LBK nr 236 af 25/02/2025
Social- og Boligministeriet
Socialtilsynsloven § 23a
Denne ændring er tilføjet fra: Lov om ændring af lov om socialtilsyn, lov om social service, barnets lov og forskellige andre love (Mere risikobaseret socialtilsyn, regelforenklinger m.v.) d. 21/06/2025
Socialtilsynenes takster og objektive finansieringsandele, jf. § 23, stk. 1-3, afholdes inden for en samlet økonomisk ramme, som fastsættes af social- og boligministeren. Beløbet pris- og lønreguleres årligt pr. 1. januar med den af Finansministeriet fastsatte sats for det generelle pris- og lønindeks.
Stk. 2. Hvis den økonomiske ramme, jf. stk. 1, overskrides, kan en eller flere kommunalbestyrelser anmode om en redegørelse herfor fra de kommunalbestyrelser, der varetager funktionen som socialtilsyn, jf. § 2, stk. 1 og 3.
Forarbejder til Socialtilsynsloven § 23a
RetsinformationDet foreslås i bestemmelsens stk. 1, at socialtilsynet finansieres dels objektivt af de kommuner, hvor det pågældende socialtilsyn har ansvaret for godkendelse og tilsyn, dels ved fastsættelse af omkostningsbaserede takster.
Takster og objektiv finansiering fastsættes af socialtilsynet for et år ad gangen på baggrund af de budgetterede omkostninger ved varetagelse af funktionen som socialtilsyn. Finansieringen drøftes hvert år i forbindelse med indgåelse af styringsaftalen som led i rammeaftalerne på det sociale område og det almene ældreboligområde, jf. serviceloven § 6. Fastsættelse af tilsyns- og godkendelsestaksterne samt den objektive finansiering er dog ikke en del af styringsaftalen som led i rammeaftalen.
Det foreslås i stk. 2, at den del af socialtilsynets opgaver, der vedrører godkendelse af og tilsyn med generelt godkendte plejefamilier og kommunale plejefamilier finansieres objektivt af de kommuner, hvor det pågældende socialtilsyn har ansvaret for godkendelse og tilsyn, på baggrund af kommunens andel af 0-17 årige i socialtilsynets dækningsområde.
Det foreslås i stk. 3, at der for sociale tilbud, som nævnt i forslagets § 4, stk. 1, nr. 2, og for tilbud i form af hjælp og støtte efter §§ 83-87, 97, 98 og 102 i lov om social service til beboere i plejeboliger eller lignende boligformer som nævnt i forslagets § 4, stk. 1, nr. 3, fastsættes separate takster for henholdsvis godkendelse og tilsyn.
Taksterne for både godkendelse og tilsyn skal differentieres efter tilbuddenes størrelse, hvilket betyder, at det fra centralt hold vil blive fastsat, at der skal fastsættes takster for hver af et antal størrelseskategorier defineret ud fra antallet af pladser i tilbuddet.
Derudover skal taksterne differentieres efter tilsynets omfang, hvilket blandt andet vil sige, at der skal fastsættes en særlig, forhøjet takst, når der er truffet afgørelse om skærpet tilsyn efter forslagets § 8, stk.1.
Det foreslås desuden, at der fastættes en særlig takst for de situationer, hvor der er sket så væsentlige ændringer i det grundlag, et tilbud allerede er blevet godkendt på, at der skal foretages en ny godkendelse, uden at dette dog betyder, at tilbuddet skal igennem en fuld godkendelsesproces.
Det foreslås i stk. 4, at i de tilfælde, hvor socialtilsynet varetager andre opgaver end godkendelse og tilsyn efter forslagets § 2 skal omkostningerne til varetagelse heraf dækkes af den kommune, det regionsråd eller det tilbud, som socialtilsynet varetager opgaven for. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor socialtilsynet tilbyder kurser eller undervisning til kommuner eller tilbud om emner, der relaterer sig til socialtilsynets virksomhed, hvor socialtilsynet varetager det sagsforberedende arbejde for andre tilsynsmyndigheder, eller hvor socialtilsynet varetager det driftsorienterede tilsyn med andre typer af tilbud efter serviceloven efter delegation fra den stedlige kommunalbestyrelse, jf. § 1, nr. 19 i forslag til Lov om ændring af lov om social service, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om forpligtende kommunale samarbejder (Konsekvensændringer som følge af lov om socialtilsyn m.v.)
Det foreslås i stk. 5, at social- og integrationsministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om beregning og opkrævning af takster m.v. Bemyndigelsen vil bl.a. blive anvendt til at fastsætte, at taksterne for godkendelse af og tilsyn med tilbud som nævnt under bemærkningerne til stk. 3, fastsættes inden for fire størrelseskategorier: Tilbud med 1-7 pladser, tilbud med 8-24 pladser, tilbud med 25-49 pladser og tilbud med 50 pladser eller derover.
Det vil desuden blive fastsat, at taksten for godkendelse fastsættes som en engangstakst, der opkræves ved indgivelse af ansøgning om godkendelse, samt at tilsynstaksten fastsættes som en årlig takst, der alt efter det enkelte socialtilsyns beslutning opkræves i én årlig rate eller i flere rater.
Derudover vil det blive fastsat, at takster og objektiv finansieringsandel, jf. bemærkningerne til stk. 2 og 3, fastsættes for et år ad gangen på grundlag af de budgetterede omkostninger til varetagelse af socialtilsynets opgaver herunder forholdsmæssige udgifter til lokaler og administration samt andet overhead. Hvis det ved afslutning af regnskabet for et kalenderår viser sig, at socialtilsynet har oparbejdet et over- eller underskud i forhold til de budgetterede omkostninger, vil det skulle indregnes i takster og objektiv finansiering senest efter to år.
Socialtilsynets omkostninger til varetagelse af de øvrige opgaver nævnt i loven i forhold til f.eks. whistleblower-ordning og håndtering af indberetninger om magtanvendelse fordeles på henholdsvis takster og objektiv finansieringsandel i forhold til taksternes og den objektive finansierings andel af den samlede finansiering.
Det vil desuden blive fastsat, at en afgørelse om skærpet tilsyn efter forslagets § 8, stk. 1, følges af en forhøjelse af taksten for det pågældende tilbud med en centralt fastsat pct. af årstaksten, samt at rejseudgifter i forbindelse med godkendelse af og tilsyn med skibsprojekter, hvor skibet befinder sig uden for landets grænser, skal pålægges det enkelte tilbud som et tillæg til taksten. Derudover vil der kunne fastsættes mulighed for, at socialtilsynene undtagelsesvist kan fastsætte yderligere tillægstakster for særligt ressourcekrævende opgaver.
For finansieringen af øvrige opgaver, jf. bemærkningerne til stk. 4, vil det blive fastsat, at finansieringen kan fastsættes som takst, engangsbetaling eller abonnementsordning efter aftale mellem socialtilsynet og den kommune, det regionsråd eller det tilbud, opgaven varetages for, på baggrund af omkostningerne til varetagelsen af den konkrete opgave eller opgavetype.