LBK nr 1145 af 05/11/2024
Justitsministeriet
Straffeloven § 264e
For identitetsmisbrug straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, der uberettiget
-
anvender oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at udgive sig for at være denne person eller
-
videregiver materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at manipulere denne persons fremtræden.
Gældende§ 264e
RetsinformationLov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om Offerfonden (Styrket indsats mod seksuelt krænkende materiale m.v.)
Dato
21. juni 2025
Ministerium
Justitsministeriet
Kort navn
LOV nr 722 af 20/06/2025
Nuværende lovtekst
Konsolideret lovtekst
Nuværende lovtekst → Konsolideret lovtekst
RENAMED
@@ -1,5 +1,7 @@
|
|
1 |
For identitetsmisbrug straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, der uberettiget
|
2 |
|
3 |
1) anvender oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at udgive sig for at være denne person eller
|
4 |
|
5 |
-
2) videregiver materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at manipulere denne persons fremtræden.
|
|
|
|
|
|
1 |
For identitetsmisbrug straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, der uberettiget
|
2 |
|
3 |
1) anvender oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at udgive sig for at være denne person eller
|
4 |
|
5 |
+
2) videregiver materiale, herunder seksuelt materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at manipulere denne persons fremtræden.
|
6 |
+
|
7 |
+
Stk. 2. På samme måde straffes den, der uberettiget fremstiller seksuelt materiale som nævnt i stk. 1, nr. 2.
|
Ændringer
Nr 5: | I § 264 e, nr. 2, indsættes efter »materiale,«: »herunder seksuelt materiale,«. |
Nr 6: | I § 264 e indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. På samme måde straffes den, der uberettiget fremstiller seksuelt materiale som nævnt i stk. 1, nr. 2.« |
Forarbejder
Til nr. 5
Efter straffelovens § 264 e, nr. 2, straffes for identitetsmisbrug med bøde eller fængsel indtil 6 måneder den, der uberettiget
videregiver materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på
utilbørlig vis at manipulere denne persons fremtræden.
Det fremgår af bemærkningerne til bestemmelsen, at bestemmelsen efter omstændighederne vil kunne omfatte tilfælde, hvor der gøres
brug af såkaldte deepfakes, det vil sige manipulation af lyd og video ved hjælp af kunstig intelligens, så en person figurerer i
videoer m.v., hvor vedkommende gør eller siger noget, som vedkommende ikke har gjort eller sagt i virkeligheden, f.eks. i
tilfælde, hvor forurettedes ansigt er klippet ind i forskellige former for pornografisk materiale, så det fremstår, som om
forurettede har deltaget i de pågældende seksuelle aktiviteter.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der i straffelovens § 264 e, nr. 2,
indsættes efter »materiale,«: »herunder seksuelt materiale,«.
Det vil herefter komme til at fremgå af bestemmelsen, at den, der uberettiget videregiver materiale, herunder seksuelt materiale,
hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at
manipulere denne persons fremtræden, straffes for identitetsmisbrug med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.
Bestemmelsen vil omfatte manipuleret seksuelt materiale, herunder deepfake-pornografisk materiale.
Ved »seksuelt materiale« skal i den forbindelse forstås materiale såsom fotografier og film m.v., hvor en person udstilles i en
tydeligt seksuel situation, f.eks. ved at have samleje, vise nøgne kønsdele eller foretage seksuelt prægede berøringer.
Materialet kan f.eks. være fremstillet ved brug af kunstig intelligens eller en anden form for digital manipulation, så en person
fremtræder i materiale af seksuel karakter, selv om den pågældende ikke har medvirket til dette i virkeligheden. Det kan f.eks.
være tilfældet, hvor forurettedes ansigt er klippet ind i forskellige former for pornografisk materiale, så det fremstår, som om
forurettede har deltaget i de pågældende seksuelle aktiviteter. Det kan desuden f.eks. være tilfældet, hvor forurettedes tøj er
bortredigeret, så det fremstår, som om forurettede har poseret til et nøgenbillede.
Afgørende for, om det manipulerede seksuelle materiale er omfattet af bestemmelsen, vil være, om materialet har et sådant
realistisk præg, at det efterlader et indtryk af at være en egentlig afbildning af den pågældende person i en seksuel situation.
Det forudsættes, at overtrædelser af straffelovens § 264 e, stk. 1, nr. 2, ved videregivelse af seksuelt materiale som
udgangspunkt i overensstemmelse med strafniveauet ifølge gældende ret straffes med en bøde på 10.000 kr. i førstegangstilfælde,
hvor der foreligger en enkelt overtrædelse, og at der i gentagelsestilfælde fastsættes en markant højere bødestraf. Ved grove
overtrædelser af bestemmelsen, herunder i tilfælde, hvor der foreligger skærpende omstændigheder, vil der kunne blive tale om en
fængselsstraf, uanset at overtrædelsen er et førstegangstilfælde.
Det vil skulle indgå som en skærpende omstændighed ved straffens fastsættelse, hvis der er tale om en større mængde materiale,
eller materialet er udbredt til en større kreds af personer. Det vil desuden skulle indgå som en skærpende omstændighed, hvis
materialet er videregivet i anledning af en persons udførelse af offentlig tjeneste eller hverv eller deltagelse i den offentlige
debat. Det samme gælder, hvis materialet er udbredt med henblik på at opnå en økonomisk vinding, herunder hvis materialet er
udbredt mod betaling. I sådanne tilfælde forudsættes der som udgangspunkt udmålt en fængselsstraf på omkring 60 dage i
førstegangstilfælde.
Fastsættelse af straffen vil dog bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen,
og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der vil kunne straffes i sammenstød for overtrædelse af straffelovens § 235 om udbredelse og besiddelse af seksuelt materiale med
personer under 18 år og den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 264 e, stk. 1, nr. 2.
Der vil desuden kunne straffes i sammenstød for overtrædelse af straffelovens § 119 a og den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 264 e, stk. 1, nr. 2, hvis videregivelse af det manipulerede seksuelle materiale sker som led i chikane omfattet
af anvendelsesområdet for den førstnævnte bestemmelse.
Der er ikke i øvrigt tilsigtet nogen ændringer af straffelovens § 264 e, stk. 1, nr. 2. Det bemærkes, at de øvrige betingelser i
bestemmelsen fortsat vil skulle være opfyldt, herunder kravet om, at manipulationen af en anden persons fremtræden skal være
»utilbørlig«. Dette vil indebære, at der kan være tilfælde, hvor videregivelse af manipuleret seksuelt materiale uden samtykke
ikke vil være strafbart.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Udbredelse af manipuleret seksuelt materiale med virkelige personer, også kaldet deepfake-pornografisk materiale, vil efter
omstændighederne i dag bl.a. kunne straffes som en overtrædelse af straffelovens § 264 e om identitetsmisbrug.
Straffeloven indeholder ikke i dag et forbud mod fremstilling af manipuleret seksuelt materiale med virkelige personer.
Fremstilling af manipuleret seksuelt materiale med virkelige personer vil dog efter omstændighederne kunne straffes som forsøg på
bl.a. identitetsmisbrug, jf. § 264 e, hvis gerningspersonen har til hensigt efterfølgende at dele det pågældende materiale.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til pkt. 2.4.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der indsættes et nyt stk. 2
i straffelovens § 264 e, hvorefter den, som uberettiget fremstiller seksuelt materiale som nævnt i stk. 1, nr. 2, straffes på
samme måde som i stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse skal ses i sammenhæng med lovforslagets § 1, nr. 5, som tilføjer ordene »herunder seksuelt materiale« i
§ 264 e, stk. 1, nr. 2. Det kommer herefter til at fremgå af § 264 e, stk. 1, nr. 2, at den, der uberettiget videregiver
materiale, herunder seksuelt materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og
billede, til på utilbørlig vis at manipulere denne persons fremtræden, straffes for identitetsmisbrug med bøde eller fængsel
indtil 6 måneder.
For så vidt angår det materiale, der er omfattet af bestemmelsen, henvises der til bemærkningerne til § 1, nr. 5.
Det foreslåede § 264 e, stk. 2, vil omfatte uberettiget fremstilling af seksuelt materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger
om en anden person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at manipulere denne persons fremtræden.
Bestemmelsen vil således kriminalisere fremstilling af manipuleret seksuelt materiale, herunder deepfake-pornografisk materiale.
Kravet om, at gerningspersonen »uberettiget« skal have fremstillet det manipulerede seksuelle materiale, indebærer, at
fremstillingen ikke vil være strafbar efter den foreslåede bestemmelse, hvis den afbildede person har givet samtykke til
fremstilling af materialet.
Det forudsættes i den forbindelse, at personer under 15 år ikke gyldigt kan samtykke til fremstilling af manipuleret seksuelt
materiale. Et eventuelt samtykke til fremstilling af det pågældende seksuelle materiale er således uden betydning og må anses for
at være ugyldigt, når det gives af personer under 15 år.
Der stilles ikke krav om, at fremstillingen er sket med henblik på videregivelse af det pågældende materiale. Den foreslåede
bestemmelse vil således medføre, at fremstilling af manipuleret seksuelt materiale uden den afbildede persons samtykke
kriminaliseres, uanset at materialet f.eks. er skabt til eget brug og ikke efterfølgende deles med andre.
Det forudsættes, at overtrædelser af bestemmelsen som udgangspunkt straffes med en bøde på 8.000 kr. i førstegangstilfælde, hvor
der foreligger en enkelt overtrædelse, og at der i gentagelsestilfælde fastsættes en højere bødestraf.
Hvis fremstillingen af det manipulerede seksuelle materiale er sket med henblik på videregivelse, men materialet endnu ikke er
videregivet, forudsættes det, at der tillige straffes for forsøg på overtrædelse af § 264 e, stk. 1, nr. 2, og at der i den
forbindelse tages udgangspunkt i det strafniveau, der er nævnt i bemærkningerne til § 1, nr. 5.
Fastsættelse af straffen vil dog bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen,
og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende
eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der vil kunne straffes i sammenstød for overtrædelse af straffelovens § 226 om optagelse eller fremstilling af seksuelt materiale
med personer under 18 år og den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 264 e, stk. 2.
Det bemærkes, at overtrædelser af straffelovens § 264 e vil være undergivet privat påtale, men at der efter anmodning fra
forurettede vil kunne ske offentlig påtale (betinget offentlig påtale), jf. straffelovens § 275.
Det bemærkes desuden, at det samtidig med en dom for overtrædelse af bestemmelsen kan bestemmes, at domfældte skal slette det
ulovlige materiale, hvis det er muligt, jf. straffelovens § 271, stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.4.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.