2012, og reservedele til sådanne køretøjer | X |
15(b). Lysstofrør i instrumentbrætdisplays | Køretøjer, der er typegodkendt inden den 1. juli 2012, og reservedele til sådanne køretøjer | X |
Cadmium |
16. Batterier til elektriske køretøjer | Som reservedele til køretøjer, der er markedsført inden den 31. december 2008 |
Noter:
– Der accepteres et maksimalt indhold af bly, hexavalent chrom og kviksølv i homogene materialer på 0,1 vægtprocent og et maksimalt indhold af cadmium i homogene materialer på 0,01 vægtprocent.
– Genanvendelse af dele af køretøjer, der allerede var på markedet på det tidspunkt, hvor undtagelsen ophørte med at gælde, er ubegrænset tilladt, da dette ikke er omfattet af bestemmelserne i § 3, stk. 1-2.
– Reservedele, der markedsføres efter den 1. juli 2003 til brug i køretøjer, der er markedsført inden den 1. juli 2003, er undtaget fra bestemmelserne i § 3, stk. 1-2. Denne bestemmelse gælder ikke for afbalanceringsklodser, kulbørster til elmotorer og bremsebelægninger.
(2) Denne undtagelse skal revideres i 2025.
2(a). Systemer med en spænding på over 75 V jævnstrøm, jf. definitionen i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/95/EF af 12. december 2006 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elektrisk materiel bestemt til anvendelse inden for visse spændingsgrænser (EUT L 96 af 29.3.2014, s. 357).
Afmontering, hvis en grænse på 60 g pr. køretøj overskrides i forening med nr. 10a). Ved anvendelsen af denne bestemmelse regnes elektroniske anordninger, der ikke er monteret af fabrikanten på produktionslinjen, ikke med.
Afmontering, hvis en grænse på 60 g pr. køretøj overskrides i forening med nr. 8a) til 8k). Ved anvendelsen af denne bestemmelse regnes elektroniske anordninger, der ikke er monteret af fabrikanten på produktionslinjen, ikke med.
Officielle noter