LBK nr 236 af 25/02/2025
Social- og Boligministeriet
Socialtilsynsloven § 4
Socialtilsynet godkender og fører driftsorienteret tilsyn med følgende tilbud:
-
Almene plejefamilier, forstærkede plejefamilier og specialiserede plejefamilier efter § 43, stk. 1, nr. 1-3, i barnets lov.
-
Døgntilbud efter § 43, stk. 1, nr. 6 og 7, i barnets lov, og §§ 107-110 i lov om social service samt stofmisbrugsbehandlingstilbud efter §§ 101 og 101 a i lov om social service.
-
Tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service, når
a) tilbuddet leveres til beboere i boligformer efter andre bestemmelser end nævnt i nr. 2, dog ikke friplejeboliger,
b) hjælpen udgår fra servicearealer knyttet til boligerne og ydes af et fast ansat personale,
c) tilbuddet til beboerne i væsentligt omfang omfatter støtte efter § 85 i lov om social service og
d) tilbuddets målgruppe er personer, der har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer.
- Alkoholbehandlingssteder efter sundhedslovens § 141.
Stk. 2. Socialtilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt det konkrete tilbud er omfattet af godkendelse og driftsorienteret tilsyn efter stk. 1, nr. 3, eller af tilsyn efter § 151 i lov om social service.
Stk. 3. Godkendelse af og tilsyn med tilbud, jf. stk. 1, omfatter den samlede indsats efter lov om social service og barnets lov, som leveres i tilbuddet.
Forarbejder til Socialtilsynsloven § 4
RetsinformationMed den foreslåede bestemmelse oplistes i stk. 1, nr. 1-3, samtlige typer af tilbud, som foreslås at blive omfattet af socialtilsynet. Det gælder således private, kommunale og regionale tilbud, og det gælder også tilbud, som har en driftsaftale eller en anden form for aftale med en kommunalbestyrelse eller et regionsråd om anvendelse af samtlige et tilbuds pladser. Dermed vil f.eks. sær- og enkeltmandsforanstaltning ikke længere være undtaget fra godkendelse og driftsorienteret tilsyn.
Det gælder også tilbud, som har driftsoverenskomst med staten, f.eks. Møltrup Optagelseshjem og Kofoeds Skole. I det omfang tilbuddene er finansieret af statslige midler, jf. servicelovens § 178, stk. 1 og 2, fører socialtilsynet dog ikke tilsyn med tilbuddenes økonomi, da sikringen af, at statslige budget- og bevillingsregler overholdes, varetages af de kompetente statslige myndigheder.
Hvis et tilbud består af flere, fysisk adskilte afdelinger, som samarbejder om at levere samme form for ydelser til forskellige målgrupper eller forskellige ydelser til samme målgruppe, og afdelingerne har fælles ledelse, fælles økonomi og evt. fælles personale, kan der være tale om ét tilbud med flere afdelinger. Både private og offentlige tilbud kan være organiseret som ét tilbud med flere afdelinger. Kommunale tilbud, som kan bestå af en række institutioner på forskellige adresser, men med fælles ledelse, hvilket nogle gange benævnes klyngeledelse, og regionale tilbud, som kan have ledelse organiseret i en centerstruktur, kan være eksempler på ét tilbud med flere afdelinger.
I relation til lov om socialtilsyn indebærer dette, at det samlede tilbud skal opfylde de krav, der følger af loven. Konsekvenser heraf kan bl.a. være, at et tilbud ikke kan opnå godkendelse eller kan få trukket en godkendelse tilbage, hvis forholdene på en afdeling ikke opfylder kravene for godkendelse. Driftsherren skal dog gives mulighed for at rette op på forholdene i den pågældende afdeling eller alternativt lukke den, før det får konsekvenser for godkendelsen af det samlede tilbud.
Tilbuddet skal som minimum aflægge et samlet budget for organisationen, der omfatter alle afdelinger, men kan dog selv vælge også at aflægge budget for de enkelte afdelinger, jf. bemærkningerne til forslagets § 16.
Den primære forskel på at være en koncern/koncernlignende konstruktion, jf., forslagets § 2, stk. 4, og bemærkningerne hertil, eller som ét tilbud med flere afdelinger er således, at de enkelte tilbud i en koncern skal godkendes selvstændigt efter reglerne i denne lov, og at tilbud med flere afdelinger i modsætning hertil godkendes som et samlet hele med fælles økonomi, faciliteter og personale. Godkendelsen foretages af socialtilsynet der, hvor tilbuddet har sin hovedadresse. Når et tilbud består af flere fysisk/geografisk adskilte afdelinger, skal der jf. forslagets § 7, stk. 3, aflægges minimum et årligt besøg på alle afdelinger.
Det er op til den private eller offentlige driftsherre, om flere afdelinger organiseres som ét tilbud med flere afdelinger eller om de enkelte afdelinger skal opfattes som enkeltstående tilbud. I det sidste tilfælde forudsættes det, at personale, økonomi m.v. kan adskilles for de enkelte tilbud. I givet fald kan der være tale om, at de enkeltstående tilbud, skal behandles som en koncern eller koncernlignende struktur, jf. § 2, stk. 4.
Det foreslås i stk. 1, nr. 1, at plejefamilier og kommunale plejefamilier, jf. servicelovens § 66, nr. 1 og 2, er omfattet af socialtilsynet herunder plejefamilier, der anvendes som aflastningsfamilier. Det indebærer, at disse skal godkendes som generelt egnet af den kommunalbestyrelse, som er ansvarlig for socialtilsynet efter den foreslåede § 2.
Ved siden af socialtilsynets generelle godkendelse efter denne lov, vil der fortsat efter serviceloven være mulighed for, at den anbringende kommune i særlige tilfælde kan godkende plejefamilier som konkret egnede, jf. forslag til lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om forpligtende kommunale samarbejder (Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn m.v.) som fremsættes samtidig med dette lovforslag.
Det foreslås i stk. 1, nr. 2, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.4.2, at følgende typer af sociale tilbud. efter serviceloven omfattes af socialtilsynet:
– opholdssteder for børn og unge, jf. § 66, nr. 5,
– døgninstitutioner, jf. § 66, nr. 6, herunder delvist lukkede døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner og selvejende døgninstitutioner, der har en aftale med en kommunalbestyrelse eller et regionsråd.
– behandlingstilbud til stofmisbrugere, jf. § 101,
– botilbud til midlertidige ophold til voksne, § 107,
– botilbud til længerevarende ophold til voksne, jf. § 108,
– kvindekrisecentre, jf. § 109 og
– forsorgshjem, jf. § 110.
Døgnophold for både børn og deres familier skal efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 4, ske i plejefamilier, på et opholdssted eller på en døgninstitution, så dermed vil såkaldte ”familieinstitutioner”, hvor andre af familiens medlemmer anbringes i døgnophold sammen med barnet eller en unge, også være omfattet af godkendelseskravet.
Godkendelse af og tilsyn med sociale tilbud efter serviceloven omfatter som efter gældende regler både bodelen og den øvrige indsats efter serviceloven, der ydes i tilbuddet. Socialtilsynets godkendelse og tilsyn omfatter således den samlede indsats efter serviceloven i de tilbud, der er nævnt i forslagets § 4, og dermed også indsatsen i f.eks. dagbehandlingstilbud eller tilbud efter servicelovens §§ 103 og 104, hvis den leveres i eller af tilbud, der er omfattet af forslagets § 4. Indsatser efter anden lovgivning, f.eks. sundhedslovgivningen, er ikke omfattet.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.4.2, foreslås det i stk. 1, nr. 3, at tilbud bestående af hjælp og støtte efter serviceloven, der leveres til beboere i boligtyper, der kan sidestilles med midlertidige eller længerevarende botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108, også omfattes af socialtilsynet.
For at tilbuddet skal være omfattet af socialtilsynet, skal følgende betingelser være opfyldt:
– Hjælpen skal ydes til beboere i plejeboliger eller lignende boligformer efter andre bestemmelser end nævnt i forslagets stk. 1, nr. 2, hvor der forudsættes kommunal visitation til bodelen, og hvor kommunen har anvisningsret til boligen. Der kan således være tale om plejehjem m.v. efter servicelovens § 192, plejeboliger omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap og tilsvarende boliger. Friplejeboliger er ikke omfattet, da kommunalbestyrelsen ikke anviser borgere til ophold friplejeboliger men til hjælp af et vist omfang og af en vis karakter, som borgeren selv vælger at få leveret i en bestemt friplejebolig.
– Der er tilknyttet servicearealer til boligerne og hjælpen udgår herfra og ydes af et fast ansat personale. Servicearealer defineres som arealer, der anvendes til omsorgs- og servicefunktioner, der normalt ikke vil foregå i en selvstændig bolig, og som indrettes i umiddelbar tilknytning til boligerne. Det er ikke en forudsætning, at hjælpen leveres i servicearealet.
– Tilbuddet til beboerne skal generelt omfatte støtte efter servicelovens § 85 i væsentligt omfang evt. sammen med hjælp efter de andre nævnte bestemmelser, da det som udgangspunkt er den type hjælp, der gør, at tilbuddet kan sidestilles med botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108. Omfanget af hjælp efter § 85 kan desuden være med til at afgrænse de typer af tilbud, der er omfattet af socialtilsynet, fra de tilbud - typisk på ældreområdet, som ikke er omfattet af socialtilsynet, men som til gengæld er omfattet af kommunalbestyrelsens tilsyn efter servicelovens § 151.
– Tilbuddets målgruppe skal være personer, der efter kommunalbestyrelsens afgørelse har ophold i boligen på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. Målgruppen skal således generelt være at sidestille med målgruppen for botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108, ligesom målgruppebeskrivelsen for det konkrete tilbud skal være i overensstemmelse med dette.
Alle fire betingelser skal være opfyldt, da der først dermed er tale om et samlet tilbud, der kan sidestilles med tilbud efter servicelovens §§ 107og 108. Betingelserne skal være opfyldt generelt og ikke kun for enkelte beboere.
Den bygningsmæssige del af disse boliger etableres og drives efter anden lovgivning, og bygningerne vil derfor ikke være omfattet af godkendelse og tilsyn fra socialtilsynet. Socialtilsynets kompetence omfatter det indholdsmæssige tilbud bestående af hjælp efter servicelovens §§ 83-87, samt hjælp efter §§ 97, 98 og 102, der ydes til beboerne som en integreret af hjælpen i botilbuddet, og som gør, at der er tale om et samlet tilbud, der kan sidestilles med botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108.
Den hjælp, der skal omfattes af tilsynet, er således karakteriseret ved, at den ydes efter de nævnte bestemmelser i serviceloven, at den leveres af et fast personale inden for en defineret bygningsramme (hvad enten det er i beboerens egen bolig, i fællesarealer eller i servicearealer) og til en nærmere defineret gruppe af beboere. Godkendelsen og det løbende tilsyn kan og skal derfor i lighed med andre tilbud vurderes i forhold til de temaer, som oplistes i forslagets § 6, stk. 2.
De faglige krav til kvaliteten af hjælpen vil være den samme som til den tilsvarende hjælp, der ydes til beboere i botilbud efter serviceloven. Personalet vil typisk være underlagt fælles ledelse i et eller andet omfang, der vil være afsat midler til at løse opgaven og socialtilsynet vil kunne vurdere, om de fysiske rammer, hjælpen ydes i, er egnede. Alt efter den konkrete organisering af hjælpen vil vurderingen i forhold til de enkelte temaer skulle vægtes forskelligt.
Leverandøren af tilbuddet efter forslagets § 4, stk. 1, nr. 3, som er omfattet af socialtilsynet, kan være den samme som den, der er ansvarlig for bygningsdelen, men det behøver ikke være tilfældet, og det er under alle omstændigheder vigtigt at behandle de to dele hver for sig i relation til godkendelse og tilsyn.
For at sikre, at de boligtyper, der er omfattet af stk. 1, nr. 3, ikke underlægges tilsyn både af socialtilsynet og af den kommunalbestyrelse, der har en tilsynsforpligtelse efter servicelovens § 151, forslås det i stk. 2, at socialtilsynet får kompetence til at afgøre, om socialtilsynet eller kommunalbestyrelsen, jf. servicelovens § 151, har tilsynsforpligtelsen i forhold til det konkrete tilbud. Som grundlag for afgørelsen skal socialtilsynet vurdere, om den hjælp, der ydes i tilbuddet, har så stor andel af hjælp efter § 85, at tilbuddet med hensyn til målgruppe og indsats kan sammenlignes med botilbud efter servicelovens §§ 107 og 108.
Socialtilsynets afgørelser efter denne bestemmelse kan, ligesom socialtilsynets øvrige afgørelser efter denne lov, påklages efter reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10, jf. forslagets § 19.