LOV nr 1156 af 08/06/2021
Forsvarsministeriet
Telesikkerhedsloven § 14
Center for Cybersikkerhed kan i ikkeanonymiseret form offentliggøre følgende:
-
Afgørelser truffet i medfør af kapitel 2, 3 og 8.
-
Resuméer af domme i retssager, der vedrører prøvelse af afgørelser efter kapitel 2, 3 og 8.
Stk. 2. Forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om sagsbehandlingen i forbindelse med offentliggørelse efter stk. 1.
Forarbejder til Telesikkerhedsloven § 14
RetsinformationDet foreslås med § 14, stk. 1, at Center for Cybersikkerhed i ikke-anonymiseret form kan offentliggøre afgørelser truffet i medfør af kapitel 2, 3 og 8 samt resuméer af domme i retssager, der vedrører prøvelse af afgørelser efter kapitel 2, 3 og 8.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at give teleudbyderne øget incitament til overholdelse af lovens kapitel 2, ligesom bestemmelsen vil give telekunder mulighed for at få kendskab til, hvorvidt en teleudbyder f.eks. har indgået eller opretholder en aftale, der vurderes at udgøre en trussel mod statens sikkerhed. Forsvarsministeriet finder således, at der ud fra et samlet hensyn til statens sikkerhed er behov for, at Center for Cybersikkerhed i ikke-anonymiseret form kan offentliggøre afgørelser og resuméer af domme i relation til overholdelse af lovens kapitel 2, 3 og 8. En sådan offentliggørelsesordning vurderes at udgøre et effektivt redskab, der kan medvirke til at sikre et højt sikkerhedsniveau i den kritiske teleinfrastruktur.
Offentliggørelse af afgørelser efter stk. 1, nr. 1, vil indebære, at der vil kunne ske offentliggørelse i sager, hvor Center for Cybersikkerhed efter den foreslåede § 2 forbyder en teleudbyder at indgå en aftale samt i tilfælde, hvor centeret efter den foreslåede § 3 forbyder en teleudbyder at opretholde en indgået aftale eller forbyder anvendelse af kritiske komponenter, systemer m.v. Der vil også kunne ske offentliggørelse i sager, hvor centeret iværksætter ekspropriation efter det foreslåede kapitel 3. Desuden vil der kunne ske offentliggørelse i sager, hvor et ledelsesmedlem afsættes efter det foreslåede kapitel 8.
Herudover vil der efter stk. 1, nr. 2, kunne ske offentliggørelse af resuméer af domme i retssager, der vedrører prøvelse af afgørelser efter kapitel 2, 3 og 8. Bestemmelsen vil vedrøre de tilfælde, hvor domstolene foretager en prøvelse af Center for Cybersikkerheds afgørelser efter lovens §§ 2 og 3 om forbud mod henholdsvis indgåelse eller opretholdelse af en aftale eller anvendelse af kritiske komponenter, systemer m.v. samt § 4 om ekspropriation og § 15 om sanktioner. Der vil ikke med bestemmelsen ske en fravigelse af retsplejelovens regler om aktindsigt i domme.
Offentliggørelse vil typisk ske på Center for Cybersikkerheds hjemmeside eller ved udsendelse af en pressemeddelelse i ikke-anonymiseret form. Det vil således fremgå af det offentliggjorte materiale, hvilken teleudbyder afgørelsen eller dommen er rettet imod.
Offentliggørelse efter stk. 1 vil kun ske, hvis det er i offentlighedens interesse. Forud for offentliggørelse forudsættes Center for Cybersikkerhed at foretage en afvejning af offentlighedens interesser over for en eventuel skadevirkning for den pågældende teleudbyders virksomhed. Offentliggørelse efter stk. 1 må desuden ikke indeholde oplysninger om bl.a. tekniske indretninger eller fremgangsmåder eller om drifts- eller forretningsforhold el.lign., for så vidt det er af væsentlig økonomisk betydning for den teleudbyder, som oplysningerne angår. Offentliggørelse må bl.a. heller ikke indeholde oplysninger, hvis hemmeligholdelse er af væsentlig betydning for statens sikkerhed eller rigets forsvar. Desuden vil klassificerede informationer og oplysninger om enkeltpersoners forhold blive slettet i det materiale, der vil blive offentliggjort. Oplysninger om enkeltpersoners forhold kan eksempelvis være oplysninger om navne, adresser eller telefonnumre på klagere eller andre berørte parter, som vil skulle undtages fra offentliggørelsen.
Det bemærkes i øvrigt, at Center for Cybersikkerhed forudsættes ikke at offentliggøre afgørelser, såfremt efterforskningsmæssige hensyn taler derimod.
Det foreslås med § 14, stk. 2, at forsvarsministeren kan fastsætte nærmere regler om sagsbehandlingen i forbindelse med offentliggørelse efter stk. 1.
Der vil med hjemmel i bestemmelsen eksempelvis kunne fastsættes regler for, hvornår der kan ske offentliggørelse. Der vil endvidere kunne fastsættes regler om forudgående høring eller orientering af en udbyder vedrørende spørgsmålet om en forestående offentliggørelse af en afgørelse m.v.
Der vil herudover kunne fastsættes regler om, at det skal fremgå af offentliggørelsen, såfremt der verserer en sag for domstolene.
Endelig vil der kunne fastsættes regler om, hvor lang tid den pågældende afgørelse m.v. skal være offentligt tilgængelig på Center for Cybersikkerheds hjemmeside.