LBK nr 395 af 13/04/2023
Uddannelses- og Forskningsministeriet
SU-loven § 10a
Det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, udgør:
-
8.770 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i videregående uddannelse.
-
5.500 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
Stk. 2. Tillæg efter stk. 1 kan ikke udbetales med dobbelt sats efter § 14 og § 19, stk. 5.
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk. 1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
Gældende§ 10a
RetsinformationLov om ændring af SU-loven (Minimumskrav til dokumentation m.v. ved ansøgning om SU-handicaptillæg, anvendelse af kunstig intelligens til understøttelse af sagsbehandling m.v.)
Dato
19. juni 2025
Ministerium
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Kort navn
LOV nr 674 af 17/06/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,9 +1,9 @@
|
|
1 |
Det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, udgør:
|
2 |
|
3 |
1) 8.770 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i videregående uddannelse.
|
4 |
|
5 |
2) 5.500 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
|
6 |
|
7 |
Stk. 2. Tillæg efter stk. 1 kan ikke udbetales med dobbelt sats efter § 14 og § 19, stk. 5.
|
8 |
|
9 |
-
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk. 1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
|
|
|
1 |
Det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, udgør:
|
2 |
|
3 |
1) 8.770 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i videregående uddannelse.
|
4 |
|
5 |
2) 5.500 kr. (2019-niveau) til uddannelsessøgende i erhvervsuddannelse.
|
6 |
|
7 |
Stk. 2. Tillæg efter stk. 1 kan ikke udbetales med dobbelt sats efter § 14 og § 19, stk. 5.
|
8 |
|
9 |
+
Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk. 1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg, nærmere krav til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgning om tillæg, tidspunktet, der kan modtages tillæg fra, og muligheden for afvisning af ansøgning som følge af manglende indsendelse af dokumentation.
|
Ændringer
Nr 3: | § 10 a, stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk. 1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg, nærmere krav til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgning om tillæg, tidspunktet, der kan modtages tillæg fra, og muligheden for afvisning af ansøgning som følge af manglende indsendelse af dokumentation.« |
Forarbejder
Til nr. 3
Det fremgår af SU-lovens § 7, stk. 3, at sammen med stipendium og studielån, jf. SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 1 og 2, eller sammen
med slutlån, jf. SU-lovens § 7, stk. 1, nr. 3, gives et stipendium som tillæg til uddannelsessøgende i videregående uddannelse
eller i erhvervsuddannelse, som på grund af varig fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse har meget betydelige begrænsninger i
evnen til at påtage sig erhvervsarbejde.
Efter SU-lovens § 10 a, stk. 1, udgør det månedlige stipendium som tillæg efter § 7, stk. 3, 8.770 kr. pr. måned i 2019-niveau,
svarende til 10.078 kr. i 2025-niveau for uddannelsessøgende i videregående uddannelse, mens det til uddannelsessøgende i
erhvervsuddannelse udgør 5.500 kr. pr. måned i 2019-niveau, svarende til 6.321 kr. i 2025-niveau.
Det fremgår af SU-lovens § 10 a, stk. 3, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk.
1, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås at nyaffatte SU-lovens § 10 a, stk. 3.
Det foreslås med bestemmelsen, at uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tillæg efter stk. 1,
herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg, nærmere krav til den dokumentation, der skal vedlægges ansøgning om tillæg,
tidspunktet, der kan modtages SU-handicaptillæg fra, og muligheden for afvisning af ansøgning som følge af manglende indsendelse
af dokumentation.
Den eksisterende bemyndigelse vil med den foreslåede nyaffattelse af SU-lovens § 10 a, stk. 3, blive udvidet således, at
uddannelses- og forskningsministeren også bemyndiges til at kunne fastsætte regler om kravene til den dokumentation, der skal
vedlægges ansøgning om SU-handicaptillæg, tidspunktet, der kan modtages SU-handicaptillæg fra, og muligheden for afvisning af
ansøgning som følge af manglende indsendelse af dokumentation.
Bemyndigelsen i SU-lovens § 10 a, stk. 3, skal ses i sammenhæng med uddannelses- og forskningsministerens bemyndigelse i SU-lovens
§ 38 a, stk. 3, nr. 1, hvorefter ministeren kan fastsætte regler om indhold og udformning af ansøgninger om uddannelsesstøtte m.v.
Med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse vil der kunne fastsættes regler om konkrete former for dokumentation for
funktionsnedsættelsen, der søges på baggrund af, som den uddannelsessøgende skal vedlægge ansøgningen om SU-handicaptillæg. Det
vil f.eks. kunne være journaloplysninger fra praktiserende læge eller hospital, epikrise eller behandlingsplan, som den
uddannelsessøgende har tilgængelig via www.sundhed.dk eller har ret til at få udleveret fra behandlingssted i sundhedsvæsenet, ved
sin praktiserende læge eller privatpraktiserende speciallæge. Det vil ligeledes f.eks. kunne være speciallægeerklæringer og
helbredsattester, der er indhentet i forbindelse med forløb på jobcenter, i forsikringssager m.v.
Bemyndigelsen vil i forlængelse heraf kunne anvendes til at fastsætte regler om, at Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (herefter
styrelsen) ved manglende indsendelse af de nævnte konkrete former for dokumentation for den funktionsnedsættelse, der søges på
baggrund af, vil kunne afvise ansøgningen uden nærmere realitetsbehandling.
Den foreslåede bemyndigelse forventes endvidere anvendt til at fastsætte regler om, at dokumentationen skal vise, at den
uddannelsessøgende er diagnosticeret med den varige funktionsnedsættelse, der søges SU-handicaptillæg på baggrund af. Mistanke om
en diagnose eller oplysning om et tidligere eller igangværende udredningsforløb for en funktionsnedsættelse vil således ikke være
tilstrækkeligt som lægefaglig dokumentation.
Hvis den dokumentation, der er vedlagt ansøgningen på ansøgningstidspunktet, ikke udgør fyldestgørende dokumentation for, at den
uddannelsessøgende er diagnosticeret med den varige funktionsnedsættelse, der søges SU-handicaptillæg på baggrund af, vil
styrelsen kunne anmode den uddannelsessøgende om at indsende den manglende dokumentation herfor.
Hvis den uddannelsessøgende ikke indsender fyldestgørende og aktuel lægefaglig dokumentation for at være diagnosticeret med en
varig funktionsnedsættelse, vil styrelsen kunne træffe afgørelse om afslag på ansøgningen om SU-handicaptillæg som følge heraf.
Den foreslåede bemyndigelse vil også kunne anvendes til at fastsætte regler om, at hvis den varige funktionsnedsættelse, der søges
på baggrund af, først diagnosticeres efter indsendelse af ansøgningen, men inden der træffes afgørelse i sagen, og den lægefaglige
dokumentation ikke viser, at funktionsnedsættelsen var til stede på ansøgningstidspunktet, vil SU-handicaptillæg kunne tildeles
fra den måned, hvor den lægefaglige dokumentation viser, at den varige funktionsnedsættelse er diagnosticeret.
Endelig forventes der fastsat regler om, at styrelsen som udgangspunkt alene vurderer retten til SU-handicaptillæg i forhold til
den eller de diagnosticerede varige funktionsnedsættelser, som den uddannelsessøgende søger på baggrund af, også selvom der i
ansøgningen eller under sagens behandling eventuelt nævnes andre mulige funktionsnedsættelser, der ikke er diagnosticeret. Hvis
den uddannelsessøgende under behandlingen af sagen indsender fyldestgørende dokumentation for en anden diagnosticeret varig
funktionsnedsættelse, som ikke er nævnt i ansøgningen, vil denne funktionsnedsættelse også blive inddraget i sagen.
Aktuel og fyldestgørende lægefaglig dokumentation for den uddannelsessøgendes varige funktionsnedsættelse er som udgangspunkt
dokumentation, der er udarbejdet inden for 12 måneder før ansøgningstidspunktet, og som udførligt beskriver den
uddannelsessøgendes diagnosticerede varige funktionsnedsættelse, herunder hvordan sygdommen eller funktionsnedsættelsen kommer til
udtryk, oplysninger om den uddannelsessøgendes aktuelle behandling og hvilken behandling, der er planlagt (hvis der er planlagt
en). Det vil ikke være tilstrækkeligt, at en uddannelsessøgende f.eks. alene indsender oplysning om en diagnose fra en læge eller
indsender sit medicinkort, hvoraf det fremgår, at vedkommende modtager medicin for en bestemt sygdom.
Ved fastsættelse af de nærmere regler vil der kunne blive taget hensyn til de situationer, hvor den uddannelsessøgende har en
medfødt varig funktionsnedsættelse eller varige følger af f.eks. en ulykke.
Hvis styrelsen træffer afgørelse om afvisning af en ansøgning om SU-handicaptillæg uden realitetsbehandling eller træffer
afgørelse om afslag på det foreliggende grundlag på grund af mangelfuld og ikke-aktuel lægefaglig dokumentation, vil den
uddannelsessøgende kunne søge igen på et senere tidspunkt, f.eks. når dokumentationen foreligger. I sådanne tilfælde vil
SU-handicaptillæg tidligst kunne udbetales fra modtagelsestidspunktet for den nye ansøgning.
Styrelsens afgørelser vil kunne påklages til Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Efter den foreslåede nyaffattelse af SU-lovens § 10 a, stk. 3, vil uddannelses- og forskningsministeren fortsat være bemyndiget
til at kunne fastsætte nærmere regler om tillæg efter SU-lovens § 7, stk. 3, herunder om fremgangsmåden ved tildeling af tillæg.
Den foreslåede bemyndigelse forventes som hidtil anvendt til at fastsætte regler om, at styrelsen kan bestemme, at der gives
SU-handicaptillæg ud fra en vurdering af arten og graden af funktionsnedsættelsen og denne funktionsnedsættelses betydning for den
uddannelsessøgendes evne til at påtage sig et erhvervsarbejde. Endvidere forventes bemyndigelsen fortsat anvendt til at fastsætte
regler om, at styrelsen til brug for afgørelsen kan indhente en sagkyndig udtalelse om vurderingen, og at der kan gives et
midlertidigt SU-handicaptillæg, hvis det på afgørelsestidspunktet er sandsynliggjort, at arten og graden af den
uddannelsessøgendes funktionsnedsættelse er varig, men at dette ikke er endeligt fastslået.
Der vil med den foreslåede bestemmelse således være tale om dels en videreførelse af gældende ret, dels en udvidelse af den
eksisterende bemyndigelse i SU-lovens § 10 a, stk. 3.
Styrelsen vil som supplement til fastsættelsen af de nærmere regler om kravene til den dokumentation, der skal vedlægges
ansøgningen om SU-handicaptillæg, udstede en vejledning, der skal orientere de uddannelsessøgende om reglernes indhold, herunder
hvad der f.eks. forstås ved lægefaglig dokumentation m.v.
Ved udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse forventes det at blive fastsat, at reglerne ikke finder anvendelse for ansøgninger
om SU-handicaptillæg indgivet før reglernes ikrafttræden, og at de hidtil gældende regler vil finde anvendelse for sådanne
ansøgninger.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.