LBK nr 236 af 25/02/2025
Social- og Boligministeriet
Socialtilsynsloven § 16a
Private tilbud skal inden iværksættelsen af større vedligeholdelsesarbejder og forbedringer af tilbuddets fysiske rammer forelægge disse til socialtilsynets godkendelse.
Forarbejder til Socialtilsynsloven § 16a
RetsinformationDet foreslås i bestemmelsens stk. 1, at tilbud, der skal godkendes som generelt egnede, skal udarbejde et budget, som skal godkendes af socialtilsynet. Budgettet danner grundlag for bl.a. beregningen af taksterne, og har dermed betydning for den pris, som de visiterende kommuner skal betale, når de visiterer borgere til tilbuddet. Det er derfor vigtigt, at der fortsat som led i socialtilsynet foretages godkendelse af tilbuddets samlede budget, så det sikres, at tilbuddet fortsat er økonomisk bæredygtigt og at tilbuddets midler anvendes efter hensigten.
For store tilbud bestående af flere afdelinger, jf. bemærkningerne til forslagets § 4, stk. 1, skal der som minimum udarbejdes ét budget for det samlede tilbud. Herudover kan der udarbejdes delbudgetter for de enkelte afdelinger, hvis tilbuddet skønner det nødvendigt af hensyn til takstberegningen eller den økonomiske styring.
Godkendelsen af tilbuddenes budgetter skal ses i lyset af, at socialtilsynenes godkendelse af og tilsyn med tilbuddenes økonomi har til hensyn at sikre, at tilbuddene er økonomisk bæredygtige herunder at der er den nødvendige sammenhæng mellem den faglige indsats og de afsatte økonomiske ressourcer, og at tilbuddene har en gennemskuelig og sammenlignelig økonomi, så det bliver muligt for kommunerne som købere at sammenligne tilbuddene og deres ydelser også i forhold til de økonomiske aspekter.
Socialtilsynet skal tage stilling til det samlede budget, hvilket betyder, at der alene skal tages stilling til de enkelte budgetposter, hvis sammenhængen mellem budgettet og beskrivelsen af målgruppe og metoder giver grundlag for det. Det kan f.eks. være tilfældet hvis budgettet indeholder afholdelse af udgifter til (efter)uddannelse, som ikke synes relevant for tilbuddets virksomhed, eller hvis budgettet ikke indeholder udgifter til efteruddannelse, og der er konstateret et behov for (efter)uddannelse, hvis godkendelsesgrundlaget skal opretholdes.
Det enkelte tilbuds budget skal omfatte tilbuddets omkostninger ved varetagelse af den samlede indsats efter lov om social service og dermed også ved drift af dagbehandlingstilbud eller tilbud efter § 103, hvis disse leveres i eller af tilbud, der er omfattet af forslagets § 4, jf. bemærkningerne hertil. For private tilbud eller koncerner betyder det på den anden side, at budgettet, som skal godkendes af socialtilsynet, ikke skal indeholde omkostninger til varetagelse af opgaver, som ligger uden for serviceloven.
Det foreslås i bestemmelsens stk. 2, at der for private tilbud, der indgår i koncerner eller koncernlignede konstruktioner, skal udarbejdes dels budget for det enkelte tilbud dels for den samlede koncern. Koncernbudgettet skal sikre overblik over pengestrømmene mellem koncernens enkelte dele. I den forbindelse fastsættes det som en betingelse for godkendelsen af budgettet, at afregninger for varer og tjenesteydelser mellem det tilbud, der skal godkendes og de øvrige enheder i koncernen, sker på markedsvilkår. Det sker for at sikre, at tilbuddet ikke køber ydelser eller varer til overpris og på den måde overfører penge til koncernens øvrige enheder, uden at dette fremgår tydeligt.
Det foreslås i stk. 3, at social- og integrationsministeren får hjemmel til at fastsætte nærmere regler om tilbuddenes udarbejdelse og godkendelse af budgetter herunder om eventuelt særlige krav til henholdsvis kommunale, regionale og private tilbud. Som led i udarbejdelsen af redskaber til støtte for socialtilsynenes arbejde vil der blive udarbejdet skemaer til indberetning af budgettet, som vil kunne illustrerer kravene til budgettet og gøre socialtilsynenes arbejde med budgetterne nemmere.