LBK nr 307 af 13/03/2025
Skatteministeriet
Tinglysningsafgiftsloven § 33
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Merete Agergaard
/ Jeanette Rose Hansen
Officielle noter
- De ændringer, der følger af § 1, nr. 11, i lov nr. 168 af 29. februar 2020 og § 6, nr. 1, i lov nr. 2227 af 29. december 2020, var ved en fejl ikke indarbejdet korrekt i lovbekendtgørelse nr. 27 af 13. januar 2025. Disse fejl er nu rettet med denne lovbekendtgørelse.
Forarbejder til Tinglysningsafgiftsloven § 33
RetsinformationLoven finder ikke anvendelse på Færøerne og i Grønland.
Bilag 1
Oversigt over høringssvar
til betænkning nr. 1364 om stempelafgift.
Hvem Bemærkninger Kommentar By- og Boligministeriet
Ophæves afgifsfritagelsen efter stempellovens § 86 for pantebreve til sikkerhed for boligydelseslån i ejerboliger som foreslået, sker der en likviditetsnedgang for pensionister, hvis lave indtægt berettiger til lån til sikring af fortsat forbliven i ejerboligen.
Bo- og boligministeriet støtter ikke denne del af forslaget, der er socialt uheldig.
Forslaget lægger op til, at alle skal betale afgiften.
Der bør ikke varetages sociale hensyn ved afgiftslovgivning, og det berørte ministerium må eventuelt søge bevillingerne reguleret i overensstemmelse hermed. SU-Styrelsen
Ingen.
Forskningsministeriet Ingen.
Forsvarsministeriet Ingen.
Indenrigsministeriet Ingen
Fødevareministeriet
Fødevareministeriet vil drøfte rammeforhøjelse med Finansministeriet. Forslaget vil afskaffe den nugældende afgiftsfrihed for dokumenter vedrørende jordfordeling, jordkøbslov og vandmiljøplan II.
Merudgifterne vil udgøre ca. 4,4 mill kr. forudsat at tinglysning af såvel foreløbig som endelig kendelse om jordfordeling kun udløser èn fast afgift.
Det bliver præciseret i bemærkningerne til § 8, stk. 2, nr. 3, at tinglysning af foreløbig og endelig kendelse om jordfordeling kun udløser èn fast afgift. Det Danske Klasselotteri Det er af stor betydning, at tidspunktet for ikrafttræden af forslaget er kendt i god tid, og inden starten på et nyt lotteri. Forslaget forventes fremsat og vedtaget i indeværende samling, og træde i kraft den 1. januar 2000. Søfartsstyrelsen Det ønskes præciseret i bemærkninger til § 11, stk. 4, som det er sket til § 11, stk. 1, at 1200 kr.s afgiften ikke gælder ved registrering af pant i et skib. Det bliver tillige præciseret i bemærkningerne til § 11, stk. 4, at 1200 kr.s afgiften ikke gælder ved registrering af pant i et skib. Statens Lufthavnsvæsen Ingen.
Dommerforeningen
Forslaget vil betyde en væsentlig og ønskværdig for-enkling af de gældende regler.
Anmodning efter forslagets § 14 og § 15, stk. 2, bør dog indsendes direkte til afgiftsmyndigheden. Det er uhensigtmæssigt at inddrage registreringsmyndigheden.
Forslagets § 4, stk. 2, om væsentlige forandringer af ejendommen og § 5, stk. 2, om aflysning af det tidligere pant
inden 1 år, kan ikke kontrolleres af registreringsmyndigheden,
Bemærkningene til § 5, stk. 1, 4. pkt., om opskrivning af pantebrevets hovedstol bør forholde sig til de normalt anvendte klausuler i nyere ejerpantebreve.
Det er mest hensigtsmæssigt
at fastholde opgavefordelingerne mellem registereringsmyndigheden og afgiftsmyndigheden.
Det har endog i relation til § 14 været overvejet i udvalget at lade registereringsmyndigheden automatisk udbetale afgiften ved tilbagetrækning eller afvisning sammenholdt med oplysningen om at ca. 90 pct. af afviste anmeldelser genanmeldes inden for en uge.
Det er ligeledes registreringsmyndigheden, der efter § 15 skal attestere, at ejerskiftet eller pantsætningen er kvitteret til aflysning.
De øvrige punkter uddybes i
bekendtgørelse og cirkulære til loven. Statsamtsjuristforeningen Ingen.
Amtsrådsforeningen Ingen.
Foreningen af Registrerede Revisorer
Tilslutter sig udvalgets
anbefalinger.
Finansrådet
Tilslutter sig udvalgets
anbefalinger.
Realkreditrådet
Det er en forudsætning for forslaget, at der skal gælde ens stempelsatser for skøder og pantebreve.
Stempellovens § 81, nr. 1, ønskes videreført.
Der ønskes konkurrencemæssig ligestilling med Kommunekredit, der ikke er forpligtet til at pantsikre lån.
Der ønskes herudover afgiftsfri pantsætning af løsøre, der tilhører en anden end ejendommens ejer, men som indgår i låneudmålingsgrundlaget med sikkerhed efter TL § 47 og § 47 b, stk. 2.
Satsernes størrelse er en politisk afgørelse.
Forslaget bygger på, at der ikke skal være undtagelser eller lempelser for at sikre lave satser for alle.
Der bør ikke indføres særregler for driftsfællesskaber. Der er taget hensyn til erhvervsforhold i lovskitsen § 5, stk. 4 om flydende pant i erhversaktiver bortset fra fast ejendom. Denne regel omfatter såvel pant i skiftende besætninger som i løsøre. Rådet for Dansk Forsikring og Pension
Der henvises til særudtalelse, hvorefter stempellovens
§ 62, stk. 1, nr. 12, afgiftsfrihed for ejerpantebreve bør
bevares.
Beløbsgrænsen i § 69, stk. 1, nr. 5 på 10.000 kr. foreslås hævet væsentligt.
Gruppeulykkesforsikringer foreslås sidesstilles med (afgiftsfri) gruppelivsforsikringer.
Godtgørelse bør også ske
hvor 1. præmie ikke betales
Forslaget er en helhed, hvorefter al pantsætning skal udløse afgiften, uanset det kan virke belastende for en branche.
Beløbsgrænsen foreslås justeret til 12.000 kr.
Der er gjort op med omfanget af de afgiftsfri forsikringer.
Godtgørelse ved fortrydelse bør ikke udstrækkes udover reglerne for forbrugerkøb.
Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd Der bør anvendes forskellige satser for skøder og pantebreve for at mindske belåning af fast ejendom. Et system med to forskellige satser, vil ikke være væsentligt mere kompliceret end et system med en enhedssats.
Satsernes størrelse er en politisk afgørelse.
Byggeriets Arbejdsgivere
Tilslutter sig udvalgets forslag.
Lovforslaget bør fremsættes snarest muligt.
Ser dog helst at muligheden for de såkaldte vandrende pantebreve bibeholdes.
Forslaget lægger op til, at
al pantsætning skal udløse den fulde afgift. Det gælder også for pantebreve, der vandrer fra pant til pant, uanset det kan virke belastende for branchen. Danske Entreprenører Tilslutter sig udvalgets anbefalinger.
Erhvervenes
Skattesekretariat
Dansk Industri
Danske Entreprenører
Rederiforeningen
Forslaget om en forenkling af stempelloven hilses velkomment.
Skibsfarten og luftfarten bør dog fritages for afgifter af konkurrencemæssige grunde.
Adgangen til at berigtige afgiften af værdierklærede pantebreve bør bevares, ligesom
adgangen til at opnå afgiftsfrihed ved kontrakaution.
Flypantebreve bør have samme lempelser som skibe efter § 11, stk.4.
Der er i forslaget lagt afgørende vægt på at afskaffe adgangen til at stemple et pantebrev efter pantets værdi, selvom pantesummen er større. Det gælder også adgangen til stempelfrit at udstedes pantebreve til sikkerhed for
kontrakaution.
Ved lovforslaget ligestilles fly med skibe ved at indarbejdes en bestemmelse i § 12, der svarer til § 11, stk. 4, jfr. § 5, stk. 4, om ændringer i pant i erhvervsaktiver bortset fra fast ejendom.
Landbrugsrådet
De Danske Landboforeninger
Dansk Familielandbrug
Dansk Erhvervsgartnerforening
Forslaget er som udgangspunkt positivt, men det har en række uheldige virkninger for landbruget.
Høstpantebreve fordyres og de bør fortsat være afgiftsfri, når de anvendes til yderligere sikkerhed for finansiering af driftsfællesskaber.
Der bør afgiftsfrit kunne inddrages yderligere pant ved sambelåning af landbrugsejendomme.
Der er taget hensyn til erhvervsforhold i § 5, stk. 4, der eksempelvis omfatter minkavlere, der stiller pant i den skiftende besætning af mink.
Inddragelse af yderligere pant i fast ejendom udløser afgift efter § 5, stk. 1, og § 7.
Der kan ikke tages hensyn til særlige brancher, herunder ved høstpantebreve og skadesløsbreve, hvis der skal sikres ens og lave satser for alle.
Skibsværftsforeningen
Skibsværftsforeningen henviser tillige til svaret fra Erhvervenes Skattesekretariat Forslaget som skitseret indebærer væsentlige omkostningsforhøjelser for skibsværfterne, dersom afgiften af pantebreve skal beregnes af pålydende i stedet for af pantets værdi, og adgangen til at lade pantebreve vandre afgiftsfrit ophæves. Adgangen til at berigtige afgiften af værdierklærede pantebreve bør bevares for skibe.
Forslaget må ses i sin helhed, hvor erhvervslivet tilgodeses ved afskaffelsen af en række stempelafgifter i forbindelse med lån, der ikke er pantsikrede, garantistillelse mv. Til gengæld må en række stempelbegunstigelser ophæves for at opnå provenuneutralitet.
Forslaget viderefører reglerne for flådepant, det vil sige at et rederi afgiftsfrit kan inddrage ny tonnage under et registreret pantebrev, der har pant í en række skibe for samme beløb. Det fremgår af § 11, stk. 4, og bemærkningerne hertil, at der er indsat en bestemmelse svarende til § 5, stk. 4, om pant i erhvervsaktiver bortset fra fast ejendom Vækstfonden Adgangen til at berigtige afgiften af værdierklærede pantebreve bør bevares for pantebreve, der stilles til sikkerhed overfor Vækstfonden.
Forslaget må ses i sin helhed, hvor erhvervslivet tilgodeses ved afskaffelsen af en række stempelafgifter i forbindelse med lån, der ikke er pantsikrede, garantistillelse mv.
mv.
Forslaget lægger særlig vægt på at afskaffe adgangen til at stemple efter pantets værdi, selvom pantesummen er større.
Fortegelse over hørte ministerier, styrelser og organisationer:
Arbejdsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
Bolig- og Byministeriet
Slotsholmsgade 1
1216 København K
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Finansministeriet
Christiansborgs Slotsplads 1
1218 København K
Forskningsministeriet
Bredgade 43
1260 København K
Forsvarsministeriet
Holmens Kanal 42
1060 København K
Indenrigsministeriet
Christiansborgs Slotsplads 1
1218 København K
Justitsministeriet
Domstolsafdelingen
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Kirkeministeriet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Miljø-og Energiministeriet
Højbro Plads 4
1200 København K
Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri
Holbergsgade 2
1057 København K
Socialministeriet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Sundhedsministeriet
Holbergsgade 6
1057 København K
Trafikministeriet
Frederiksholms Kanal 27
1220 København K
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Undervisningsministeriet
Frederiksholms Kanal 21-25
1220 København K
Økonomiministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
Danmark Nationalbank
Havnegade 5
1058 København K
Told- og Skattestyrelsen
Tietgens Have
Østbanegade 123
2100 København Ø
Landsskatteretten
Vester Farimagsgade 7
1606 København V
Det Danske Klasselotteri A/S
Rådhuspladsen 2
1550 København K
Søfartsstyrelsen
Skibsregistret
Vermundsgade 38 C
2100 København Ø
Statens Luftfartsvæsen
Rettighedsregistret over Luftfartøjer
Ellebjergvej 50, Luftfartshuset Box 744
2450 København SV
Dommerforeningen
Bredgade 59
1260 København K
Amtmandsforeningen
Store Sct. Hansgade 2 - 4
8800 Viborg
Foreningen af Statsamtsjurister
Fyns Statsamt,
Slottet Indgang A, 1. sal
5000 Odense C
Foreningen af Forhandlerne af stempelmærker
Att. Arnold Busck
Købmagergade 49
1150 København K
Amtsrådsforeningen
Dampfærgevej 22
2100 København Ø
Kommunernes Landsforening
Gyldenløvesgade 11
1600 København V
Frederiksberg kommune
Skattedirektoratet
Rådhuset
2000 Frederiksberg
Københavns kommune
Skattedirektoratet
Gyldenløvesgade 15
1630 København V
Advokatsamfundet
Advokaternes Hus
Kronprinsessegade 28
1306 København K
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
Revisorernes Hus
Kronprinsessegade 8
1306 København K
Foreningen af Registrerede Revisorer
Åmarksvej 1
2650 Hvidovre
Dansk Ejendomsmæglerforening
Ejendomsmæglernes hus
Postbox 2074, Stormgade 16
1013 København K
Finansrådet
Finansrådets Hus
Amaliegade 7
1256 København K
Realkreditrådet
Zieglers Gaard
Nybrogade 12
1203 København K
Rådet for Dansk Forsikring og Pension
Forsikringens Hus
Amaliegade 10
1256 København K
Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd
Rewentlowsgade 14
1570 København V
D.A.F
Danmarks Automobilhandler Forening
Alhambravej 5
1826 Frederiksberg
Byggeriets Arbejdsgivere
Att. Niels Sørensen
Kejsergade 2
1155 København K
Danske Entreprenører
Nørre Voldgade 106
Box 2125
1015 København K
Erhvervenes Skattesekretariat
H.C. Andersens Boulevard 37
1787 København V
Dansk Handel & Service
Vester Farimagsgade 19
1606 København V
Håndværksrådet
Amaliegade 31
1256 København K
Landbrugsrådet
Axeltorv 3
1609 København V
Grundejernes Landsorganisation
Vester Voldgade 15
1790 København V
Parcelhusejernes Landsforening
Hersegade 3 B
3000 Roskilde
Dansk Skovforening
Amalievej 20
1875 Frederiksberg C
Efterudsendt:
Vækstfonden
Tagensvej 137
2220 København N
Ejendomsforeningen Danmark
(tdl. Grundejernes Landsorganisation)
Nørre Voldgade 2
1358 København K
Til orientering
Statsministeriet
Christianborg
Prins Jørgens Gaard 11
1218 København Ø