Command Palette

Search for a command to run...

Gældende

LBK nr 681 af 16/06/2025

Digitaliseringsministeriet

Teleloven Noter

Lov nr. 741 af 1. juni 2015 (Fælles udnyttelse af passiv fysisk infrastruktur, forberedelse af bygninger til højhastighedsnet, krav til øget sikring af ikkediskrimination ved lancering af nye eller væsentligt ændrede detailprodukter, sektorspecifik fusionskontrol og gratis wifi til turismeformål m.v.)4) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 4

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2015, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. (Udelades)

Lov nr. 1567 af 15. december 2015 om net- og informationssikkerhed5) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 15. Loven træder i kraft den 1. juli 2016.

Lov nr. 203 af 28. februar 2017 (Udeblivelsesdomme, forkyndelse og anvendelse af digital kommunikation i straffesager m.v.)6) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 4

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. marts 2017.

Stk. 2-3. (Udelades)

Lov nr. 503 af 23. maj 2018 (Konsekvensændringer som følge af databeskyttelsesloven og databeskyttelsesforordningen samt medieansvarslovens anvendelse på offentligt tilgængelige informationsdatabaser m.v.)7) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 32

Stk. 1. Loven træder i kraft den 25. maj 2018, jf. dog stk. 3.

Stk. 2-3. (Udelades)

§ 33

Stk. 1. Lovens §§ 4-25 og 29 gælder ikke for Færøerne, men lovens §§ 4, 8, 17 og 18, § 20, nr. 1-3, og §§ 22 og 24 kan ved kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.

Stk. 2-5. (Udelades)

Lov nr. 1531 af 18. december 2018 (Kommuners tilskud til udrulning af elektroniske kommunikationsnet, tildeling af koder til machine to machine-kommunikation (m2m-kommunikation) og ophævelse af regler om Bredbåndsgarantiordningen)8) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2019, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 8.

Lov nr. 1830 af 8. december 2020 (Etablering af mobilbaseret varslingssystem)9) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 2

Loven træder i kraft den 21. december 2020.

Lov nr. 1833 af 8. december 2020 (Implementering af direktiv om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning) m.v.)10) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 7

Stk. 1. Loven træder i kraft den 21. december 2020.

Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttræden af § 1, nr. 69.

Stk. 3. (Udelades)

§ 8

Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men lovens § 2 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsigter.

Lov nr. 285 af 27. februar 2021 om epidemier m.v.11) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 68. Loven træder i kraft den 1. marts 2021.

Stk. 2-4. (Udelades)

Lov nr. 1176 af 8. juni 2021 (Tilpasning af kontrolbeføjelser m.v. i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1020/2019/EU af 20. juni 2019 om markedsovervågning og produktoverensstemmelse og om ændring af direktiv 2004/42/EF og forordning 765/2008/EF og 305/2011/EU m.v.)12) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 5

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2021, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. (Udelades)

Stk. 3. Lov nr. 1676 af 26. december 2017 om ændring af lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester ophæves.

Stk. 4-6. (Udelades)

Lov nr. 2601 af 28. december 2021 (Implementering af initiativer i aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etablering af National Enhed for Særlig Kriminalitet)13) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 23

Loven træder i kraft den 1. januar 2022.

Lov nr. 2605 af 28. december 2021 (Tariffer, udfasning af PSO, forenkling af bevillingskrav for VE-elproduktion, justering af netvirksomheders økonomiske regulering, opfølgning på konkurrenceanalyse, tilbagelevering af digitalt tv-udstyr m.v.)14) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 6

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. januar 2022, jf. dog stk. 2.

Stk. 2-8. (Udelades)

Lov nr. 291 af 8. marts 2022 (Revision af reglerne om registrering og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logning) m.v.)15) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 3

Stk. 1. Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.

Stk. 2-5. (Udelades)

Lov nr. 1555 af 12. december 2023 (Universalopladere til mobiltelefoner m.v., regler om kommunal støtte til bredbåndsudrulning, indhentning af oplysninger om elforbrug og indberetning af oplysninger om datacentres energimæssige ydeevne m.v.)16) indeholder følgende ikrafttrædelsesbestemmelse:

§ 6

Stk. 1. Loven træder i kraft den 28. december 2023, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. Klima-, energi- og forsyningsministeren fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelse af denne lovs § 2, nr. 16, og § 3, nr. 1-4 og 7-9.

Stk. 3. (Udelades)

/ Thomas Ilum Damsgaard

Bilag 1

Når Erhvervsstyrelsen vurderer et tilbud om saminvestering i henhold til § 47 a, stk. 2, skal styrelsen kontrollere, at kriterierne i dette bilag som minimum er opfyldt.

Erhvervsstyrelsen kan overveje yderligere kriterier, for så vidt de er nødvendige for at sikre potentielle investorers adgang til saminvesteringen, i lyset af særlige lokale forhold og markedsstrukturen.

Erhvervsstyrelsen skal i henhold til § 47 a, stk. 2, nr. 5, kontrollere, at saminvesteringstilbuddet opfylder mindst følgende kriterier:

  1. Enhver udbyder skal under hele levetiden for det net, der opføres inden for rammerne af et saminvesteringstilbud, have adgang til saminvesteringstilbuddet på ikkediskriminerende vilkår. I tilbuddet kan udbyderen, der er udpeget som havende en stærk markedsposition, inkludere rimelige betingelser vedrørende en udbyders finansielle kapacitet, så potentielle medinvestorer f.eks. skal kunne vise, at de er i stand til at foretage trinvise betalinger, som danner grundlag for planlægningen af udrulningen, accept af en strategisk plan, som danner grundlag for udarbejdelse af udrulningsplaner på mellemlang sigt, osv.

  2. Saminvesteringstilbuddet skal være transparent, det vil sige, at

a) tilbuddet er tilgængeligt og let at finde på webstedet for udbyderen, der er udpeget som havende en stærk markedsposition,

b) de fulde, detaljerede vilkår skal gøres tilgængelige for potentielle tilbudsgivere, der har tilkendegivet interesse, uden unødig forsinkelse, herunder saminvesteringsaftalens retlige form og, hvor det er relevant, hensigtserklæringen om reglerne for styring af saminvesteringsorganet, og

c) forløbet, herunder køreplanen for oprettelsen og udviklingen af saminvesteringsprojektet, skal fastlægges på forhånd, eventuelle medinvestorer skal modtage en tydelig forklaring på skrift og alle vigtige milepæle på en tydelig måde skal meddeles alle udbydere uden diskrimination.

  1. Saminvesteringstilbuddet skal omfatte vilkår for potentielle medinvestorer, som fremmer bæredygtig konkurrence på lang sigt, herunder særlig:

a) Alle udbydere skal tilbydes fair, rimelige og ikkediskriminerende vilkår og betingelser for deltagelse i saminvesteringsaftalen, der afhænger af, hvornår de tilslutter sig aftalen, herunder hvad angår den finansielle modydelse, der kræves for at opnå bestemte rettigheder, hvad angår den beskyttelse, som de pågældende rettigheder giver medinvestorerne under såvel opbygningsfasen som driftsfasen, f.eks. ved at tildele umistelige brugsrettigheder i hele det saminvesteringsomfattede nets forventede levetid, og hvad angår betingelserne for tilslutning til og potentiel opsigelse af saminvesteringsaftalen. I denne sammenhæng forstås ved ikkediskriminerende vilkår ikke, at alle potentielle medinvestorer skal tilbydes nøjagtig samme vilkår, herunder finansielle vilkår, men at alle variationer af de tilbudte vilkår skal begrundes ud fra de samme objektive, transparente, ikkediskriminerende og forudsigelige kriterier, såsom det antal slutbrugertilslutninger, der indgås tilsagn om.

b) Tilbuddet skal give mulighed for fleksibilitet med hensyn til størrelsen af og tidsplanen for hver enkelt medinvestors tilsagn, f.eks. i form af en aftalt og potentielt stigende procentdel af det samlede antal slutbrugertilslutninger i et givet område, som medinvestorer gradvis kan øge deres tilsagn om, og som fastsættes på et enhedsniveau, der gør det muligt for mindre medinvestorer med begrænsede ressourcer at deltage i saminvesteringen i et rimeligt minimumsomfang og gradvis at øge deres deltagelse, samtidig med at det sikres, at det oprindelige tilsagn er tilstrækkeligt. Fastsættelsen af den enkelte medinvestors finansielle modydelse skal afspejle, at de første investorer påtager sig en større risiko og indskyder kapital på et tidligere tidspunkt.

c) Et merbidrag, som øges over tid, skal anses for berettiget for tilsagn, der indgås senere i forløbet, og for nye medinvestorer, der tilslutter sig saminvesteringen efter projektets start, for at afspejle de aftagende risici og modvirke et eventuelt incitament til at tilbageholde kapital i de tidlige faser.

d) Saminvesteringsaftalen skal give mulighed for, at medinvestorer kan overdrage erhvervede rettigheder til andre medinvestorer eller til tredjeparter, som ønsker at tilslutte sig saminvesteringsaftalen, under forbehold af at den overtagende udbyder forpligter sig til at opfylde alle den overdragende udbyders oprindelige forpligtelser i henhold til saminvesteringsaftalen.

e) Medinvestorerne skal på fair og rimelige vilkår og betingelser give hinanden gensidige rettigheder til adgang til den saminvesteringsomfattede infrastruktur med henblik på udbud af tjenester i de efterfølgende led, herunder til slutbrugere, på transparente betingelser, som skal være transparente i saminvesteringstilbuddet og efterfølgende aftaler, særlig når medinvestorer individuelt og særskilt har ansvaret for udrulningen af bestemte dele af nettet. Hvis der oprettes et saminvesteringsorgan, skal det give alle medinvestorer adgang til nettet, uanset om det er direkte eller indirekte, på equivalence of inputs-basis og på fair og rimelige vilkår og betingelser, herunder finansielle betingelser, der afspejler de forskellige risikoniveauer, som de enkelte medinvestorer har accepteret.

  1. Saminvesteringstilbuddet skal sikre en bæredygtig investering, der sandsynligvis vil kunne dække fremtidige behov, ved at udrulle nye netelementer, som i væsentlig grad bidrager til udrulningen af net med meget høj kapacitet.
Officielle noter

EU Noter

  1. Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (direktiv om databeskyttelse inden for elektronisk kommunikation), EF-Tidende 2002, nr. L 201, side 37, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/136/EF af 25. november 2009 om ændring af direktiv 2002/22/EF om forsyningspligt og brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, direktiv 2002/58/EF om behandling af personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor og forordning nr. 2006/2004/EF om samarbejde mellem nationale myndigheder med ansvar for håndhævelse af lovgivning om forbrugerbeskyttelse, EF-Tidende 2009, nr. L 337, side 11, og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/1972/EU af 11. december 2018 om oprettelse af en europæisk kodeks for elektronisk kommunikation (omarbejdning), EU-Tidende 2018, nr. L 321, side 36.

Slutnoter

  1. Ved kongelige resolutioner af 28. juni 2015 og 25. januar 2016 blev ressortansvaret for lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) overført fra Erhvervsministeriet til Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, jf. kongelig resolution af 27. juni 2019, bortset fra §§ 7-9 og de opgaver vedrørende sektorspecifik konkurrenceregulering, der efter telelovens afsnit IV varetages af den uafhængige telemyndighed, herunder gennemførelse af markedsundersøgelser, sikring af samtrafik og tilsyn med den sektorspecifikke fusionskontrol efter lovens kapitel 11-14 og 16-18. Ved kongelig resolution af 15. december 2022 blev ressortansvaret for §§ 7-9 i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven) overført fra Erhvervsministeriet til Digitaliseringsministeriet. Ved kongelig resolution af 29. august 2024 blev ressortansvaret for lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester (teleloven), bortset fra de opgaver, der efter telelovens kapitel 11-14 og 16-18 varetages af Erhvervsstyrelsen, overført fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til Digitaliseringsministeriet. Det følger af de kongelige resolutioner med efterfølgende aftale mellem de involverede ministerier om nærmere afgrænsning af ressortansvaret samt efterfølgende lovændringer, at begge ministerier eller Digitaliseringsstyrelsen hhv. Erhvervsstyrelsen inden for deres respektive opgaveområder har kompetence i henhold til følgende bestemmelser i loven: § 66, § 67, stk. 1 og 2, § 69, stk. 1, nr. 2, § 70, stk. 2, § 72, stk. 2, § 73, stk. 1, 2 og 4, § 75 a, stk. 1 og 2, § 75 b, stk. 1, § 75 c, stk. 2, § 76, stk. 1, § 78, stk. 1 og 4, § 79, stk. 1, og § 80. Der er ved angivelsen af minister- eller styrelsesnavn i de pågældende bestemmelser, hvor kompetencen deles, valgt den systematik, at der står digitaliseringsministeren eller Digitaliseringsstyrelsen i § 66, § 67, stk. 1 og 2, § 73, stk. 1, 2 og 4, § 75 a, stk. 1 og 2, § 75 b, stk. 1, § 75 c, stk. 2, § 78. stk. 4, § 79, stk. 1, og § 80, og Erhvervsministeren eller Erhvervsstyrelsen i § 69, stk. 1, nr. 2, § 70, stk. 2, § 72, stk. 2, § 76, stk. 1, og § 78, stk. 1. Det ligger implicit i overførslen af bestemmelser, at også andre bestemmelser i loven, der er relevante for udstedelse og administration af regler efter de overførte bestemmelser, vil kunne anvendes af såvel erhvervsministeren som digitaliseringsministeren. Det gælder f.eks. bestemmelser om formål, definitioner, tilsyn og straf.

  2. Ved kongelig resolution af 8. juni 2016 blev ressortansvaret for Teleklagenævnet, herunder afsnit VII i lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenester, pr. 1. januar 2017 overført fra Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet til Erhvervsministeriet.

  3. Lovændringen vedrører § 43, stk. 3 og 4, § 51 a, § 60 b, § 73, stk. 1, nr. 10-12, § 79, stk. 1, § 81, stk. 1, nr. 1, kapitel 16 a og fodnoten til lovens titel.

  4. Lovændringen vedrører § 8 a, § 20, stk. 1 og 3, §§ 62, 63, 64 a og 66 a, § 73, stk. 3-5, § 75 a, stk. 5, § 75 b, stk. 1, 1. pkt., § 75 b, stk. 2, § 75 c, stk. 1 og 2, § 76, stk. 1 og 2, § 79, stk. 1, § 81, stk. 1, nr. 1, og § 81, stk. 2.

  5. Lovændringen vedrører § 31, stk. 6.

  6. Lovændringen vedrører § 31, stk. 6, § 45, stk. 2, og § 72, stk. 3.

  7. Lovændringen vedrører § 24, stk. 2, § 25, stk. 1 og 3, § 32, stk. 1-4, § 81, stk. 2, kapitel 3 a og kapitel 21 c.

  8. Lovændringen vedrører § 62, § 81, stk. 1, nr. 1, og § 81, stk. 2.

  9. Lovændringen vedrører § 1, stk. 2, § 2, nr. 4-8, 12, 14 og 20-24, § 3, § 4, § 4 a, § 7, stk. 1, 1. pkt., § 7, stk. 2, § 8, stk. 1, og stk. 2, nr. 1, § 14, § 15, stk. 2, § 17, stk. 2, 1. pkt., § 17, stk. 4, § 18, stk. 1, 1. pkt. og 2. pkt., stk. 4, 1. pkt., stk. 5, 7 og 8, § 19, 1. pkt. og 2. pkt., § 20, § 21, stk. 2, nr. 6, og stk. 3, § 26 a, § 27, stk. 2, § 28 a, § 31, stk. 3, § 32, stk. 4, § 33, stk. 3, § 34, stk. 2, kapitel 11 a, § 37, stk. 2 og 3, § 41, stk. 2, nr. 1, og stk. 6-8, § 41 a, § 42, stk. 1, nr. 1 og 2, og stk. 2, nr. 2, 3, 5 og 6, § 43, stk. 3, § 46, stk. 2 og 4, § 46 a, kapitel 14 a, § 50 a, § 52, stk. 1 og 2, § 53, § 54, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, stk. 3, 1. pkt., stk. 4, § 55, stk. 1-3, § 58, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt., og stk. 4, 2. pkt., kapitel 2, § 60, stk. 1, overskriften til kapitel 21 a, § 60 a, overskriften til kapitel 21 b, §§ 60 b og 60 c, kapitel 21 c, § 61, stk. 1, nr. 1-5, og stk. 2 og 3, § 67, stk. 3 og 4, § 72, stk. 1, § 73, stk. 1, nr. 2, stk. 2, 1. pkt., kapitel 28 a, § 75, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, § 79, stk. 1, § 81, stk. 1, nr. 2 og 5, og stk. 5, § 83, stk. 2, bilag 1 og fodnoten til lovens titel.

  10. Lovændringen vedrører § 31, stk. 6.

  11. Lovændringen vedrører § 43, stk. 5, § 52, stk. 1, § 53, stk. 1, § 55, stk. 1, og § 67, stk. 4.

  12. Lovændringen vedrører § 12, stk. 1, og § 75 a, stk. 4.

  13. Lovændringen vedrører § 81, stk. 1, nr. 3.

  14. Lovændringen vedrører § 13 og § 81, stk. 1, nr. 1.

  15. Lovændringen vedrører § 18, stk. 1, 1. og 2. pkt., 18, stk. 3, nr. 2, § 18, stk. 8, § 24, stk. 1, § 25, stk. 1, § 31, stk. 1, nr. 5 og 6, § 32, stk. 1-3, § 47, stk. 2, nr. 2, § 60 a, stk. 2-5, §§ 60 d og 60 e, § 73, stk. 8 og 9, og § 75, stk. 1, 2. pkt.