LBK nr 12 af 08/01/2024
Skatteministeriet
Skattekontrolloven § 90
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Stk. 2. Skattekontrolloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013, ophæves.
Stk. 3. Regler fastsat i medfør af den hidtil gældende skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Stk. 4. Lovens afsnit I og III med undtagelse af § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89 finder ikke anvendelse for indkomståret 2018 for juridiske personer, som skal selvangive for indkomståret 2018 i kalenderåret 2018. I stedet finder den hidtil gældende skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, og forskrifter udstedt i medfør heraf anvendelse.
Stk. 5. Lovens afsnit I og III med undtagelse af § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89 finder ikke anvendelse for indkomståret 2017 og tidligere indkomstår. For sådanne indkomstår finder den hidtil gældende skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, og forskrifter udstedt i medfør heraf anvendelse.
Forarbejder til Skattekontrolloven § 90
RetsinformationBestemmelsen i § 90 vedrører lovforslagets ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser.
Efter forslaget til § 90, stk. 1, træder loven i kraft den 1. januar 2019. Det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Bestemmelserne i lovens afsnit I knytter sig til de skattepligtiges forpligtelse til årligt at oplyse SKAT om skattepligtig indkomst m.v. Dette gælder for oplysninger, der skal indgives efter 1. januar 2019, og loven vil derfor som udgangspunkt gælde for oplysninger fra og med indkomståret 2018, jf. dog stk. 4. Som det fremgår af bemærkningerne i afsnit 2.4.7, afskaffes selvangivelsesbegrebet og erstattes af et oplysningsbegreb.
Lovens afsnit II om kontrolbeføjelser over for den skattepligtige og kontrolbeføjelser over for tredjemand vil ved lovens ikrafttræden finde anvendelse på de indkomstår, der udtages til kontrol, herunder for indkomståret 2018 og tidligere indkomstår.
Lovens afsnit III om administrative retsfølger og straf vil som udgangspunkt have virkning for retsfølger, der iværksættes, og overtrædelser, der pådømmes efter 1. januar 2019, uanset hvilket indkomstår mangler ved oplysningerne om den skattepligtige indkomst vedrører, jf. dog stk. 4 og 5, og straks nedenfor.
Det fremgår af straffelovens § 3, at udgangspunktet i behandlingen af en straffesag er den gældende straffelovgivning på pådømmelsestidspunktet, men at afgørelsen ikke må blive strengere end efter den lovgivning, der gjaldt på gerningstidspunktet. Da grov uagtsomhed ved manglende registrering af skattepligt, jf. § 83, stk. 3, jf. stk. 5, som noget nyt er strafbart, vil en groft uagtsom overtrædelse først kunne straffes i forhold, der er begået efter 1. januar 2019.
Pådømmelsestidens lov skal ifølge straffelovens § 3, stk. 1, 2. pkt., ikke lægges til grund, hvis ophør af gerningstidens lov beror på ydre af strafskylden uvedkomne forhold.
Straffebestemmelserne i skattekontrolloven knytter sig til de materielle bestemmelser om den skattepligtiges oplysningspligt, og ansvarsfritagelsen for feltlåste oplysninger skal således afgøres ud fra, hvilke oplysninger, som var feltlåste på gerningstidspunktet. Bekendtgørelse nr. 1093 af 20. november 2009 om begrænsning i adgang for visse skattepligtige til at ændre oplysninger om indkomster og fradrag i selvangivelsen og årsopgørelsen finder anvendelse fra indkomståret 2009, og i de følgende år er antallet af låste felter løbende udvidet ved udstedelse af nye bekendtgørelser, se almindelige bemærkninger, afsnit 3.1.7.1 om gældende ret for feltlåste oplysninger. Juridiske personer er ikke omfattet af feltlåsningsordningen.
Efter forslaget til § 90, stk. 2, ophæves den gældende skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, jf. dog stk. 3-5.
Det følger af forslaget til § 90, stk. 3, at regler fastsat i medfør af den gældende skattekontrollov forbliver i kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af denne lov.
Forslaget betyder, at Skatteministeriet og SKAT dermed får tid til at bringe et større antal bekendtgørelser, som knytter sig til lovens afsnit I, på plads.
Det følger af forslaget til § 90, stk. 4, at lovens afsnit I og III med undtagelse af § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89, ikke finder anvendelse for indkomståret 2018 for juridiske personer, som skal selvangive for indkomståret 2018 i kalenderåret 2018. I stedet finder den gældende skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, og forskrifter udstedt i medfør heraf anvendelse.
Som nævnt i bemærkningerne til stk. 1, vil lovens afsnit I som udgangspunkt gælde for indkomståret 2018, idet langt de fleste skattepligtige har frister for oplysning af den skattepligtige indkomst til SKAT i 2019, hvor loven er trådt i kraft.
Imidlertid er der en gruppe af skattepligtige, som skal selvangive for indkomståret 2018 inden udløbet af kalenderåret 2018, og som derfor vil være omfattet af reglerne i den gældende skattekontrollov. Det gælder visse juridiske personer, som har bagudforskudt indkomstår.
Efter selskabsskattelovens § 10 opgøres den skattepligtige indkomst på grundlag af indkomsten i indkomståret, der som hovedregel er kalenderåret. Selskabet eller foreningen m.v. kan dog vælge et andet indkomstår end kalenderåret (forskudt indkomstår). Har et selskab eller en forening m.v. et andet indkomstår end kalenderåret, opgøres den skattepligtige indkomst efter de regler, der gælder for det kalenderår, som det forskudte indkomstår træder i stedet for. Et bagudforskudt indkomstår kan tidligst begynde den 2. april i kalenderåret forud for det kalenderår, som det bagudforskudte indkomstår træder i stedet for.
Har et selskab med bagudforskudt indkomstår eksempelvis indkomstperioden 2. april 2017 - 1. april 2018, er selskabets selvangivelsesfrist 6 måneder efter indkomstårets udløb, jf. den gældende skattekontrollovs § 4, stk. 2, dvs. den 1. oktober 2018. Tilsvarende vil et selskab, som har indkomstperioden 1. juli 2017 - 30. juni 2018, skulle selvangive senest 31. december 2018.
Det skønnes, at ca. 55.000 selskaber m.v. har selvangivelsesfrist for indkomståret 2018 i kalenderåret 2018.
Forslaget betyder, at de juridiske personer, som for indkomståret 2018 skal selvangive i 2018, også efter den 1. januar 2019 vil være omfattet af de hidtil gældende regler for så vidt angår indkomståret 2018, når det gælder reglerne om selvangivelse, administrative retsfølger og straf, men ikke den gældende skattekontrollovs kontrolbestemmelser, jf. nedenfor.
Lovens afsnit III angår de administrative retsfølger af den manglende opfyldelse af en oplysningspligt, straffebestemmelser og straffeprocessuelle regler, jf. kapitel 8 - 10. På nær § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89 knytter bestemmelserne i disse kapitler sig specifikt til afsnit I. Det foreslås derfor, at afsnit III, med undtagelse af § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89 - ligesom afsnit I - ikke får virkning for de juridiske personer, som indgiver selvangivelse for indkomståret 2018 i kalenderåret 2018.
Derimod træder lovens afsnit II i kraft den 1. januar 2019, jf. stk. 1. Det betyder, at SKAT efter 1. januar 2019 bl.a. kan pålægge selskaber med bagudforskudte indkomstår at indsende regnskabsmateriale m.v., jf. § 53, for indkomståret 2018 og tidligere indkomstår. Disse selskaber sidestilles således med alle andre erhvervsdrivende, der efter lovens ikrafttræden kan pålægges at indsende regnskabsmateriale for indkomståret 2018 og tidligere indkomstår.
Forslaget til § 72, stk. 2, i afsnit III giver bl.a. mulighed for at pålægge den oplysningspligtige tvangsbøder ved en manglende efterkommelse af pålæg fra SKAT om den skattepligtiges indsendelse af regnskabsmateriale, formueoplysninger m.v., og tredjemands indsendelse af de oplysninger, som SKAT har brug for i sit kontrolarbejde. Da bestemmelsen særlig knytter sig til afsnit II om SKATs kontrolbeføjelser, foreslås det, at denne bestemmelse - som en undtagelse til de øvrige bestemmelser i afsnit III - også gælder for indkomståret 2018 (og tidligere indkomstår, jf. stk. 5) for selskaber med bagudforskudte indkomstår.
§ 72, stk. 2, omfatter også oplysningspligter, der står i afsnit I (§ 16, stk. 1, § 18, stk. 1, og § 20). § 72, stk. 2, finder således ikke anvendelse i forhold til disse bestemmelser.
Forslaget til § 84, nr. 3, giver bl.a. mulighed for at straffe manglende opfyldelse af oplysningspligter i forbindelse med SKATs anmodning om regnskabsmateriale efter § 53 og formueoplysninger efter §§ 55 og 56, som er omfattet af afsnit II. Det foreslås derfor, at bestemmelsen også gælder i de situationer, hvor selskaber med bagudforskudte indkomstår forsætligt eller groft uagtsomt har tilsidesat oplysningspligten i forbindelse med indsendelse af regnskabsmateriale m.v., jf. § 53, for indkomståret 2018 (og tidligere indkomstår, jf. stk. 5).
Derudover indeholder § 84, nr. 3, også regler om straf for forsætlig eller groft uagtsom overtrædelse af bestemmelser i afsnit I om selskabers indgivelse af det skattemæssige årsregnskab, jf. forslagets § 6, stk. 2, nr. 1, og oplysninger om ejer- og medlemsfortegnelser i selskaber m.v., jf. §§ 24-27. Selskaber med bagudforskudte indkomstår vil ikke efter 1. januar 2019 kunne afkræves oplysninger efter disse bestemmelser for indkomståret 2018 (og tidligere indkomstår, jf. stk. 5). I stedet finder de hidtil gældende regler anvendelse. § 84, nr. 3, vil derfor ikke finde anvendelse i forhold til disse bestemmelser for indkomståret 2018 for de nævnte juridiske personer.
Efter § 85 kan der pålægges selskaber (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffeloven, og for at kunne straffe selskaber med bagudforskudt indkomstår for overtrædelser, omfattet af § 84, nr. 3, vedrørende indkomståret 2018, skal § 85 kunne finde anvendelse på sådanne sager. Det foreslås derfor, at § 85 finder anvendelse for indkomståret 2018 (eller tidligere indkomstår, jf. stk. 5) for de nævnte juridiske personer.
Med henblik på at kunne gennemføre en administrativ straffesag for overtrædelser, omfattet af § 84, nr. 3, vedrørende indkomståret 2018, foreslås det, at §§ 86-89 om straffeprocessuelle regler kan finde anvendelse på sager, der vedrører overtrædelse af oplysningspligten, jf. § 84, nr. 3. § 86 giver SKAT hjemmel til at afgøre en skattestraffesag administrativt, når sagen kan afsluttes med bøde, og den sigtede erkender bøden, og § 88, stk. 2, giver en sigtet adgang til aktindsigt i sin verserende administrative skattestraffesag.
Det følger af forslaget til § 90, stk. 5, at lovens afsnit I og III med undtagelse af § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89, ikke finder anvendelse for indkomståret 2017 og tidligere indkomstår. For sådanne indkomstår finder den gældende skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, og forskrifter udstedt i medfør heraf, anvendelse.
Formålet med forslaget til stk. 5 er, at alle skattepligtige kan behandles efter samme regler, når SKAT efter lovens afsnit II fremsætter anmodning om oplysninger til brug for skatteansættelsen i indkomståret 2018 og tidligere indkomstår, jf. § 53 og §§ 55-56. Det vil således efter stk. 4 og stk. 5 være muligt at anvende pålæg af daglige tvangsbøder, jf. § 72, stk. 2, og gennemføre en administrativ straffesag med straf for undladelse af at afgive oplysningerne, jf. § 84, nr. 3.
For indkomståret 2017 og tidligere indkomstår har den skattepligtige som udgangspunkt opfyldt de oplysningspligter efter den gældende skattekontrollov med henblik på den årlige skatteansættelse, som er indeholdt i lovforslagets afsnit I, hvorfor dette afsnit ikke vil finde anvendelse på de pågældende indkomstår. Ved straffesager om skatteunddragelse for indkomståret 2017 og tidligere indkomstår vil den hidtil gældende skattekontrollov, jf. lovbekendtgørelse nr. 1264 af 31. oktober 2013 med senere ændringer, ligeledes finde anvendelse, jf. dog straks nedenfor vedrørende § 84, nr. 3.
Kontrolbestemmelserne i afsnit II kan således finde anvendelse på efterprøvelse af de oplysninger, der er afgivet vedrørende indkomståret 2017 og tidligere indkomstår, eller til indkaldelse af supplerende oplysninger vedrørende de pågældende indkomstår.
Lovens afsnit III angår de administrative retsfølger af den manglende opfyldelse af en oplysningspligt, straffebestemmelser og straffeprocessuelle regler, jf. kapitel 8 - 10. På nær § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89 knytter bestemmelserne i disse kapitler sig specifikt til afsnit I. Det foreslås derfor, at afsnit III, med undtagelse § 72, stk. 2, § 84, nr. 3, og §§ 85-89 - ligesom afsnit I - ikke får virkning for indkomståret 2017 og tidligere indkomstår. Dette gælder for alle skattepligtige.
Efter § 85 kan der pålægges selskaber (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffeloven, og for at kunne straffe selskaber m.v. for overtrædelser, omfattet af § 84, nr. 3, vedrørende indkomståret 2017 og tidligere indkomstår, skal § 85 kunne finde anvendelse på sådanne sager. Det foreslås derfor, at § 85 finder anvendelse for indkomståret 2017 og tidligere indkomstår.
Med henblik på at kunne gennemføre en administrativ straffesag for overtrædelser, omfattet af § 84, nr. 3, vedrørende indkomståret 2017 og tidligere indkomstår, foreslås det, at §§ 86-89 om straffeprocessuelle regler kan finde anvendelse på sager, der vedrører overtrædelse af oplysningspligten, jf. § 84, nr. 3. § 86 giver SKAT hjemmel til at afgøre en skattestraffesag administrativt, når sagen kan afsluttes med bøde, og den sigtede erkender bøden, og § 88, stk. 2, giver en sigtet adgang til aktindsigt i sin verserende administrative skattestraffesag.
Se i øvrigt bemærkningerne til stk. 4.