LOV nr 502 af 16/05/2023
Skatteministeriet
Solidaritetsbidragsloven § 5
Skattelovgivningens almindelige regler om afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen, skatteansættelse, klage, kontrol og opkrævning m.v., herunder de tilknyttede straffebestemmelser, finder tilsvarende anvendelse med hensyn til det midlertidige solidaritetsbidrag med de ændringer, der følger af denne lov.
Forarbejder til Solidaritetsbidragsloven § 5
RetsinformationDet foreslås, at skattelovgivningens almindelige regler om afgivelse af oplysninger til told- og skatteforvaltningen, skatteansættelse, klage, kontrol og opkrævning m.v., herunder de tilknyttede straffebestemmelser, finder tilsvarende anvendelse med hensyn til det midlertidige solidaritetsbidrag med de ændringer, der følger af denne lov.
Det midlertidige solidaritetsbidrag er en særskat på en andel af selskabernes skattepligtige indkomst. De almindelige regler om skatteansættelse, klage, kontrol, straf m.v. vil således skulle finde anvendelse. Den foreslåede bestemmelse har således alene ordensmæssig karakter.
Skattekontrollovens almindelige oplysnings-, kontrol- og sanktionsbestemmelser herunder f.eks. skattekontrollovens § 2 om afgivelse af oplysninger til Skatteforvaltningen vil skulle finde anvendelse. Skatteforvaltningslovens almindelige processuelle regler vedrørende skatteansættelser, herunder vedrørende genoptagelse, klage, domstolsprøvelse og omkostningsgodtgørelse, vil tilsvarende skulle finde anvendelse, lige som opkrævningslovens almindelige regler vil skulle gælde.
De almindelige regler, der gælder for ansættelsen af den skattepligtige indkomst, vil skulle finde anvendelse, herunder den generelle omgåelsesklausul i ligningslovens § 3. Ved opgørelsen af beregningsgrundlaget vil der således skulle ses bort fra arrangementer eller serier af arrangementer, der er tilrettelagt med det hovedformål, eller der som et af hovedformålene har at opnå en skattefordel, som virker mod formålet og hensigten med de foreslåede regler om det midlertidige solidaritetsbidrag.
Den endelige ansættelse af beregningsgrundlaget for det midlertidige solidaritetsbidrag vil skulle foretages efter samme regler, herunder i relation til klagefrister, frister for eventuel genoptagelse m.v., som gælder for ansættelsen af den selskabsskattepligtige indkomst efter selskabsskatteloven henholdsvis kulbrinteskattelovens kapitel 2. Det bemærkes herved, at en ændring af den selskabsskattepligtige indkomst i indkomståret 2023 vil få direkte betydning for opgørelsen af beregningsgrundlaget for det midlertidige solidaritetsbidrag.
Også en ændring af den selskabsskattepligtige indkomst i et eller flere af de 4 indkomstår, der efter de foreslåede regler udgør det sammenligningsgrundlag, der skal anvendes ved fastlæggelsen af, i hvilket omfang der er oppebåret ekstraordinære profitter i indkomståret 2023, vil kunne få direkte virkning for opgørelsen af beregningsgrundlaget for det midlertidige solidaritetsbidrag. Hvor der sker en ændring af ansættelsen af den selskabsskattepligtige indkomst i et af de 4 referenceår, vil det således kunne medføre, at der vil være adgang til ekstraordinær genoptagelse af ansættelsen af det midlertidige solidaritetsbidrag efter reglen i skatteforvaltningslovens § 27, stk. 1, nr. 2, om ansættelsesændringer, der er en direkte følge af en ansættelse vedrørende den skattepligtige for et andet indkomstår.