LBK nr 236 af 25/02/2025
Social- og Boligministeriet
Socialtilsynsloven § 12c
Private tilbud, jf. § 12 b, skal på Tilbudsportalen oplyse om ejerforholdene i tilbuddet, herunder om tilbuddet er helt eller delvis ejet fra udlandet. 1. pkt. gælder dog ikke for tilbud, der drives som selvejende institutioner eller foreninger.
Forarbejder til Socialtilsynsloven § 12c
RetsinformationDen foreslåede bestemmelses stk. 1 fastslår, at de tilbud, som søger om godkendelse efter den foreslåede § 5, skal give socialtilsynet de faglige og økonomiske oplysninger om tilbuddet, som socialtilsynet anmoder om til brug for vurdering af ansøgningen.
Tilbuddet skal udlevere al information til tilsynet, som er relevant for tilsynets vurdering af tilbuddet ud fra de opstillede kvalitetsindikatorer. Det er ikke muligt at lave en udtømmende liste, da der kan være tale om mange og forskelligartede oplysninger. Det kan for eksempel være indhentelse af de ansattes straffeattester, dokumentation for medarbejdernes kompetencer, dokumentation for, at tilbuddets bygninger er godkendt til beboelse m.v.
Hvis et tilbud ikke ønsker at udlevere de oplysninger, som socialtilsynet anmoder dem om, kan socialtilsynet overveje, hvorvidt undladelsen af at udlevere oplysningerne skal få betydning for tilsynsintensiteten eller for godkendelsen af tilbuddet.
Det forslås i stk. 2, nr. 1, at tilbud, som er godkendt efter § 5, har pligt til af egen drift at give tilsynet oplysninger om væsentlige ændringer i forhold til godkendelsesgrundlaget. Det kan for eksempel være oplysninger om uventede ændringer i økonomien, fragangen af nøglemedarbejdere eller flere medarbejdere eller andet, som kan være relevant i forhold til socialtilsynets vurdering af tilbuddet.
Det foreslås i stk. 2, nr. 2, at tilbud, som er godkendt efter § 5, efter anmodning skal give det socialtilsyn, som har godkendt tilbuddet, oplysninger om, hvilke kommuner der har ansvar for at yde hjælp til borgere, der har ophold i tilbuddet, jf. retssikkerhedslovens §§ 9-9 b. Oplysningerne skal bl.a. anvendes til, at socialtilsynet kan udføre sin pligt efter den foreslåede § 10, om underretning af de anbringende kommuner i særlige tilfælde og til, at socialtilsynet kan indhente oplysninger fra de anbringende kommuner efter den foreslåede § 7, stk. 2, nr. 3.
Det forslås i stk. 2, nr. 3, at tilbud, som er godkendt efter § 5, efter anmodning skal give socialtilsynene de oplysninger, som er nødvendige for, at socialtilsynet kan udføre det løbende driftsorienterede tilsyn. Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger, afsnit 2.2.2.2.
Det forslås i bestemmelsens stk. 3, at tilbud omfattet af § 4, stk. 1, nr. 2-3, som er godkendt efter § 5 – dvs. alle omfattede tilbud undtaget plejefamilier og kommunale plejefamilier - får pligt til årligt at afgive nærmere bestemte oplysninger om tilbuddets virksomhed i en årsrapport. Der kan dels være tale om oplysninger, som tilsynet skal anvende som en del af deres grundlag for løbende at vurdere, om det enkelte tilbud opfylder betingelserne for at være godkendt, jf. forslagets § 7, dels oplysninger, som kan indgå på Tilbudsportalen og dermed blive en del af grundlaget for køberkommunernes beslutning om valg af konkret tilbud.
Der vil både være tale om oplysninger i form af økonomiske nøgletal, samt om oplysninger, der illustrerer den faglige udvikling, personaleudskiftning m.v. De økonomiske nøgletal vil som udgangs være oplysninger, der kan hentes i tilbuddets budget eller regnskab. Hvis et tilbud med flere afdelinger har udarbejdet delbudgetter, jf. bemærkningerne til forslagets § 16, stk. 1, skal der stadig kun udarbejdes én årsrapport, men der vil evt. skulle oplyses flere sæt nøgletal.
Kravene til tilbuddenes årsrapport vil variere efter tilbuddenes karakter.
Formålet med årsrapporterne er dels, at socialtilsynene kan anvende oplysningerne i forbindelse med det driftsorienterede tilsyn til vurdering af, om tilbuddet opfylder de opstillede krav dels, at kommuner, der overvejer at indgå aftaler med det enkelte tilbud får relevante oplysninger om økonomi, personaleforhold m.v., som kan styrke deres beslutningsgrundlag.
Det foreslås i stk. 4, at social- og integrationsministeren får hjemmel til at fastsætte nærmere regler om kravene til tilbuddenes oplysningspligt efter forslagets § 12, stk. 1-3, herunder om indholdet i og øvrige krav til årsrapporten. Med denne hjemmel vil social- og integrationsministeren kunne udnytte de erfaringer, som socialtilsynene løbende får, til at målrette oplysningskraven med henblik på at minimere ressourceforbruget i forbindelse med tilbuddenes opfyldelse af kravene og øge værdien af oplysningerne for socialtilsynet og for kommunerne.